Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ostamassa: Audi A4 tai BMW 316 / 318

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Ostamassa: Audi A4 tai BMW 316 / 318

Terve kaikille!

Olen harkinnut näitä kahta merkkiä ja kyseisiä sedan malleja.
    Audi A4 (B6 se kai on) 2001-2003 2.0 bensa tai 1.8T bensa.
    BMW 316 / 318 1999-2002 105hv / 118hv moottorilla.

Bemareita olisi enemmän tarjolla, mutta vähän mietityttää kuinka rällättyjä ne ovat, sekä etelässä ajetut niiden mahdollisten ruosteongelmien vuoksi.

Audeissahan on sinkityt korit. Audissa olisi myös 200-250 halvemmat vakuutusmaksut. Aiempaa positiivista kokemusta on A6 2001 1.8 bensa mallista ja siinä oikeastaan ainoa miinus oli todella laiska moottori. Tekisi mieli kokeilla tuollaista bemaria, mutta tuntuu, että siinä on monta muttaa...

Tiedän, että molemmille merkeille löytyy periksiantamattomat kannattajansa! : )
    Nyt kysyisinkin teidän kommentteja jos löytyy kokemusta molemmista autoista. Kertokaa toki mahdollisia kompastuskiviä yms. Kaikenlainen tieto tulee tarpeeseen. Kiitoksia etukäteen!

Nuo bemarin koneet 1.6/1.8/1.9 eivät ole mitään tykkejä. Alusta ja samalla ajettavuus on huomattavasti kevyempää menoa varten suunniteltu. Toisaalta ihan kohtuu kulutuksella menevät eteenpäin.

Suosittelisin melkein kutos-koneellisia 320i/323i pelkästään jo moottorin luonteen takia. Ajettavuus, suorituskyky ja kulutus ovat varsin hyvässä suhteessa. Matka-ajoa 323i taittaa varmasti noin 6,5l/100km lukemilla. Suuri miinus kaikissa BMW:ssä on kohtuuttoman suuret vakuutukset, kai niitä sitten mällätään sen verran paljon. Lisäksi E46 korissa voi olla ruosteongelmia mm. takakontin luukussa, bensatankin luukussa ja konepellin päässä. Ehkä vähän harvinaisempi, mutta silti mainitsemisen arvoinen tyyppivika on perän kiinnikkeiden irtoaminen korista. Kaikissa koneissa on muistaakseni huoltovapaa ketju.

Auton yleiskunto ja ulkonäkö kertovat varmasti auton käytöstä varsin paljon. Kaiken maailman lasikuitulipat ja karvanopat tietysti tuovat mieleen mahdollisen rälläämisenkin :) Toisaalta tosi harrastajan voi tunnistaa esim. laadukkaista vanteista, alustasarjoista ja alkuperäisistä M-osista sekä tietysti huolloista. BMW:llä yleensä on urheilullinen imago, joten itse jättäisin nuo 4-koneiset pois laskuista. Ne eivät välttämättä tuo esille autoon suunniteltua todellista luonnetta ja ajettavuutta. Toisaalta joillekin riittää rauhallinen meno ja alustastakin voi olla monia makuja, joten käy ihmeessä koeajamassa autoja, mielellään vielä sekä 4- että 6-sylinterinen malli niin huomaat eron.

Riippuu hyvin paljon mitä autoltasi haluat? Jos urheilullisuus on yksi kriteeri, niin 6-sylinterinen takavetoinen BMW voisi olla vaihtoehto. Audeissahan suurimmassa osassa isona miinuksena on etuvetoisuus ;) Jos tehot ja urheilullisuus eivät ole välttämättömyyksiä niin 2.0 A4 olisi varmasti hyvä vaihtoehto turboon liittyvien ongelmien puuttuessa. Toisaalta 1.8T:stä voi saada niitä tehoja helposti lisää vakuutusmaksujen pysyessä pieninä. B6 on selvästi E46:a modernimman tuntuinen karvalakkiversioina, mutta hyvin varusteltu E46 tuntuu ja näyttää varsin hyvältä.
    Viimeksi muokannut zaci; 18.7.2008, 12:42.

Comment

Mulla oli joskus kauan kauan sitten pikkubemu 316i. Hyvin tehty jne, mutta se luotettavuus ja moottoriongelmat. Ei koskaan bemaria tähän talouteen, vaikka sisko laittoikin 535d.

Comment

Mä olisin siskolle kateellinen tuossa tilanteessa =)

Juu, 2.0 A4 on aika perusvarma vekotin, ei se tehoisekseen mikään talousihme ole, mutta varsin vähän vikakohteita. 1.8T on audin koneista varmasti legendaarisimmasta päästä (ehkä 2.2 20VT:n jälkeen) eikä syyttä.
        Kulutus ja kulku ovat varsin hyvässä tasapainossa etenkin vähän piristettynä.
        Eihän turbo autolla muuta käyttöä ole kuin virittää =)
        No ei, isäpappa on 150heppaisesta 1.8T passatista kyllä tykännyt kovasti vaikkei tehosta niin perustakaan,mutta autolla pitää ehtiä kuitenkin jonnekin

Comment

Bemarihan ei ole vaihtoehto, jos kysytään acf:n palstalla.

Nyt olen reilun viikon ajellut a4:lla (b6). Ei voi kuin positiivisesti olla yllättynyt autosta. Ajettavuus, käytännön suorituskyky jne. ovat mitä mainioimmat. Eikä auto ikäänsä nähden näytä ja vaikuta vanhalta, toisin kuin ehkä bemarit mielestäni ovat sitä.

Toki makunsa kullakin, mutta tämä auto nyt ainakin toistaiseksi istuu omaan hanskaan varsin mukavasti.

1.8t koneena on sinänsä melko varmatoiminen. Kyytiä tuo vakiona 163hp kone, lastulla ja muilla pienillä muutoksilla, tarjoaa varsin mukavasti.

Jos vertaa tuota b6-koppaisen konetta mm. a6:n vastaavaan 1.8t (150hp), niin eroa on ainakin omien kokemuksieni mukaan aika lailla tämän b6-korisen hyväksi.
          Molemmissa autoissa oli suhtkoht samat piristykset, mutta a4 menee kyllä huomattavasti mukavammin.

Bemarin kulutuksesta en tiedä, mutta tuo oma a4 on nyt vienyt ka. 9l/100km, pääosin kaupunkiajoa. Maantiellä menee se 7-7.5l/100km jos ei kovin polje. ;)

Tilaa on ehkä hitusen enemmän kuin vastaavassa bemarissa.

Ulkomailta, mm. ruotsista saa jo varsin sopivalla rahalla vm. 03 1.8tq avantteja sline-varustuksella.

Ei muuta kuin blocket.se sivuja selaamaan.

Comment

Tuollaista 2004 vuoden a4 audia vähän katellu ostomielessä ja koneena olis 1.8Turbo ja quattro.
            Tuosta vaihdelootasta muutamat ksymykset, eli näissähä on 6-vaihteinen loota, niin minkälainen se on välityksiltään ?
            ONko välitykset tiheät, jaksaako auto mennä 6-vaihteella mihkään maantieajossa?

Comment

mun mielestä on vaan hyvä jos loota on harva, ei motarillakaan kierrokset ole kovin paljoa.jos kulkua tarvii, voi kyllä vaihtaa vitoselle... =)

t nimimerkillä kone vetäis mutta 5v ei kykene kun diisseli on

Comment

No kyllä sitä 6 vaihteista lootaa saa tihumpaan sekoittaa kuin 5 lovista.
                Mun mielestä taas taloudellisempaa, koska kierrokset on matkanopeudessa matalammat.
                100km/h ja 2100 rpm

Comment

Hyvin on ainakin täällä jaksanut maanteinopeuksissakin 6-vaihteella liikkua.
                  Itse olen ainakin pitänyt tämän auton ajo-ominaisuuksista tai oikeastaan ne yllätti positiivisesti.

Kokkola-Oulu välillä kulutus ollut n6.8l/100km ajotietokoneen mukaan, normalilla rauhallisella ajolla.

Comment

Working...
                  X