Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

bensa 2.8 vai 2.5 TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • bensa 2.8 vai 2.5 TDI

    Hei,

    tässä painiskelen ensimmäisen audihankinnan kanssa. Ei oo aikasemmin tullu ku mersujen kanssa touhuttua. Mutta asiaan: Olen hankkimassa A6 C5 quattro avanttia, mutta milla moottorilla, siinä pulma.
    Vaihtoehtono bensa 2.8 vapari tai hiukan kalliimpi vaihtoehto 2.5 tdi.
    Kun kilsoja tulee vuodessa n. 10-15 tkm mun laskuopin mukaan suuria eroja käyttökustannuksissa ei nykyhinnoila ole. Mutta muuten, liittyen käyttöominaisuuksiin, kestoon ja huoltoon, kumman ottaisit? auttakaa

  • #2
    Kestoon ja huoltoon liittyen kannattaa ottaa tuo 2.8, ei ole mitenkään luotettavin/halvin ylläpitää tuo V6 tdi. Mukava ajaa se kyllä on, 2.8:sta ei ole kokemusta.
    Edit: Tosiaan kuten Teppo sanoi niin noilla kilsoilla ei kannata tuota V6 dieseliä hankkia, kuluttaa kuitenkin Q:na se 7-7,5 maantiepainotteisellakin ajolla.
    Viimeksi muokannut Dieselman; 3.7.2008, 11:35.

    Comment


      #3
      Pyyntihintojen perusteella ei näyttäisi olevan suuria eroja eri moottorivaihtoehtojen välillä, myöskin quattroa on hyvin tarjolla. Kutoskoneisen ostajalle on hyvät saumat, saattaapi polttoaineen hinnoilla olla vaikutusta että 1.8t:t ja 1.9 Tdi:t ovat ehkä halutumpia. Itselläni kans nousi keväällä "diesel-kuume" joksikin aikaa. Meni sitten ohi, vaikka säästöä tulisikin ainakin hieman(28 tkm vuoden ajot profiilin A4:lla).

      C5-korimallista itsestään minulla ei ole kokemuksia, mutta tekniikoista jokunen kommentti. V6 Tdi:stä löytyy tarinaa paljonkin Searchilla. Koneessa on riskinsä(lähinnä nokka-akselien kuluminen, -03 eteenpäin vika korjattu). Toisaalta monissa on nokat jo vaihdettu, vika ei tule kaikkiin ja laskenut ko. motilla varustettujen hintoja. Bensakutosessa saattaa esiintyä öljyn tihkumista/kulutusta, muttei muita varsinaisia tyyppivikoja. Erilaisia antureita voi joskus joutua vaihtamaan molempiin koneisiin, mutta se on tyypillistä nykypäivänä kaikissa merkeissä.

      Huollot noissa ovat kalliimpia kuin neloskoneisissa. Esim. jakohihnan vaihto on työläämpi. Dieselin ja bensan välillä ei käsittääkseni suuria eroja ole hinnoissa(normaalihuolloissa). Asiantuntevia korjaamoja alkaa löytyä ympäri maata ja itse noita pystyy huoltamaan siinä missä muitakin autoja.

      Käyttöominaisuuksiltaan kutoset ovat mukavia tien päällä. Suorituskyky riittää hyvin(ei ehkä bensa-turboilijoiden mielestä). Dieseliä on tosin eri tehoversioina(150/180). Oma valintani olisi 2.8. Bensakone on jotenki jouheampi, kun kiertää pidemmälle.

      Comment


        #4
        Noilla kilometreilla jättäisin ehdottomasti dieselin ostamatta, varsin tuon V6 dieselin.

        Comment


        • #5
          A6:ssa on myös aika tuntuva käyttövoimavero. Vaikka tuo 2,8 aika janoinen onkin niin voipi olla ettei 2,5tdi:n kulutus kuitenkaan niin paljon pienempi ole, että kannattaa.

          Comment


          • #6
            www.autotalli.com:in mukaan Audi A6 Avant quattro manual 2,8l bensan keskikulutus on 9,9l/100km, kun taas 2,5l dieselin 7,0l/100km, joten tuon mukaan laskettuna:

            10000 km vuodessa, tulee bensa noin 30€ halvemmaksi vuositasolla (eli 2,5€/kk)
            15000 km vuodessa, tulee diesel noin 245€ halvemmaksi vuositasolla (eli noin 20€/kk)

            Taustat: Dieselin käyttövoimavero noin 580€/vuosi, huollot ja autojen ostohinta sama joten niitä ei laskuissa oteta huomioon, polttonesteiden hinnoiksi polttoaine.netin tämänhetken keskihinnat (bensa:1,5690€/l ja diesel: 1,4330€/l)

            Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta käyttövoimaveron suuruudesta?
            Viimeksi muokannut cman; 3.7.2008, 13:07. Perustelu: käyttövoimavero päivitetty

            Comment


              #7
              Vaikea kysymys, dieselissä on etunsa ja haittansa kuten myös bensakoneessakin. Diesel menee varmaan jotain 2-3l vähemmällä litramäärällä per 100km, mutta se dieselvero sekä bensan ja dieselin hinnan vaivainen 10% ero tekee yhtälöstä vaikeasti ratkaistavan, jos hankinta perustuu puhtaasti taloudellisiin näkökulmiin. Myös vuodenvaihteessa tapahtunut autoveron muutos ei ilmeisti ainakaan paranna dieseleiden arvoa käytettyjen markkinoilla. Tosin eipä taida isolla bensakoneellakaan oleva auto olla mikään myyntihitti käytettyjen markkinoilla tällä hetkellä. Varsinkin kun polttoaineiden hinnat tuskin tulevat oleellisesti laskemaan jatkossakaan.

              Mitä tulee noihin tiettyjen V6 dieseleiden ongelmiin, niin mielestäni ne tuntuvat pikkuisen liioiteltuilta, mutta hyvä se niiden olemassaolo kuitenkin on tiedostaa. Eipä tule yllätyksenä tarve lähteä nokka-akselikauppaan :)

              Käy kokeilemassa molempia ja valitse se joka miellyttää itseäsi enemmän. Minä varmaan päätyisin dieseliin, jos mahdollisen kansirempan kulut saisi jotenkin kuoletettua auton hankintahinnassa edes osittain.

              Comment


              • #8
                Päätyisin V8 bensaan :) Tuo 9,9 taitaa olla toiveunta ainakin automaagilla jos junnaa ruuhkissa ja liikennevaloissa duunimatkaa.

                Comment


                • #9
                  kiitos vastauksista, tämä selventää ajatuksia paljon.

                  Comment


                  • #10
                    Bensa 1,8tQ ja Turbo Tec ja kyllä kulkee ja kuluttaa noin 7-8 l/100km.Ei tarvi dieselin kanssa verojen suhteen hampaita kiristellä.Minulla ed. main softa ja toimii ja kulkee jopa urhelullisesti.
                    Kulutus putosi noin 2l (8L)taajama -ajossa ja matka-ajossa vajaa 3l(7+L) turhia säästämättä.Lisänä tossa 1.8t koneessa ;halvat kulut.

                    Comment


                      #11
                      Olikos noissa V6 TDI:ssä jotain ruiskutuspumppuvikojakin?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä niitäkin on enemmän ajetuissa ollut.

                        Comment


                          #13
                          Kantse kattoa semmoi v6tdi mis on noita tyyppiominaisuuksia korjailtu, sen jälkeen
                          on sitten letkeetä kyytiä ... toki normihuollot pitää hoitaa, mut ne lienee noissa
                          kahdessa koneessa aika lailla samanhintaiset.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Kema Näytä viesti
                            Päätyisin V8 bensaan :) Tuo 9,9 taitaa olla toiveunta ainakin automaagilla jos junnaa ruuhkissa ja liikennevaloissa duunimatkaa.
                            Kemalla on totta toinen puoli. Ainakaan omassa arvoasteikossa tuo 2.8 vapari ei ole mitenkään järin korkealla. Mulla on mielikuva janoisesta mutta ei niin hirvittävän ripeästä kulkupelistä (ei tosin ehkä 30V koneessa pidä paikkaansa), etenkin jos jatkona on tomaatti ja quattro. 2.7Bi-T on oikeampi valinta jos haluaa tomaatin ja quattron ja uskoisin että 2.4 Multitronic (ei tiptronic) kuljettaa puolestaan etuvetoa varsin sopivasti.

                            Mutta nyt oli tosiaan quattro hakusessa ja jos tyytyy väkisin vaihdettavaan niin sitten varmaan menis 2.8 30V itsellekin. Mielummin toki 2.7Bi-T tai 4.2 V8.

                            1.9 TDI quattroja ei kai ole C5-korissa olemassakaan tai ainakin ne on harvinaisia kuin kanan hampaat.

                            Comment


                            • #15
                              Minä olen kans bensaV6:en puolella. Vääntöä riittää siinä 2.8-litrasessakin jo ohitustilanteeseen/kärryn vetoon ja automaagiloota on oikein mukava ajaa. Tämäkään profiilin kulkine ei hörppää matka-ajossa kuin sen 7-9l, tosin vajaavetoinen. Ajoin tässä hiljattain Oulu-Teuva-Oulu matkan 800km ja koko matkalle kertyi loppuun kulutusta 8.5l/100 siihen sai jo ohitella kivasti rekkojakin.

                              Comment


                              • #16
                                2.8 kulutti mulla saman verran kuin 2.7bt, tosin A4:ssä. Eli keskikulutus siinä 10,5-13 manuaalilla.
                                Hyvä kone 2.8 on, eikä hirveän lusmu, riippuen ihmisestä, vääntöä ainakin alhaalla hyvin.
                                Ripeämpi ainakin kuin 2.5tdi.
                                Kävin tässä vähän aikaa sitten ajelemassa useita automaatti A6 2.5tdi:tä ostomielessä ja kyllä oli suuria eroja, jotkut oli todella laiskoja ja toiset sitten kai normaaleja, mutta ei kyllä säväyttänyt yksi lastutettukaan, eli ole tarkkana minkä valitset ettei ole isoa remonttia edessä, esim turbo.

                                Tero: onhan niitä 1,9tdi:tä, eikä edes voi sanoa harvinaisiksi.

                                Ja minun suositus on noista kahdesta 2,8, en voi edes suositella 2,7 jos haluaa kohtuuhintaista ja vaivatonta huoltoa, vaikka kulutuksen saattaa saada pidettyä samoissa.

                                Comment


                                • #17
                                  1.8T lastutettuna olis ehkä järkivalinta, mutta jos kutosen haluaa niin noilla spekseillä ilman muuta bensa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    V8 tietenki ;-) Ja täältä vois löytyä tax free:nä uuden kulkineen tieltä.. Mulla viimesen 10000km kulutus 12.35 ,että jos 2.8:la saa menee 10l Nii kulutusero ois vaan 2.5l

                                    Comment


                                      #19
                                      Mä pääsin alle tuon 12.35:n... maantiellä =) Kylällä nyt ei oo toivoakaan päästä alle 15

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minä en ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten joku pääsee 1.8T:llä nuihin 7-8 litran kulutuslukemiin?

                                        Comment


                                          #21
                                          Talouden C5 S6 (V8) haukkaa maantiellä 12 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä 17. Ei siis mikään maailman taloudellisin mutta muuten erittäin miellyttävä peli.

                                          Comment


                                            #22
                                            Oma kulkine 2.5 tdi V6 quattro -98 vei talvella seka-ajossa 10 pintaan. Tosin suht lyhyitä matkoja, matka-ajossa sitte 100kmh vauhdissa 7 - 7.5.
                                            Nyt kesärenkailla (245/40-18) matka-ajossa menee tuo sama kuin talvella, mutta ei kaupunki ajossa alle 9 pääse.
                                            2.5m leveän asuntovaunun kanssa kulutus pyöri 11 - 12 välillä n. 85 - 90kmh ajaen.
                                            En tiedä miten rauhallisesti ajaen kulutusta tuosta pystyisi paljoakaan pudottamaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Löpön kallis hinta lisättynä veroihin ja nakuttajan korkeampiin korjauskuluin, niin kallistuisin bensavehkeen kannalle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla ollut C5 A6 Avant 2.8 30V quattro Tiptronic oli todella mukava matka-auto, mitään moottorispesifisiä vikoja siinä ei ollut. Siinä mielessä paljon parempi kuin vaikka 1.8T tai 2.5 V6 TDI, joissa omissa ja lähipiirin yksilöissä ollut jos jonkinlaista MAF/bypass/N75/magneettiventtiili/puola/ahtoletkuvikaa.

                                                Tuo yllämainittu bensavehje verrattuna samanikäiseen A6 2.5 TDI quattro Tiptronic on paljon mukavampi ajaa, kun kaasunvaste on paljon nopeampi ja pieni murina piristää kabiinitunnelmaa. Janoa noilla oli bensakoneella ~12 ja dieselillä ~8 l satasella.

                                                BMW:n 2000-luvun 3-litraiset dieselit ovat paljon parempia kuin nuo 2.5 V6 TDI:t, ja 3.0 bensa pesee tuon 2.8 30V:n vanhan 2.8:n ollessa aika samoissa. Eli olisiko E39 5-sarjalainen vaihtoehto? Ovat muutenkin A6:sta ketterämpiä vehkeitä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Samalla myös ihan eri kokoluokan vehkeitä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minä en ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten joku pääsee 1.8T:llä nuihin 7-8 litran kulutuslukemiin?
                                                    En mäkään `95 TQ:lla päässy lähellekään, mutta isäpapan `98 passatti menee ihan kivasti maantiellä reilut 7l. Kaupungissa 9-10

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Samalla myös ihan eri kokoluokan vehkeitä.
                                                      Samaa kokoluokkaa A6:n kanssa, ainakin ero marginaalinen.
                                                      Ja jos e39 530da:sta puhutaan niin se on oikein mainio auto ajaa ja ottaisin sellaisen mieluummin kuin A6:n jos ei emännän veli olisi sellaista juuri ostanut.
                                                      Lastutettuna saa vaikka 260-300hv/700nm jos luottaa vaihteistoon.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        On se kutonen selkeästi isompi auto...
                                                        Mutta tuo bemarin kone on kyllä pätevä. Tiedä sitten mimmoisia "ulkopuolisille" tuntemattomia ongelmia löytyy

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Niissä on ongelmia ollut, mutta loppujenlopuksi suurin vaiva taitaa olla läppäsysteemi imusarjassa joka on syytä poistaa, jos ei ole poistettu, hinta liikkeessä n. 300e.
                                                          en muista mihin vuosimalliin asti tämä pätee, ja ilmeisesti manuaalivaihteisissa ei sitä ole lainkaan, en silti luota siihen lausuntoon sataprosenttisesti.
                                                          Taitaa se olla luotettavampi kuitenkin kuin audin 2.5, ja ainakin voimakkaampi. Mä tykkään.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            luotettavampi kuitenkin kuin audin 2.5
                                                            No tuohon ei paljoa vaadita =D heh...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X