Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • välkky
    vastasi
    Lämmitystä ja ovien lukitusta voi ohjata kännykästä ja siitä näkee akun varauksen, polttoaineen määrän jne arvoja. Mitään SIM-korttia ei erikseen tarvita, autoliikkeen pihassa yhdistin myAudi sovelluksen autoon ja heti lähti toimimaan.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Ainakin kuukkeliin piti hommata. Mutta noissa on jonkinlainen E-simmi myös, mutta en tiedä, että saisko sitä sitten jollain palvelumaksulla aktivoitua

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Vielä kysymys 55 TFSI e autosta. Olen ymmärtänyt, että auton lämmitystä ja ehkä jotain muitakin ominaisuuksia voi etäohjata puhelimella. Jos näin niin tarvitseeko autoon hankkia oma SIM-kortti vai kuinka tuo yhteys pelittää?

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Hups, olet oikeassa meni tuo minun muistikuva veroista viime syksyltä hieman pitkäksi. Oman auton vero näyttää nyt trafista katsottuna 121,54€/vuosi.

    Mjoo näissä on ultra quattro ja mitä yhden talven olen ajanut versus 4 talvea 4G korin Compella niin eipä näistä mitään eroa löydä. Kulkee yhtä eleettömästi lumisella tiellä ja yhtä lailla Rovaniemen lumirännissä ovi edellä jos haluaa. :)

    On neliveto myös sähköllä ajettaessa. Sähkömoottori on vaihdelaatikon sisällä joka mahdollistaa saman vetotavan sähköllä ja polttomoottorilla.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Tuo 8A laturin riittävyys tarkoittaa sitä että jos laitat auton sisätilat lämpiämään kännykästä niin lämmitys ottaa enemmän mitä laturi ehtii ladata. Ajoakku siis tyhjenee vähän lämmityksen aikana. Esim. ao laturi lataa niin paljon ettei akku tyhjene lämmitettäessä. Lämmitys on kyllä suht nopea, noin 10 min riittää pienellä pakkasella.

    https://www.motonet.fi/tuote/deltaco...oduct=45-02431
    Kiitos, tämä on selvä juttu :)

    Tuollaisen hybridin käyttövoimavero on noin 160€/vuosi.
    Trafin tiedot sanovat seuraavaa 2021 A6 55 TFSI e quattrosta:

    Veron määrä Perusveron määrä päivässä 0,181 €
    Käyttövoimaveron määrä päivässä 0,135 €
    Veron määrä päivässä yhteensä 0,316 €
    Veron määrä vuodessa yhteensä 115,34
    Tuleeko tuohon joku muu vero vielä päälle?

    Niin ja mites tuo Audin uusi nelivetojärjestelmä: Quattro with Ultra Technology, joka käsittääkseni on myös tässä C8 hybridissä. Torseneilla ja Crown Gearilla, kun on tullut ajettua n. 20v niin vähän sieluun sattuu, jos näistä joutuu luopumaan ja ottamaan tilalle ei jatkuvan sähköisesti ohjatun nelivedon. Mutta kehitys yleensä kehittyy. Mitä mieltä raati on tästä? Meneekö C8 hybridi yhtä eleettömän tyylikkäistä lumisella tiellä kaistanvaihdoissa polanteiden yli yms. tilanteissa yhtä eleettömän tyylikäästi, kuin edeltäjänsä?

    Niin ja jos oikein ymmärsin niin tällä nelivetotekniikalla pelkällä sähköllä ajettaessa auto ei olisi nelivetoinen, onko näin?

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Tuo 8A laturin riittävyys tarkoittaa sitä että jos laitat auton sisätilat lämpiämään kännykästä niin lämmitys ottaa enemmän mitä laturi ehtii ladata. Ajoakku siis tyhjenee vähän lämmityksen aikana. Esim. ao laturi lataa niin paljon ettei akku tyhjene lämmitettäessä. Lämmitys on kyllä suht nopea, noin 10 min riittää pienellä pakkasella.

    https://www.motonet.fi/tuote/deltaco...oduct=45-02431

    Tuollaisen hybridin käyttövoimavero on noin 160€/vuosi.

    Moottorin teho on suht sekavaa settiä. Alla lainaus netistä.

    Mallimerkinnän 55 tarkoittaa audiksi, että järjestelmän yhteisteho on 362 hevosvoimaa (270 kW) ja järjestelmän yhteisvääntö on 500 newtonmetriä. Polttomoottori tuottaa 252 hv (185 kW) ja sen huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Sähkömoottorin suoritusarvot ovat puolestaan 105 kW (141 hv) ja suurin vääntömomentti on 350 newtonmetriä. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 5,7 sekuntia ja huippunopeus on hybriditilassa 250 km/h, pelkällä sähköajolla 135 km/h.

    Tuossakin eri yhteisteho ja yhteenlaskettuna tulee eri tulos mutta tod näk softalla kun ohjataan moottoreita erikseen ja yhdessä niin siitä saadaan yhteistehoksi ja väännöksi se mitä Audi ilmoittaa.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Jatketaan kyselytuntia. Bongasin oheisen kommentin tästä säikeestä (#16)

    Suosittelen myös 16A sukolaturin hankkimista, jos ei tule jo mukana(itsellä tuli 8A, hankin heti 16A laturin). 8A ei riitä kattamaan lämmityksen sähkönkulutusta.
    Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa? En ymmärrä näiden sähköautojen latauksesta vielä mitään. Onko tuo sukolaturi siis se piuha, jolla autoa ladataan vai mikä se oikein on?

    Kurkkaa ketjun viesti #13. Vähäinen sekalainen ajo pelkällä bensalla ollut noin 7l/100 km.
    Aika vähällä tosiaan menee kahden tonnin malmikasaksi.

    Selvisi, että taloyhtiössä olisi yksi vapaa sähköauton latauspaikka. Tein siis vertailulaskelmia:
    A6 55 TFSI e oletuskulutuksella 10l/100km, verot 115€/vuosi, bensan ollessa 2€/litra ja meikäläisen perin vähäisillä ajoilla (n. 10000km/vuosi). A6 55 TFSI e siis menisi näillä spekseillä, jos puolet ajosta sähköllä ja toinen puolikas bensalla ja latauksen kululla 0,3€/kWh n. 1300€ per vuosi.

    Kalkulaattori taas näyttää nykyisen A6 Ar 3.0TDiq vuosittaiseksi ajokuluksi (polttoaineet 7l/100km keskikulutuksella ja dieselin 2€/litra hinnalla + verot) n. 2200€ per vuosi.

    Hybridille siis n. 900€ per vuosi vähemmän ajokuluissa.

    Vakuutuksia ja huoltoja ei näissä ole huomioitu mutta ne on näille autoille suunnilleen samat. Ero on yllättävän paljon, Toki pitää huomioida sähköenergia mahdollinen hinnannousu ja toki polttoaineiden hintapaineet. Kuitenkin, mitä kalliimpia polttoaineet on ja diesel vs bensa hintaeron ollessa olematon, niin ero vain kasvaa. Suurin tekijä tietty dieselin korkea käyttövoimavero joka n. 750€/vuosi. Puhetta käyttövoimaveron poistumisesta on ollut mutta en ihan heti siihen usko, koska Suomi. Ja jos se poistuu niin sehän näkyy sitten dieselin hinnassa, koska käyttövoimaverolla on kompensoitu dieselin hintaa pumpulla.

    Se vielä ihmetyttää miten autossa voi olla mainittu 367hv teho. Trafin mukaan 55 TFSI e bensakoneen teho on 185kW ja sähkömoottorin teho 55kW. Yhteensä siis 240kW eli 326hv. Mistä tulee puuttuvat 40hv? Onko bensa- ja sähkömoottorissa jokin overboost, joka nostaa kiihdytyksessä hetkellistä tehon määrää vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?
    Viimeksi muokannut Ilkka L; 25.10.2023, 13:18.

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Kurkkaa ketjun viesti #13. Vähäinen sekalainen ajo pelkällä bensalla ollut noin 7l/100 km.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    No eipä tuo latausaika sitten mahdoton ole. Kotilatauksen mahdollisuus vielä selvittämättä. Pitää kysyä taloyhtiöstä saako parkkipaikan sähkötolpista latailla. On meillä joitakin sähköautopaikkojakin mutta ne saattavat olla varattuja. Pitää selvittää.

    Ilmankos tuo Auto tuntui liikkuvan raikkaasti, kun yhteisteho tuon 367hv. Mielenkiinto kasvoi entisestään.

    Minkälaisiin kulutuslukemiin pelkällä bensalla ajellessa pääsee maantieliikenteessä?

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Itse latailen schukosta kotona ja töissä, vajaa 6 h tyhjästä täyteen. Nopein Type2 noin 2,5 h. Tuo siis pienemmällä akulla oleva 2021 malli.

    55 TFSIe yhteisteho 367 hv/500 Nm ja esim. Turbotec lupailee 400 hv/550 Nm. Moottorikoodi DLGA.
    Viimeksi muokannut välkky; 22.10.2023, 21:16.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Laittaisin melun renkaiden piikkiin, oma vastaava C8 mutta farkku alla olevilla 21" halpis kesäpyörillä on äänekäs. 20" kitkoilla on mielestäni mukavan hiljainen, samaa tasoa mitä edellinen C7 farkku 19" kitkoilla. Oliko Pirellit kuinka loppuun ajettu?
    Ei voi sanoa renkaiden olleen kovin kuluneet, kyllä niissä oli vielä kulutuspintaa. Auto oli vähän ajettu, jotain 30tkm eli nuo Pirellit saattoivat olla jopa ensiasennusrenkaat. Tosin olen kuvitellut Audin yleensä tulevan tehtaan linjalta Conteilla.

    Kuun vaihteessa olis taas työkeikkaa Helsinkiin ja Espooseen, siinä on mahdollisuus vaikka käydä koeajolla jos siltä tuntuu.

    Eihän toi kaksilitrainen diesel kovin raikkaasti kulje mutta rengasäänistä hiljaisilla kumeilla pääsee jyvälle.
    Kiitos tarjouksesta. Koeajo kyllä kiinnostaisi, jos vain aikataulut natsaa. Laitan sulle yv:n. Jotenkin on sellainen fiilis, että pitää alkaa kaivelemaan ostohousuja vaatekaapista.

    Mites muuten tuon hybridiakun lataus? En ole juurikaan ehtinyt perehtymään noihin. Myyjä sanoi autoa voivan ladata ihan tavallisesta schuko -pistokkeesta ja puhui myös jostain type 2 latauksesta. Autossa ilmeisesti myös aika tehoton akkulaturi eli ei kait kannata odotella kovin pikaista latausta vaikka olisi teholatausta tarjolla. Eli miten pitkään tyhjän akun lataus kestää schukosta ja parhaasta mahdollisesta latausasemasta? Pidemmät matkat tuolla kait joutuu joka tapauksessa ajelemaan bensalla latauksen hitauden vuoksi ja eihän tuo range nyt kummoinen ole. Minun arkipyöritykseen (ehkä) kuitenkin riittävä..

    On muuten myös perin hankala löytää tietoa tuosta auton bensakoneesta. Onkohan se optimoinnilla piristettävissä, koska hybridi ja minkälaisia teholukemia koneesta voi saada? Ilmeisesti vakiona bensakoneen teho lienee n. 200hv luokkaa.
    Viimeksi muokannut Ilkka L; 23.10.2023, 09:03.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mulla on vakiokokoiset 18" Michelin E Primacyt kesäpyörinä eikä ne kyllä mitenkään kovaääniset ole.

    Kuun vaihteessa olis taas työkeikkaa Helsinkiin ja Espooseen, siinä on mahdollisuus vaikka käydä koeajolla jos siltä tuntuu.

    Eihän toi kaksilitrainen diesel kovin raikkaasti kulje mutta rengasäänistä hiljaisilla kumeilla pääsee jyvälle.

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Laittaisin melun renkaiden piikkiin, oma vastaava C8 mutta farkku alla olevilla 21" halpis kesäpyörillä on äänekäs. 20" kitkoilla on mielestäni mukavan hiljainen, samaa tasoa mitä edellinen C7 farkku 19" kitkoilla. Oliko Pirellit kuinka loppuun ajettu?

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Kävin koeajamassa tuollaista 2021 sedan mallista A6 55 TFSI e quattroa, autossa oli jokin business sport varustepaketti. Olin yllättynyt miten raikkaasti tuo kulki ja kaikin puolin muutenkin oli varsin mukava auto. Yksi asia siinä vain häiritsi melko paljon, nimittäin rengasmelu joka oli selvästi suurempi mitä A6-luokan autossa tulisi olla. Renkaina oli jotkin 19" Pirellit, en siinä hässäkässä ehtinyt tarkemmin niitä tutkia. Verrokkina oman A6 AR 3.0TDiq rengasmelu on selvästi hiljaisempi kuten myös koeajamani A7 50 TFSI e quattron rengasmelu.

    Mitä mieltä muut ovat vastaavan Audin tai yleensäkin C8 rengasmelusta? Laitanko melun renkaiden piikkiin, joka ehkä korjaantuisi toisilla renkailla vai mietinkö toista autoa.
    Viimeksi muokannut Ilkka L; 24.10.2023, 06:23.

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Joo kutosdieselin kanssa on aina 8 portainen tippi ja nelimukisten dieselien seurana S-tronic.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    45 TDI mallimerkinnällä olevia kutoskoneita on kahta eri tehoversioo 231hp ja 245hp. Niinkin luotettavan sivuston kuin chip-tuning piste fi mukaan tuo kaksilitrainen softaantuisi 235hp/450Nm tasoon joten ainakaan numeroiden valossa ei paljon häviä vakiolle kutoskoneelle. Onhan se vähän alarajalla lähes 1900kg omamassan kanssa sellaiseen käyttöön ettei tarvi niin kamalan tarkkaan katsoa mihin väliin lähtee.

    Moottorien luonteissa luulisi olevan sitten enemmän eroa, onhan se semmosta huudattamista aina enemmän kun on vähemmän mukeja mutta tuota voimalinjaa on kyllä kehuttu siitä että se on todella hienostunut ja kaikki ajonaikaiset polttiksen sammumiset ja käynnistymiset on saatu siivottua täysin huomaamattomiin. Toinen muuttuja on vaihteisto joka kutosen kanssa taitaa olla aina momentinmuuntimella ja pienmoottoreissa S-tronic?



    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Kaksi kertaa ollut Audi Centeriltä C8 lainassa Helsingissä käydessä. Luulin auton olevan kutoskoneella kunnes Mäntsälän Shelliltä kiihdytin ylämäkeen motarille Helsinkiä kohti, voiman puute realisoitui. Mutta onhan toi silti yhtä tehokas kuin tavis-autojen tehokkaimmat mallit.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Ei ihan kynnet riitä konsonanttimalliin mutta 40TDI olis tarkoitus käydä ensi viikolla koeajaan. Eniten etukäteen mietityttää mitenkä se 204 hevosvoiman nelosdiesel jaksaa viedä melkein 1900kg painavaa vessaa vai kuoleeko sen kanssa heti ekaan yhdistelmän ohitukseen.



    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Toi advanced B&O on aika harvinainen, saa katsella vähän nopeampaa C8:a että niitä edes alkaa tulemaan vastaan. Nousevat diskantit ja metalliset ovigrillit mistä helppo tunnistaa.

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...l?id=370056790

    Leave a comment:


  • ramp
    vastasi
    Livenä en päässyt kuuntelemaan kuin premium versiota ja Audisounsystemiä. Ero näissäkin huomattava varsinkin mideissä ja subbarissa. Omassa siis tuo ASS josta päivitin subin, jonka vaihdolla soundi parani todella paljon.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Tänks. Paperilla näyttää erot aika pieneltä mutta googlen mukaan tehoeroa järjestelmässä onkin sitten yli kilowatin verran.

    Leave a comment:


  • ramp
    vastasi
    Itsekin tätä asiaa ennen ostoa tutkin, joten tälläinen kuva löytyi puhelimen syövereistä.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Aiheeseen löyhästi liittyen, osaisko joku valistaa minua C8 B&O vaihtoehdoista? Niitä on ilmeisesti Premium ja Advanced Sound System vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin?

    Leave a comment:


  • M4nM1W
    vastasi
    Samainen lista kiinnostaisi löytää täälläkin, jos jollain sattuu olemaan korjussa. Googlella koittanut etsiä useamman kerran, mutta ei ole toistaiseksi löytynyt.

    Leave a comment:


  • KVikstedt
    vastasi
    Hei, olisiko kenellekään jäänyt talteen A6:sen vuoden 2019 tai 2020 hintalistaa ja lisälaitehintalistaa, tai osaisi kertoa millaisella googlen tmv. hakimen loitsulla sen saisi kaivettua esiin tuolta interwebin muistisopukoista.

    Leave a comment:


  • TosiHemmo
    vastasi
    Joo, niin luin myös muilta foorumeilta, että omena toimii langattomasti, mutta Android ei. Tähän oli kyllä ratkaisuna langaton adapteri väliin, joten kokeilen ehkä sellaista.

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Jos ja kun on samat softat kuin A6:ssa niin ei toimi langattomasti. Tuossa omassa 2021 mallissa toimii jo Carplay ilman piuhaa. Tai ainakin valikkojen mukaan, itsellä ei ole omenaa millä kokeilla.

    Leave a comment:


  • TosiHemmo
    vastasi
    Menee ehkä vähä off-topic kun tämä on A6 ketju, mutta tuli hommattua 2020 vuosimallin A7 hybridi. Tai no, haen heinäkuussa sen Saksasta (aika iso hintaero Suomeen verrattuna).

    Sattuuko kukaan tietämään, toimiiko ko. vuosimallissa Android auto langattomasti? Jostain luin, että vasta 2022 malleista eteenpäin toimii langattomasti, mutta eikö saa edes softapäivityksellä?

    Leave a comment:


  • TosiHemmo
    vastasi
    Hyvä tietää. Meillä tuli taloyhtiöön laturivalmius jo viime kesänä, joten ei vaadi itseltä kuin latausaseman hommaamisen, joten eiköhän tule hankittua viimeistään kun auto vaihtuu.

    Leave a comment:


  • Cid
    vastasi
    Saa tosiaan lämpiämään sovelluksen avulla etänä, auto hyvä olla kiinni seinässä jos lämmität tai rangea sulaa melko nopeasti.
    Suosittelen myös 16A sukolaturin hankkimista, jos ei tule jo mukana(itsellä tuli 8A, hankin heti 16A laturin). 8A ei riitä kattamaan lämmityksen sähkönkulutusta.

    Leave a comment:

Working...