Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6:sta (C5) ostamassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Juu, tiedossa on :)

    On vaan hiukan tuota vaatimustasoa, mm: farkku, automaatti, sporttiratti, nahka-recarot sähköillä. Nuo nyt on sellaset mistä en mielellään tingi, eli saattaa mennä jonkun aikaa ennen kuin löytyy.

    Comment


    • Tämä selvä. Onko sporttiratti se missä on vaihteenvalitsimet? Joudun nolona tunnustamaan et luulin niitä radion volumen säädöksi ja ihmettelin kun äänen taso ei muutu... Mulla on nahka-alcantara Recarot sähköllä, kivat on. Mua häiritsi tuossa JKL autossa taka-antenni, näissähän on se takaikkunassa eikä ruoskana takakyljessä?

      Comment


        Sporttiratti on kolmipuolainen verraten perusratin 4 puolaan. Antenni on minulla 2000 mallisessa katolla. Siinä on tosin samassa ilmeisesti navin antenni eli riippunee varustelusta. Kylkipiiska taitaa olla aina amistelua.

        Comment


          Ja minä kun luulin, että on painava kaasujalka. Ristolla näyttäsi menevän selvästi enemmän. Mulla 2,5 vuoden sekakulutus (50/50 maantie/kaupunki, tosin pienempi kirkko) 12,45.

          Comment


            No mulla on varmaankin pitemmällä aika välillä kaupunki/maantie suhde jotain 90/10. Tulee kuitenkin enimmäkseen pörrättyä tässä kehä I sisäpuolella.

            Comment


            • Nyt on iskeny niin kova Audi-kuume ettei saa ees nukutuksi! Kiikarissa ois tollanen -00 a6 c5 avant 2.7bitq n.200tkm. Millasia juttuja pitäs löytyy huoltokirjasta ja mitä isompia ois tiedossa ennen 300tkm? Ja mihin kiinnittää huomiota koe-ajossa?

              Comment


                Äkkiseltään tulee mieleen, että jakopää pitäis olla tehtynynä noin 180tkm kohdilla tai jos on pitempään ollut Saksassa niin sitten voi olla jopa vielä edessä. Muistaakseni saksassa suositus vaihtoväli on 120tkm, kun se Suomessa on 90 tkm (tai 5v.). Jos on automaatti, niin laatikon öljyjen vaihdosta ois myös hyvä olla jotain merkintää jo tuossa vaiheessa.

                C5:sta tunnetusti myös tukivarret porsivat ja lisää C5:n tyyppivioista voi lukea täältä.

                Jos on lastutettu, niin on hyvä tietää missä, ja jos on automaatti, niin onko myös laatikko ohjelmoitu uudestaan. Yleensä vaativat laatikon ohjelmoinnin, koska rupeaa "humppaamaan" 80-100 km/h 4 ja 5 vaihteilla.

                Jarrutkin on hyvä kattoa, ettei ole ihan lopussa palat ja levyt, nekään kun ei ole ihan halvimmasta päästä. Tai jos on, niin hyvä valtti tinkiä ;)

                Ja kannattaa myös muistaa, että afrter market vanteet voi olla hankalia löytää etujarrusatuloiden takia. Itsellä kävi niin, että mukana tulleet talvivanteet ei mahtuneetkaan pyörimään uusilla jarrupaloilla :)

                Comment


                • Myyjän mukaan kaikki huollot on tehty ajallaan mut täytyy tarkemmin kattoa huoltokirjasta kun pääsee paikan päälle. Onko neliveto miten huoltovapaa ja miten turbosta/koneesta huomaa jos jotain vikana?

                  Comment


                    Nelivetoa näistä ei saa rikki kuin kovasti yrittämällä. Turbon kunnon toteaminen on vähä vaikeeta ilman käteen ottamista. Jos autossa on edes jonkin verran kulkua, niin yleensä hyrrä on kunnossa.

                    Comment


                    • Saisiko joku a6/s6:n omistaja katsottua mitä lukee alkuperäisissä etujarrusatuloissa? Ja onko ässän ja aan jarruissa muutenkin eroa?

                      Asiaa ja sen syitä pohdin tarkemmin tuolla näyteikkunan puolella...

                      Comment


                      • Ässän levyt on ainakin edessä ja takana tuuletetut. Tässä wikin tietoa:

                        C5 brakes, wheels and tyres

                        Brakes consisted of radially vented brake discs front and rear. The fronts are sized at 321 millimetres (12.64 in) diameter by 30 mm (1.18 in) thick, and are clamped by Lucas HP2 four-pad calipers. At the rear, the discs are 269 mm (10.59 in) by 22 mm (0.87 in), and use a Lucas single-piston sliding caliper.

                        Takajarrusatulat tuppaavat näissä (kuten muissakin VAG-konsernin autoissa) mennä vaihtoon jossakin vaiheessa männän tiivisteiden hajottua. Kuluva osa, ei voi mitään.

                        Comment


                          Muistaakseni etkassa takajarrut oli jaettu "4- ja 6-sylinterisiin" sekä "8-sylinterisiin".

                          Comment


                            Takajarrusatulat tuppaavat näissä (kuten muissakin VAG-konsernin autoissa) mennä vaihtoon jossakin vaiheessa männän tiivisteiden hajottua. Kuluva osa, ei voi mitään.
                            Tiivisteiden hajoamisella ja painepesurin aktiivi käytöllä on selvä syy-yhteys. Mitä jyrkemmällä pesurilla jynssää satuloita auton pesujen yhteydessä, sitä enemmän ja useammin jarruhuolia.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                              Muistaakseni etkassa takajarrut oli jaettu "4- ja 6-sylinterisiin" sekä "8-sylinterisiin".
                              Jos en väärin muista niin Etkassa on juurikin jaoteltu nuo "4-6syl", "8-syl" sekä avantti erikseen. Avanteissa (ainakin -00 malli) on takalevyt isommat kuin sedanissa.

                              Osaako joku selittää mulle mikä ero on pr koodeilla 0N5 ja 0N6?
                              "0N6 Rear axle with reduced thread"

                              Comment


                                ETKAsta:

                                0N5 = Rear axle with track width 1570 mm
                                0N6 = Rear axle with track width 1558 mm

                                Comment


                                • Etujarruista siis kyselin aiemmin, en takajarruista. Tuleeko nuo liukutapit ja niiden tiivisteet jarrusatuloiden mukana, kun etka ei niitä ainakaan erikseen listaa räjäytyskuvissa? Ainoastaan siis jarrumännäntiivistesarja on siellä listattuna!

                                  Yritin hieman haulla katsella mutta en löytänyt, eli onko joku tilannut Saksan suunnalta ajotietokoneen näyttöjä? Mistä ja millä hinnalla? Ja jos niitä joutuu kolvaamaan paikoilleen (niin kuin muistelen täältä joskus lukeneeni), niin olisiko Kainuun suunnalla ketään joka osaisi homman tehdä?

                                  Comment


                                    Liukutapit taitaa tulla satulan kannakkeen mukana.

                                    Comment


                                    • Tulipa sitten hommattua tuollainen perus 2004 mallin A6 C5 sedan. Tosi siistissä kunnossa, 144tkm ajettu ja 2 litran ALt moottorilla. Ei ole liian hengetön normiajoon tuollainenkaan. Hymyssä suin saa ajella.. :)

                                      Comment


                                      • A6 C5, bensakoneiden erot?

                                        Perheelle pitäisi ostaa toinen auto, ja vaatimuksina ovat bensakone, automaattivaihteisto, farmarikori, riittävästi tilaa lastenistuimille ja neliveto. Noh, vaihtoehdot ovat siis melko vähissä, kun budjettikin on rajallinen...

                                        Joten; C5 mallin A6 on potentiaalinen vaihtoehto, ja pikaisella tutkimuksella noita näyttää saavan ko. spekseillä 2.4, 2.8, 3.0, 4.2 sekä 2.7T koneilla. Nuo kaksi viimeistä taitavat näin kakkosautoon olla vähän turhan tyyriitä ylläpidettäviä, eli järkeviksi vaihtoehdoiksi jäävät 3 ensimmäistä. Onkos noissa "peruskoneissa" jotain oleellisia eroja kestävyyden tai huoltokulujen suhteen? Tehojen puolesta ei ole niin väliä eli sikäli 2.4:kin riittäisi, mutta onko jotain muuta mitä kannattaisi huomioida valintaa tehdessä?

                                        Kiitos!

                                        Comment


                                          Jumalmoottori (1.8T) puuttuu listastasi, jokseenkin varmatoiminen ja taloudellinen. Suorituskyvyltään painii 2.4 V6:n kanssa samassa sarjassa.

                                          Comment


                                          • Onko sitä mopomoottoria saanut automaatin kera nelikkona?

                                            Comment


                                            • Tietääkseni ei, siksi tuo ei ollutkaan listalla.

                                              Comment


                                                Katohan joo, tuo automaatti jäi lukemati. Itse jos olisin ostohousut jalassa, niin joko 3.0 tai 4.2, tehoa ei koskaan ole liikaa ja toisekseen nuo on totaalisen virikelvottomia moottoreita, jonka luen eduksi kun perheelle käyttöautoa haetaan.

                                                Comment


                                                  Tsot tsot, löytyyhän niihin sentään remmisarjoja. :)

                                                  Comment


                                                    Arvasin että joku tähän tarttuu. Remmisarjan laittaminen alkaa jo olemaan sellainen operaatio, että ryhdytään puhumaan projektista eikä perheen käyttöautosta. Saivarella voidaan tietysti loputtomiin, mutta se ei tätä topikkia palvele.

                                                    Comment


                                                    • Kuten jo sanoin, tehoilla ei ole mitään väliä eli vaikka 2.4 riittää hyvin. Lähinnä kiinnostaisi saada mahdollisimman kestävä & edullinen kone nokille, eli mites tämän suhteen noiden erot??

                                                      Comment


                                                      • Jos veekuutosta meinaa, niin kannattaa laittaa vähintään 2.8-litrainen. Kulutus on sama kaikissa veekuutosissa, mutta vasta isommissa sille kulutukselle saa vastinetta. Esmes 2.4:ssä on todellisuudessa saman verran vääntöä kuin vakiossa 1.8T:ssä.

                                                        Comment


                                                        • Höh, tämäkin kommentti koski tehoja, vaikka jo kahteen kertaan aiemmin sanoin että sillä ei ole väliä...

                                                          Eli kokeillaas vielä kerran; onko noissa jotain huomattavia eroja KESTÄVYYDESSÄ tai HUOLTOKULUISSA, jos ostaa sellaisen +200k ajetun?

                                                          Comment


                                                            Vaparina V6 lienee kestävämpi, kuin 1.8T. Puuttuu ne turbokoneen vikapaikat, eikä kärsi 1.8T:n tapaan puolavioista (poislukien 3.0, jossa erillispuolat). +200 tkm ajetussa 1.8T:ssä turbon kunto voi olla kyseenalainen (hukkaportin läpän ongelmat, halkeilevat pakopesät), ja vaihtoon uppoaa helposti touhutonni. Toisaalta oikein käytettynä turbo voi kestää vakiokoneessa vaikka puoli miljoonaa kilometriä.

                                                            Perushuollot V6:ssa ehkä aavistuksen kalliimmat, varsinkin jakohihnan vaihto. Lisäksi suurempi öljytilavuus ja pari ekstrasylinteriä lisäävät kuluja hieman.

                                                            Comment


                                                              Puhutaan ensin vapaastihengittävistä. Jos nyt ajattelee ihan puhtaasti huoltokuluja, niissä ei liene merkittäviä eroja. V6 -moottoreiden huolloissa osien ja nesteiden määrät kokolailla samat, V8:ssa hieman suuremmat. +200 tkm ajettuun autoon alkaa pikkuhiljaa tulemaan kaikenlaista pikku jumppaa, alustan osia yms., joiden hinnoissa ei merkittäviä eroja V6 -moottoristen välillä. V8 on sitten asia erikseen.

                                                              V6 biturbo on sitten oma lukunsa. Normihuollot siihenkin lienee noin samaa luokkaa kuin vapari V6:iin, mutta turbojen olemassaolo huonolla tuurilla nostaa kyyneleet silmiin kun niiden korjauksia makselee.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X