Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Alkuperäinen kirjoittaja http://www.audiclub.fi/forum/showpost.php?p=399197
Sveitsi ei ole EU-maa ja sieltä tuotavista autoista menee tulli ja arvonlisävero. Koska et ole tuomassa mitään harvinaisuutta, em. seikat tehnevät tuonnin kannattamattomaksi. Sveitsi kannattaa unohtaa ellet jollakin keinolla saa keploteltua autoa ensin jonkun EU-maan kilpiin. Lukaise:
Eipä toinna. Sveitsi ei ole EU maa, joten joutuu maksamaan tullit ja muut maksut. Eli tulee suhteettoman kalliiksi. Itse tutkin tätä vaihtoehtoa tuossa vuosi sitten kun autoa etsin.
Mun urq on alunperin sveitsin kilpinen, se tullattiin ensin Saksaan ja sieltä sitten Suomeen. Rekisteriotteeseen on merkitty edelliseksi käyttömaaksi Sveitsi, eli ainakin minun tapauksessani pelkkä tullaus Saksaan on riittänyt.
Sveitsin autot on suht hyväkuntoisia ja kilometrejä on lähes mahdoton väärentää, kun vuosittain ne kirjataan katsastustodistukseen.
Jos jotain negatiivistä sanottavaa on, niin vuoristoinen tiestö rasittaa autoa normaalia enemmän korkeuserojen vuoksi. Eikä ohuempi ilmakaan hyvää tee:)
Sveitsistä tuodaankin enimmäkseen malleja, joita ei muualta enään löydy hyväkuntoisina.
S2 avantteja oli runsaasti markkinoilla sveitsissä, ja hyväkuntoisia. Yhdestä tein melkeen jo kaupat, mut onneks selvis tuo että menee kohtuuttomasti veroja ja tulleja ja yms..
Eikös ainakin jonkun aikakauden Sveitsin-autoissa ole jotain ylimääräisiä saastelaitteita? Muistelisin että Quattrostakin oli Sveitsiin joku alitehoinen versio. En ole kyllä yhtään varma. Takakilven upotukset taitaa olla jenkki/japani-malliset lyhyet versiot.
Ne suolaa teitä suomalaisen näkökulmasta ihan sairaasti.
Tulin sieltä just viime keskiviikkona ja viikon aikana n. 550km ja auto muuttui mustasta valkoiseen.
Vuoristoinen tie rasittaa kyllä. Itse ajelin siellä Alhambralla 1.9tdi (115hv) koneella ja vuoristoosuuksilla kaasu on pohjassa käytännössä koko ajan, alaspäin tullessa moottorijarrutus on kova sana ja kierrokset usein 3-4k välillä pitkiä matkoja.
Keskikulutus on 8 pintaan keskinmäärin joka kertoo aika hyvin rasituksesta. Moottoritiellä (120km/h) kulutus on 6 pintaan.
Toisaalta sveitsiläiset pitävät autonsa todella puhtaina.
Heksi - alkuperäisissä sveitsiläisissä Quattroissa oli hieman erilainen moottori kuin sisaruksissaan. Jenkeille samoihin aikoihin tarjolla ollut UrQuattro-versio (WX-moottori) oli noin 170-heppainen. Liekö Sveitsin-malli ollut samalla moottorilla varustettu? Osassa lähteistä WX-moottorin tehoksi mainitaan 162hv ja syyksi MAC02 -ECU:n harjoittama ahtopaineen rajoittaminen (ihan tarkoituksella siis).
Kiinnostuin asiasta parikymmentä vuotta sitten, tuolloin nimittäin Stadin kantakaupungissa asui eräs syvän tummanvihreä, Sveitsin lähetystön henkilökunnan jäsenelle kuulunut yksilö.
S2 avantteja oli runsaasti markkinoilla sveitsissä, ja hyväkuntoisia. Yhdestä tein melkeen jo kaupat, mut onneks selvis tuo että menee kohtuuttomasti veroja ja tulleja ja yms..
Oman nykyisen joutui hakemaan sieltä, koska Saksassa ei ollut mitään sopivaa tarjolla.
Siellä vaikuttaa sekin, miltä seudulta auton löytää - edellinen coupe oli ihan Sveitsin eteläpäästä Italian rajan läheltä ja se oli täysin ruosteeton. Nykyinen löytyi Liechtensteinin läheltä ja siellä taas on olosuhteet vähän toiset eli jotain pikkuista ajan merkkiä jossain näkyy. Puhtaina pidetään autoja todellakin - jo Zürichissa sai nähdä, miten käytännössä puhtaat autot ajaa pesulaan sisään (oli aurinkoiset kelit).
Tulli tulee kyllä maksaa rajalla, mutta kannattaa katsoa autojen hintatasoakin siellä - kuitenkin nykyinen auto irtosi melkein halvemmalla kun edellinen, on vähemmän ajettu ja paremmassa kunnossa (suoraan omistajalta).
P.S. Vuoristoseuduilla on tekniikalle omat vaikutuksensa, mutta niin on Saksan baanoillakin :D
Dimitri: Paljonko joutu maksaa tullia saksaa? Entä suomen maksut?
Jos muisti vielä edes jotenkin pelittää, niin voin olla oikeassa, jos väitän, että kauppahinnasta (kauppakirjan perusteella) lasketaan 10% tulli + Saksan alv (silloin 16%, nyt vissiin 19%).
Suomen maksut sitten löytyy tullin nettisivujen taulukoista - jopa molemmat tänne tuodut autot on siellä olemassa.
Yhteenvetona voi sanoa, että ei tämä näin mahdoton homma ollutkaan - mutta se riippuu tietenkin myös hankitun auton hintatasosta.
Comment