Morjesta kaikille Audisteille wannabe-Audimieheltä!
Elikkä olis tarkotus ryhtyä Audi-mieheksi ja aikomus olisi aloittaa ura A6 C5:llä. Koneeksi olen alustavasti miettinyt lähinnä 2.4:sta perusbensaa. Budjetti olisi noin 11-14 k€ ja sellainen noin 150 tkm ajettu 98-99 peli suunnilleen olisi tähtäimessä. Sitä en ole vielä miettinyt ostanko auton Suomesta, vai tuonko välittäjän avulla ulkomailta. Kuuntelisin mielelläni kannanottoja tuonnin kannattavuudresta ja siitä onko Saksa ehdottomasti paras maa tuoda, vai kannattaako esimerkiksi Ruotsin autokantaa katsella. Ja ulkomailta tuotaessa tuo budjetti saisi sisältää jo välitysmaksun (~600€), rahdin (~600€), toiset renkaat vanteineen (jos ei kaupan mukana tule), lokilämppärin jne.
Tähän threadiin haluaisin lisäksi kannanottoja koneista (bensat 1.8t vs 2.4 vs. 2.8), vaihdelaatikoista sekä nelivedosta. Eli olen miettinyt että tuo 2.4 kone olisi minulle aika passeli. Ajoa ei tule paljon ja se on pääasiassa kilsan pätkää - tai vaihtoehtoisesti noin 25 km pätkää 60-80 km/h:n kameravalvotulla rajoitusalueella. Tuon koneen perusteluna itselleni olisi että siinä on mukavasti vääntöä peruskäyttöön, mutta kulutus silti vielä kohtuullinen. Ilmeisesti tuo 2.4 vääntää kuitenkin alakiekoilla huomattavasti pikkuturboa paremmin? 2.8 konekin voisi olla hieman harkinnassa, mutta käytännössä en hae mitään pommikonetta vaan käyttöautoa. Näin ollen en viitsisi turhaan maksaa lisää autosta ja bensassa, koska ylimääräiset hepat menevät minun ajossani kyllä pitkälti hukkaan. Tietenkin jos kulutus ei paljon heitä ja hankintahintakin olisi suht lähellä niin tosiaan 2.8 voi olla vielä harkinnassa.
Lisäksi haluaisin kannanottoja laatikoista (manuaali vs. automaatti). Eli miten kulutus muuttuu (matka- ja kaupunkiajo) ja kuinka paljon laatikko vaikuttaa suorituskykyyn, minkä verran noissa on eroa välityksissä jne. Lisäksi nelivedostakin voi esittää tässä omia mielipiteitään, eli onko siitä nyt normiajossa kaupungissa hyötyä ja aiheuttaako se riskiä ylimääräisiin korjauskustannuksiin jne.
Entä mihin seikkoihin mainitsemaani mallia (A6 C5) hankkiessa kannattaisi kiinnittää huomiota? Minkälaista kehitystä A6:een on tullut C5:n elinkaaren aikana - lähinnä alkutaipaleella. Onko jossain välissä tullut jotain merkittäviä parannuksia tekniikkaan tjs.? Itse ajattelin ostaa 98-99 mallin 150 tkm ajettuna. Onko jonkun mielestä syytä katsella samalla rahalla esim. uudempaa ja enemmän ajettua?
Ja onko kenelläkään näppituntumaa veroasioista, eli onko 2.8:a tuodessa riski saada tullista kunnon jättipotti verrattuna 2.4:ään? Entä onko vakuutuksissa, käyttömaksuissa, tai muissa kustannuksissa merkittävää eroa? Ja miten se kulutus 2.4 vs. 2.8?
Muutenkin olisin kiitollinen mikäli saisin vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota em. autoa ostaessa: tyyppiviat, mahdollinen "susivuosikerta" tai "huono valmistuspaikka" tjs. Kiitokset jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille!
Ps. Katselin kyllä jo searchilla aiheesta ja käytin searchiakin, mutta löysin lähinnä vinon pinon vikoja, jotka pistivät melkein miettimään Audin ostoa... mutta fiilis on kuitenkin edelleen että "pitää saada Audi" :)
Pss. Paljonko on kokonaismassa tuolla A6 2.4:llä - tuontiveroa varten? Voi myös laittaa linkkiä mistä löytyy hyödyllistä infoa C5:n tekniikasta, vioista, testituloksista jne.
Elikkä olis tarkotus ryhtyä Audi-mieheksi ja aikomus olisi aloittaa ura A6 C5:llä. Koneeksi olen alustavasti miettinyt lähinnä 2.4:sta perusbensaa. Budjetti olisi noin 11-14 k€ ja sellainen noin 150 tkm ajettu 98-99 peli suunnilleen olisi tähtäimessä. Sitä en ole vielä miettinyt ostanko auton Suomesta, vai tuonko välittäjän avulla ulkomailta. Kuuntelisin mielelläni kannanottoja tuonnin kannattavuudresta ja siitä onko Saksa ehdottomasti paras maa tuoda, vai kannattaako esimerkiksi Ruotsin autokantaa katsella. Ja ulkomailta tuotaessa tuo budjetti saisi sisältää jo välitysmaksun (~600€), rahdin (~600€), toiset renkaat vanteineen (jos ei kaupan mukana tule), lokilämppärin jne.
Tähän threadiin haluaisin lisäksi kannanottoja koneista (bensat 1.8t vs 2.4 vs. 2.8), vaihdelaatikoista sekä nelivedosta. Eli olen miettinyt että tuo 2.4 kone olisi minulle aika passeli. Ajoa ei tule paljon ja se on pääasiassa kilsan pätkää - tai vaihtoehtoisesti noin 25 km pätkää 60-80 km/h:n kameravalvotulla rajoitusalueella. Tuon koneen perusteluna itselleni olisi että siinä on mukavasti vääntöä peruskäyttöön, mutta kulutus silti vielä kohtuullinen. Ilmeisesti tuo 2.4 vääntää kuitenkin alakiekoilla huomattavasti pikkuturboa paremmin? 2.8 konekin voisi olla hieman harkinnassa, mutta käytännössä en hae mitään pommikonetta vaan käyttöautoa. Näin ollen en viitsisi turhaan maksaa lisää autosta ja bensassa, koska ylimääräiset hepat menevät minun ajossani kyllä pitkälti hukkaan. Tietenkin jos kulutus ei paljon heitä ja hankintahintakin olisi suht lähellä niin tosiaan 2.8 voi olla vielä harkinnassa.
Lisäksi haluaisin kannanottoja laatikoista (manuaali vs. automaatti). Eli miten kulutus muuttuu (matka- ja kaupunkiajo) ja kuinka paljon laatikko vaikuttaa suorituskykyyn, minkä verran noissa on eroa välityksissä jne. Lisäksi nelivedostakin voi esittää tässä omia mielipiteitään, eli onko siitä nyt normiajossa kaupungissa hyötyä ja aiheuttaako se riskiä ylimääräisiin korjauskustannuksiin jne.
Entä mihin seikkoihin mainitsemaani mallia (A6 C5) hankkiessa kannattaisi kiinnittää huomiota? Minkälaista kehitystä A6:een on tullut C5:n elinkaaren aikana - lähinnä alkutaipaleella. Onko jossain välissä tullut jotain merkittäviä parannuksia tekniikkaan tjs.? Itse ajattelin ostaa 98-99 mallin 150 tkm ajettuna. Onko jonkun mielestä syytä katsella samalla rahalla esim. uudempaa ja enemmän ajettua?
Ja onko kenelläkään näppituntumaa veroasioista, eli onko 2.8:a tuodessa riski saada tullista kunnon jättipotti verrattuna 2.4:ään? Entä onko vakuutuksissa, käyttömaksuissa, tai muissa kustannuksissa merkittävää eroa? Ja miten se kulutus 2.4 vs. 2.8?
Muutenkin olisin kiitollinen mikäli saisin vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota em. autoa ostaessa: tyyppiviat, mahdollinen "susivuosikerta" tai "huono valmistuspaikka" tjs. Kiitokset jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille!
Ps. Katselin kyllä jo searchilla aiheesta ja käytin searchiakin, mutta löysin lähinnä vinon pinon vikoja, jotka pistivät melkein miettimään Audin ostoa... mutta fiilis on kuitenkin edelleen että "pitää saada Audi" :)
Pss. Paljonko on kokonaismassa tuolla A6 2.4:llä - tuontiveroa varten? Voi myös laittaa linkkiä mistä löytyy hyödyllistä infoa C5:n tekniikasta, vioista, testituloksista jne.
Comment