Jos auton ottaa nykymallin mukaan väliaikaisesti pois rekisteristä (ja samalla säästää ajoneuvoverossa), niin vähän kalliiksi tulee nämä välikäytöt. Jokaisesta käytöstä poistosta ja käyttöönotosta kun menee rekisteröintimaksu, olikos se noin 10? vai paljon? Perinteinen seisontavakuutusmalli sopii silloin paremmin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Auton oikeaoppinen säilytys?
Collapse
X
-
Aken sivuilla on oikein hienot laskuritkin tuohon kannattavuuden laskemiseen.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/...t%C3%A4poisto/
E:Olikin niin hienot etteivät äsken etes toimineet.
Comment
-
Auton talvisäilytys. Mitä kannattaa ottaa huomioon?
Ensimmäinen talvi edessä Cabrion kanssa ja alkaa olla aika viedä auto talviteloille.
Paikaksi valikoitui mökillä oleva varastorakennus.
Kylmä betonilattiainen tila. Sähköä kuitenkin tulee.
Mitäs huomioon otettavaa tuossa on kun auton meinaa pidemmäksi aikaa jättää paikoilleen?
-Akunkenkä ainakin irti. Ehkäpä koko akku.
-Ei käsijarrun varaan. Pölkyt pyörien eteen/taakse niin ei karkaa.
-Bensaa tankkiin vai ei? Eli tankki mahdollisimman täynnä ettei vettä kondensoidu sekaan. Vai olisiko sittenkin parempi jättää tankki kohtuu tyhjäksi ja kaataa ensi keväänä tuoretta ainetta tankkiin. Entäs noi lisäaineet?
-Automaattilaatikko P:lle vaiko N:lle? Tosin ei innostaisi jättää avainta virtalukkoon.
-Rättikatto tietenkin kiinni (siis katto ylhäällä) jotta ei tule turhia laskoksia.
Mitäpä muuta tulisi mieleen?
Onko esim järkeä laittaa auton sisälle samanlaista kosteuden kerääjää joita veneissä käytetään? Tällainen siis.
Entäs kannattasiko harkita jotain hiiren karkotinta?Viimeksi muokannut Lipponen; 24.10.2015, 09:04.
Comment
-
Ai täällä oli tällainen ketju valmiiksi. Eipä sattunut hakusanaan.
Tässä ketjussa olikin nuo tärkeimmät eli akku pois. Laatikko P:lle, kosteuden poistajat ja pukit tai seisontarenkaat ( tai sitten ajaa neliskanttisilla keväällä hetken). Kiitos vastanneille.
Ps. Juu en minä tänne postiosoitetta meinannut antaa.
Comment
-
Minä täyttäisin tankin piripintaan asti täyteen uutta bensaa. Omaa kesäautoa kun mahtuu säilyttämään kotipihassa niin tulee vähän herkemmin aina parin viikon välein käytettyä lämpimäksi. Jos säilytyspaikka ei missään mahdottoman kaukana ole niin pitkin talvea on varmasti taas päiviä jolloin lämpötilat ovat plussan puolella eikä tarvi kylmästä turhan takia boottailla.
Cabrioletin totesin olevan sen verran väljä etten ole paljon kosteudenpoistosta murehtinut. Renkaisiin voi jonkun neljä kiloa laittaa niin ei tule flatspotteja, ne tosin tasoittuvat ensimmäisten kilometrien aikana. Sen verran nyt kuitenkin painetta ettei tyhjänä makaa auton paino päällä jos ei lainkaaan siirrellä puoleen vuoteen, muuten murtuu kyljistä aika nopeastikin.
Aika paljon tosiaan riippuu siitä miten usein auton luona tulee talvikauden aikana käytyä.
Comment
-
Akku säilyy paremmin viileässä kuin lämpimässä, lämpimässä tallissa melkein vuoden olleen autoni akku oli tyhjentynyt omia aikojaan (miinuskaapeli irtikin) eikä kestä enää kuormitusta. Akku pilalla. Ylläpitolaturi olisi ollut hyvä laittaa pitämään latausta yllä.
Kylmässä hallissa olevassa Pösössä akku on ollut paikallaan talven, miinuskaapeli toki irti. Keväällä miinuskaapeli kiinni ja auto avaimesta käyntiin.
Comment
-
sukkahousuniksi kuivana pysymiseen.... ohutta sukkahousua täytät silica-gel kissanhiekalla, pistät koko säkin sopivaan määrään sukkahousua (tod näk max 2 sukkahousua kuluu) niin, että sukkahousut venyy kunnolla, mutta ei päästä palleroita ulos. Pitää kyllä sisustan kuivana koko talven.
Comment
-
Käynnistellä ei kannata sitten välillä. Pitäisi saada ajettua ihan kunnolla lämpimäksi, muuten lämpötilan vaihtelu kerää turhaan kondenssikosteutta. Yhden talvikauden aikana ei öljykalvokaan vielä haitaksi asti haihdu sylinterin seiniltä ja laakeripinnoilta. Jos ajatus kuitenkin häiritsee, pyörittää vaikka startilla bensapumpun sulake irti.
Comment
-
Itse säilyttelin autoja ensin kylmässä konevajassa. Akun johdot irti ja täyteen ladattuna, mutta ei onnistunut. Meni halki mm. Urssista ja vuoti nestettä autoon. Olihan muuten ihan älytön homma siivota ja korjata vahingot. Urssissa kun se happo menee lattiamaton allekin. Tästä oppineena autot on nyt puolilämpimässä tallissa (+6-10 astetta) ja akut kokonaan poissa autoista (erillinen lämmin tila).
Kosteudenpoistajat löytyy ja itse kyllä käynnistelen noita talvellakin ja käytän ne kuumaksi (ajan pikku lenkin). Pieni liikunta tekee noille hyvää.
Comment
-
Kyllä pakko olla että Teron S2 purkaa akkua jostain. Cabrio ollut siellä samassa tallissa pösön vieressä 5kk käynnistymättä akku kiinni ja lähti heti ekalla seisonnan jälkeen viime maaliskuussa.
Oikeasti joka seisonnan jälkeen tilanne ollut sama. Akku vaihtui uuteen kevällä 2012 kun vanha kuoli kertaheitolla. Oli 9 vuotta vanha ja vaihdettu Saksassa 2003.
Comment
-
Tällä kertaa ei ollut ässän akusta kyse. :) Vaan purkaa se ässä sitä akkua. En ole irrottanut miinuskenkää vaan autossa on ns. virta päällä. Hälytin ainakin vie vähän sähköä. Nyt se saa latausta 2h/vrk ja toivottavasti se pitää akun kunnossa.
Comment
-
Hain elokuussa Saksasta vajaa 50t ajetun rättikaton ja nyt pähkäilen, onko talvisäilönnässä jotain, jota naisimmeisen pitäis ymmärtää ymmärtää..? Auto talvehtii n 10asteisessa tallissa. Kyssäri lähinnä koskee akun huoltoa talvikuukausien (n. 8kk) aikana. Toiveena olisi saada kärry käyntiin kevväälläkin :).
Comment
Comment