Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton maali ja eri liat sen pinnassa. Meneekö maalinpinta miten helposti pilalle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton maali ja eri liat sen pinnassa. Meneekö maalinpinta miten helposti pilalle?

    On tällanen onglema että oma musta Audi on kahden ison koivupuun alla parkissa ja puista sit tippuu kaikkea kivaa auton maalipinnalle. Miten esimerkiksi tämä ah niin ihana linnunpaska vaikuttaa maalipintaan? Miten siitepöly, lehdet jotka mätänee ja kaikki maholliset muut likaavat jutut vaikuttaa maalipintaan?

    Olen kuullut että varsinkin linnunpaska syövyttäis maalipintaa, onko täs jutus perää? Pitääkö tuo auto pestä mahollisimman nopeesti vai kestääkö nuo uusien autojen tehdasvahat maalin päällä miten hyvin? Laitoin pari viikkoa sitten kerroksen karbaumavahaa auton pintaan, mut en sit tiiä miten seki suojaa, jos suojaa.

    Onko muilla tapana puunata auto kuinka usein puhtaaksi ja miten nämä nykyiset pehmoharjapesut vaikuttaa maalipintaan? En ole enään jaksanu korkeapainepesuun viedä nykyistä audia, kun se pesu on sellanen pintapaskat poistava ja likaa jää moniin paikkoihin. Musta on kaunis väri, mut vittumainen hoitaa, ja sen otin huomioon kyl auton hankinnassa.

  • #2
    Kerran viikossa kun auton pesee niin bueno. Jos ei pese autoa usein niin siinä sit voi koitua ongelmaksi. Talvisin pitää pestä viikottain jotta suola ei pääsisi vaurioittamaan autoa (vaikka nyt sinkkikorisia olisikin). Näitähän ihmisiä on jokka "EMMÄJAKSA". Itselläni on nykyään punainen poolo jota en todellakaan pese viikottain. Ex tummansininen kutonen taas peräti 2x viikossa.

    Comment


    • #3
      Linnunpaska jättää siihen lakkapintaan aika selvän jäljen jos se pääsee siinä muhimaan, varsinkin auringonpaisteessa joten ne kannattaa pyyhkäistä pois mahdollisimman nopeasti. Noi muut kamat eivät ole niin fataaleja mutta ainakin tuollainen harjaton pesu on ihan hyvä tapa kerran viikossa niin ei ehdi pinttymään liikaa.

      Pehmoharjapesu... no, jos on tumma auto niin siinä näkyy erityisen hyvin se pesusta jäävä hiuksenhieno pyörrejälki joka lähtee vasta vahaamalla. Jos haittaa niin sitten käsinpesu sienellä, jos ei niin antaa palaa.
      Viimeksi muokannut ommiK; 6.6.2008, 14:08. Perustelu: typot pois

      Comment


        #4
        AutoBildissä parinumeroa sitten totesivat, että kaikkien linnuntujen jätökset aiheuttavat pieniä halkeamia maalipintaan/lakkapintaan, mitä edellä mainittiinkin jo.. Näitä aiheuttajia oli useita, en muista kuin tuon olennaisen pahuuden. Josakin tuola kaapisa se lehti on, katselen kun kerkiän.

        Autopesulassa töissäollessani kyllä saatiin hyvin puhtaaksi parin koivun alla seisoneen auton pinnat, ei tarvinnut kuin liuottaa hieman liuotinaineella(=käytössä oli tuolloin muistaakseni ihan perus tuulilasin pesunestettä hitusen laimennettuna) ja perus autoshamppoota. -->puhdasta tuli.

        Kaikki harjapesut aiheuttavan juovia lakkapintaan, eli ei harjapesuun -->> harjatonpesu tai pesusieni käyttöön tms. muu vastaava

        Auringonpaiste on sitten se pahin, oletettavasti, ellei ole tottunut hoitamaan auton ulkopuolta säännöllisesti hyvään kuosiin(vahaamalla/pesemällä/myllyttämällä yms.). Haalistuneet pinnat tuottavat ainakin meikäläisellä pettyneen ilmeen, kun kaikki olisi madollista ehkäistä, tosin vanhemissa autoissa se on aina ongelmana :)

        Huomenta vain kaikille foorumilla, on se "mukava" herätä naapurin varastorakennuksen paloon kello 4 aamulla :/

        Comment


        • #5
          Ite pidän aina takakontissa talouspaperia ja lasinpesunestettä. Niillä on hyvä pyyhkiä linnunpaskat pois heti kun ne huomaa etteivät ne ehdi vaurioittaa maalia. Vanhassa bemarissa oli parikin linnunjätöksen tekemää jälkeä ja niitä sai hangata hiomavahalla ihan tosissaan ennen kuin hävisivät näkyvistä.

          Muuten autoa tulee pestyä 1-2x viikossa ja aina käsin. Vahaus parin kuukauden välein niin eivät kaikenmaailman hyttyset ja muut pörriäisetkään jää niin tiukkaan kiinni keulaan.

          Comment


            #6
            Itse en tosiaakaan pese autoa kerran viikossa, pesisin ehkä jos olisi oma piha ja siinä pesumahdollisuus. Menee varmaan kerran kuussa tahtiin, tosin kesäsin ehkä vähän useammin.

            Viimeksi käväsin Columbuksen parkkihalli pesussa ja taidan siirtyä vakio asiakkaaksi. Ei jonoa pesuun, ihan uudet vehkeet ja mikä oli erityisen hyvää että pääsi urssilla pesupaikalle ilman pohjakosketusta.

            Maksuvälineenä toimi 50c tai 1e ja 2e kolikot, ei polettien kanssa pelleilyä.

            Comment


              #7
              Harjapesut on kyllä ihan ceestä, oman viininpunainen maalipinta näyttää ihan kököltä kun on laiska edellinen omistaja käyttänyt harjapesussa. Korjausmaalaukseen ja myllytykseen toki menossa, mutta vihastuttaahan se kun ei jakseta nähdä edes vähää vaivaa. Ja katossa on lisäksi pahoja auringon polttamia jälkiä, en tiedä voiko pitkään katolla seisova tuulilasin pesuneste/ vaahto polttaa auringon kanssa tuommosia jälkiä...
              Kerran viikossa tulee pestyä ehkä joskus tuplasti, mutta eipä tuo juuri auta kun on hiekkatietä joka suuntaan lähdettäessä :(

              Comment


              • #8
                No on siinä sitten perää tos linnunpaska-jutus. Pitääpä itekki laittaa takakonttiin varalta pesunestettä ja sieni/rätti jolla sit pesee äkkiä poies nuo jätökset.

                Btw. oli kiva viikonloppu. Lauantaina oli auton kylkeen nakattu täys oluttölkki -> kiva lommo, potkittu ja naarmutettu. Onneks on silminnäkijä ja asia suht hyvin hoidossa. Torstaina auto korjaukseen ja 150 euroa omasvastuu...vituttaahan se, mut tuon taitaa saada oikeusteitse sit perittyä takas tekijältä.

                Kivaa tämä kateus, känni ja vitutus...eipä ollu muita autoja kolhittu ja tyyppi oli kuulemma kierrellyt autoani pitemmän aikaa.

                Comment


                  #9
                  Joskus korrekin kouluttajat sanoivat, että ns. ekopesut toimii kaikille eloperäiselle lialle eli kuolleille ötököille, koivulle sunmuille ja ns. normaalit sitten vaan asfaltille jne. muille öljypohjaisille lioille. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa vai oliko vain markkinapuheita...

                  Comment


                  • #10
                    Yksi varottava asia on parkkitaloissa sadeveden mukana valuva, betonista irtoava kalkki joka syöpyy maalipintaan vielä paremmin kuin linnunpaska.

                    Comment


                      #11
                      Ja katossa on lisäksi pahoja auringon polttamia jälkiä, en tiedä voiko pitkään katolla seisova tuulilasin pesuneste/ vaahto polttaa auringon kanssa tuommosia jälkiä...
                      Jos vertaat vaikka tähän kuvaan Espanjasta niin onko vielä pahan näköistä: :)

                      Comment


                        #12
                        Tumman vihreä onkin yksi arimmista väreistä uv-säteilylle. Tuossa on tosin lakka karissut pois. Liian pitkä kuivatusaika tai värissä/lakassa huonoutta.

                        Comment


                          #13
                          Noita näki todella monessa autossa ja ei ollut värillä niin väliä, jos vaan oli vähän tummemman värinen ja tarpeeksi vanha niin samanlailla oli lakat karissut.

                          Comment


                            #14
                            Joo, eihän tuo oma sittenkään mikään paha ole. Yllättävän arka väri tuo metallitummanvihreä, täälläkin näkyy muutama ranskatar joista samallalailla laikkuuntunut lakka...

                            Comment


                              #15
                              Tumman vihreä onkin yksi arimmista väreistä uv-säteilylle
                              Punaisesta puhumattakaan. Monissa 2000 luvun autoissa tuntuu nimenomaan punaisen värin (lakka + massa) kanssa olevan suuria ongelmia.

                              Comment


                              • #16
                                Lainaan hieman topiccia, kun aihe liippaa niin läheltä.

                                Onko kellään kokemuksia pihkan poistamisesta maalipinnasta? Oma autopaikka on männyn alla ja koko auto on täynnä pihkapisaroita, enkä oo tähän asti saanut kuin levitettyä pisaroita hieman laajemmalle.

                                Äitee mainosti, että rasvalla lähtee ainaki käsistä, mutta vähä epäilyttää lähteä voimariinipaketin tai rypsiöljypullon kans hinkkaamaan. Oisko ehdotuksia?

                                Comment


                                  #17
                                  Claybar voisi olla hyvä tohon pihkan jämiin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo Claybar on kyllä uusi tuttavuus. Mielenkiintosen olosta tavaraa. Kaikesta hehkutuksesta huolimatta eikös tuo ole sama, kun pyyhkisi autoa millä tahansa pehmeällä kumilla tai muovilla?

                                    Jälleenmyyjiä en löytänyt muita kuin tuo autonhoito.com. Tiedätkö onko mistään liikkeistä saatavilla?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pihka lähtee kyllä ihan laimentamattomalla lasinpesunesteellä kostutetulla rätillä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Viimeks kun laimentamaton lasinpesuneste ja maalipinta kohtas jäi aika ruma jälki. Pitänee harkita tuota kylmäsprayta.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X