Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudempaa Audia hankkimassa... (C4:sta)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uudempaa Audia hankkimassa... (C4:sta)

    On tossa nyt reipas vuosi ajeltu -86 typ44:lla joka on siis ensimmäinen audini. Enpä edes viitsi luetella tuon auton hyviä puolia kun kaikki ne jo tietää. :) Tarkoitus olisi vaihtaa tuo hieman uudempaan satkuun. Mitä nyt olen katsellut niin 90-luvun alkupuolelta saisi hyväkuntoista siedettävään hintaan. Muutama noviisikysymys on silti mielessä lillumassa:

    1. Mikä kone? Kutoskone houkuttaisi (ääniltään ainakin) mutta 2.0i 16-venttiilisenä olisi myös tarpeeksi tehokas, vai? Bensankulutus nyt ei niin kiinnosta. Huoltokustannukset näillä koneilla?
    2. Kannattaako ottaa sähköleluilla? Ilmastointi kiinnostaisi mutta onko ne näissä miten toimivia/kestäviä vai iskeekö kätensä paskaan, kannattaako siis maksaa ekstraa?
    3. Quattro vai ei? Veikö paljonkin lisää gasoa? En ole koskaan nelivedolla edes ajanut.
    4. Onko kilometreillä väliä? Nykyisessä ei tunnu olevan, 452tkm mittarissa. :)
    5. Onko näissä penkin korkeussäätöä? Eukonkin tällä pitäisi ajaa ja typ44:llä tekee hieman tiukkaa yltää polkimille ja nähdä ratin yli.:)
    6. Jotain muuta huomioitavaa? Jos on kokemuksia typ44:sen perusoikuista niin onko niistä tiedoista hyötyä tässä uudemmassa?
    7. Kannattaako tämmöinen hakea saksasta? Appiukko tuossa intoili taannoin että totta hitossa lähetään saksasta hakemaan taskurahalla audi. Voittaako siinä nyt sitten rahallisesti niin paljoa että kannattaisi? Jos puhutaan suomen hinnoissa muutamasta tonnista...

    Kakkosautoksi tämä tulisi koska perheeseen tuli kesäkuussa uusi ykkösauto, 2004 Accord Tourer kaikilla herkuilla. Eli jos talvieekoota ajetaan niin se tehdään sitten audilla. :) Työmatkaa on siis yli 60km yhteen suuntaan niin luulenpa että sitä matkaa kannattaisi ennemmin sahata audilla kuin jollain nissan micralla.

    #2
    1. Ihan sen mukaan, miten hyvin auton tulee kiihtyä :) Kutosissa on omat vaivansa, foorumin hakuun ABC tai AAH, niin tietoa tulee. Kauniskäyntisiä kuitenkin.

    2. Vanhoissa autoissa ehkäpä lisäävät ylläpitovaivoja, mutta itse kyllä arvostan himmeleitä, ilmastointi on pakollinen. Kannattaa ostaessa testata, toimiiko.

    3. Ilman muuta quattro, Audi menettää mielekkyytensä vajaavetoisena. Kun pääset yhdenkin talvipäivän verran ajamaan nelikolla, paluuta ei kertakaikkiaan ole. Älä edes harkitse muuta.

    4. C4-ikäluokassa auton yleiskunto ratkaisee enemmän kuin mittarilukema. Hyvällä pidolla olleet yksilöt voivat olla hämmästyttävän siistejä paljonkin ajettuina.

    5. Enpä osaa lonkalta sanoa, onko kaikissa, mutta luulisi.

    6. Jos on lötkökokemusta, niin ei siitä haittaakaan ole, moottorista riippuen osa tekniikasta on samaa. Ja takajarrut...

    7. Näitä alkaa olla sen verran paljon, että rahallisesti tuskin kannattaa, valinnanvaraakin on jo kotimaassa. Matkailu muuten taas on mukavaa, joten jos hyvä yksilö löytyy ulkomailta, hakemaan vain.

    Comment


    • #3
      Täällä olisi yksi kappale Audeja myynnissä!
      Edullisesti tietysti.

      Comment


      • #4
        Ei nuo kutosen murinat oikeen säväytä siinä määrin kun ensi alkuun ajattelin. Melkoinen ompelukone ainakin vakiorännillä.

        Comment


          #5
          Vakioputkella kutonen ei tosiaan pidä minkäänlaista ääntä, matka-ajossa tietysti tämä on etu, mutta ei se myöskään murise niin, että päät kääntyisivät liikennevaloissa...

          Ex-satasessa oli vakioputki, jossa oli kattien lisäksi _kolme_ vaimenninta ja painoa varmaan sata kiloa. Toisaalta, vaikea kuvitella hiljaisempaa autoa siinä hinta- ja ikäluokassa. Urheiluautoksi se ei muutu kuitenkaan, vaikka vaihtaisi suoran rännin.

          Comment


          • #6
            C4 satasessahan oli myös 2,3 rivivitosta. Ei mikään raketti, mutta varmaankin aika vähäisellä korjaustarpeella menisi ja saahan siitäki kivat äänet pörinäpöntöllä ;)
            C4 A6:sta sais parilitrasen lisäksi 1.8 20V pannulla, suoritusarvot paperilla ei taida juurikaan poiketa toisistaan. Jos siis pikkukoneet kiinnostaa.

            Onhan se sähkölelut kivoja sillon kun ne toimii, mutta vähintään ilmastointia pitäisin kokolailla pakollisena. Manuaali-versio jos ei kiinnosta puhistella läppämoottoreita ja/tai pelkää sähkövammoja.

            Itselläni oli joskus C4 TDI ja tykkäsin kyllä kovasti. Hyvä ajaa, hiljainen, tilava, pieni huollontarve ja kyseisellä tekniikalla taloudellinen. Silloin kun noita etiskelin, niin näki kyllä monenlaista tapausta. Välillä isoillakin kilsoilla tosi helmiä, ja toisinaan kolisevia nuhjuisia (mukamas) vähän ajettuja. Toki monet myös sellaisessa kunnossa kuin matkamittarin numerot antaa olettaa. En kuitenkaan säikähtäisi isojakaan kilometrejä, jokainen on yksilö ja vasta itse koettuna tietää onko hintapyynnölle vastinetta. Kestävän auton maineessahan nuo on, ja mielestäni A6 malli on tyylikäs sekä ikäisekseen melko tuoreen näkönenkin

            Comment


              #7
              Ei tuo ilmastointi niiiiin pakollinen C4:s ole, tuo raitisilmanpuhallus toimii ainakin 100 kertaa paremmin kuin jossain t89/b4-koreissa. Eka kesä ohi tuossa mun mustassa, ja ei kertaakaan tullu liian kuuma. Sähköleluja tahallani välttelin, kun käyttöautoa halusin, yksi sähköpommi riitti audeissa.

              Ite aluksi pelkäsin kutoskonetta, ei ainakaan tämä yksilö ole täydeksi pommiksi julistautunu. Jakopääremppa on edessä, kokonaiskustannukset sillä ~500e. Bensankulutus tolla on ollu 8-12 välillä, riippuen kaupunkiajon määrästä. Tehoa _ei_ ole vaikka kuinka polkis, mutta harva välitteinen laatikko ja kiva vääntö tekee autosta kivan ja kevyen ajaa.

              Comment


              • #8
                No ei se automaatti ilmastointi nyt niin huono ole että se kannattais kiertää. Moottorit voi joutua kerran viidessä vuodessa puhdistamaan, mutta niihin nappeihin ei vastaavasti tarvi sitten koske ikänään. Ehkä kesäksi napauttaa asteen pari pienemmälle... Eikä se moottorin puhdistus nyt niin iso operaatio ole.

                Ei ole ainakaan omalla kohdalla vielää kaduttanut tuo automaatti ilmastointi, quattro, vitos diesel, sähkölasit, gesmipuhelin, cruise yms yms paketti. Ja ainakin dieselissä quattron kylkeen tulee 6 lovinen laatikko.

                Täältäkin kannatus ainakin quattro (pakollinen) aut. ilmastointi noita kahta en kyllä vaihda enää pois.

                Niin ja tuossa A4 kopassa on kans quattro, cruise ja aut. ilmastointi ja hyvin toimii.

                Niin ja ainakin dieselin ilmoitettu kulutus on sama etu ja nelivedolla etuvedossa on vastaavasti viis vaihdetta ja quattrossa kuus.

                Comment


                • #9
                  Audi menettää mielekkyytensä vajaavetoisena. Kun pääset yhdenkin talvipäivän verran ajamaan nelikolla, paluuta ei kertakaikkiaan ole. Älä edes harkitse muuta.
                  Jonkun vuoden on quattro aina välillä ollut talossa, nyt on audi vajaavetoisena. Aivan hyvin pärjää Suomen talvessa kaksivetoisellakin kunnon rengastuksella ja molemmat vetotavat pysähtyvät samasta vauhdista yhtä lyhyellä matkalla. Nelivetoisella keskikulutus on myös selkeästi korkeampi, tätä ei lie käy kiistäminen.

                  Ilmastointikin on toimiessaan kiva rippikouluikäisenä saattaa tosin olla jo kalliimman huollon tarpeessa. Tänäkin kesänä on pidellyt sellaisia kelejä, että ilmankin on pärjännyt. Ei se kompurakaan ilmaiseksi kylmää tee, kulutuslisä näkyy kukkarossa.

                  Useimmissa audeissa jostakin typ44 mallista alkaen on penkin korkeussäätö -jonka korkein asento vastaa esim. volkkarin säätymättömän penkin normaaliasentoa. Säädöstä hyötyy siis vain isompi ihminen.

                  Audit ovat nimenomaan yksilöitä ja mittarilukema vs. ikä pitäisi melkein unohtaa koeajoon mentäessä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos hyvistä tiedoista! Eli koeajoon valitsen samantien ilmastoidun quattron. Lähinnä eukon on pakko testata että pystyykö se sillä ajamaan. Jäi vielä kyselemättä että mites automaattilaatikko? No, toisaalta jos quattron innostuu hankkimaan niin manuaalihan se on oltava.

                    Comment


                      #11
                      jos quattron innostuu hankkimaan niin manuaalihan se on oltava
                      Eivät nämäkään ole naimisissa keskenään, ex-satku oli automaatti ja quattro... Vanhemman Audin automaattilaatikko on jonkin sortin riski, huollon puute alkaa rankaista tässä ikäluokassa. Foorumihaku löytää paljon tarinaa, mikä ei kovin rohkaise automaattia katselemaan. Yksilöitä toki nämäkin, jos askiin on vaihdettu öljyt säännöllisesti, niin toimii luultavasti huoletta.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä oon minäkin omasta C4 tykänny... Kun C4:ää edellinen auto oli vielä Renault 19 1.4. Mulla oli jonkun aikaa omistuksessa sekä C4 ja Typ 44. Melko samanlaisia monessa suhteessa. Hillaisia ja mukavia ajaa (kumpikin vajaavetoja). Mulla on karvalakki C4 ja siinä on istuimen korkeussäätö...

                        Comment


                          #13
                          Itellä on ollut myös C4 ja tykkäsin kyllä paljon autosta. Automaattinen kylmästöinti on kyllä aika ehdoton mukavuusvaruste. Se on melkoisen huoleton. Ei tartte paljoa niitä nappeja räpöstää.

                          Comment


                          • #14
                            Mites C4:n vakioalusta? Yhtä lulla kuin typ44:kin? Pelottaa ajaa mutkarallia yli 80km/h kun tuntuu että kaatuu koko auto. :) Accordilla voikin huoletta yli satasta painella eikä tee tiukkaa.

                            Comment


                              #15
                              C4 vakioalusta ainakin mun mielestä on vähän jämäkämmän oloinen kuin Typ44. Kyllä tuo C4:kin on aika maasturi (ulkonäön suhteen). Vaihdoin C4:n alle H&R jouset -40mm ja oon tykänny. Mikäs Acco muuten?

                              Comment


                                #16
                                Mä tykkäsin kyllä kovasti omasta C4:sta (-95 A6Q 2,8 AAH). Alusta ei vakiona ole mikään rataversio, vaan pikemminkin semmoinen lulla. Mielestäni alusta oli kuitenkin siinä mielessä ok, että se oli looginen eikä aiheuttanut yllättäviä tilanteita.

                                Mitä noihin koneisiin tulee, niin en ole ajanut sitä 2,6:sta, mutta ainakin numeroiden valossa se on kyllä kumma moottori tohon 2,8:iin verrattuna. Vähemmän tehoa ja vääntöä mutta kuluttaa enemmän?

                                Ja sitten ehdottomasti Quattro. Kumma juttu miten sitä aina odottaakin noita talvikelejä... Heti perään sitten varoituksen sana: Nelivetoisen auton omistajuudesta paranee vain hyvin harva!

                                Comment


                                • #17
                                  C4 vakioalusta ainakin mun mielestä on vähän jämäkämmän oloinen kuin Typ44. Kyllä tuo C4:kin on aika maasturi (ulkonäön suhteen). Vaihdoin C4:n alle H&R jouset -40mm ja oon tykänny. Mikäs Acco muuten?
                                  Accord tourer executive x vm.2004, eli 2.4 koneella. Täysin vakiokuosissa vanteita myöten.

                                  Joo sen oon typ44sta huomannut että kuski tosiaan tietää tarkalleen missä mennään, ohjaus on pirun tarkka. Muutenkin auton rajat on tiedossa ihan perstuntumalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    noh, eipä C4 ole muuta kuin evo-lötkö. Kori on saanu jäykkyyttää rutkasti lisää, mut alustaratkasu on sama.

                                    Comment


                                      #19
                                      C4 on kuitenkin lähestulkoon 10 vuotta C3:sta uudempaa suunnittelua, joten on se kaiken kaikkiaan modernimpi auto. Nuo on perinteisesti rakennettu autobahnille, joten tuskin alustakaan ihan sieltä löllöimmästä päästä on, jos sitä vertaa oman aikakautensa kilpailijoihin. Uudet iskarit ja kriittisimmät puslat alustasta tekee vanhan auton ajettavuudelle varmasti ihmeitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siinäpä se on meikäläisen unelma-auto:

                                        http://lehto-media.com/cgi-bin/searc...3&sivusto=null

                                        Nyyh, vielä kun olisi rahat. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei oo pahan hintanen, mutta toi konepellin "tuunaus"/paikkamaalaus pistää vähä varpaille. Ja muista, että ei se auton ostaminen ole kallista, mutta jos siinä on isoa remonttia odotettavissa...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vähän ahdistaa näiden vanhempien, erikoisten autojen hankkiminen kun tulevan auton pitäis olla joka päivä ajossa. Työmatkaa taitetaan 67km per suunta ja jos auto laukee niin sitten ollaan kusessa. Kattelin tuon turbon bensankulutustakin niin voisi ehkä olla "järkevämpi" vaihtoehto vaan katsella niitä ei-turbollisia vitoskoneellisia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikös noilla ajomäärillä jo kannattaisi harkita dieseliä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin... Onhan sitä dieseliäkin tullu pähkäiltyäkin mutta muutaman tonnin hintaluokkaan ei taida mennä mitään kaksista dieselirassia. Jotain sporttisuutta pitäis kuitenkin löytyä ettei sitten joka päivä vituta ajaa töihin. :D Kaverin kanssa tuossa kerettiin pähkäillä että dieseli maksaa lähitulevaisuudessa samanverran kuin bensa tai enemmän.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos etsii muutaman tonnin autoa niin ässä ei ainakaan ole se mitä etsit. :)

                                                  Puolustukseksi, kyllä vitos turboa voi viedä ihan kohtuullisilla bensan kulutuksillakin eteenpäin. Jos vaan malttaa pitää kaasu jalan kurissa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nojoo, en ässää varsinaisesti ole etsimässä. Kerkesin vain innostua. :) Mitenköhän se on, kannattaisiko audi ostaa audiklubilaiselta vai tavalliselta tallaajalta...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      ..vai turkkilaiselta Saksasta, hmmm, siinäpä pulma.

                                                      Kallistuisin clubilaiseen, luultavasti autosta löytyisi jonkun verran faktaa foorumiltakin.

                                                      Tämä ei ole lupaus, vaan oma mielipiteeni.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Näin tuoreena (~1,5kk) Cee-nelkun omistajana pakko ottaa osaa.

                                                        Tuo oma AAT-koneinen diesel on ainakin osoittautunut ihan kelpo peliksi, vaikka sisälsikin muutaman pikku yllärin. Tekniikka tuntuu toimivan, vaikka kylmäkäynnistyvyys voisi olla parempikin. Ajoitusten säätöä vaan.

                                                        Omassa on taulussa 312 tkm (vasta), mutta auto on ulkoa rumempi kuin moni vanhempi. Sitä on kolhittu ja naarmutettu ja ruostettakin on takaluukussa vähän. Silti olen ihan tyytyväinen ostokseen. Varmalta vehkeeltä tuo tuntuu.

                                                        Omassa se kuuluisa automaatti-ilmastointi ja sähköikkunat edessä. Lämmönsäätöläppä ei käänny, muuten ilmastointi kyllä pelaa. Moottorien putsaus taitaa olla siis edessä asap, ennenkuin tulee kylmä.

                                                        85kW liikuttaa tuota katiskaa aika laiskan oloisesti, mutta vääntö tuo mukavuutta. Moottorille on kyllä jo treeniohjelma, jolla sitä vähän piristetään. Loppuu se laiskottelu!

                                                        Pirun kiva ajaa isolla tiellä. Hiljainen ja tasainen kyyti. Alustan päivityskin on kyllä käynnistetty, mutta vakiokin on ihan asiallinen. Ei mitenkään huuda jäykistystä, mutta kun kerrankin on ihan oma auto, pitäähän sitä vähän roplata..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt kävi sitten niin etten saanut naista lämpenemään audille (liian iso auto pienelle ihmiselle) ja taloon tulikin toinen Honda, malliltaan CRX. Sattui helmi löytymään, saksan tuonteja ja sellanen piti sitten saada. Aattelin tuon oman lötköni laittaa sitten myyntiin jahka käyn leiman siihen hakemassa, joka pitäisi siis tulla heittämällä. Kolmatta autoa ei talouteen enää mahdu eikä tarvetta vanhalle satkulle enää ole, nyyh... Tunnearvoa sekin ehti kerätä... *snif*

                                                          Mutta kiitos kaikille vastanneille, tämä ketju varmaankin auttaa monia. Ehkä sitten joskus saan sen quattron hommattua...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Myyt lötkön ja sen riisikupin ja ostat oikeen auton..?
                                                            Ei sillä, Hondakin tekee ihan ok kulkineita.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X