On siinä nyt vähän eroa mihin rahaa syytää. Bensa on mielekäs käyttökohde rahalle, joku markan anturi josta pyydetään miljoonaa, ei niinkään. Harmi kun valmistaja ei huolto-ohjelmaan laita juuri mitään huoltokohteita. Jos lambdojenkin vaihtoväli on esim 160tkm, miksi sitä ei ole ohjelmassa? Tällaiset asiat selviävät aina turhan jälkikäteen :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6:sta (C5) ostamassa
Collapse
X
-
Bensa lakkaa palamasta, ellei noita markan arvoisia antureita jotka maksaa miljoonan, silloin tällöin vaihdeta. Yleensä anturi vaihdetaan sitten kun se lakkaa toimimasta ja aiheuttaa vikakoodin. Vaikkapa MAF ikääntyessään alkaa pikkuhiljaa hiipumaan eikä sitä huomaa kun pieniä muutoksia tapahtuu pitkällä aikavälillä. Mutta sitten kun näennäisesti ehjän MAF:n vaihtaa uuteen, niin etenkin automaattivaihteisissa eron huomaa aika välittömästi. Lambdojen osalta olen huomannut samansuuntaisen jutun, eli kun anturit vaihtaa uusiin, niin kulutuskin pienenee. Kovin tarkkaa kilometrimäärää missä nuo anturit pitäisi vaihtaa, on vaikea määritellä, mutta jos on tieto että niillä on ajettu jo 200tkm, niin ei se kovin suuri vääryys ole niitä uusia.
MAF:n voi pestä ja puhdistaa, mutta ei se siitä uutta tee.
Comment
-
Niin minä kai sitä ekana ehdotin että kaikki kulutukseen vaikuttavat palikat kun vaihtaa ehjiin niin kulutuskin pienenee. Jos se bensa on halvempaa kuin korjata vikoja niin eihän siinä mitään, turha se rahaa on hukkaan heittää. Siellä se syy pari litraa liian suurelle kulutukselle kuitenkin on.
Comment
-
Voiko tää auto oikeasti kulkea 8L/100? Sehän ei kuluttaisi sitten enää juuri mitään! Normaalisti olen siis n. 5tkm/vuosi ajellut, nyt vaan on välillä joutunut ajelemaan vähän pidempää matkaa ja on alkanut kulutus mietityttää. Jos tuosta pitkästä työmatkasta pääsisi eroon, niin eipä ajoa olisi enää sen jälkeen paljoakaan. Mutta jos ei pääse.. noh, katsotaan millä hinnalla paikallinen paja vaihtaisi osia.
Comment
-
Renkaita tarvii ajamiseen, vanhoilla antureilla pärjää ihan hyvin. Tyhmä vertaus.
Vaikka auton olisi saanut eurolla niin ei se tarkoita sitä että auton korjaamiseen voi käyttää "järkiperustein" maksimissaan alta 50 senttiä tai muuten kustannukset ovat liian suuret..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viestiVoiko tää auto oikeasti kulkea 8L/100?
Comment
-
Nyt on siis vaihdettu puurot & vellit voimansiirtoon ja moottoriin, Bosch tulpat ja lambdat, Hitachin MAF, suodattimet. Puolia ei huvittanut ruveta vaihdatuttamaan, pcv:stä ei osannut autopaja sanoa juuta tai jaata (että mikä se on, missä se on, millainen osa pitäisi tilata ja mistä). Onko se joku venttiili huohotinletkun päässä? Huohotinletkut on vaihdettu 2009, jos se pcv tulee osana sitä letkusettiä niin sitten se on vaihdettu silloin.
Anyways, nyt menee vitosella cruisella sellaiset mäet nikottelematta ylös, mitkä eivät koskaan mun omistajuuden aikana ole menneet. Onhan tuo kone edelleen laiska, vajaamukinen ja vajaa iskutilavuudeltaan, mutta perstuntumalta tehoja löytyy nyt selvästi aiempaa enemmän. Ajaminen on mukavampaa kun voi ajella myös vitosella ilman pelkoa siitä, että puutuu auto saman tien pieneenkään ylämäkeen. Enempää osaa tai mitään imusarjojen/kaasuläpän, suuttimien tms. putsausta en kyllä jaksa kustantaa tähän väliin, mennänä näillä.
Kulutuksesta en osaa vielä sanoa, palaan siihen kesäkuussa...
E: nyt on dataa tre-korkeasaari -keikasta Espoon kautta, ja takaisin. 388km meni 10,25L/100. Mielestäni jo melko kohtuullinen lukema ottaen huomioon, että ohi ei moottoritiellä kovin moni auto mennyt. Ennen lisäksi muutamassa mäessä laatikko vaihtoi vitoselta neloselle, nyt meni nätisti koko matka vitosella cruisella.
Voisi vähemmänkin viedä, mutta en oikein tiedä mitä seuraavaksi vaihtaisi. Huohotinletkut olivat ok, ei mitään mähmiä niissä, ja alipaineletkut tuli viahdettua. Jos ~130km/h vie saman kuin 80-100km/h ennen niin on se ehkä jo jotain kehitystä. Rengastus ekolokinen Nokian Bluet 195/65R15 2.6bar paineilla.
Comment
-
Taitaa vaimokkeen B8 vaihtua vähentyneen ajon vuoksi.
Hyvä ehdokas löytyi Kuopiosta liikkeestä, vikainen kuitenkin, ilmajousitus jumittelee.
276tkm ajettu allu 2.7bit. Hinta 1990,-
Pitää nyt ensiviikolla tiistaina käydä katsomassa kun ajellaan Joensuusta/Rääkkylästä kotia kohti pohjois-pohjanmaalle.
Comment
-
Mites tollanen 2.8 v6 kestää kilometrejä? 400tkm alkaa olemaan jo mittarissa ja öljyvuotoja on, ja laatikkokin vähän humpaa maantienopeuksissa. Hinta ei kallis joten olisko tuosta talvi-kotteroksi?
Comment
-
Kiva kuulla. Ei oikein muutakaan tohon hintaan löydy ja kiinnostaisi kaikin puolin. Täytyy käydä katsomassa minkälainen sieltä löytyy.
Comment
-
Käytännössä kaikki ajokuntoiset ja leimassa olevat alle kahden kilon hintaiset bensaquattrot on koko lailla riskittömiä ostoksia, niistä saa omansa tavalla toisella ainakin lähes kokonaan pois. Etuvetoisesta ei sitten kannata enää nelinumeroisia summia maksaa mutta talviautosta kai tässä olikin puhe.
Comment
-
-
Tuli sitten ostettua allroad a6 bi turbo. Hieman tärrää perästä kun täyskaasulla polkasee, siinä satasen korvilla ehkä eniten. Mikähän tän aiheuttaa? Laatikko vaihtaa hyvin, ja ei humpaa. Ehkä liikkeelle lähtiessä vähän töksäyttää. Muuten kai ihan tyytyväinen autoon. Ei todellakaan priima mutta näyttäisi muuten pelittävän.
Comment
-
Laitetaan tähän ketjuun kun sopii niin hyvin aiheeseen.C5 koreissa on aika monissa ollu ongelma ohjausvaihteen suojakumin kanssa.Apukuskin puolella on kaksi eri suojakumia peräkkäin joista sisempi on kaikissa ollu rikki mitä minun tallin kautta on kulkenut.On niin piilossa et omastakin meni katsastuksessa läpi ilman mainintaa.Ei sinne käytännössä näe ellei ota pyörää pois ja väännä rattia toiseen ääriasentoon.Helppo homma vaihtaa ja alle 10e osa mut voi säästää sen ettei koko ohjausvaihdetta tarvii vaihtaa..
Comment
-
Kannattaa ostaa kunnolla huollettu yksilö. Nämä tuntuvat vaativan lähes poikkeuksetta moottorin avaamisen ennen 300tkm ajomäärää. Ovat melko herkkiä öljy/jäähdytysnestevuodoille, kannentiivisteitä on mennyt ja nokkaketjujen kiristäjät aiheuttavat hajotessaan pahimmillaan moottorin täystuhon. Projekti -topiceista löytyy useampia C5 S6 projekteja, jotka ehkä kannattaa kahlata läpi.
Vuosituhannen vaihteen tiptronicit eivät ole kovin hienostuneita käytökseltään. Pakin kytkeytymistä alkaa yleensä kuumana arpomaan, kun alkaa olemaan remontin tarpeessa. Tämä on koeajolla helppo testata.
Nämä alkavat olevan sellaisissa hinnoissa, että räpeltämätöntä yksilöä on vaikea löytää ja suurimmassa osassa huoltoja on laiminlyöty, toisinaan aika rankastikkin. Käyttö- ja huoltokustannukset ovat korkeat, vaikka itse auton saa kohtalaisen halvalla.
Comment
-
Kai se vähän riippuu. Omaan 325tkm ajettuun C5:een on 15 vuoden aikana tiivistetty moottori ja etuperä ja takaperä uudestaan ja loota edestä ja takaa. Parit huohotinletkustot. Tukivarsisarja eteen ja hammastangon haitarikumeja ja uudet jarrusatulat, jarruletkut, jäähdytysnesteen antureita kasa. Jäähdytysnesteletkuja. Yks vetarin nivel ja vetarien suojakumeja. Umpiot hiottu ja lakattu. Airbag-ohjausboksi vaihdettu.
Kuluvista osista on mennyt jarrulevyjä ja -paloja, renkaita, etulambdat, maf... Öljyjä ja nesteitä on vaihdettu antaumuksella.
Toki voi olla että loota tai nokkien kiristimet lahoavat. Siinä vaiheessa lienee aika laittaa auto kiertoon. Ei huvittaisi tällaiseen "tonnin" autoon tehdä kauheasti ennakoivaa remonttia, kun ei tässä nyt niin hyvä auto pilalle mene. S8:iin verrattuna varsin vähän remonttia ollut C5:ssa. Tosin S8 on ollutkin rankemmalla käytöllä ja nollahuolloilla ruotsissa kidutettavana :D
Jos oikein innostuisi sijoittamaan, niin venavarren kumit ja ne öljynpaineiset venttiilinvälysmurikat "tappet" vaihtaa, valley paniin takaiskut, ketjut ja kiristimet. Tai edes uudet liu'ut. Tällöin mottoririkon vaara varmaan pienenisi. Luulisi että 20v vanhat kiristimien liu'ut uvat jo aika rapsakat.Viimeksi muokannut Ihmemies; 2.10.2019, 09:23.
Comment
-
Pessimisti ei koskaan pety. Oletusarvoisesti sanoisin että S6 on todennäköisesti saanut sikaa enemmän mitä perus A6 ja ajo on muutenkin ollut dynaamisempaa. Tämän kun yhdistää mahdollisesti hieman laiminlyötyihin huoltotoimenpiteisiin, niin ikäviä yllätyksiä saattaa äkkiä tulla. Jos hintapyynnit on karkeasti 6-9k€ väliin, niin kannattaa mieluummin etsiä yksilö johon ainakin ketjunkiristäjät olisi vaihdettu. Ketjunkiristäjien vaihto liikkeessä teetettynä on äkkiä 3k€ homma.
Lähemmäs 20 vuotta vanha S6 ei välttämättä luotettavan käyttöauton kriteereitä täytä, mutta toimiessaan on erittäin mukava peli ajella.
Comment
Comment