Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C8 ostamassa.

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Onko näin että 40 tdi MHEV :ssä on öljypumppu hihnalla öljykylvyssä ? Jos näin on niin mikä on hihnan vaihtoväli ja suositeltava moottoriöljy ? Lienee riski ?
    Toimiikohan nuo MHEV12v järjestelmät kovassa pakkasessa ja pysäyttääkö mahdollisesti koko auton toiminnan ?
    Onko ultra-q miten toimintavarma ?
    Siinähän sitä olikin.Hiukan mietityttää kun kyseistä kulkupeliä olen juuri ostamassa.

Comment

• Hihnalla se on ja hiukan vanhemmissa MQB koppaisten Passattien ja Superbien 2.0TDI koneiden kanssa on niitä öljypumpun hihnoja rikkunut jossain 200-300tkm kohdalla. Sille kun ei ole huolto-ohjelmassa erikseen mainittu vaihtoväliä. Vaikka muu jakopää olisi tehty ajallaan ihan kunnolla niin onhan se isommilla kilometreillä jonkunlainen riski.

Minun 40TDI oli aika isoilla metreillä, teetin siihen omana aikana 180tkm huollon ja myydessä oli seuraavana jo mielessä 210tkm kohdalla tuleva jakopään laitto jossa olisin laitattanut öljypumpun hihnan samalla vaikka siitä hiukan lisäkustannuksia tuleekin.

Ultra toimii kyllä. Sama juttu tosin tässäkin, kaikki voimansiirron palikat ei ole huolto-ohjelmassa edes öljynvaihtojen puolesta. Ite vaihdatin kaikkiin uudet öljyt eikä ollut mitään ongelmia vielä likemmäs 200tkm ajetullakaan autolla. Hybridijärjestelmä toimi myöskin, tää nyt on yhden auton otanta mutta ei kertaakaan ollut mitään ongelmaa. Ilmeisesti jos se kontin MHEV akku pääsee liian tyhjäksi niin voi mennä johonkin sellaiseen perätilaan joka ei kuittaannu VCDS:llä, se vaatisi kuitenkin lähinnä sitä että auto seisoo ajamatta ja lataamatta pitkiä aikoja, tyyliin kuukausia. Tähän hiukan perehdyin ennen ostoa mutta oli siinä vaiheessa niin satunnaisia keissejä että uskalsin ryhtyä.

Muuten erittäin hienosti toimiva voimalinja, 7-vaihteinen aski osaa hyvin käyttää sen mitä tuo 2.0tdi pystyy tarjoamaan. Ei tunnu alitehoiselta ja kulutus on erittäin kohtuullinen noin isolle autolle.

Comment

• Meilläkin on nyt pari 2.0 TDI:tä joissa on kyseinen remmivetoinen öljypumppu. Toinen on 2011/293tkm ja toinen 2016/193tkm. Ei liene ihan mikään pikkunäppäisy sekään jos tuon vaihtaisi ennakoivasti?

Comment

• Eräässä tunnetussa VAG erikoistuneessa ei-merkkiliikkeessä tarjous oli noin 450e jakohihnan vaihdon yhteydessä (190hp Tdi, sama kone skodassa vaan sillä kertaa). Jäi tekemättä. Ei niitä hajonneita kovin monta ole tullut foorumeilla vastaan. Mutta varmasti auttaa yöuniin kun tekee pois.

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti

Käsittääkseni ei ole tai en ainakaan itse ole löytänyt miten sen saisi tietämyskoneesta selville. Itse olen extrapoloinut tämän yhtälön laskemalla ajokilometrit tripin ja pitkäaiksen bensankulutuksen keskiarvolla.
            Ok, noinkin voisin tehdä - kiitos. Kävin katsastamassa kulkineeni (1. kerta luovutusk:n jälkeen), niin katsuri kertoi, että he keräävät Trafille tiedot kulkineiden kuluttamasta bensamäärästä (lie CO2-päästötavoitteiden seurantaan liittyvä harraste). Häneltä pyysin tuota tietoa mutta hänen laitteensa oli seonnut? ja tulokseksi tuli minulle edellisen katsastetun tulokset :-(. Vink; kysykääpä te mikä on ko. lukema omissa kulkineissanne.
            Viimeksi muokannut KVikstedt; 10.3.2025, 00:09.

Comment

• Ei nyt löydy äkkiseltään varmaa tietoa, joten yksinkertainen kysymys. Toimiiko TFSIe malleissa neliveto pelkällä sähköllä ajettaessa?

Comment

• Toimii koska sähkömoottori vaihdelaatikon sisällä.

Comment

• Audi ja Bemari taitaa käyttää sitä välipalikkaa moottorin ja laatikon välissä (kuten edellä sanotaan), niin sähkömoottorin voima menee normaalin voimansiirron kautta. Ei kuten vaikka joissain volvoissa, että edestä vetää polttis ja takaa sähkö (toki voimansiirron häviöt vähenee näin toteuttaen). Itse en tykkää sen käytöksestä. Audin (bemarin mm.) hybridit toimii johdonmukaisemmin mielestäni luistossa, liikkeelle lähdöissä ja liukkaalla nyt yleensäkin. Muutenkin nelivedon luonne on merkille tyypillinen painotuksen suhteen. Saa nähdä miten sähkönelikot tulevaisuudessa ohjelmoidaan käytöksen suhteen. Onko merkkikohtaisia painotuksia uskollisesti mekaanisiin vehkeisiin (bemarilla takapainoa, audilla enemmän suoraksi pyrkivää tms.), vai nouseeko joku tietty "tyyli" ylivoimaiseksi ja yleistyy. Sitten alkaakin merkkien maut laimenemaan...

Comment

• Kiitos, hyvä tietää, koska parhaillaan Volvo V90 T8 alla niin eihän tuo neliveto oikein vakuuta. Joten jos Audissa ja vissiin sitten myös BMWssä neliveto toimii myös sähköllä ajettaessa, niin sehän olisi aina parempi vaihtoehto.

Comment

• Merkkikohtaisesti ei voi yleistää, toteutuksia on monenlaisia yhden merkin sisällä. Esim. BMW 225xe:ssä polttomoottori vetää etupyöriä ja sähkömoottori takapyöriä.

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti

Käsittääkseni ei ole tai en ainakaan itse ole löytänyt miten sen saisi tietämyskoneesta selville. Itse olen extrapoloinut tämän yhtälön laskemalla ajokilometrit tripin ja pitkäaiksen bensankulutuksen keskiarvolla.

Varoitus muuten lataushybridien omistajille. Se latausluukun lukituskytkin hajoaa aika herkästi, jos sitä vähänkin voimalla survoo sen ollessa jäässä. Jos se musta lukitustappi siellä luukun takana vetää jäähän niin vie auto lämpimään halliin sulamaan tai varovasti lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella. Tuo on ikävämpi homma, jos latausluukku jäätyy kiinni. Minulla tuo on nyt jäätynyt useamman kerran lähes aina pesun jälkeen. Jostain sinne lukitusmekanismiin näköjään pääsee painepesurilla huiskiessa vettä. Omasta autosta yhden kerran jo takuuna tuo korjattu ja tiedän useamman auton (VW, Audi), josta luukun lukitusmekanismi on hajonnut.
                        Niiden luukkujen lukitusmoottorit ei ole vesitiiviiksi tehty alun alkaenkaan (kuka huiskii painepesurilla tankkausluukkua täydellä paineella anyway?), muutaman tusinaa vaihdellut konsernin vehkeisiin ja kaikissa aina pursunnut vettä sisältä kun tappia painaa sisäänpäin jos tappi vielä liikkuu, muutaman avasin ja ihan ruostemössöä koko kotelo täynnä ja moottorit jumissa. Eli ihan selkeä suunnittelukukkanen tai sitten yksinkertaisesti haluttu säästää ja lyöty halvempaa kiinalaista alihankkijalta.

Toissatalvena otettin työkaverin kanssa tavaks ruveta laittamaan kaikkiin uusiin lukkomoottoreihin jarrukumivaseliinia tapin ympärille huolellisesti ja mahd paljon ujuttaa siitä tapin vartta pitkin siihen moottorirungon ja tapin väliin, ja erillisenä kokeiluna myös suihkia tapin vartta pitkin teflon- tai aseöljysprayta vaseliinin sijasta. Yksikään ei ole kyllä tullut takaisin joten kai nuo toiminevat pirkkaniksiehkäisynä jollain tasolla.

Comment

• Minulla on myös ollut ajatuksena voidella tuota latausluukun mekanismia sopivalla voiteella ja onpa mielessä käynyt jonkun toisenlaisen lukituksen laitto tuohon. Joku supervahva magneetti tms. joka pitää luukun kiinni. En näe tuon lukituksella auton ollessa parkissa mitään erityistä syytä.

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja jaeger Näytä viesti
                            (kuka huiskii painepesurilla tankkausluukkua täydellä paineella anyway?),
                            Ainakin tuo pesuautomaatti missä minä pesetän autoa. A7.ssa otin sivuleikkureilla tankinluukun lukitusmoottorin tapin päästä ne olakkeet pois. Sen jälkeen ei luukku jäätynyt kertaakaan kiinni, tosin vaihdoin lukitusmoottorin uuteen paremmilla asennuskeleillä. Hyvin pysyi luukku kiinni ilman lukitustakin.

Comment

• Audi A6 40 TDI MHEV

​Minkäslaisia vehkeitä nämä on tekniikaltaan, noin lähtökohtaisesti, tuossa olisi kaupan täydellä huolto historialla oleva kampe ajettuna 200k. Joko se näillä on liikaa ajettu, vai uskaltaako tuommoiseen käsiään lyödä?

Ymmärrän että auto on jo ajettu ja kuluvia osia menee, mutta onko jotain erityistä huomioitavaa?

Kiitos vastauksista!
                              Viimeksi muokannut Killeri; 12.4.2025, 17:12. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

Comment

• Hyviä vehkeitä. Menee pienellä ja kulkee hyvin liikenteen mukana. Löytyy kaksoiskytkinvaihteisto, haldex ja ultra quattro. Siinäpä ne suurimmat vikakohteet varmaan on. En tiedä kuinka herkkä tuo laturistartti on hajoamaan, kun siitä ei vielä ihan kauheasti taida olla interneteissä juttuja, mutta veikkaisin sen olevan myös yksi kalleimpia vikapaikkoja. Ajan myötä sitten normaalit egr ja adblue viat. Perus tekniikkaa ja ainakin nyt 65tkm toiminut hyvin. Keskikulutus on nyt ollut 5,36l/100km sisältäen kaiken. Parin vuoden päästä varmasti enemmän kokemusta, kun itellä tämmönen nyt taksikäytössä on. Moottoriöljyjä ajattelin vaihdella 15tkm välein. Haldex- vaihteisto- ja peräöljyt vaihtuu 60tkm välein.

Edit: Taisikin olla etuvetoisesta nyt kyse? Jätä haldex- ja ultra quattron oireilut pois laskuista. Muuten sama.

Comment

Working...
                                X