Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ostoaikeet (part I - tyhmiä kysymyksiä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ostoaikeet (part I - tyhmiä kysymyksiä)

    Tere!

    Ajattelimpa tiedustella muutamia 'yleisiä' kaupankäynnin asioita varsin asialliselta foorumilta (on muuten niitä ainoita joissa vielä jutut pysyy useimmiten asialinjalla).
    No joo elikäs:

    1) Arveluttaa sellainen seikka kun olen ostamassa autoa yksityiseltä niin onko aina käytössä ns. perävalotakuu? Kuitenkin 5000 ?, 10000 ? tai vaikkapa 15000 ?:n siirtäminen toisen tilille on sen verran suuri summa että jo se ottaa pattiin jos kauppakohteesta paljastuukin myöhemmin (vaikkapa vesikelillä / pakkasella) joku probleemi. Tarkoitan siis että vikaa ei voi tai ei osaa huomioida kesäolosuhteissa? Onko tässä vaan luotettava myyjään jos hän sanoo ettei sadevesi tule kabiiniin tms?
    Eli rahat kokonaisuudessaan tiskiin ja sitten odottelemaan kädet ristissä että kaikki toimii, näinkö?

    2) Paljon on paljon ajettu nelivetotekniikka? Onko jotain kilometrirajaa (100 tkm / 200 tkm / 300 tkm / 500 tkm) jonka jälkeen voi varautua pahimpaan? Ja ylipäänsä onko nämä torsen/haldex -nelikot varmoja pelejä?

    3) Onko yrityksillä jotka tuo autoja maahan millainen takuukäytäntö vai toimiiko he pääsääntöisesti yksityishenkilöiden kaupankäynnissä olevan käytännön mukaan?

    nimim: ens viikolla useampaa ehdokkia kokeilemaan?

  • #2
    1/ takavalotakuu - kyllä. Kuluttajansuojalaki ei koske yksityisten välistä kauppaa. Mikäli pystyt osoittamaan että myyjä on tiennyt jonkin oleellisen vian olevan autossa mutta on sen tahallisesti jättänyt kertomatta, ja pystyt sen myös pitävästi osoittamaan, voidaan myyjä mahdollisesti saattaa vastuuseen (petos). Käytännössä lienee mahdotonta.

    2/ käytä hakua. Kuten arvaat uutena tulokkaana, Audin merkkifoorumilla on varmaankin keskusteltu nelivedoista. Pelkästään hakusana "torsen" antaa jo yli 130 viestiketuja.

    3/ yritys joka toimii Suomessa, tai toimittaa tuotteitaan Suomeen, sitoutuu noudattamaan automaattisesti Suomen kuluttajalainsäädäntöä.

    Comment


    • #3
      1) Paras mitä olen huomannut, auton ostoon on hyvä raijata työkaveri, joka kateuden vihreellä valolla löytää kyllä kaikki viat. Ja lähettää autosta kaikki vikaraportit. Jos kyseessä on uudehko / vähän ajettu auto, niin käy koeajamassa 100+tkm vastaava auto, niin tiedät että miltä se tuntuu parin vuoden päästä.

      Enemmän saat takuuta jos ostat liikkeestä, mutta tällöinhän maksat tästä "takuusta".

      Mitä olen seurannut noita käytettyjen autojen tarjontaa, niin jos hiukankin epäilyttää, niin vaihda kohdetta. Tarjontaa on tällä hetkellä ihan tyydyttävästi. Tärkeintä on säilyttää maltti kaupankäynnissä.

      Jos et ole autoihin perehtynyt, suosittelen että pyydät mukaasi kaveripiiristä jonkun tutun tutun tuttu joka on perehtynyt ajoneuvoihin. Vähentää stressiä, kun toinen etsii vikoja ilman autokuumetta ja itse voit keskittyä autokuumeen oireista kärsimiseen

      2) Muistaakseni hesarilla on joku palvelu mistä löytyy tyyppivikoja autoihin, mutta en tiedä miten ajan tasalla tai kuinka kattava se on.

      3) Yrityksen kanssa asioidessa melkein kannattaa ottaa aina yhteys kuluttaja-asiahenkilöön riitatapauksissa. Miksi itse riidellä ja hermoja kiristellä, kun joku muu saa siitä palkan. Jos yritys on toiminut jo pidemmän aikaa alalla samalla nimellä, niin yleensä niihin voi luottaa enemmän. Yrityksestä kannatta internet-aikana laittaa googleen hakusanoilla "ongelma yrityksen nimi". Kyllä joku on avautunut liikkeestä, jos siellä on ollut ongelmia

      Comment


        #4
        Kolmoskohdan kanssa kannattanee olla tarkkana koska ns alan yrittäjät yrittävät kiertää vastuitaan toimimalla yksityishenkilönä, jonka lukuun auto on liikkeessä myynnissä jne jne.

        Comment


        • #5
          Kolmoskohtaan sitten vielä, että jos tuotat auton jobbarin kautta niin autoon pätee myös yleensä perävalotakuu. Jos kuitenkin suhteellisen uusi auto ostetaan ulkomailta liikkeestä, niin erikseen sovittuna tai ostetttuna autoliike voi myöntää autolle takuun, joka oikeasti myös toimii ulkomaille.

          Comment


          • #6
            Kohta 3: Yritysten antamat takuut monessa tapauksessa ihan ylimainostettuja. Käytettyjen kaupassa 1/2 v takuu joka ei kata juuri mitään. Käytännössä takuun piikkiin menee fataalit konerikot ei mm. sähköviat. Näin ainakin jos lukee yhtään niitä takuuehtoja liikkeiden soppareista... En ostaisi käytettyä autoa liikkeestä takuun toivossa...

            Comment


              #7
              No joo, ei täsä nyt niin jäneksen selässä olla ja tiedän että maltti on valttia. Autot (VAG) ja niiden tekniikka sinällään jokseenkin tuttua paitsi nelivedot joista ei kokemusta lainkaan.

              Jep ja onhan tuota hakua käytetty ja koeteltu lueskella eri topikkeja läpi tiedonmurujen toivossa.

              Haussa ilmastoitu nelikko ja hintakaan ei saisi olla suuren suuri (pitäisi selvitä nelinumeroisella kauppasummalla)? Onko mahdoton yhtälö?

              Comment


              • #8
                Haussa ilmastoitu nelikko ja hintakaan ei saisi olla suuren suuri (pitäisi selvitä nelinumeroisella kauppasummalla)? Onko mahdoton yhtälö?
                Ei nykyään, Suomessakaan. Esim. B5-sarjainen pitäisi hyvinkin löytyä, Saksasta V-koneisena toki helpommin.

                Comment


                  #9
                  Finntakuulla voi suojautua pahimpia miinoja vastaan.

                  Comment


                  • #10
                    Vajaan kymppitonnin auton ostossa on väkisin sopeuduttava siihen, ettei auto ole enää aivan uusi. Vikojahan saattaa ilmaantua täysin ostopaikasta riippumatta. Joskus 2 tonnin auto on omistajalleen täysin pomminvarma kulkine, toisella taas 20 tonnin auto seisoo pajalla enemmän kuin omistajansa parkkipaikalla.

                    Koitan kai löyhästi sanoa että jos käytetyn auton ostosta tekee itselleen elämän ja kuoleman vertaisen asian, siitä myös jossain vaiheessa tulee sellainen. Autosta pääsee yleensä myös halutessaan eroon, joten verenpainetta ei kannata nostaa talon katosta läpi lukemalla etukäteen kuluttajansuojalakia kannesta kanteen.

                    Comment


                      #11
                      No nii...nyt ois käyty kokeilemassa kahta erilaista ajokkia. Molemmat nelikkoja, toinen a3 ja toinen a4. Kyllähän se a4:n tuntui aavistuksen isommalta (niinkuin se kaiketi onkin?) mutta lopulta aika samankaltaisia ajotuntumaltaan. Toki ajoalusta oli kestopäällyste joten nelivetosysteemeistä ei voi kommentoida. Kummassakin oli se 150 hp moottori ja vaikea perstuntumalla sanoa kumpi parempi tai tehokkaampi. Ehkä tuo A4 oli aavistuksen hiljaisempi mutta tähänkin on varmaan rengastuksella merkityksensä?

                      Molemmilla oli rullattu jo sinne 200 tkm pintaan ja vaikuttavat ihan kelvollisilta ajopeleiltä..

                      Tämä taitaa jäähä ihan siihen että kumpi miellyttää enempi....periaatteessa a3 jossakin määrin monikäyttöisempi ja a4:ssa (vm. 95-97?) kojelaudan puujäljitelmät aika rumat.

                      Saako esim. A3:een (vm.1999-2001) facelift mallin etuvaloja / takavaloja? Niin ja sama homma koskee myös A4:sta?

                      Pitänee vielä käydä kokeilemassa uudestaan sekä muitakin pelejä niin on vertailupohjaa paremmin....

                      Comment


                      • #12
                        Takuu

                        Kertauksen vuoksi, takuu on jotain myyjän omasta hyväsydämisyydestään tarjoamaa. Suomen laki tuntee virhevastuun, johon mikään myyjän/valmistajan omilla ehdoillaan myöntämän takuun umpeutuminen ei vaikuttane.

                        Kuten threadissa jo todettiin, ei mainitut asiat koske yksityisten välistä kauppaa. Tästä syystä autokaupat myyvät mielellään parin tuhannen arvoiset kulkineet yksityisille jobbareille, liike kun on vastuussa myymästään sen 6kk mutta yksityinen ei.

                        Comment

                        Working...
                        X