No otetaan omia "ajatuksia" myös sekaan. Eihän siinä mene kuin kunnia mutta maine kasvaa :-)
Prätkä puolella sähköohjus on jo nähty: http://www.killacycle.com/
Tuosta johdettuna vähän ajatuksen asteella (näitä jos voittasin lotosta 7 oikein juttuja) on käynyt mielessä että minkähän verran normi UrS4/6:sesta saisi painoa pois jos saa kaikki polttomoottoriin liittyvän heittää mäkeen: Kone, vaihteisto, pakoputkisto, jäähdytysjärjestelmä, polttoainetankki, voimasiirto lähes kokonaisuudessaan, välijäähy jne. kartanolle. Tilalle vaikkapa 75kW per rengas tai 150kW per akseli sähkömosat ja jäljelle jäävään tilaan/painoon sitten akkua mukaan. Luulisi vastaavan tuota omaa nykyässää ihan täysin normikaupunki/työmatka-ajossa?
Toimintasäde sähköautolla (enkä tarkoita nyt tuossa ylläolevaa keksintöä, vaan myös ihan yleensä) ei varmaan riitä ihan siihen mihin nyt pääsee. Jos tuosta killacyclen laturista ottaisi mallia, niin kyllä voisin kuvitella tekeväni esim. 300 kilsan välein 5-15min stopin että saan akut täyteen lomareissuillakin (jos lataus onnistuisi esim. nykyisellä liikenneasema verkostolla...)
Se että AKE repäisee tuollaisesta pelihousut onkin varmaan toinen juttu, voisin kuvitella että v*ttuilevat konttorilla vielä kaupan päälle kun eivät saa päästöjä mitattua (misä täälä on pakoputken pää, häh?) tai pakottavat VTT testiin kun menin turboautoa ronkkimaan :-)
Viimeksi muokannut STP; 22.6.2008, 13:16.
Perustelu: Selvennystä...
Minä olisin myöskin enempi, kuin kiinnostunut sähkömoottorisista autoista, kunhan niiden suorituskyky olisi sopiva. Luulisi tuon akkujen latausongelmankin ratkeavan yksinkertaisesti vaihtoakkujärjestelmällä. Menet huoltikselle ja nostat autosta tyhjät akut pois ja täyteen varatut tilalle. Ei kovin kummoinen homma, eikä tuo vaatisi ihmeempää infraakaan. Nykyiselle huoltisketjulle, siis ihan jokaiselle asemalle, kun tulee jo nyt ydinsähköä piuhaa pitkin.
Suurin ongelma tässä(kin) taitaa olla se, että autotehtaita ei tunnu kiinnostavan sähköllä toimivien autojen valmistus, öljy-yhtiöitä ei yllättäen kiinnosta luopua dinoöljyn jalosteiden myynnistä ja ties mitä keskinäisiä kassakaappisopimuksia autotehtailla ja öljy-yhtiöillä on aiheen tiimoilta.
Toimii pakkasessa jotenkuten mutta ei kovinkaan kaksisesti samaan tapaan kuin litium-ioni tai litium-polymeeriakut. Noh, polkasee aluksi muutaman kerran kunnolla niin kyllä ne akut siitä lämpeävät :-)
Periaatteessa nykyisiä harjattomia moottoreita voi käyttää myös generaattoreina, mutta hyötysuhde ei liene kovin kaksinen generaattorikäytössä jos laite on tehty moottoriksi. Vaatisi myös ohjauselektroniikalta jonkun verran fiksuutta samaan tapaan kuin nyt noihin aurinkosähkövehkeisiin tullut MPPT-lataus (maximum power point tracker)
Ko. mobiili antaa mielestäni aika hyvän kuvan energiataloudellisesta kulkuneuvosta. Autojen kokoa on pakko pienentää ja jostain tinkiä, jotta tavoitteet täyttyvät ilmanvastuksen, painon ja kulutuksen suhteen.
Sähköauto toki kiinnostaisi, jos kustannukset olisivat kohtuulliset. En edes kaipaa mitään tykkiä, mutta aivan koirankoppi (á la Smart etc.) ei ajatuksena houkuta. Pari kysymystä konsepti herättää: - Jos ~kaikki henkilöliikenne siirtyy verkosta ladattavaksi, montako ydinvoimalaa lisää tarvitaan? (Ja tiedoksi: en vastusta ydinvoimaa) - Miten sähköauto pidetään sulana ja siedettävän lämpöisenä -30C pakkasessa?
Muuten, wikipedian listasta puuttui Mitsun proto (2005?) MIEV Evo: joka nurkassa 50 kW moottori, ja toimintasäde litiumakuilla 300 km.
Onko tietoa noiden R8:n ledivalojen sähkönkulutuksesta? Itelle hiipii epäilys että tilanne on (tänä päivänä) jotakuinkin 30W led vs. 35W HID tai jotain vastaavaa...
voisi kuvitella että tuon olisi voinut tehdä näkymättömämminkin, renkaan sisäpuolelle. tosin ideana kyllä hyvä ja toimivan oloinen. ilmeisesti kuitenkin tarkoitettu vain etuvetoisiin tekemällä niistä tavallaan nelivetoja, mikäli ymmärsin kuvasta oikein että koko paketti on suunnilleen tuossa mikä näkyy, tietysti molemmin puolin.
tosin lähes 9000 dollarin hinta litium-akku versiosta vesittää kyllä aika hyvin rahallisen säästön, lisäksi saa reiän helman takaosaan samaan rahaan.
Comment