Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten käynnistätte pakkasella vm-2017 Allroad, 2,0 TDI:n?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten käynnistätte pakkasella vm-2017 Allroad, 2,0 TDI:n?

    Nyt kun on jo 20-35 asteen pakkasia, niin miten tuollainen 2,0 tdi tulisi käynnistää?
    Webasto ilm. lämmittää hieman moottoriakin, mutta kuluttaa akkua; pitäisikö webastoa käyttää ja kuinka kauan ennen kylmäkännistystä?
    Ilmeisesti, jos virta ollut jonkun aikaa päällä + webasto , niin käynnistäessä ei laita hehkua, jos suoraan starttaa, vaan pitää katkaista virta ja sitten startata, niin silloin hehkuttaa?
    Jos mökiltä pitää saada 35 asteen pakkasessa käymään, niin olisiko järkeä laittaa akkulaturi avuksi ja sitten käytää tunnin verran webastoa, niin akussa olisi sitten paremmin tehoa käynnistykseen ja kone hieman lämmennyt??? Vai pelkäänkö turhaan, että ei käynnisty pakkasessa?

  • #2
    Jos oot mökille ajanut pitemmän matkan niin tuskin on akku tyhjä. Jos on alkuperäinen akku niin ei välttämättä kestä lämmitystä tolla kelillä kovin pitkään. Aika monta muuttujaa tossa.

    Jos haluaa kokeilla miten akku toimii, niin jättää lataamatta akkua. Jos haluaa ottaa varman päälle niin lataa akun täyteen ennen auton käynnistystä.

    Itellä V6 TDI missä 180A laturi, yllättävän hyvin ja pienehköillä ajomäärillä toimii auto lataamatta sitä akkulaturilla, vaikka autoa eeberöidään aika reilusti.

    Comment


    • #3
      Joo, vielä alkuperäinen akku ja toiminut hyvin normikeleillä, mutta onhan se jo 6 v. vanha.
      Jos samalla käyttää apuna verkkolaturia, kun lämmitää autoa webastolla, niin vastaisiko se vähän kuin sähköllä lämmitystä? Vai olenko ihan hakoteillä?

      Comment


      • #4
        Tuon ikäisessä autossa on jo virran hallintaa jos alkuperäinen lisälämmitin. Ei käynnistä lämmitystä jos akun varaus ei riitä.

        Olen itse käynnistänyt 2012 diesel Skodan -32° pakkasissa ilman webastointia. Kuullosti pahalta mutta lähti.

        Comment


        • #5
          Ei ole kokemuksia ihan noin uudesta autosta, mutta 2010 tehdas asennetusta Webastosta 2010 Yetissä.

          Ensinnäkin näillä, tai vielä kovemmilla pakkasilla, käyttäisin ehdottomasti lämmitystä. Yetissä lämmitin teki niin, että jos akun varaus laski liian alas, niin lakkasi lämmittämästä kabiinia ja pelkkä moottori lämpesi. Tätä tapahtui säännöllisesti kovemmilla pakkasilla, vaikka oli hyväkuntoinen akku. Autossa oli defan akkulaturi asennettuna, jota käyttämällä pääsi tästä ongelmasta. En nyt sitten tiedä onko näissä uudemmissa dieseleissäkin se typerä toiminto, että ei lämmitä moottoria ollenkaan, vain sisätiloja.

          Jos akun kunto epäilyttää, eikä laturin laittamisen vaiva haittaa, niin itse pistäisi varmuuden vuoksi laturiin. Näin on varmasti moottori lämmin ja auto käynnistyy. Kunhan muistaa, että tehdas asenteinen lämmitin ei lähde ollenkaan käyntiin, jos polttoaineen merkkivalo palaa.

          Jos vertaa lohko- ja sisätilalämmittimen ja Webaston sähkönkulutusta, niin puhutaan varmaan luokkaa kymmenkertaisesta erosta. Polttoainelämmittimessä lämpö tulee polttoaineesta ja sähköä kuluu käytännössä vain pumpun ja puhaltimen käyttämiseen.

          6 vuotias akku on jo todennäköisesti ehtoo taipaleella ja harkitsisin sen vaihtamista ennakoivasti. Jos vaikka lyhyiden ajojen vuoksi varaus pääsee alhaiseksi, niin kovilla pakkasilla se saattaa jäätyä, ja sitten ei enää auta laturitkaan.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
            Itellä V6 TDI missä 180A laturi, yllättävän hyvin ja pienehköillä ajomäärillä toimii auto lataamatta sitä akkulaturilla, vaikka autoa eeberöidään aika reilusti.
            Sivukysymyksenä, että mistä helpoiten näkee millainen laturi kikottimessa on? Tehdasvarustekoodi on 9G3 eli 120-180 A. Akku on 105Ah.

            Muoks: valmistusajankohdan ja moottorikoodin perusteella on 180A laturi.
            Viimeksi muokannut marre; 4.1.2024, 12:19.

            Comment


            • #7
              Oman auton moottorikoodille Etka ei näytä kuin yhden kokoista laturia (4 osanumeroa), siis osanumero->google->varaosakauppa/kuva orkkiksesta. S5/A5 edit: 3.0 TFSI taasen näyttää aika useaa varaosanumeroa tuolle 9G3, tosin sama 9G3 minunkin autossa koodina. Laturissahan se ampeerilukema on leimattuna, jos sattuu pohjapanssaria irroittelemaan nosturilla.
              Viimeksi muokannut andre_; 2.1.2024, 20:24.

              Comment


              • #8
                Parin tunnin ajelu -30 pakkasessa maantiellä ei näemmä riitä sulattamaan akkua niin, että se ottaisi latausta kunnolla vastaan. Sen sai Sharanissa toissa päivänä todeta. Akku oli tyhjä tuon ajorupeaman jälkeen aamulla. En kokeillut käynnistää, kun kaikki sähkölaitteet tuntui olevan niin unisia. Akkulaturi kiinni ja webasto käyntiin. Hetken päästä oli riittävästi lämmennyt, että lähti normaalisti käyntiin. Sitten saikin hyrskyttää pihassa pari tuntia webaston auttaessa.
                Webasto käynnistyessään nappaa se paljon virtaa k ja käynnissäkin menee monta amppeeria näillä keleillä. Mulla on 15 amppeerin laturi ja maksimit se veti, kun laittoi webaston päälle hetkellisesti. Akku ei halunnut latautua vielä silloin juurikaan.
                Mitään varotusta akusta ei ole ollut aikasemmin, mutta webasto on hyvin aktiivisesti ollut käytössä aina. Aika menee nin nopeasti, mutta kai se alkkaa 4-5 vuotta vanha olla.

                Webastoa pitäisi pitää aika pitkään päällä, että se lämmittäisi jotain, mutta olen nyt parina aamuna tehnyt niin että 15 minuuttia webastolla ja sitten käyntiin. Silti kuulostaa pahalta käynnistys.
                Audissa jääty akku, kun on tunnetusti paskimmassa paikassa mihin akun voi laittaa. Ei lämpene talvella ikinä. Nytkin vaati lisäakun millä antoi apuvirtaa. Akkua ei ole kiva kaivaa sieltä poterosta ylös niin se vaihtoehto on viimeinen.

                Nyt olenkin katselemassa millaisia akkulämmittimiä on nykyään saatavilla. Auttaisi hirveästi, kun akku olisi edes vähän lämmennyt.

                Comment


                • #9
                  Joskus aikoinaan tein sellaisen ti-akunlämmittimen autoon, ryöstämällä jäähdytysjärjestelmästä lämpöä akulle. Eli ylimääräinen letku, jonka lähtö jäähyjärjestelmän kuumalle puolelle, siitä useita kierroksia letkulla akun ympäri ja sieltä takaisin kiertoon. Tosin kyseisessä autossa oli akku kivasti tyrkyllä siinä auton etukulmassa. Parempihan sellainen sähköinen akunlämmitin olisi, kun se lämmittäisi akun silloin, kun sitä virtaa siitä oikeasti otetaan ulos kylmästartin aikana.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                    Mitään varotusta akusta ei ole ollut aikasemmin, mutta webasto on hyvin aktiivisesti ollut käytössä aina. Aika menee nin nopeasti, mutta kai se alkkaa 4-5 vuotta vanha olla.
                    Sitä luokkaa agm:t tuntuu jatkuvaa webasto-käyttöä kestävän. Eikä tosiaan varoita pahemmin ennakkoon. Osaatko arvata mistä tiedän?

                    Comment

                    Working...
                    X