Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 200 rekisteröiminen pakusta henkilöautoksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 200 rekisteröiminen pakusta henkilöautoksi

    Tuli tossa taannoin ostettua 200 turbo quattro avant joka on pakuksi rekisteröity aikanaan, niin kiinnostaisi tietää mitenkä tuo verotus homma nykyään noissa lasketaan jos sen muuttaa takasin henkilöautoksi? Verottajalta koitin soittamalla kysellä, mutta vastaus oli, että pitäis katsastuskonttorilta kysellä, mutta konttorilla sanottiin, että verottajalta. Olis kiva tietää jos jollain sattuis näillä nyky vero hommeleilla olemaan kokemusta asiasta tai muuten vaan tietoa aiheesta, koska nettiä selaamalla en saanut myöskään kovin selvää vastausta.

  • #2
    Autoa ei ole saanut mittojensa puolesta verovapaana tai alennetulla autoverolla, joten autoveroa siitä ei tule maksettavaksi. Ajoneuvoveron osuus kasvaa luonnollisesti, mutta siihen pitäisi löytyä traficomin sivuilta laskuri, millä pääsee arvioimaan vuosittaisen maksettavan veron suuruutta.

    Comment


      #3
      Aikoinaan tuollaisen omistaneena mietin kanssa tuota ja silloin yleinen käsitys oli, että pitäisi maksaa aikoinaan vältetty vero, koska auto on jo ns verotettu suomeen. Eli kannattaa pitää pöydästä kii, kun kyselet veron määrää

      Comment


        #4
        Muistelen että Mobilisti -lehdessä olisi muutama vuosi sitten ollut juttua jonkun jenkkifarmariveronkiertopakun rekisteröinnistä henkilöautoksi.

        Ja pienellä googlailulla löytyi että vuoden 2015 lehdissä on ollut asiasta juttua: https://www.mobilisti.fi/etusivu-uusiksi/

        Comment


        • #5
          Noniin kiitokset teille! Näillä tiedoilla sitä pääsee jo pidemmälle, mitä verottajan ja katsurin puheilla.

          Comment


            #6
            Pakettiauton ja henkilöauton autoveron erotus täytyy maksaa. Mutta nykyään tuohon on muistaakseni tullut sen verran tolkkua, ettei tarvitse enää maksaa täysimääräisenä, vaan ikävähennyksen jälkeen on hyvinkin kohtuullinen. Nykyinen autoverolaki menee jotenkin, niin että veron osuus vastaava mitä jo rekisterissä olevassa on jäljellä. Jokunen vuosikymmen sitten ois vanhastakin tullut uuden verot takautuvasti maksuun, jolloin ei mitään järkeä.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja lateski Näytä viesti
              Autoa ei ole saanut mittojensa puolesta verovapaana tai alennetulla autoverolla, joten autoveroa siitä ei tule maksettavaksi. Ajoneuvoveron osuus kasvaa luonnollisesti, mutta siihen pitäisi löytyä traficomin sivuilta laskuri, millä pääsee arvioimaan vuosittaisen maksettavan veron suuruutta.

              Äppäp! Sanooko suksiboksifarmari mitään? :)

              200 Avanteja rekisteröitiin Suomeen samalla tavalla kuin BX Vaneja ja esim. Mersun 124-koppaisia farmareita. Katolle leivottiin kuidusta kiinteä korotus ja sisäkattoon leikattiin aukko, tyypillisesti 30x30 senttiä katsottiin riittäväksi, jolloin tavaratilan sisäkorkeus saatiin mitattua pakettiautolle riittäväksi, ja kas, vekotin saatiin rekisteröityä autoverottomaksi pakettiautoksi.

              Kymmenkunta vuotta sitten laki muuttui niin, että ajoneuvon jäljelläolevaan veroon tuli ikävähennys. Tämä mahdollisti periaatteessa ajoneuvon palauttamisen henkilöautoksi maksamalla jäljellä olevan autoveron osuus, joka tässä vaiheessa leppäkylkijenkistä tai suksiboksilötköstä oli enää ykkössatasia. J-M Koopikka muistaa täsmälleen oikein tilanteen ennen lakimuutosta, silloin rahaa olisi pitänyt latoa pöytään se summa, mikä uudesta autosta aikanaan oli henkilöauton autoverosta säästetty. 200 Avantin kohdalla summa olisi ollut yli satatuhatta markkaa.

              Näistähän tuli joillekin ikäviä jälkiverotuspäätöksiä, kun joku oli esimerkiksi erehtynyt asentamaan jenkkifarkkuun liian pehmeän takapenkin. Verottaja saattoi poliisin valvontakatsastusmääräyksen yhteydessä todeta ettei auto ole enää pakettiauto ja pätkäytti verot taannehtivasti maksuun. Kiusaa aiheutti myös maan eri katsastuskonttoreilla vaihtelevat käytännöt tavaratilan mittaustavoista ja sallittavan tilapäistakapenkin mitoista ja muodosta.

              Comment


                #8
                Traficom ja verottaja eivät myöskään varsinaisesti ole tunnettuja joustavuudestaan. Autolle jos määrätään jonkun tuollaisen rakennemuutoksen ja rekisteröinnin vuoksi (lisä)veroa niin sille verolle tulee maksupäivä ja vaikka kuinka reklamoi ja riitauttaa asiaa tai vaikka kumoaisi tehdyt muutokset ja palauttaisi auton entiselleen niin vero pitää maksaa. Tapaus Tampereelta vuosien takaa, ilmeisesti ennen tuota kymmenisen vuotta sitten tullutta lakiuudistusta. Parikymppinen opiskelija iltapuhteena vanhasta volkkarin pakettiautosta muokkasi itelleen retkeily-/matkailuauton. Auton arvo oli jotain muutaman tuhannen euron luokkaa muutoksineen. Sitä kun kävi katsastusasemalla muutoskatsastamassa niin samantein laskettiin sen päivän uuden matkailuauton vero päälle joka oli jotain just luokkaa kymmeniä tuhansia euroja, maksuaikaa 14 vrk. Ja jos et maksa niin auto on ikuisesti käyttökiellossa maksamattomien verojen vuoksi. Siinä keississä omistaja ei ollut tällaista tiennyt etukäteen ja oli sitten hädissään jo perumassa koko projektia mutta sepä ei enää onnistunut vaan verottajan kanta oli että muutokset on jo tehty ja sitä myöten lisävero on aiheellinen, ei siitä pääse eroon purkamalla muutoksia ja palauttamalla ajoneuvoa aiempaan autoverottomaan tilaan.

                Tarinan opetus, kannattaa rauhassa hankkia selkeä tieto viranomaisilta ennen kuin aloittaa.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti

                  Äppäp! Sanooko suksiboksifarmari mitään? :)

                  200 Avanteja rekisteröitiin Suomeen samalla tavalla kuin BX Vaneja ja esim. Mersun 124-koppaisia farmareita. Katolle leivottiin kuidusta kiinteä korotus ja sisäkattoon leikattiin aukko, tyypillisesti 30x30 senttiä katsottiin riittäväksi, jolloin tavaratilan sisäkorkeus saatiin mitattua pakettiautolle riittäväksi, ja kas, vekotin saatiin rekisteröityä autoverottomaksi pakettiautoksi.

                  Kymmenkunta vuotta sitten laki muuttui niin, että ajoneuvon jäljelläolevaan veroon tuli ikävähennys. Tämä mahdollisti periaatteessa ajoneuvon palauttamisen henkilöautoksi maksamalla jäljellä olevan autoveron osuus, joka tässä vaiheessa leppäkylkijenkistä tai suksiboksilötköstä oli enää ykkössatasia. J-M Koopikka muistaa täsmälleen oikein tilanteen ennen lakimuutosta, silloin rahaa olisi pitänyt latoa pöytään se summa, mikä uudesta autosta aikanaan oli henkilöauton autoverosta säästetty. 200 Avantin kohdalla summa olisi ollut yli satatuhatta markkaa.

                  Näistähän tuli joillekin ikäviä jälkiverotuspäätöksiä, kun joku oli esimerkiksi erehtynyt asentamaan jenkkifarkkuun liian pehmeän takapenkin. Verottaja saattoi poliisin valvontakatsastusmääräyksen yhteydessä todeta ettei auto ole enää pakettiauto ja pätkäytti verot taannehtivasti maksuun. Kiusaa aiheutti myös maan eri katsastuskonttoreilla vaihtelevat käytännöt tavaratilan mittaustavoista ja sallittavan tilapäistakapenkin mitoista ja muodosta.
                  Tulipa opittua uutta. Jos aloittajan yksilö on tämä XMH-, kyllä se näyttäisi olevan autoverovapaa pakettiautona. Panu asian ilmaisikin hyvin, että veroa tulee maksettavaksi, mutta nykyään sen saa ikävähennettynä.

                  Comment


                    #10
                    Retkeilyauto onkin loistava esimerkki veromiinasta. Ne tuntuu yhä olevan muodissa, joskin eri syystä kuin alussa. Vanhat retkeilyautot oli lähinnä pakettiautoja minimivarustuksella, joita käytettiin tavarankuljetukseen. Ideana lähinnä kiertää se pakettiauton alennettukin autovero. Kylkiäisenä oli mahdollista saada myös lisää istumapaikkoja.

                    Tässä välissä varustevaatimusta tiukennettiin ja pitää oikeasti myös näyttää matkailuautolta sisäpuolelta.

                    Toisessa aallossa osasyyllisenä lienee some-julkkisten luoma ruusuinen kuva pakuelämästä. Yks jos toinen innostuu nikkaroimaan puusta sisustuksen pakettiautoon. Jonkun seisomakorkeuden omaavan ison Sprinterin tai vastaavan kanssa se ei ole mikään ongelma, kun täyttää riittävällä varustuksella helposti autoverovapaan määritelmän. Mutta kaikki ei välttämättä koe sellaisen ison rohjon käsittelyä kovin miellyttäväksi, joten katse kääntyy pienempiin ja näppärämpiin ns. tonniluokan pakuihin. Niiden kanssa parempi valita aihio, jossa autovero on jo maksettu täysimääräisenä tai verovapaus kuoleentunut erikoiskäytössä. Tai sitten pitää muutokset niin pieninä, ettei matkailuauton määritelmä täyty

                    Comment

                    Working...
                    X