Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Antille vastaten.

    2.0tdi ja multitronic. Ei välttämättä.
    Laiska

    3.0tdi moottori sinänsä kestävä. Suuttimet saattaa prakata tai sitten ei.
    Tippi. Kestää ei kestä. Toisilla porsii, ehkä ei.
    Itsellä 350tkm ajettu, josta 290/690 softattuna 50tkm.
    Ehkä porsii huomenna.

    Siltikin hieno yhdistelmä voimaa, ja kardaani.

    Miinuksena on käyttökulut verojen muodossa sekä noin 8l keskikulutus.

    Omassa skaalassa silti yksi varmimmista autoista, joita olen omistanut...

    Comment


      Ja 3.0 TDI on kyllä mukava moottori. Softalla vetoja on kivasti ja siihen verrattuna kulutus on ok.

      Comment


      • Kiitoksia vastauksista.

        Tosiaan tuo vero hieman hirvittää ja olenkin miettinyt onnistuuko näitä katsastamaan pakettiautoksi? Toisaalta autohan olisi tulossa VW Caddy Maxin rinnalle ja toinen näistä olisi lähes aina seisonnassa ja dieselveron osuus näissä taitaa olla sama ellei jopa Caddyssä pykälän kalliimpi.

        Lähinnä 3.0TDI:ssä pelottaa nuo ketjuongelmat ja Tiptronicin kesto, suuttimistakin selviää vielä näihin nähden suht "halvalla".

        En kyllä muista olenko yhdelläkään aiemmin omistamallani autolla päässyt tuota 50tkm putkeen ilman että olisi joutunut vaihtamaan jotain tavanomaisesta poikkeavia kuluvia osia. Tarkoitan siis muita kuin jarruja, tukivarsia, suodattimia nivelien kumeja jne... Aina on ollut anturivikoja, vetoniveliä, laakereita, latureita, startteja, syyläreitä, satuloita jne...

        Sen verran nyt hetken mielijohteesta venytin vielä budjettia että alkaisi jo n. 250tkm ajettua 3.0tdiq:ta mahtua joukkoon. Mihin näitä katsellessa tulisi kiinnittää huomiota? Kauanko näissä DPF kestää? Voiko jostain päätellä täyttöastetta? Entä EGR:n toimintaa ja imusarjan tukkoisuutta? Onko merkitystä onko ajettu LL-ohjelmalla? Miten usein laatikkoöljyt tulisi olla vaihdettu? Onko muuten Webasto Suomi-dieselissä vakio? Kannattaako tuontipelejä välttää? ts. onko mittarin rukkaus helppoa? VCDS olisi käytettävissä, mutta eivät taida ainakaan liikkeessä pitää siitä jos sillä alkaa autoa tutkia.

        Comment


        • Ei se ketjuongelma ny ihan niin akuutti ongelma ole kuin viimepäivien keksutelut antavat ymmärtää. Tälläkin foorumilla olisi melkei hyvä laskea kuinka monta viestiä on postattu aiheella 3.0TDI. Tämän jälkeen noista viesteistä voisi erotella erikseen ne viestit joissa spekuloidaan ketjuongelmia. Kyllä suurempi osa viesteistä liittyyä kyseisen moottorin kehumiseen, kuin ketjun spekulointiin. Sitten kun vielä listataan erotellaan ne tapaukset joissa ketjuongelma on oikeasti realisoitunut, niin aletaan puhumaan jo melko marginaalisesta ryhmästä.

          Lähipiirissäkin alkaa olla melkopaljon (>15kpl) 3.0TDI:tä joilla on rullailtu jo 200-4000tkm lukemia ilman suurempia ongelmia. Eniten ongemia on ollut imusarjan karstoittumisessa, jos autolla ajetaan vain lyhyttä kaupunkiajoa. Yleisin ongelma selkeästi on ollut hehkutulppien hajoilu. Tippejä ei ole lähipiirissä yhtään vielä hajonnut vaikka osaan ei ole vaihdettu öljyjä ollenkaan. Manuaali laatikkoisissa kaksoismassa vauhtipyörä tuntuu olevan ketjun heikoin lenkki, etenkin softattussa autossa.

          Käytettyä autoa ei vainoharhaisen kannata ostaa ollenkaan. Ei se mittärin rukkaus helpoa ole, mutta osaava sen kyllä pystyy tekemään. LL-holtoväli ei näissä suoranaisesti mitään ongelmia aiheuta (vaikka osa täällä niin manaileekin). Ajosuoritteet ovat merkittävämmässä asemassa. Nykymoottoreita ei oikein polkemalla saa rikki (kohtuuden rajoissa), mutta hissuttelemalla ne kyllä saa tukkoon. Valitettavan moni ostaa "voimaa reserviin". Jos kaasupolkimen liikeradasta hyödynnetään korkeintaan puolet, niin nykyauton monet päästöjärjestelmät alkavat aiheuttaa ongelmia. Välillä kun on edes kenkää annettu autolle, niin yleensä moottorin kunto pysyy parempana.

          Tuontipelejähän nämä kaikki on pohjimmiltaan. Samalla linjalla ne Sakans maalla rakennetaan olis sitten Suomiauto tai ei. Webasto ei todellakaan ole Suomiautoissa vakio, kuten ei juuri mikään varuste. Enemmänkin voisi todeta että hyvin varustellun Suomiauton löytäminen voi olla välillä haasteelista.

          VCDS kannattaa ehdottomasti hyödyntää autoa ostaessa jos sellainen on käytettävissä. Jos myyjä ei ole halukas antamaan lupaa vikakoodien lukemiseen, niin kannattaa kysyä onko yksilössä jotain salattavaa? Jos myyjä pelkää että asiaks tekisi jotain jekkuja koodaamalla, niin koodit voi katsoa vaikka yhdessä.

          Jos se paska yksilö nyt osuu kohdalle, niin tänäpäivänä näitäkin alkaa olemaan niin paljon purettuina, että kokonaisia vaihtomoottoreita alkaa saada jo kohtuulliseen rahaan. Toki se moottorin vaihtotyö nyt vaatii hieman vaivaa, mutta ei noissa oikein mikään vika voi ihmistä konkurrsiin ajaa.

          Tiivistettynä: kyllä näissäkin vikoja on, mutta suhteessa siihen kuinka yleinen tämä kyseinen kone alkaa olemaan, niin melko vähävikaisia kuitenkin ovat olleet. Toki joillain on ollut kiusaa tekeviäkin yksilöitä, mutta kannattaa muistaa että maailmasta löytyy ihmisiä, joilla rautakankikaan ei ketä normaalissa käytössä.

          Comment


          • 2.7 TDI V6 4d Multitronic

            olen ostamassa tuomosta 2.7tdi v6 multitronikkia... 200 tkm ajettu.. vm-06. onko näissä minkälaisia vikoja ja miten tuo laatikko toimii/kestää??

            Comment


            • A6 vaihteistosta

              Jos tässä palailis taas Audiin ? -niin mihin vm asti niiden Titronix ja/tai Multitronix automaatit olivat kestoltaan heikoimpia? ( kuten oli mm.Passateissa)
              Jos Saksanhintoja pitää mittapuuna niin korkeintaan 7500 E hankinta olisi ajatuksissa. ( 4000-7500 välimailla) -sillä saisi johonkin 2010 asti? olevan A6 kärryn.
              Mutta automaatti olisi tavoite !

              Comment


                Tiptronic ja Multitronic.

                Comment


                • A6 3.0tdi hankintaa..

                  Olemma ostamassa -07 A6 3.0tdi. Autolla 1 omistaja, huollettu "by the book", 198tkm, manuaali.

                  Mitä ko kiesistä olisi hyvä tarkastella lähemmin? Meille tämä on esimmäinen Audi, eli ei hirveästi kokemusta.....koeajolla käyty ja auto JUST sellanen kun kuvittelimme.

                  Nyt olisi tarpeen vinkkejä mitä tutkia ja tarkastella ennen ostoa?

                  kiitokset jo etukäteen.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 1.1.2017, 14:45. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                  Comment


                  • Aika perusvarmaa kauraa.
                    Suutinongelmia ehkä, vaihdelaatikko-ongelmia ehkä
                    Ketju ja kiristinongelmia ehkä.
                    Kaikki riippuu kuun ja tähden asennosta
                    Jarruosia saat vaihtaa aika usein.
                    Kulutus on yli 7 ajat kuinka sukkasillaan hyvänsä.
                    Vero aika kova.
                    Peruskonstruktio aika hyvä jos hyväksyt edellämainitut

                    Comment


                    • lisättään tähän nyt vielä kirosana että vaihtoehto A6 olis XC70 D5 koneella. samoilla kilometreillä! :)
                      Viimeksi muokannut lacrits; 1.1.2017, 15:33. Perustelu: Allekirjoitukset turhia täällä.

                      Comment


                      • Koeajoin XC70:n mahdollisena edullisempana vaihtoehtona A6 (C7) Allroadille. Muuten oli asiallinen mutta mutkatiellä tuli merisairaaksi kun taas Allroadin ei tarvinnut alusta Dynamic-tilassa sporttialustaiselle A4:lle hävetä. Minkäänlaista sporttisuutta siitä ei kyllä löydy, mukava kyyti toki suoraan ajaessa ja D5/D4 5-syl moottori asiallinen (softattuna, tehot on aika miedot). Vitosen äänistä iso plussa. :)

                        Comment


                        • huoltohistoriaa oston kohteena olevasta autosta:

                          2014-08-28 180127km Service mob, Normal
                          2012-06-28 148806km Service mob, Normal
                          2011-05-06 120660km Service mob, Normal
                          2010-03-26 90123km Service mob, Normal
                          2008-10-08 58599km Service mob, Normal
                          2007-10-05 30183km Service mob, Normal

                          nyt autossa kilsoja 198tkm

                          eli mahtaa olla suht hyvin hoidettu yksilö?
                          Viimeksi muokannut Killeri; 2.1.2017, 23:03. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                          Comment


                            Pelkät normihuollot (ö.vaihto, suodattimet) tehty 30tkm välein eli LL-huoltovälillä menty. LongLife-huoltoväli=kaiken pahan alku ja juuri, joten ei tuon listan perusteella kannata auton ostopäätöstä tehdä.

                            Comment


                              Onko tuosta LL-huoltovälistä jotain viitteitä, että se ei toimis esim. näissä 3.0TDi koneissa? Ongelmaahan on ollut vanhemissa 1.8t koneissa sihdin kanssa, mutta onko tuosta oikeasti haittaa vai onko se vain päähän pinttymä?

                              Comment


                                Edellinen huolto tehty yli 2v sitten ja sitä edellinen taas siitä melkein 2v sitten, joten ei ihan huiman hyvään pitoon viittaa.
                                Ei tuossa 3.0tdissä samanlaisia sihtitukkeutumia aiheuta LL, mutta varmasti Forte-käsittely ym. tarpeen.
                                Mutta mistäpä sitä tuosta kyseisestä yksilöstä tietää onko vaikka huollettu itse välissä ja tehty muita remppoja, paikanpäällä tutkimallahan se selviää.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 3.1.2017, 06:54.

                                Comment


                                • Morosta.

                                  Suutinongelmia tuli mulle. Yksi vaihdettu, viiteen uusittu tiivisteet tehtaan korjausohjeen mukaisesti. Myös jotain hommia on jouduttu tekemään moottorin tuennan kanssa, auto oli puolisentoista viikkoa pajalla.

                                  Pääasia, että nyt toimii kaikki hyvin, mutta lompsa ei kiitä. Kiitos Japen, sain yhden viallisen suuttimen tilalle uuden parissa tunnissa!

                                  Muoks: Omassa käytössä (2015 marraskuusta) on auto huollettu ja öljyt vaihdettu pääosin 15tkm:n välein. Vuodessa tulee kilsoja reipas 50000.

                                  Comment


                                    Miulla oli 230 tkm ajettu, kun ostin. 30 tkm:n vaihtovälillä koko matka. Nyt olen vaihtanut 15 tkm:n välein. Öljyä ei tikusta tuolla matkalla häviä ollenkaan. Jakopää täysin hiljainen. En löytänyt mitään asiaan liittyvää remppaa papereista.

                                    Comment


                                      Tapiolle: Millaiset oli oireet suuttimista ja paljonko kilsoja?

                                      Comment


                                        Harkinnassa hommata tuollainen n.400tkm kurvailtu BMK-koneinen -06 A6. Tekniikasta pidetty hyvää huolta ja mm. suuttimet tiivisteineen ja jakoketjut uusittu.
                                        Koeajolla huomasin moottorin hytkyvän tyhjäkäynnillä, tunsi ratissa kun kone kävi niinkuin vanha v8. Muuten käynti ja veto oli tasaista. Viitannee ehkä rikkinäiseen moottorintukeen? Kokeilin paikallaan nostaa kierroksia yli 2000rpm ja laskea siitä alas tyhjäkäynnille, mutta tässä ei ainakaan tuntunut vastaavaa tumahdusta kuten ake-koneisessa b6:ssa, kun rikkinäinen aktiivituki jysähti kiinteäksi.
                                        Menen tutkimaan autoa tarkemmin seuraavana viikonloppuna ja täytyy ihmetellä suutinten korjausarvoja ja aktiivitukia vcdsllä.
                                        Onko noiden 4äffän aktiivitukien tilalle saatavissa kiinteitä limppuja?

                                        Comment


                                          Appiukon 3.0tdi 4F:n suurinta vuoto näkyi siten että ensin antoi auton käydä tyhjää 10-15min. Sitten kun varovasti lähti kiihdyttää niin tienoo täyttyi savuun. Myös VCDS näytti suuttimien olevan ehtoopuolella mutta edellä kuvattu konsti toimi ilman läppäriäkin.

                                          Comment


                                          • Älkää nyt naurako itseänne kipeäksi kysymyksestä

                                            Olen katselemassa Saksasta autoa ja yksi -08 A6 allround 3.0TDI kiinostaisi. Mutta minun kysymys kuuluukin:

                                            Onko kaikissa Allroundeissa ilmajouset?

                                            Comment


                                              Kyllä on.

                                              Comment


                                                Allroad...

                                                Comment


                                                • Allround juu.. ilmapussithan on jees, tullut tässä huomattua. Ei voi kun suositella..

                                                  Comment


                                                  • audi a6

                                                    Pitäis päivittää tuota vanhaa audia a6 1,9 c5 uudempaan. Mikäs olisi hyvä vaihto ehto diesel puolelta. Hinta luokka olis siinä 8000-12000e.
                                                    Näitä juttuja kun lukee, niin tuntuu siltä, että ei kyllä uskalla ostaa mitään.

                                                    Comment


                                                      Tässä topikissa on jo hyvin pitkälle käyty kaikki asiat, mitä pitää ottaa huomioon kun dieseliä etsii.
                                                      Toinen löytyy jossa vielä keskustelua isoista bensoista.
                                                      En ole varma vielä mutta meidän 3.0TDI saattaa kohta lähteä kävelemään, kun tulee uusi auto taloon. Sinällään harmi koska ns.kaikki on jo tehty. Mutta helpompi elämä houkuttaa :D

                                                      Comment


                                                      • Kiitoksia tähän ketjuun kommentoineille. Tätä tuli yksi ilta luettua läpi ennen auton hankintaa. Koeajolla en löytänyt mainittuja ongelmia tai tyyppivikoja, joten uskalsin tehdä kaupat. Nyt aiheen mukainen Audi on pihassa.

                                                        Comment


                                                        • Tässä taas pohtinut auton vaihtoa ja kokeiltu on on jos jonkinlaista.
                                                          Passatti -12 tuntui ok, mutta jotenkin vaan mauton ja tehoton tsi-koneella.
                                                          Octavia -14 sama fiilis samalla padalla.

                                                          Pinkka ei nyt just ylety C7-malliin.

                                                          Vaikka toi oma lohna on jo 370tkm ajettu, Kallis ylläpitää ja jne ongelmineen.

                                                          Kun C7 bitdi hinnat alkavat 2-30Ke, voisi alkaa miettimään.

                                                          Kyllä mielestäni C6 quattrona saa aika paljon vastinetta rahalle...

                                                          Comment


                                                            Ajelin C7 2.0TDI quattrolla jonkun aikaa. Vaikka se on uudempi, hiljaisempi, parempi ajaa jne jne niin en näe siinä niin paljoa hyvää, että laittaisin yli 30ke välirahaa ja vaihtaisin nykyisen hyvin varustellun C6:n siihen. Yleensäkään ei millään taivu ideaan että lyö niin paljoa rahaa autoon. Toki vaan persaukisen ongelma ja muuttuisi heti jos olisi ylimääräistä jonka autoon voisi laittaa.

                                                            Comment


                                                              Tässä threadissa ja hakua käyttämällä varmasti löytyy lanka jos toinenkin tiptronicin toiminnasta ja ominaisuuksista mutta voidaan varmaan perustietona laittaa että öljynvaihto kuuluu tähän laatikkoon vaikka on huoltovapaa laatikko, mutta teetättää huuhtelemalla ja kunnolla jos tekee.

                                                              Siis onko laatikon öljynvaihto huolto-ohjelmassa? Eli jos on merkkarilla huollettu auto niin laatikko öljyt on vaihdettu joskus?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X