Mun mielestä vajaavedot/vajaasti varustellut Audit/Mersut/Bemarit on egoistien autoja. Ostavat ko merkin/auton vain statuksen takia :) Sitten jos autossa on muutakin kuin 4 pyörää ja kori, niin voi sanoa, että on ostettu ominaisuuksien takia :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI
Collapse
X
-
-
Näinhän se on... Ja jos oikein kovin järkeä käyttää, niin miksi edes vaihtaa tuota Tourania mihinkään, kun se kerran käy ja kukkuu ja suhteellisen edullisia kilometrejä tarjoaa (vaikka ei todellakaan mikään säästöpossu ole tuokaan, ~6,5l/100km liikkuu keskikulutus maantievoittoisessa ajossa).
Tunne tässä itseäni ohjailee enemmän, ja sen takia se on se Audi mikä tuohon pihaan tulee, eikä mikään muu. On tässä vuosien varrella ollu kolme Volsua ja jopa pari Fordia sekä myös Volvo ja aina on autoilmoituksia pitänyt seurailla sillä silmällä että jos sieltä se "oma Audi" taas löytyisi. Nykyinen A3, joka emännän käytössä, hiukan asiaa helpottaa, mutta luvalla sanoen tuollainen 1.6l 2001 A3 on aika paljonkin HMV.
On tässä tullut esimerkiksi Skoda Superb / Octaviaa katteltua ja myös Passatteja, mutta jos tässä kohtaa ottaa sen järjen sen verran mukaan, että ostaa sellaisen minkä haluaa niin ehkä autolla tulee sitten kauemmin kuin sen pari vuotta myös ajettua (edellinen A6 2.5TDI oli itellä yli 5 vuotta kun muuten on maksimi ollut rapiat 2 vuotta).
Sen verran myös järki/fyysisiä perusteita on A6 kokoluokan auton hankinnalle löytyy, että tällainen 192cm/+100kg välilevyrappeumapotilas ei kovin hyvin ihan pienessä peltilehmässä viihdy (+30tkm/vuosi) ja kun tuolla takapenkilläkin matkustaja yleensä on mukana niin sitä tilaa saa kyllä löytyä, myös kuljettajan penkin takaiselle paikalle.
Comment
-
Kuskin penkin takana olevaa pituutta on Superbissa enempi, mutta leveydessä 4F vie voiton. Taloudellisuus ja neliveto speksillä Superb 4x4 2.0TDI 140hv manuaali on aika hyvä. Varsinkin jos välttyy siinä 2.0TDI moottorin ongelmilta, ihan samoin kuin jos 3.0TDI V6:ssä välttyy EGR, DPF, "kaasu"läppä ja nokkaketjunkiristin/venymiseltä.
Loppupelissä tuntuu että se joka pitoaikana hajoaa kalliisti vähiten ja jonka arvon alenema on pienin on taloudellisin, polttoainekulutuksesta ei niin väliä.
Comment
-
Vieras
Ei mene jakeluun, miksi ei voisi ostaa Audia pienellä koneella ja vajaavedolla?
Tahdot ajaa A6;lla koska se on laadukas etu ja nelivetona, ajettavuuskin on normaalille kuskille ihan sama. Haluat hieman säästää veroissa, ehkä vakuutuksessa ja ehkä kulutuksessa, ostat 2.0TDI;n. Ja sellainen löytyy sopivilla kilometreillä muutaman tonnin halvemmalla kuin iso koneisen.
Meillä on etuveto A3 SB Golffin sijasta siksi, että saatiin se sopivasti ja on laadukkaamman oloinen sisältä kuin Golf, joka oli vaihtoehtona. Ennen oli Polo, mutta se alkoi väsyttämään mökkireussuilla 1.2L koneen kanssa. Olisko nyt tilalle pitänyt ostaa sitten Octavia/ Fabia/Seat, ettei naapurit ja etenkin oikeilla Audeilla ajavat loukkaannu väärästä syystä ostaa Audi. Kolmonen on vielä täysin karvalakki malli, lankkupenkeillä ja ilman sport-alustaa. Samoin oli Polo ja samoin on tuo oma 4F kutonen, se sentään on isolla koneella ja nelivedolla.
Comment
-
Itse kaipasin alunperin 4F:ää etsiessä yhdistelmää 2.0 + quattro, mutta sitä ei saa jostain syystä. Hintaero on meinaan aika valtava jos haluaa quattron vs. etuveto. Ei riitä välttämättä 5k€ jos puhutaan vähemmän ajetuista ja n.5-7 vuoden vanhoista.
Moni pärjää etuvedolla niinkuin itsekin aiemmat vuodet, mutta nyt kun tottunut niin on se luksusta. Tosin en kuolisi vaikka joutuisi vaihtamaan etuvetoon!:)
Käytettyjä kun ostaa niin ei saa olla liian nirso tai muuten saa etsiä ikuisuuden. Nimimerkillä "vasta kolmas Audi oli nelikko". Jostain on tingittävä jos muuten hyvä.
On se karvalakki Audikin Audi...on se silti eri peli kuin esim. Skoda tai VW ja etukäteen anteeksi yleistys.
Comment
-
Ostoa harkitsemassa: A6 (C6/4F) TDI
Meillä oli aiemmin 4f 2.0tdi sedan joka vaihtui 4f 3.0tdi allroadiin. Kummallakin pärjää mutta paluuta ei ollut kun erehtyi ekan kerran allroadilla koeajolle, varsinkin kun oli varustettu sporttipenkeillä. Eberin joutui tosin asennuttamaan...
Koiran hankinnan takia farmari ja kun farmari on painavampi niin sen takia isompi kone ja satunnaisten mökkireissujen takia tuo säädettävä ilma-alusta... Siinä 'perustelut' auton vaihdolle.
Comment
-
Käytettyjä kun ostaa niin ei saa olla liian nirso tai muuten saa etsiä ikuisuuden. Nimimerkillä "vasta kolmas Audi oli nelikko". Jostain on tingittävä jos muuten hyvä.
Comment
-
Mää en kyllä käsitä miksi pitää tehdä kompromissi vaikka käytettyjä ostaakin?
Jos autoon laittaa 20-30k niin kyllä kannattaa kahtella mieleinen, ilman ärsytyksiä..miksi ostaa harmaa jos haluaa mustan? järkeä ostaa pikkukoneinen etuveto jos haluaa isollakoneellaa ja nelivedolla?jne..
Oma auto vaan myyntiin ja saksasta löytyy kyllä autoja ilman isompia kompromissejä, suomi on täynnä välittäjiä, jos ei itseltä onnistu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja M-I Näytä viestiJos autoon laittaa 20-30k niin kyllä kannattaa kahtella mieleinen, ilman ärsytyksiä..miksi ostaa harmaa jos haluaa mustan? järkeä ostaa pikkukoneinen etuveto jos haluaa isollakoneellaa ja nelivedolla?jne..
Comment
-
Mulla oli edellinen B7 vajaavetonen 140hv 2.0TDI ja vaikka se oli kyllä sisältä laadukkaamman olonen ku muut vagit ja S-line alustalla hyvä ajaa mutkasemmallakin tiellä niin vähän se välillä mietitytti et joka toisessa vastaantulevassa autossa oli sama tekniikka :). Mikä sitä premiumia sitten on kenellekin...? Oli ne sporttipenkitkin paremmat ku vaikka jossain Touranissa. 80-90% ajosta on semmosta missä ei nelivetoa tarvitse.
Nyt sitten on tuo 4F Allroad ja kyllähän se tarjoaa ihan eri kyydin kuin vaikka Superb. Jo äänimaailma on erilainen vaikka ei ihan bemari olekaan ;). Saman tarjoaa käytännössä varmasti se 2.0 etuvetokin (en oo ajanu 4F:ää ilman ilma-alustaa, joten en voi olla varma miten eroaa ajossa), vaikka nelivedon olemassaolon huomaa kesälläkin esim. kiihdytyksissä. Mutta nyt en enää etuvetoon vaihda, premiumilta tuntuu se moottori, jota ei Skodista tai Seateista löydä (varmasti sama niillä, joilla on 8 koneita jne). Vaikeeta on auton hankinta, kun se pitäs järjellä tehdä ja aina vaan muilla perusteilla tulee valittua.
Edellinen auto tuntui kuitenkin jotenkin "vajaalta", nykyistä parempaa en koskaan tarvitse. Olen ollu tyytyväinen. Olen silti sitä mieltä, että kyllä Audin saa karvalakkinakin ostaa.
Comment
-
Mitä tulee auton ostoon, niin parempihan se on on nirso. Itse laitoin pari värivaihtoehtoa, mitä ei missään nimessä ja pakollisena sporttijakkarat, quattro, Avant. Saksastakin aktiiivisesti katselin, mutta edukkaammaksi tuli lopulta Suomesta kun löytyi yksilö jossa oli mukavasti varusteita. Tuo uusi verotus nosti 2005-2008 3.0TDI veroja sen verran, että verot+tuottamiskulut menee niin korkeiksi, että hyötyä ei välttämättä ole muuta kuin varusteiden määrän puolesta. Allroadin ja 176kW kohdalla asia on toinen.
Mitä tulee siirtymisestä etuveto vs. quattro ja A4 B6 -> A6 4F, niin onhan autojen välillä huikea ero laadullisesti. Sama kuin BMW 3-sarja vs. 5-sarja esimerkkinä. Ei tosin niin huomatta kun siirryin Corolla -86 -> Audi 100 -86!:)
Nelivedotta pärjäsin tähän asti, mutta tuo se talvella ja vesikelissäkin vakautta menoon. Tosin omalta kohdalta voi hämätä kun verrokkin A4 B6 joka on pienempi ja kevyempi.
Yhteenvetona voi todeta, että tyytyväinen olli 4F koriin. Niinkuin joku sanoi jossain aiheessa niin kehuvat jopa paremmaksi kun seuraava sukupolvi, vetotavasta riippumatta.
Comment
-
Mitä tulee siirtymisestä etuveto vs. quattro ja A4 B6 -> A6 4F, niin onhan autojen välillä huikea ero laadullisesti.
Comment
-
Minulla oli nykyistä 4F A6:sta ennen B6 1.8Tq ja B7 2.0Tq ja pakko myöntää että tämä 4F 3.0TDIq oli pieni pettymys odotuksiin nähden. Ehkä ne odotukset oli sitten liian korkealla, mutta ei tämä 4F ihan kauheasti ole parempi kuin vaikkapa tuo B7 avant. Tilaa on toki enemmän ja voimaakin ihan eri luokassa, mutta niinhän se pitääkin olla kun näitä vertaa. Muuten laatuvaikutelma ei ihan kauhean isosti eroa, ei ainakaan 4F:n hyväksi.
A4 B6 vs. A6 4F vertailussa suurin ero tulee hiljaisuudessa motarinopeuksissa ja taksimaisuus. Molemmilla autoilla on tullut tehtyä useamman tuhannen kilometrin kesäloma roadtrippejä ja olihan kutosella mukavempi taittaa pitkää matkaa, ainakin tämä ensimmäinen roadtrippi.
Itse sisustaltaan molemmat ovat laadukkaasti viimeisteltyjä. Oma perse huomasi ison eron hypätessä ensimmäisen 4F kutosen puikkoihin, mutta ehkä se oli vain placeboa tai odotukset oli pienemmät!;) Yksi miinus tulee 4F ulkomitoista ja sekin sen vuoksi, että nuo taloyhtiön parkkikset tuppaa olemaan melko ahtaita. Tosin tämäkin tottumiskysymys.
Oma vertailu perustuu siis etuveto A4 B6 Avant -04 lähes kaikilla herkuilla 50-123tkm ajalta sporttialusta ja puolinahkasporttijakkarat mukavuustekijöinä ja nykyinen myös sporttijakkaroilla, tosin kankaisilla sekä sporttialustalla ajalta 143-158tkm.
Comment
-
Onkos tässä korissa tullut matkanvarrella minkälaisia facelifteja tai muutoksia? Tuossa olen nyt muutamaa yksilöä käynyt kokeilemassa ja katsomassa ja ainakaan itse en esim. 2005 ja 2008 vuosimallien välillä suuriakaan eroavaisuuksia huomaa? Taitaa tuo led "valoviiva" tulla vuonna 2008, mutta ainakin nämä yksilöt olleet siis vanhempaa mallia vaikka rekisteröitykin 2008 puolella.
Paria lähes identtistä autoa kävin myös koeajamassa ja täytyy kyllä ihmetellä kuinka suuri ero kahden samanlaisen auton välillä voi olla. Kilometritkin molemmissa 20tkm sisällä ja molemmissa täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja sama tekniikka. Toinen tuntui olevan kuin "pakasta revitty" kun toinen natisi hiukan sieltä täältä ja muutenkin oli huomattavasti nuhjuisempi (oli kyllä autoliikkeen myyjällä itsellään väliaikaisessa käytössä, joten ei ihan viimeistä kiiltoa ollut pinnassa muutenkaan). Tuntui myös olevan yleisestikin meluisampi, mutta siihen nyt tietenkin vaikuttaa esim. renkaat yms..
Kyllä tämä aika vaikeaksi menee ja vieläkään en ole saanut itselleni (enk'ä emännälle) täysin perusteltua että quattrohan sen olla pitää... Välillä tuo on ihan selvää ja heti seuraavaksi ihmettelen että mihin sitä oikein tarvin ja 4-pyttysellä koneellakin pärjää oikein hyvin :)
Comment
-
Lokakuu 08 alkoi faceliftin valmistus eli mallivuosi 09. Hyvin olen minäkin pärjännyt maantiellä n. 45 tkm/vuosi etuvedolla ja neljän sylinterin voimin. Omalla kohdallani autovero (oma tuonti) ja vakuutusmaksujen erotus arviolta 5 vuoden käyttöaikana olisi noin 5 kE verrattuna 6-syl quattroon. Sillä ylläpitää tuota kakkosautoa (90q) ihan hyvin.
Comment
-
Minulla on -09 ajettu nyt 76tkm ja olen nyt jo tiputtanut öljynvaihdon siihen 15tkm. En ole muuttanut mitään huolto-ohjelmaa, siihen väliin vaan ylimääräinen öljynvaihto ilman mitään nollailua. Aika hyvin tuntuu omalla ajolla menevän siihen 30tkm sitten se varsinainen huoltoväli.
Comment
-
Mitäs öljyä olette käyttäneet noissa 3.0TDI koneissa?
Comment
-
Kuinkas näissä menee nuo ilmastointilaitteet? Tämä viimeisin "ehdokas" on varustettu ilmastointilaitteella jossa ei ole tuota lämpötilanäyttöä tuossa paneelissa vaan halutut lämpötilat näkyy siinä nupin kehällä. Samoin silloin penkinlämmittimien säätö näkyy siinä penkinlämmitinpainikkeen alapuolella 1-4 valona, kun tuollaisessa näytöllisessä tuo näkyy ilmastoinnin lämpötilanäytössä. Tuo vain tuollainen huomio, ei varmaan itse jäähdytystoiminnon kanssa ole asialla mitään sen suurempaa tekemistä.
Comment
-
Kuinkas näissä menee nuo ilmastointilaitteet? Tämä viimeisin "ehdokas" on varustettu ilmastointilaitteella jossa ei ole tuota lämpötilanäyttöä tuossa paneelissa vaan halutut lämpötilat näkyy siinä nupin kehällä. Samoin silloin penkinlämmittimien säätö näkyy siinä penkinlämmitinpainikkeen alapuolella 1-4 valona, kun tuollaisessa näytöllisessä tuo näkyy ilmastoinnin lämpötilanäytössä. Tuo vain tuollainen huomio, ei varmaan itse jäähdytystoiminnon kanssa ole asialla mitään sen suurempaa tekemistä.
EDIT: Jos tuollaista tarkoitit, niin tuohan on se manuaali -versio http://www.nettiauto.com/audi/a6/4661572
Comment
-
Sitten olen elänyt väärässä tiedossa ja hattu kourassa jos väärää tietoa levittelen. Täytyypä oikein selvittää ettei tule puhuttua faktana palturia.
EDIT: Jokuhan tuonne nettiautoketjuun jo laittoikin linkin tähän ketjuun mistä asia selviää eli Basic automaatti-ilmastointi http://www.audiclub.fi/audifinns/sho....php?p=1004995. Manuaalia ei ole edes saanut, mikä kieltämättä olisi outoa jos sellaista olisi saanut edes.
Itsellä on sitten Plus ilmastointi. Luulin Plus -ilmastoinnin olevan se missä on jäähdytykselle omat lämpötilansäätimet myös takapenkkiläisille, mutta se lienee sitten Plus+ !:)Viimeksi muokannut jaarli81; 3.1.2014, 13:49.
Comment
-
Comment
-
Kiitokset linkistä! joutui kyllä laittaa tiedostot talteen ennen kuin häviävät bittiavaruuteen.
Comment
-
Koeajettu on
Koeajolla Jaarlinkin linkittämällä Audilla käyty (http://www.nettiauto.com/audi/a6/4661572), ja ihan reipas lähes 100km lenkki tuli tehtyä moottoritiestä ihan pieneen hiekkatiehen asti. Hiukan jäi kaksijakoiset fiilarit kyllä autosta. Toisaalta oli mukava ja voimaakin oli ihan kivasti tuon Touranin jälkeen, mutta kuitenkin olisihan sitä voinut enemmänkin olla.
Laatikko tuntui toimivan kuten pitää, tosin kokemusta noistakaan ei liiemmin ole, niin paha mennä sanomaan josko jotain outoa kuitenkin oli. Kyseessä siis 6-pykäläinen Tiptronic. Jonkinlaista viivettä oli kun kaasua painoi, mutta ilmeisesti tuo kuuluu kyllä asiaan. Öljyjä laatikkoon ei siis historiatiedon mukaan ole tähän päivään mennessä vaihdettu.
Peräloosterissa oli Westfalia tarrat sisällä, mutta ei ainakaan nopeasti löydetty josko siellä alle taittuva koukku olisi ollut; luulisi senkin nyt näkyvän kun auton perässä konttasi.
Kyseessä siis sedan, ja mukana oli kesärenkaat, joten takapenkki oli kaadettuna. Liekö tuosta johtuen ja myös Champiro huippunastarenkaista, ei tuo kyllä kovin hiljaiselta vaikuttanut. Lisäksi lievässä moottorijarrutuksessa ja myös tasakaasulla ajaessa, tuolla 40km/h (3-4 vaihde) kuului outoa ulinaa jostain päin. Aluksi epäilin renkaita, mutta edes hiekkatie ei ääntä vaimentanut. Olisiko jollain ideaa mistä voisi johtua / kuulua (laatikko, perä???). Myyjä kyllä sanoi että mikäli kauppoihin päästään niin auto verstaalle laitetaan tutkimuksiin ja/tai korjattavaksi.
Eberiä en huomannut kokeilla, mutta ainakin kello näkyi olevan. Huoltokirja siis "aukoton", mutta sekin pitäisi vielä Audin kannasta tarkistaa Saksan ajalta, samoin 185tkm ajomäärä. Käynnistettäessä "service" ilmoitus ruutuun, joten huoltokin on ajankohtainen. Koneen ääni konepellin alta tarkasteltuna kuulosti ihan normaalilta ja huomattavasti sivistyneemmältä kuin Touranin tai tuon aikaisemman 2.5TDI V6 Audin AFB-moottori joten uskoakseni sekin ihan kuosissa on.
Alustavasti hiukan rahastakin puhuttiin ja aika hyvin "alueella" oltiin ja Touranistakin hyvittäisi juuri sen mitä olin ajatellutkin. Muutenkin mielestäni ominaisuuksiin (TDIq) ja kilometreihin (jos siis pitävät paikkansa) nähden auto on jopa halvahko ja vielä merkkiliikkeessä myynnissä. Mutta onko se liian HMV? Varustetasohan on kieltämättä Audille se karvalakki vaikka monessa muussa autossa puhuttaisiin kyllä aika kattavasta varustelusta.
Sitten vielä pitää tarkistella josko autoon on ne imusarjat, läpät ja mahdolliset ovien ruostevauriot jo korjailtu, vai lieneekö vielä edessä... myös tietenkin ketjun "rallatus". Ilmeisestikään kenenkään klubilaisen entinen kulkine ei ole kyseessä.
Tämä ilta siis lienee täynnä pohdintaa suuntaan ja toiseen. Olisiko se tässä, vai vieläkö odotan sitä oikeaa joka kohdalle voisi osua joskus lähitulevaisuudessa ja samalla voisi myös Volksburgia yrittää itse kaupitella (vaikka eipä siitä oikein paljon tule 420tkm ajettuna saamaan kuitenkaan). Itselläni ei koskaan noin vähän ajettua autoa ole ollut (toki emännän A3 oli 175tkm ajettu pari vuotta sitten kun hommattiin) joten siltäkin kantilta tuo olisi aika harvinaista herkkua. Toki se farmarin puute askarruttaa ja tuo Audiksi askeettinen varustelu.
Comment
Comment