Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
En tiedä onko oikea paikka mutta laitan tähän.
Olisin ostamassa tuommosta 1998 vm a6. 2.4 quattro automaatti.
Mimmoset on yleisimmät viat?
Tällähetkellä tiedossa että laatikko luistaa tosivähän kylmänä ja perästä vuotaa hiukan öljyä. Samoin kone vuotaa.
Mutta niin vähän että maahan ei jälkeä tule.
Kyllä ne muuten kestää isältä pojalle mutta öljyvuotoja tosiaan saa tilkitä alvariinsa. Hyvin yksinkertainen moottori, ei siinä kovin monimutkaista vikaa voi tulla. Päästöjen kanssa saa välillä vähän huudattaa katsastuksella. Öljyt tulee ulos yleensä aika ylhäältä ja valuu pakosarjojen päälle käryämään, sen takia ne ei alas asti tee lammikkoa.
Luistava laatikko onkin sellainen ettei se yleensä itsellään parane ja kaikki öljynvaihtoa lukuunottamatta vaatii askin pudottamisen pois. Siirtyisin suosiosta seuraavaan ellei sitten oo tosihalpa.
Viimepäivinä on paljon tullut puhetta audin luistavasta laatikosta kylmänä, että tämä on ominaisuus ettei se hajota laatikkoa. Onkohan tässäkin samasta aiheesta kyse ? näin ohi huomiona tuli mieleen
En kyllä näe tuossa 2.4 koneessa mitään hyvää. Isoruokainen ja pienitehoinen, vielä jos on korjattavaa niin suosiolla seuraavaan tai kuten ylempänä "jos on todella halpa".
Eihän se 2.4 mikään tykki ole vaan on se tuolla voimalinjalla aika leppoisa ja mukava matkakaveri enkä nyt väittäisi aivan älyttömän kovaksi kuluttamaankaan jos vaan kunnossa. Appiukkokokelaalle tommosen muutama vuosi sitten laitoin. Taitaa olla yli 300tkm jo silläkin ajettu ja aivan täydessä tikissä edelleen. Lambdat ja maffit ja tulpat sun muut kun on kunnossa ni ei se enempää vie kun mikään muukaan C5 bensakoneista. Joku 1.8 tai 2.0 neloskoneet on aivan alimittaisia eikä niitä kai tipillä ja quattrolla oo saanutkaan. 1.8T sitten kuluttaa matkassa vähemmän mutta polettaessa sitten helposti enemmän kuin kutosvapari ja 20 vuotta vanha turbotekniikka ei todennäköisesti tule halvemmaksi käyttää vaikka kulutus olisikin vähän pienempi.
Saan tutulta ja halvemmalla mitä nettiautossa halvin.
Laatikko luistanut kuulemma jo 3v eikä ole pahentunut.
Uuden (kunnostetun) laatikon saisin 300€'lla eikä se vaihto voi olla kamalampaa kun a6 2.5tdi'ssä oli :D
En haluakkaan mitään tykkiä mutta audi on audi ja rahapussi no tyhjä semmosen jälkeen.
Koeajon tein eikä mitään vikaa tuntunu olevan minkä olis huomannu. Ja siis audi perheestä tullu ja naisen käytös ollu et ei ainakaan mikään rääkätty peli ollu.
Ainakaan oma tippi ei luista omasta mielestäni. Turbiinissa/öljyissä vikaa? Onko lootan öljyjä koskaan vaihdettu? 2.4 quattro tiptronic vie matka-ajossa 10L/100. Siis ihan 90km pitkällä työmatkalla.. 80-100 alueella. Alle 10:n lukemia näkee tosi harvoin. Aamusta kävin taas tankilla, 570km 57L. Mieluummin edes 2.8 tai sitten 4.2l v8 jotka vievät kuitenkin saman verran bensaa. Halvaksi auto ei tule, ellei remppaa itse.. toisaalta jos hankintahinta on 1000-2000€ niin eipä niillä käyttökuluilla ole niin väliä.
2.8 on käytännössä sama moottori kuin 2.4, mutta se kulkee edes vähän paremmin. Suurin osa ajoista ainakin itsellä pitää ajella max nelosvaihteella, vitonen ei matka-ajossa alle 100km/h jaksa, ja satkun vauhdissakin hyytyy vähänkään jyrkempään mäkeen väännön puutteen vuoksi. Valitettavasti 2.4 on vaan paljon yleisempi, vaikkei siinä koneessa ole mitään järkeä...
Kyllä sulla on jossain jotain vikaa jos ei vitosella jaksa maantievauhtia pitää mäessä ja samaan aikaan kuluttaa kymppiä matkassa. Toi appiukkokokelaan auto menee ihan iisisti alle ysin eikä se mäkiin hyydy. Toki se on loppupään sähkökaasullisia, niissä voi olla vähän eroa kulutuksessa vanhempaan vaijerikaasulliseen verrattuna.
Siitä huolimatta, vanhemmankin saa menemään alle kymmenen litran. Näkemättä veikkaan että jako pielessä ja/tai lambdat/maf ehtoopuolella.
Kyllä näin se menee, mulla oli alkupään C5 AGA-koneella (tonnipommi ostettu hopsikselta) ja jaksoi paremmin kuin ihmemiehen auto, toki vajaavetoinen rullaa kevyemmin.
Ei kyllä minkään ikäisenä tämä auto ole 14v:n aikana kulkenut oleellisesti vähemmällä. "Uutenakin" 2004 cruise vaihtelei 4:n ja 5:n välillä jatkuvasti motarin ulkopuolella. Jännää ettei sitten yhdessäkään huollossa tuohon ole kiinnitetty huomiota, jos jossain antureissa on häikkää. Eikö auto ikinä anna tuollaisista mitään vikakoodeja, eikö asia näy päästötesteissä? Miten taviksen pitäisi pystyä sanomaan, että jossain sensoreissa on vikaa? :D Arvaamalla vaan kaikki vaihtoon? Tai että jako on pielessä? Kaksi edellistä jakopääremppaa teetätetty Nekalan Tammer-Dieselillä... Jos ne peruskorjaa moottoreitakin niin luulisi jakopääremppojen olevan lasten leikkiä.
Kiihtyvyys 0-100 on kuitenkin 11s, niin ei tämä raketti ole edes tehtaan linjalta ulos rullanneena ollut.
Siis sulla ilmeisesti tiptronic, mulla oli manuaali ja hyvin veti, oli pojan ajoharjoitusautona ja sai hyvin kenkää. Pojan ajossa meni reilusti yli 10, mulla pyori kulutus ysissä.
Tammer-Dieselin jäljiltä jako erittäin suurella todennäköisyydellä on kyllä kohdallaan. Osia vaihdetaan just noin, arvaamalla tai jos ei oo huoltohistoriassa tietoa niin varmuuden vuoksi. Onhan näissä nyt yksilöllisiäkin eroja jotka vaikuttaa kulutukseen kuten varusteet ja rengastus, eniten vaikuttaa oma ajotapa.
Oman ässän koneesta kyllästyin yksitellen hakemaan vikakohtia ja vaihdoin kaikki tulpat, puolat, suodattimet, lambdat, maffin, pcv ja mitä näitä nyt on. About 300tkm kohdalla kerralla kaikki uusiksi eikä tarvi seuraavaan viiteen vuoteen meikäläisen ajoilla tehä niille mitään. Kulutus hiukan putosi vaikka sille nyt V8:lla ajaessa ei ihan kamalasti kannata painoarvoa laskea. Kuitenkin referenssinä, tuo menee manuaalivaihteisena talvirajoituksilla matkassa noin kymppiin ja siinä on kuitenkin 4.2 litraa tilavuutta. Vaatii tietenkin aika zenmäisen ajotavan mutta on se mahdollista eikä edes kovin vaikeaa.
1L/100 extra 20tkm maka- ajolla 2000*.1 eli 200L, 1,5€/l 300€. Tolla saa ehkä yhden orggis maf-anturin... ja kauanko autoa aikoo pitää. Tarkoitus ei ollut pitää näinkään pitkään :) Voisihan sitä utelaisuuttaan kysyä, että mitä maksaa kierros antureita, tulppia, puolia jne. Mieluummin ne rahat sijoittaisi kuitenkin johonkin autoon, jossa on edes paperilla enemmän tehoja kuin nykyisessä.
Komppaan kyllä edellistä.Viimeset parikytä vuotta kun on ajanut muutaman tonnin autoilla niin se että viekö auto 8L vai 10L sadalla ei kyllä merkkaa kokonaiskustannuksissa yhtään mitään. Eri asia tietysti jos kilsoja tulis vaikka 50tkm/vuosi mutta taitaa monella olla silloin kalustokin kalliimpaa.
Oma kokemus noista C5:sta on että V6 2.4/2.8 lienee kuitenkin se luotettavin kone keulalle kun mittarissa on +300tkm.Öljyä kuluu ja vuotoja on mutta niiden kanssa pystyy elämään.Muutoin noissa koneissa ei ole tyyppivikoja. Muut tyyppiviat C5 korimallissa on lukkojen mikrokytkimet ja sähköikkunat.Molemmat on helpot ja halvat korjata.Kori myös ruostuu etulokasuojista ja oven alareunojen listojen alta.Pitkään se kestää kuitenkin kukkia ennenkuin pelti on oikeesti puhki.Liian aliarvostettu auto minun mielestä.
Tossa @Coupevesqu mainitsikin seuraavat viat mitkä oli. Takavasen ovi ei mee lukkoon eli varmaa mikrokytkin sieltä meny, ja hanttarin ikkuna laskeutuu puoleen väliin ja sen jälkeen rupee pitää epämääräisiä ääniä. Ylös tulee normaalisti. Oven alareunat vähän ruostees mutta lokarit näytti hyvältä.
Kyl mä veikkaan et mä sen haen, noin 300tkm ajettu
Viimepäivinä on paljon tullut puhetta audin luistavasta laatikosta kylmänä, että tämä on ominaisuus ettei se hajota laatikkoa. Onkohan tässäkin samasta aiheesta kyse ? näin ohi huomiona tuli mieleen
Mulla oli C5 jokunen vuosi sitten ja samaa muistelen että mullekin sanottiin.
Käytännössä kylmänä vaihteisto luisti hiukan enemmän muutaman lähiössä ajetun risteyksen verran, eli pari kolme minuuttia /~1,5km. Tuon jälkeen töihin ajellessa oli pari kilometriä suoraa tietä eikä luistamista enää havainnut loppumatkasta.
Näin se toimi minun ajoissa monta vuotta, koskaan ei muuttunut mihinkään suuntaan niin oletin että noin sen kuuluukin toimia.
Tosin saattoihan se olla rikkikin, koska pari vuotta auton myymisen jälkeen silloinen omistaja vaihdatti automaattilaatikon... :D
Oma c5 oli tosiaan 2.8 koneella ja siitä paukkui keskimäärin puolentoista vuoden välein puola.
Puolat ovat todella ankarassa paikassa, koneeseen kiinteästi kiinni pultattuna ja kaiken kuumimmassa paikassa moottorin päällä. Jatkuva tärinä ja jatkuvat kylmä-kuuma-kylmä-kuuma lämpösyklit on myrkkyä elektroniikalle. Motonetin tai ebayn halpa tarvikepuola ei välttämättä kestä kuin vuoden tai kaksi, oem puola kestää sitten tuurillaan sen saman 15 vuotta mitä se alkuperäinen.
Oma on kestänyt 19v. Jos pitää maksaa ekstraa että saa hyvän, eikä tarvitse vaihdella parin vuoden välein, niin ehkä siihe kannattaa investoida...
Onks niissä paljoa hintaeroa ? en ite ainakaa viittis vaihella vaikeasti vaihettavia osia pienen säästön takia, kymppien. tai jopa satasen. jos taas uusi puola maksais 1000e joka kestää 19vuotta ja tarvike 50e, joka kestää 2 vuotta. Rassaisin vielä mieluusti tarvikepuolat paikalleen :D
Viimeksi muokannut Killeri; 11.4.2018, 21:35.
Perustelu: Viestit yhdistetty.
Ipartsilla näkyy olevan 6 eri valmistajavaihtoehtoa tuolle puolalle joista halvin on alle 80e ja kallein 102e. Bremi, Febi bilstein, hitachi, Ngk, Beru, Janmor. En minä ainakaan usko että kallein on aina paras.Ei noista kukaan pysty varmuudella sanomaan mikä kestää pisimpään.19v testikin on hiukan hankala toteuttaa :-)
Ainakaan oma tippi ei luista omasta mielestäni. Turbiinissa/öljyissä vikaa? Onko lootan öljyjä koskaan vaihdettu? 2.4 quattro tiptronic vie matka-ajossa 10L/100. Siis ihan 90km pitkällä työmatkalla.. 80-100 alueella. Alle 10:n lukemia näkee tosi harvoin.
Tuota noin...A6 C5 Avant 2.7 BiT quattro automaatilla varustettuna vie 120 km/h kesärajoituksilla noin 10l/100km. Talvirajoituksilla pääsee helposti alle 9l/100km kulutuksiin.
Jos nyt katselin oikein 2.4 v6 aps -koneelle.
Maf 078133471ex 200€
Lambda 030906265bh 280€/kpl eli 560€
Pcv (ehkä) 077133517c 190€
Eli max 2000€ autoon 950€:llä 3 anturia ja venttiili. Juu ei.. toki voisi arpoa jotain tarvikkeita halvemmalla, mutta onko sillä sitten väliä onko uus tarvike vai vanha orggis? Kestääkö tarvikeosat :)
Renkaita tarvii ajamiseen, vanhoilla antureilla pärjää ihan hyvin. Tyhmä vertaus. Tavoitteena kuitenkin joskus tätä autoakin vaihtaa.. ehkei siihen ole sitten koskaan varaa, kun kaikki menee bensaan? :-) Kuitenkin hommattu uusi akku, kesä- talvinokiat + vanteey talvirenkaille, jakopää+jäähdytin+voimansiirron öljyt+polttoainesuodatin, verhoilupesu ja vuosihuolto ensi viikolla.. johonkin se raja pitää vetää.
Voisihan sitä kysellä mitä boschin osat maksaa, varmaan sen merkkiset kestää.
E: Bosch suoraan sopiva lambda 0 258 003 759 joku 100€ kpl. Ennen kattia.. pitääköhän katin jälkeenkin tulevat vaihtaa? Maf:a voisi kokeilla pestä/putsata ensin.
Jos autoilun kustannuksien pienuus on määräävä tekijä, niin Audin/VW:n V6 bensiinikrematoriot eivät ole siihen juuri paras mahdollinen vaihtoehto. Kannattaa pitää mielessä, että MAF:n ja lambdojen ikääntyminen vaikuttaa moottorin toimintaan ja sitä kautta myös polttoaineen kulutukseen.
Comment