Automaatissa ja manuaalissa on molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. Kannattaa pohtia niitä ja valita se missä ominaisuudet ja mieltymykset osuu paremmin kohdalle. Jos on tottunut manuaaleihin, niin automaagin huoltokulut voi olla ikävä yllätys, esim. öljynvaihto näihin ei ole ihan ilmaista.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI
Collapse
X
-
Minustakin kuutonen on laivahko mutta yhtä kaikki se on pitkinekin alustoineen melko notkea ja rento automaatilla S päällä. Ja niin kauan kuin tehoja ei ole jotain kolmensadan paikkeilla, niin ei se manuaalikaan siitä autosta minulle hirmuisen leikkisää tee. Ja koska ajelen vakioilla, niin pääsääntöisesti on manuaali se tylsempi. Koska nykyiset tiheät laatikot eivät syö niin tehojakaan.
Toisekseen, jos ajelee vain yhdellä autolla, niin minulla on painotus "ajamisen sijoittumisessa" valintaan liittyen ehkä oleellisin. Jos pitää nököttää päivittäin ruuhkassa, ei automaatille ole mukavaa vaihtoehtoa, jalka krampissa tuhat kertaa kytkimellä. Jos ajaa enimmäkseen maantiellä, niin ei manuaalilaatikko silloin rajoita omaa käyttökokemustani mitenkään.
On A6 4f varmaan kiva manuaalillakin mutta kaupunkipainotteisesti en itselleni tosiaan halunnut kuin tomaatilla.
Comment
-
Tuo on täyttä totta mitä yllä sanottu jos ajelisin joka päivä täältä Kehä III ulkopuolelta Helsingin puolelle töihin, niin automaatti olisi ainut vaihtoehto, tosin riippumatta autosta. Nyt kun ajo on matkapainotteista ja arkimenojen hoitamista kaupungissa niin siihen manuaali toimii erittäin hyvin.
Todennut, että sama aika menee työmatkaan vaikka menee junalla ja lisää siihen 15-20min hyötyliikunnan...voittaa ruuhkassa ryömimisen.
Comment
-
Pitää tosiaan ajaa molemmat. Vielä en ole ajanut kumpaakaan. Manuaaleja tosin nihkeämmin tarjolla. Luulen kyllä, että päädyn automaattiin. Lastu tulee varmaankin, valitsen sitten kumman vain. Löytyisi vaan nyt se sopiva yksilö sopivaan hintaan.. ;)Viimeksi muokannut KuiKelo; 18.1.2014, 13:36.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiKuikelo, aja molempia ja totea kumpi sopii itsellesi paremmin. Minulle käyttöauto saisi olla nykyään automaatti, ihan sama onko Golffi vai A6. Kutonen on laiva, jolla ei oikeaa aktiivista ajoa kuitenkaan voi harrastaa ( mitä se nyt kellekkin merkkaa) joten automaatti on helppo ja yhtä huoleton kuin manuaali.
Comment
-
http://www.nettiauto.com/audi/a6/6145672
Tuosta oli jo miltei kaupat valmiina, mutta nyt onkin yllättäen huoltokirja hävinnyt ja selitykset ei oikein vakuuta.. Noh, josko se vielä löytyisi.
Comment
-
Vieras
Usein olen törmännyt siihen, että kirja pidetään kotona, jotta ei varasteta autosta. Ja sinnehän se sitten katoaa ja unohtuu, kun auto tuodaan huoltoon.
Comment
-
Kaveri epäilee jääneen huoltopaikkaan, joka sittemmin muuttanut. Huoltofirmassa eivät kuulemma muista nähneensä muuttosotkujen keskellä. Ei varmaan siis ainakaan merkkihuollossa huollettu..
Noh, uutta matoa koukkuun.
e. Mitäs noista muuten saa selville Audin huoltotietokannasta tms. valmistenumeron perusteella? Muistan jonkun maininneen, että huoltohistoria olisi tarkastettavissa Audilta, jos siis merkkihuollettu.. Numeron lupasi lähettää.
Comment
-
Edelliseltä omistajalta oli kadoksissa huoltokirja, kuulemma Tampereen Laakkonen onnistunut hävittämään huollon yhteydessä. Tiedä sitten. Mutta auto oli myyjän mukaan kuitenkin aina huollatettu merkkiliikkeessä niin kaupan ehtona hän teetätti audilla minulle uuden huoltokirjan ja nyt on joka huollosta merkinnät ja leimat (myös Saksan päästä). Kova homma on metsästellä merkintöjä jos ei ole merkkarilla käynyt, ellei jopa mahdotonta. Kaippa jotkut firmat pitää pitkäänkin tietokantojaan voimassa.
Comment
-
Kävinpä vielä kysymässä Audilta tuon Akaan musta yksilön historiaa. Kolme merkintää löytyi heiltä. ~30tkm. ~100tkm. ja ja viimeinen ~175tkm. vuodelta 2009. Ei siis hurraamista sen osalta..
e. Iso käsi muuten taas Salon Traktoautolle palveluhenkisyydestä!Viimeksi muokannut KuiKelo; 21.1.2014, 13:58.
Comment
-
Baltiassa ovat myös todella avuliaita huoltokirjan suhteen. Eräästä menopelistä tiedustelin kuvia huoltokirjasta kun semmonen ilmotuksen mukaan löytyi. Jonkin ajan jälkeen kuvia tulikin. Myyjän nimi oli huoltokirjan ensimmäisellä sivulla, vaikka hän ei ollut ajoneuvon ensimmäinen omistaja. Ihmettelin s-postitse tätä, jolloin hän sanoi teettäneensä minulle uuden huoltokirjan kun vanhaa ei löytynyt. Ihan pätevän näköinen noin muutoin leimoineen päivineen, mutta jäi ajoneuvo hakematta.
Ihan verojen ja kulutuksen puolesta kiinnostaisi tuo kaksilitrainen pata käsin hämmennettävällä laatikolla. Toisaalta jännittää tuo 103 kW:n moottori, joka ei ymmärtääkseni ole niitä konsernin luotettavimpia tekeleitä. Missäköhän kohtaa tuli tuo kaksilitrainen cr? Nämä taitavat sitten olla jo niin uusia ettei meinaa pelimerkit riittää.
Comment
-
Vieras
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleK Näytä viestiTämä huoltokirjattomuus taitaa vaivata aika usein näitä Baltiasta tuotuja yksilöitä ;)
Comment
-
Automaatti on eri kiva tällaisessa ainkin 3.0tdi koneen perässä muuten, paitsi pienillä teillä talvikelissä ei. Ns. aktiivinen ajo ei oikein onnistu, kun kaikki aseet on kuskilta viety pois: vasemman jalan jarru ei toimi, lift-off oversteer ei toimi, käsijarrusta ei voi nypätä kun ei ole kahvaa, vastaohjaus luistosta puuduttaa menon jos ei joka kerta muista näpyttää espiä pois... No on kai siinä hyväkin puoli yleisen liikenneturvallisuuden kannalta, kun joka paikkaan pitää ajaa niin helvetin varovasti kun luiston alkaessa tietää ettei sitten enää voi tehdä mitään. :) Ehkä tuon nintendon kanssa oppisi elämään jos pääsisi vähän jääradalle peuhaamaan sen kanssa. Noin muutenhan tuo on luokkaa juna/valtamerilaiva, auton kanssa enää hyvin vähän tekemistä niin hyvässä kuin pahassa. Joku jossain foorumilla sanoi vastaavan ikäisestä/kokoisesta bemarista että "jos tuo olisi yhtään mukavampi, se olisi junan ravintolavaunu" :)
Comment
-
Kerro toki lisää.
Yksi pieni ominaisuus pelastaisi edes vähän tuon tiptronicin kanssa aktiivisemmassa ajossa, jos sen käsivalinta-asennon saisi myös S-asennossa käyttöön. Sen jälkeen rattiläpysköillekin olisi jotain käyttöä. Nyt ässällä ajaessa manuaalisesti vaihdetut vaihteet vaihtuu johonkin ihan muuhuhn juuri silloin kun ei pitäisi ja manuaaliasento toimii kuten D eli kaasupojlin toimii lähinnä etäisenä toiveiden lähetystyökaluna vetojen saamisen suhteen kun laatikko luistaa mukavuuspainotteisesti.
Comment
-
Olenko ainut joka pitää tuota huoltokirjaa vähän toissijaisena juttuna? Yleisestä kunnosta, etenkin sisustassa voi päätellä jo aika paljon ja koeajolenkillä todetaan tekniikan kunto. Tietenkin jostain pitää olla mustaa valkoisella, vaikka kuitteja, jotka muutenkin ovat paljon hyödyllisempiä kuin huoltokirjan merkinnät. Kun ei se huoltokirjakaan takaa että 300tkm ajettuun autoon ei tulisi vikaa...
Comment
-
Itse en myöskään perusta huoltokirjasta, en ostajana tai omistajana. Kuitit ja todisteet huolloista ja yleinen kunto autosta kertoo enemmän. Saahan niitä leimoja vaikka korjaamon omistavalta kaverilta jos niin haluaa.
Itse pidän omaa kirjaa ja kuitit tallessa kaikista varaosista, huolloista jne. ja autostakin sen verran hyvää huolto, että eipä ole ongelmia ollut myytäessä. Jos kauppa kaatuu siihen ettei ole joka huolto tehty marmorilla, niin sitten kaatuu.
Jos ostaessa joku asia autosta klikkaa tai alkaa muuten hälytyskellot soida, niin kannattaa siirtyä seuraavaan kohteeseen.
Comment
-
Olenko ainut joka pitää tuota huoltokirjaa vähän toissijaisena juttuna?
Itse en ole kerännyt montaakaan leimaa liikkeestä autoihini, mutta säästänyt kaikki kuitit ja kansioinut ne asian mukaisesti. Ei ole kertaakaan ollut ongelma yksityiselle tai liikkeeseen myytäessä, että huoltokirjassa ei ole virallisia leimoja jos mukaan saa loogisessa aikajärjestyksessä olevan kansion, jossa on nippu kuitteja osista ja jonkinlainen omatekemä lista auton huoltohistoria.
Comment
-
Sporttisuudesta ja aseista. Torsen-nelivedon kanssa kyllä auttaa usein kaasun painaminen kääntymiseen mutta ihan joka paikassa puskemiseen ei sillä tule vastattua....peilijäisessä mutkassa saattaa keventäminen ja loivempi ohjaus kiinnostaa enemmän, märällä tiellä rekan vieressä on kyllä joskus tullut tallattua tiukassa mutkassa kun mennyt vähän liian lujaa lähelle keskikoroketta..
Comment
-
En mäkään sitä huoltokirjaa niinkään penää, vaikka oishan se ihan luonnollista olla tämänkin hintaisessa autossa vakiovaruste.. Lähinnä olen hakenut takaa sitä, että olisi jonkinlainen huoltohistoria tiedossa. Nyt ainoa on myyjän toteama: "Huoltokirja oli täysi, mutta huoltofirma hukkas sen.."
Noihin lift off oversteer -juttuihin en sitten ota sen enempää kantaa, koska mikään rallikuski en ole, eikä autokaan tule ralliauton virkaa suorittamaan.. ;) Pääasia, että jotain tapahtuu, kun kaasua painaa.. ;)
Kevennyksenä: [ame]http://m.youtube.com/watch?v=siiWstFqBlY[/ame]Viimeksi muokannut KuiKelo; 22.1.2014, 15:15.
Comment
-
Juu, rehellisyys ja avoimuus. Jos on mittarissa vaikkapa 300 tkm, on ihan eri asia kuulla ettei ole tietoa kilsoista eikä huolloista kuin vieraan väite, että siinä on tehty kaikkea ajallaan mutta kirja katosi just äsken sori ja perävalot. Ja hinta tapauksen mukaiseksi!
Saa mulle sanoa, että ei oo tietoa, jos ihastuu niin eihän sillä ole väliä kun selittää itselleen parhain päin kuitenkin. Mutta harva sietää valehtelua ja epäilyttäviä tarinoita, korvat heiluu ja nenä kasvaa.
Comment
-
Tosiaan tuon vasemman jalan jarrun saa ohjelmaa muokkaamalla pelaamaan. Vielä kun ehtii omaan autoon perehtyä paremmin, niin saattaa muutakin hödyllistä esim laatikon ohjaukseen liittyen löytyä.
Tuosta huoltokirjasta. Omassa 2006 autossa ei siitä kirjasta ollut ostohetkellä jäljellä kuin se tyyppimerkintä tarra. Mittarissa 354tkm. Sain sitten selvitettyä merkkiliikkeen historian tuohon liityen. Kaikki huollot ja kolarikorjaus tehty merkkiliikkeessä 2011 vuoteen ja 310tkm asti. Huoltoja tehty paljon, mutta pääosin vaan perus huoltoja ja sitten aribägeihin liittyviä sähköherjoja. Ihmetyttää miksi tuo kirja on pitänyt tarkoituksella tuossa välin sitten hävittää.
Lastuttamisesta. Omassa tällä hetkellä DPF ja EGR pois käytöstä, ja sen verran vääntöä että turbiini meinaa jo luistella. Vakio ahdin on aikalailla ulosmitattu tässä vaiheessa. Kunhan tuo tuosta päivittyy niin sitten päästään jo testaamaan voimansiirron kestoa. BMWssä 6HP laatikko kestää vakionakin ~800nm väännöllä ainakin jonkin aikaa. Villi veikkaus ettei tällä päästä lähellekkään tuota. Siekkiseltä tiedustelin laatikon vahvistamisesta, niin totesi ettei ole yhtään vielä tarvinnut tehdä. Käski virittää ensin ja jos alkaa luistamaan, niin sitten muokkaukseen.
Comment
-
-
Tämä huoltokirjattomuus taitaa vaivata aika usein näitä Baltiasta tuotuja yksilöitä ;)
Oli vimpan päälle huoltokirja, kaikki huollot tehty merkkarilla ja jopa liiaksikin, 15tkm välein. Viimeisin huolto oli merkitty noin 10tkm sitten.
2011 saakka oli ollut Saksassa ja sitten 2v tuolla Eestissä.
Tein siihen sitten pienehköä huoltoa (Öljyt, suodattimet jne perussetit).
Ikänä en ole niin paskaista ilmanputsaria nähnyt, ja erikoista että eestin pojalta on vielä 2013 lokakuussa löytynyt hyllystä 05/06 valmistettu putsari, samoin kun nafta- ja öljyfiltteriksikin, kaikki valmistettu 2006, kuten autokin :)
Moottoriöljyksi oli ilmeisesti laitettu peräöljyä, tai siltä se ulostullessaan näytti.
Mutta tosiaan, huoltokirja on hyvä olla, etenkin autoa myydessä. Moni sitä kaipaa ja luottaa siihen sokeasti.
Comment
-
Ei huoltokirjaan kannata tietenkään sokeasti luottaa. Jos haluaa olla täysin varma autonsa kilometreistä, niin kannattaa hakea alle uusi menopeli. Itse kun katselen käytettyjä, niin tarjolla on huoltokirjallisia ja -kirjattomia. Näistä kahdesta valitsen mieluummin huoltokirjallisen. Huoltokirjaa selailemalla ja auton yleiskuntoa tutkimalla sitten päätellään kuinka suurella todennäköisyydellä mittarilukema pitää paikkaansa.
Omat autoni olen huoltanut aina itse ja merkkaillut huoltokirjaan matkan varrella eteen sattuneet huollot ja rempat kilometreineen ja päivämäärineen. Toisille tämä käy huoltokirjasta ja toiset edellyttävät merkkiliikkeen leimoilla varustetun vihkon. Miksei kasa kuittejakin huoltokirjasta käy, jos myös kilometrit ovat jossain ylhäällä. Huoltokirjan tarkoitus (ainakin itselle) on olla jossain määrin todiste mittarilukemasta ja kertoa auton huoltohistoriasta.
Silläkin on tietenkin merkitystä minkä hintaisesta menopelistä on kyse. Muutaman tonnin ritsoissa kelpuutan aukkonaisemmankin huoltohistorian. Topicin menopelejä katsellessa hintaluokka on kuitenkin sen verran korkeampi, että ilman huoltokirjaa en kauppoja kättelisi. Se helpottaa myös tulevaisuudessa jälleenmyyntiä. Vaikka se ei kaikille ehdoton edellytys olekkaan, niin ei siitä ainakaan haittaa ole.
Comment
Comment