Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajokorttiluokat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ajokorttiluokat

    Moi!
    Saattaa olla vetoauton päivittäminen edessä - yhtenä vaihtoehtona pick-uppi joka rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi.
    Mihin riittää ajokortti ABEC ?
    Jos AKEn sivuista jotain ymmärsin niin jos vetoauton kokonaismassa yli 3500 kiloa niin kaikki yli 750 kiloa menee laittomaksi - eli pitäisi olla C1E.
    Tuntuu sinänsä hieman järjenvastaiselta- pakulla (kokonaispainoksi merkitty 3499) saanee vetää kärryä 3499 kiloon asti mikäli valmistaja tuon hyväksyy. Neliveto pickuppi (tai sama paku) ja kokonaismassa yli 3500 kiloa niin sama kärri olis rankasti laittoman puolella.
    C kortti mulla ollut jo yli 20 vuotta eli sen osalta ei ilmeisesti tarttis käydä autokoulun penkillä saadakseen suorittaa C1E:n . Kuorma-autokin järjestyy (tosin c-luokan mutta sellaisellakin saa tuon ajokokeen suorittaa)
    Ongelman on mistä löytää kokonaispainoltaan riittävän pieni kärry joka kuitenkin tuollaisella C-luokan ajoneuvolla peittää näkyvyyden ohjaamosta tutkinnon ohjeiden mukaisesti- on 1700 kilon hevostraikku sekä suht matala ja kapea tuollaisen kuormurin perässä- tietenkin jos ostaa pickupin ja ajaa sillä niin sitten ongelmaa ei tuolta osin ole- olen tosin katsonut automaattivaihteista jolloin korttiin tulisi turha rajoitus joka kieltää manuaalivaihteisella hinaamisen.
    Olenko minä ainoa joka pitää ajokorttiviidakkoa lähes läpipääsemättömältä?

  • #2
    Eikös noita peräkärryjuttuja ole ajettu siten, että tavalliseen kärryyn tehdään esim. lankuista ja pressusta kate joka peittää näkyvyyden?

    Comment


    • #3
      Mielestäni olet tulkinnut säädöksiä oikein. Toisin sanoen ABEC:stä ei ole apua kuorma-auton kanssa.

      Verotus-, vakuutus-, rekisteröinti- ja ajo-oikeusviidakko on melko käsittämätön. Luonnollisesti millään virallisella instanssillakaan ei ole kokonaiskuvaa aiheesta.

      Edit: Paljonko muuten tuolla satasella saa vetää jarrullista vaunua?

      Comment


      • #4
        Kannattaa huomioida yksi C1E kortin vakava puute. Peräkärryn rekisteriotteessa lukeva kokonaispaino ei saa ylittää vetoauton omapainoa. Voi meinaan käydä niin että saat vetää sillä pakettiautolla suurempaa kärryä laillilsesti kuin sillä kuorma-autolla. Asia korjaantuu vasta isolla E:llä. Todellisilla painoilla ei ole mitään merkitystä.

        Comment


        • #5
          100:sen vetopainot

          Mulla on tuosta saksalainen rekisteriote jossa todetaan vetopainoksi 1600 kiloa ja jos alle 10% nousu niin 1700 kiloa.
          Mielenkiintoiseksi asia muuttuu kun auto on tuotu suomeen- mulla oli rekisteriotteessa erillismaininta suurin teknisesti sallittu kuorma 2100 kiloa jotka 2 eri katsastusmiestä totesi että koskee peräkärryä.
          Uusimmassa rekisteriotteessa ei ole mainintaa peräkärryn painosta joka katsastusmiehen mukaan tarkoittaa 750 jarrutonta ja auton kokonaispainon verran jarrullista eli maksimit 2100 kiloa.
          Nykyään ei ilmeisesti henkilöautolle voida edes valmistajan toimesta myöntää yli ajoneuvon kokonaispainon verran vetokykyä. Pakettiautot ja maastoajoneuvot ovat sitten erikseen.
          Olen kerran kokeillut vaikeammissa olosuhteissa n 2000 kilon painoa tuolla ja se on kyllä oikeasti liikaa, jyrkässä mäessä kun jämähdin niin oli kytkin kovilla kun piti tahia tuota ympäri- niin kauan kun ei kärryn jarrut auttanut niin vei kyllä kärry autoa eikä toisinpäin. Peruuttaminen liukkaalla mäkeä alas 2000 tonnin peräkärryllä on haasteellista kun ei käytännössä ole jarruja eikä ohjausta..

          Comment


          • #6
            ...mäkeä alas 2000 tonnin peräkärryllä...
            Heh, aika iso kärry =)

            Comment


            • #7
              Eihän Audilla mitään pikkukärrejä vedetä :-)
              Noh se tuntui tuon painoiselta , oli ehkä kuitenkin hieman kevyempi....

              Comment


              • #8
                Hyvä havainto tuo loivan maan vetoraja. Mulla lukee saksalaisessa otteessa 1500 kg jarrullista ja lisätiedoissa 1700 kg 8 % nousuun asti. Suomalaisessa otteessa muistaakseni tylysti 1450 kg.

                Saisikohan tuon isomman luvun muutoskatsastettua/korjautettua otteeseen? Johtuuko tuo 50 kilon ero erilaisesta koukkupainon laskentatavasta?

                Minkälainen kokemus on noin 1500 kilon puntin raahaamisesta? Meneekö urheiluksi?

                Comment


                • #9
                  Riippuu toki autosta mutta mitä nyt on muutaman kerran vetänyt hevos traileria omalla s:ällä niin eipä ollut edes urheilun tuntua... edes talvella =) Ja jos en ihan väärin muista niin trailerin paino oli 450 kg ja siihen kaksi kaakkia (600 kg)päälle niin tällai äkkiseltään laskettuna tekee 1650kg... =)

                  Comment


                  • #10
                    noihin pikkukiloeroihin vaikuttaa monesti se että ihmiset painaa vähemmän saksassa ku suomessa, ja eu muutti ko. painoja vielä.

                    Comment


                    • #11
                      Hevostraikuista: yleinen kahden hevosen traikun omapaino on 650-750 kiloa. On minulla ollut koukussa traikku jonka omapaino inan päälle tonninkin.
                      Poliisi käyttää kuorman arvioinnissa 500 kiloa per hevonen jos ei ole aivan ilmeistä suuntaan jos toiseen ettei mahdu raameihin. Meillä hevonen painaa n 450 kiloa , eli 600 kilon hepo on IMO jo helvetin iso.
                      Ja normiajossa tuollainen 1500-1700 kiloa kyllä tulee ihan mukavasti C4:sen perässä, jopa tuolla 110 kW mopomoottorilla. AInoa häiritsevä tekijä on talleilla CRV:n tai hyntainsa vieressä seisovat emännät jotka ovat ihan varmoja ettei noin pienellä autolla saa vetää tuollaista kärryä. Hirveästi auttaa kun sama määrä peltiä venytetään hieman korkeammaksi ja sitten pistetään 2 litraisen rivinelkun perään joku lukoton nelivetoviritelmä. :-)

                      Comment


                      • #12
                        juu on tullut kanssa noita crv kuskeja kanssa naureskeltua ku jokus katsomossa sattunut kuulemaan keskustelua omasta autosta että kun tollaisilla farmareilla ihmiset vaan vetelee ja että se on jopa vaarallista???? Ai kuin, sitä en itsekkään tiedä!

                        Mutta joka tapauksessa kyllä pisti hymyilyttämään kun kisat ohi turussa ja crv loirottajat vieressä lähdössä (parkkis jäässä ja vähän lunta päällä+loiva ylämäki) mutta eivät päässeet minnekkään =) joutuivat odottamaan traktorin avustusta (odottamaan koska muillakin citymaastureilla hieman ongelmia) =). Hieman kyllä nauratti kun rupesivat vielä siinä neuvomaan että jos meinaat tuon yhdistelmän kanssa päästä täältä pois niin ei kannata laittaa hevosia vielä kyytiin...

                        Olin sitten vaan ilmeisesti "tyhmä" ja laitoin los konimus kaakkimukset kyytiin starttasin auton jä lähdin ilman sutimisia paikalta (varmuudeksi oli lukot päällä) Ja tietysti ystävällisenä ihmisenä hymyilin ja kiitin näitä hienoja rouvia neuvoista... Olis pitänyt olla kamera mukana ja ikustaa ne ilmeet =)

                        Comment


                        • #13
                          Joskus entisen 32B Passatin aikoihin vuosituhannen alussa piti saada toinen 32B Passatti helsinkiin, kävin paikallisesta kärrivuokraamosta hakemassa 700kg omapainolla olevan trailerin, ajoin siihen viistoperäpassatin kyytiin ja mätin sen Passatin täyteen 13 ja 14" peltivanteita, yhden 5syl automaattilaatikon, 2 kpl DS moottorin lohkoja, ja muutama apulantasäkillinen kaikkea roinaa.

                          Onneksi aisakuorman sai pysymään säädyllisissä rajoissa, niin ei vetänyt volkkarin perää tonttiin. Siinä sitten velimiehen kanssa jonnekin Vantaan korpeen vajaa kolmesataa kilometriä vt7:n kautta. Kun oli kiire niin tuli pidettyä reipasta matkavauhtiakin, ja estettyä parin pitkäkilpisen Samaran ohitusyritys ylämäkiohituskaistapätkällä (kaasua).

                          Silloin ei ollut vielä pientä e:tä kortissa, trailerin paino 700kg + passatti (1100kg) + roinaa (~500kg) = palttiarallaa 2300 kiloa koukun perässä. Kyllä sen huomasi että jotain on perässä jos 1. tai 2. vaihteella antoi liikkeelle lähtiessä liian rankasti kaasua alkoi lokasuojien alta nousemaan sakeaa harmaata savua ja auton liike hidastui. Ei jälkikritisoituna ehkä kovinkaan älykästä toimintaa... :)

                          Viime syksynä ajoin pikku-e:n sitten viimein. Inssiajoon menin 20v-lötköllä, perässä huoltoasemalta vuokrattu järkyttävän kokoinen lasikuitukaappi jossa kyytiin laitettu Lohjan betoniasemalta lainattu 800 kiloinen kaivonrengas. Tutkinnon vastaanottanut inssi tuli ulos ja vähän vinosti katsoi yhdistelmää, tavaili jonkin aikaa rekisteriotetta sekä veturista että perävaunusta ja totesi että kyllä tuota papereiden mukaan saa perässä vetää. Oli marraskuu, lunta tuli aika reippaasti ja maassakin sitä oli noin 10 cm. Inssi lisäsi vielä että ei muista että olisi koskaan vastaanottanut pienen e:n tutkintoajoa tälläsellä kelillä. No hyvin se meni... :)

                          Comment


                          • #14
                            Tuosta hevostrailerin vetämisestä tuli mieleen viimetalvinen tapahtuma kaverin luona. Heillä on hevostalli kotipihassa ja joku rouva oli hakemassa hevostaan. Pihasta lähtee suht jyrkkä ylämäki eikä v70 Volvo päässyt mäkeä kuin 5 metriä. Tarjosin apua, rouva ehdotti että pitäisikö vetää Volvo ja traileri hevosineen erikseen ylös? Päätettiin kuitenkin kokeilla ensin molempia yhdessä ja hyvinhän ne molemmat perässä kiipesi ylös. Rouva oli hämmästyneen oloinen kun vanha Audi nyhti niin sujuvasti ne ylös. Tokihan volvon vetävät pyörät auttoi nousussa.

                            Comment

                            Working...
                            X