Kyllä kyllä, sen verran täällä arvon palstaveljet, myös SoMen puolella, ovat saaneet jäitä minun omaan hattuuni laittamaan, että en nyt ihan suin päin ostamaan mene ja sunnuntaina näillä näkymin siis menee oma 3.0TDI neitsyys koeajon merkeissä. Täytyy kyllä sanoa että tuo koeajamani 2.7TDI (163hv) ei mikään voimanpesä tuntunut olevan eikä tuosta ex. 2.5TDI AFB koneisesta kutosesta eronnut millään tavalla. Saas näh kun on tuota seuraavaa kehitysversiota kokeillut, niin voihan se olla että filterit lisääntyy kun autoja netistä tutkiskelee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI
Collapse
X
-
Useampi vuosi sitten, kun itse olin omistanut 4F-kutosen reilun vuoden, näin täällä kirjoituksen jossa joku moitti autoa vanhanaikaiseksi ja kehui B8 a4:sta niin paljon paremmaksi ;)
Nauroin noin hassulle mielipiteelle tuolloin, mutta nyt kun melkein 4v päivälleen oli tuo 4F itselläni niin voin itse allekirjoittaa tuon väitteen...
Vaikka oma 4F:äni oli erittäin siisti, hyvillä varusteilla ja vähän ajettu sekä varsin viaton ja ajettavuus upea, niin silti tuo B8 on nykyaikaa ja parempi ajaakin ;) Ja tilat ovat mielestäni hämmentävän lähellä 4F:ää, ainoastaan kontti on selvästi pienempi, mutta 4 hengen lomareissukamat mahtuu hienosti... ( niin ja perheemme aikuisten keskipituus on 190cm...)
B8:lla ei tarvitse myöskään isommin miettiä, että minne parkkihalliin mahtuu ilman säätämistä (ruudut ja mutkat aika limitillä 4F:llä monessa paikassa)
Korjauksia tai säätöjä tms. hippastelua varten 4F:ssä tarvitsee ensimmäisenä kaivaa läppäri esiin kun kaikki pitää koodata autoon, B8:ssa paljon voi tehdä paljon ilman läppäriin tarttumista ;)
Hyvä auto 4F kutonenkin on, 4f on iso ja komea mutta myös kankea auto, hyvä matka-ajoon, mutta jos ei tarvitse esim. vaunuja kuljettaa niin B8 on minun suositukseni. ;)
Äänieristys on oikeastaan ainut asia, mitä kaipaan vanhasta kutosestani, hiljainen tuo B8:kin on, mutta on siinä silti eroa...
Comment
-
-
Tuota Patasuvannon linkkaamaa katselinkin tuossa jo aiemmin... siinä kyllä olisi juurikin kaikki mitä ihmislapsi vaan tarvitsee mutta vaatii vähintään sen että tämä nykyinen Volksburg saadaan kiertoon ennen sitä. Sittenhän sitä suoralla kaupalla ja pikkasen tinkaamalla voisikin saada ihan soppelilla hinalla.
Tuo tuontihomma ei näissä oikein meinaa lyödä leiville korkean CO2 luvun vuoksi ja sen seurauksenahan vero on aika huima. Toki ehkä valinnanvaraa on sitten vastaavasti enempi.
Comment
-
-
Sittenhän sitä suoralla kaupalla ja pikkasen tinkaamalla voisikin saada ihan soppelilla hinalla.
Uuuh.. Patasuvanto laittoi mun budjetit uusiksi.. :D
Comment
-
4f on yksi muutamasta vaihtoehdosta lähitulevaisuuden käyttöautoksi, mutta sen on ainakin itselle oltava s-line sisältä ja ulkoa. Normi lankkupenkeillä ja ilman s-line ulkopakettia on tuo 4f jotenkin halvan pullukan oloinen. Useita "pappamalleja" ja s-lineja olen kokeillut ja vertaillut, nyt alkaa hinnat olemaan kohdallaan.
E. Saako 4f farkusta tehtyä pakun? Onko pakuksi rekisteröityjä kellään ja mihin jäisi verot tällöin?Viimeksi muokannut vV8m5; 11.1.2014, 12:28.
Comment
-
Äkkiä tulee jollekin 13000,- ~300tkm. ajetullekin hinnaksi 16-17k€ kun laittaa alustat, maskit, vanteet ym. eikä se silti ole s-line, eikä samoilla kilsoilla.
Tuli tuossa aamupöivästä nyt 3.0TDI neitsyys menetettyä koeajon muodossa. Oli kyllä suhteelisen lyhyt kun tankki oli ihan kuiva ja ajotietokone näytti jäljellä olevan matkan 10km. En sitten alkanut myyjää (liike) edes tankkauttamaan, kun oli autossa vielä kesärenkaatkin alla (ja nekin vielä merkkiä Linglong). Toki ihan hyvin lumisella tiellä tuo eteni renkaista huolimatta ja pikku pätkän kun valtatielläkin kokeilin, niin kyllähän kiihtyvyys oli luokkaa parempi kuin tuolla 105hv Touranilla.
Penkit oli hiukan enemmän muotoillut kuin peruspenkit, ja varustettu sähköisellä ristiseläntuen säädöillä. Nuo penkitkin näin alustavasti tuntuis ihan riittävältä ja suhteellisen hyvä sivuttaistukikin niistä löytyi. Toki sellainen säädettävä reisituki olisi kyllä poikaa ja tietenkin sais reilusti alle 300tkm olla mittarissa vaikka kuitenkin tärkeämpää on auton kunto kuin absoluuttiset kilsat.
Kyseessä oli tämä yksilö:5532147
Edelleen kuitenkin ehkä se farkku on mikä on hakusassa ja sais kai siinä se värinavikin olla, kun kerran noin iso näyttö joka tapauksessa tuossa keskellä kojetaulua möllöttää. Ehkäpä myös ne Xsenonit olisivat tarpeelliset kun aika paljon tulee noita pimeitä teitäkin aina talven mittaan ajeltua. Eli matka jatkuu ja kuume ei ainakaan hirveästi ole rauhottumaan päin.
Comment
-
Joo ei mullekaan s-line ole välttämättömyys, eikä sport-penkitkään. Esim. Nahkapenkeissä on jo muotoilua jonkin verran verrattuna perus "suomi"-kangaspenkkeihin. Rata-ajot kuitenkin meikäläisellä aika vähissä..
Nyt vaan kun tuon Espoon pelin näki, niin meinaa karata jopo lapasesta.. :DViimeksi muokannut KuiKelo; 11.1.2014, 15:32.
Comment
-
4F prefaceliftin bixenonit eivät sitten ole kovin autuaaksi tekevä, ennenkaikkea pitkien valojen osalta, ne ovat oikeasti aika huonot. Halogeeneihin jos pistäisi kiinaxenonit niin tulisi varmaan parempi. Faceliftin umpioita tai Evo-x projektorien jälkiasennusta huutavat xenonitkin kovasti.
Sporttipenkkien säädettävä reisituki on aivan mahtava keksintö, itse en osaisi olla ilman. Kyllä 16":llakin pärjää kun täyttää kaaren +5 ylikokoprofiilirenkaalla, niin kärsii perunapeltoteitä ajella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JPa1 Näytä viestiVaikka oma 4F:äni oli erittäin siisti, hyvillä varusteilla ja vähän ajettu sekä varsin viaton ja ajettavuus upea, niin silti tuo B8 on nykyaikaa ja parempi ajaakin ;)
Ja tilat ovat mielestäni hämmentävän lähellä 4F:ää, ainoastaan kontti on selvästi pienempi, mutta 4 hengen lomareissukamat mahtuu hienosti... ( niin ja perheemme aikuisten keskipituus on 190cm…)
Comment
-
Nuo ajettavuuskysymykset ovat aika pitkälti mielipidejuttuja. Toinen tykkää ilma-alustasta ja toinen kovasta sporttialustasta 19" renkain, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. ;)
Vaikea kyllä uskoa 4f:n olevan sisätiloiltaan yhtä ahdas kuin B8, tai edes lähellä. Tarkemmin en asiaan vielä ole perehtinyt, mutta silti.
Toikin vois olla vaihtoehto vaikka siinä onkin kaks kierrosta susirumia vanteita..
http://www.nettiauto.com/audi/a6/5752934Viimeksi muokannut KuiKelo; 12.1.2014, 09:22.
Comment
-
Itse vaihdoin myös 4F->B8, ja ei se kyllä paljoa pienempi ole sisätiloiltaan. Ero B5/B6/B7:aan on merkittävä.
Hyvin varusteltu 4Fq (ilmajouset, sportpenkit, mmi high, boset, nahkat, navi) on kuitenkin hintaansa nähden erittäin hyvä käyttöauto. Ison dieselin suutinongelmat ja (takuuseen menevät) ruosteasiat on hyvä tiedostaa, mutta ovat olleet esillä tässä topiikissa aiemmin.
Comment
-
Heh, olen kyllä täysin jpeltopuron kanssa samoilla linjoilla, erityisesti ero B7 ja B8 on merkittävä, itse olisin aikoinaan B7:n ostanut alkuperäisen suunnitelman mukaan 4F sijaan , mutta kun siihen ei vaan kertakaikkiaan mahtunut koko perhe...
Ajettavuus on tosiaan mielipidejuttu, oma 4F oli eibachin -40mm jousilla ja 19" vanteilla veltompi (silti erittäin hyvä) kuin tuo nykyinen Allroad B8 säädettävällä vakio-alustalla, mutta onhan tuossa hiuksen hieno ero tavalliseen B8:iin ;)
Hyvä tuo 4F oli myös, mutta itse olen tyytyväisempi B8:iin
Comment
-
Kattolinja laskee B8:ssa huomattavasti jyrkemmin, kuin 4F audissa. Ja tässä kohtaa itsellä tuli ongelmaksi tavaroiden sijoittelu tuonne B8:n konttiin. Tietenkin jos ei tarvitse kuskailla muuta kuin esim. kahta matkalaukkua, niin silloin ei ongelmia tule. Mutta kun laitetaan lastenrattaita, koiraa, matkatavaroita,niin johan alkaa arvostamaan tuota suurempaa konttia. Myös takajalkatilat ovat mielestäni 4F hieman suuremmat. Onhan tämä B8 modernimpi ja ehkä hieman "menevämmän" näköinen. Mutta ei tuo 4F mielestäni vielä mikään fossiili ole.
Tässä tulikin mieleen. Mitenkäs tuossa 4F:ssä laitetaan ilmajousitus "renkaanvaihto" tilaan? Eikös ilmajousitus lukita kuitenkin ensin, ennen kuin autoa voidaan nostaa. Ei meinaa saada tuosta saksan kielisestä ohjekirjasta tolkkua.
Comment
-
Car - setup - jacking mode. Tuo vaan kytkee jonku säätöelektroniikan pois päältä, ei varsinaisesti lukitse mitään.
B8 on B7:aa 10cm pidempi, akseliväli on kasvanu, mutta silti myös takakontti on pidempi. Tämä vaan suhteutuksena siihen, että 4F on edelleen 234mm B8:ia pidempi eli ero on yli kaksinkertainen verrattuna B7-B8 väliin. B8 on selkeästi B7:aa leveämpi muistaakseni 4 tai 6 cm, mutta 4F vielä sitäkin 4cm leveämpi. Noh, jokainen kokee tuon tilan omalla tavallaan.
Comment
-
Nyt on omalta kohdaltani kunnolla 3.0TDI "neitsyys" menetetty ja täytyy sanoa että vieläkin hymyilyttää... Kun alla oli hyvät talvirenkaat, kunnossa oleva pata ja laatikko, niin kyllähän tuossa menohaluja oli ihan riittävästi. Vielä kun auton ulkonäkö miellytti niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, autossa hyvä huoltohistoria, hyvinkin riittävä varustetaso (pieni kompromissi tavoitteen ja toteutuneen välillä tuli tehtyä, mutta ei suuren suuri ja on paikattavissa jälkikäteen jos tuntuu että ihan pakko) ja muutenkin hyvin pidetty + lompakkoa miellyttävät hintakeskustelut niin saattaapi olla että tämäkin poika on nyt sitten "gekko-miehiä". Ehdollisuus siis siitä, että auto ei vielä pihassa ole, mutta kättä on lyöty päälle ja kaikki siten selvää.
Oliko sitten hyvä päätös, senhän kertoo tulevaisuus koska kyseessä kuitenkin 2006 vuosimallin kulkine joka ei ole enää uusi ja aina jotain odottamatonta voi eteen tulla. Kuitenkin tätäkin ketjua melkoisen paljon lueskelleena uskallan odottaa melko huolettomia kilometrejä myös jatkossa.
Comment
-
Hyvä varautua henkisesti seuraaviin 4F ominaisuuksiin niin ei tule yllätyksenä:
- egr ei toimi/dpf täynnä
- dieselin "kaasuläppä" vika
- imusarjan läppäviat (akselit)
- jakopää rallattaa
- parkkitutkat ei toimi
- laatikko luistaa/turbiini humppaa
- etupyörän laakerit menee aikaiseen
- ovien alareunat ja takaluukun reunat ruostuu
- polttoainemittari ei toimi (johto poikki)
- käsijarru ei toimi (johto poikki)
- jalkatila täynnä vettä (ota kumitutti tuulilasikaukalosta pois)
- lasinpyyhkijän akselit jumittaa
- akku ei lataannu kunnolla/alijännitevaroitukset
- dvd asemaa valittaa toimimattomasta levystä (lukupää)
- keskikyynärnojan luukku menee rikki
- etutukivarret/kallistuksenvakaajat kolisee
- ajovaloilla ei nää ainakaan pitkillä, afs kääntömoottorit eivät toimi
Comment
-
Kaikki yllä olevista asioista on kyllä tiedossa ja tiedostettu... Jos vertaa vaikka tuohon entiseen AFB koneiseen 2.5TDI Avantiin, niin mielestäni paljon vähäisemmät viat kyseessä (vrt. nokkien vaihto, VP44 vaihto, tukivarsijumppa, moniurahihnan kiristäjän pultit, vielä ongelmallisempi? laatikko, ovista lähtee maali ja ruostuu etc.) ja osittain myös samat (ovien maali/ruoste, vesi jalkotilaan akkukaukalosta ja/tai ilmastoinnin kondenssiputkesta, ajovaloilla ei tee mitään...). Kuten mainittu, aika näyttää ja uutta autoa en tosiaan ostanut niin kyllä se touhutonni aina yllätysten varalta pitää varastossa pitää.
Näillä mennään mitä nyt on mietitty ja hankittu ja pestään jälkipyykkiä sitten noissa tekniikkapuolen ketjuissa jos tarvetta ilmenee. Vielä kuitenkin katselen positiivisin mielin kohti tulevaisuutta ja kyseessä kuitenkin "vain" auto ja kulkupeli, niin ei nyt luulisi koko maailman romahtavan kävi miten kävi.
Kiitos kuitenkin tässäkin ketjussa asioista kirjoitelleille, on hyvää vertaistukea sekä melkoisen kattava tietopläjäys mahdollisista ongelmista joita autoon voi tulla. Kuitenkin, kuten monesti on useassakin ketjussa kirjoiteltu, löytyy niitä toimivia ja huolettomia yksilöitä kuitenkin paljon enemmän kuin niitä joissa nämä kaikki ongelmat kaatuu päälle... Kukaan kun ei viikottain raportoi ilmaantumattomista ongelmista.
Ei muuta kun gekkotarra loosteriin ja AudiClub kilvenaluset paikalle ja kovaa ajoa.
Comment
-
Mitenkään automalliin riippumatta, meille ilmesty tummanharmaa Octavia pari vuotta sitten, jonka jälkeen myös isännän auto vaihdettiin sinertävänharmaaseen CR-V:hen. Laiska autonpesijä ostaa harmaan auton, ei näytä likasenakaan niin kamalalta kuin vaikka valkoinen tai musta. Tässä lienee yksi syy?
Comment
Comment