Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Alkuperäinen kirjoittaja jtlaine2 Näytä viesti

    Miten kannattaisi päivittää, onnistuuko helposti? Joskus lukenut että jo vakiosubbarin vaihto hankala ja vaatisi uuden vahvarin/DSP:n. B&O:n yllättävän harva valinnut uutena

    "Helposti" päivitys on suhteellista. Helpoin ja suurin päivitys tulee(mielestäni), kun laittaa Match UP 8DSP vahvistimen PP-VAG 2.6 plug&play johtosarjalla ja ei mitään muuta.(HUOM! virtakaapelointi täytyy vetää itse kontista! Adapterisarja sisältää virransyötön, mutta se ryöstää auton oman vahvistimen syötöltä, jolle tuleva kaapelointi ei ole riittävä)
    Pelkkä vahvistinkin parantaa kyllä myös bassontoistoa, mutta parhaaseen tulokseen pääsee jos heittää esim litteän 8-10" koteloidun subin konttiin samalla.

    Jos taas ei halua säätöihin sen enempää koskea, niin helpoimmalla bassoa saa lisää, kun heittää alkuperäisen kotelon kontista pois. Asentaa tilalle vahvistimen ja kotelo konttiin.
    Asennus on äärimmäisen helppo mielestäni, kuormalenkit irti lattiasta(8xXNZ) -> lattia pois -> nosta alumiininen korkeajänniteakun tukirauta pois(kuormalenkit piti paikoillaan) -> poista alkuperäinen subikotelo(3x M10) -> pääset käsiksi 12V akkuun ja voit tehdä vahvistimelle/sulakkeelle asennuslevyn alkuperäisen subin tilalle, ryöstä signaali alkuperäiselle subille tulevasta kaiutinlinjasta.

    Jälkimmäisessä vaihtoehdossa kannattaa sitten huomioida, että fader säätö vaikuttaa subin volumeen. Täysin keskellä on "täysillä" ja kumpaan tahansa suuntaan eteen/taakse painotusta mitä enemmän, sitä vaimeampi on subi.
    Ylemmässä vaihtoehdossa subin signaalina käytetään mixattua&suodatettua front left/right signaalia, joka on puhtainta mitä kaiutintasoisena auton omasta vahvistimesta saa pihalle.

    Alla mitä itse tuli tehtyä:
    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...38#post1954438
    Viimeksi muokannut Cid; 17.12.2023, 13:21.

    Comment


      #62
      Nimen omaan "helposti" :) töissä väsättiin työkoneen äänentoisto tuon vahvarin pikkuveljellä ja sanotaanko, että itellä olis jäänyt säädöt tekemättä... onneksi massatuotannossa onnistuu pelkän tiedoston latauksella :) Muuten kyllä vaikuttavia laitteita nuo Matchin laatikot, harkinnut kanttirapeeseen tuota pikku versiota, kunhan alkaan päivittää kaijareita ja soitinta

      Comment


      • #63
        Onko takapenkkiläisille USB-C liittimet olleet lisävaruste kun tosi monessa A6:ssa vain vanhanaikainen tupakansytytin virranulostulo? Jossain kuvissa olen nähnyt 2 USB C liitintä molemmin puolin mutta Suomen vaihdokeissa ei ole ollut (ja valitettavasti muutenkin lisävarusteet tasoa karvalakki).

        Comment


        • #64
          No vielä yksi peruskysymys sähköisestä huoltokirjasta. Miten vaihtoauton huoltohistorian pystyy itse tarkistamaan vai pystyykö?

          Comment


            #65
            jos et osta liikkeestä, niin pyydä omistajaa näyttämään MyAudista, jos sillä on se äppi käytössä

            Comment


              #66
              Alkuperäinen kirjoittaja jtlaine2 Näytä viesti
              Onko takapenkkiläisille USB-C liittimet olleet lisävaruste kun tosi monessa A6:ssa vain vanhanaikainen tupakansytytin virranulostulo?
              Ovat nuo USB:it lisävaruste

              Comment


              • #67
                Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                jos et osta liikkeestä, niin pyydä omistajaa näyttämään MyAudista, jos sillä on se äppi käytössä
                Ja entä kun ostaa ei-merkkiliikkeestä, esim Ruotsin tai Saksan tuontia? (Mm. Saka näemmä tuo paljon)

                Comment


                  #68
                  Kyllähän noi liikkeet saa tulostettua huoltohistorian

                  Comment


                    #69
                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20231225-112339.png
Views:	2030
Size:	45,9 Kt
ID:	1965165
                    Ei siinä ainakaan mitään menetä, että kysyy myyjältä screenshottia MyAudista, näin tarkasti siellä on kaikki sähköiseen huoltokirjaan tehdyt merkinnät

                    Comment


                      #70
                      Auttakee, nyt on hätä!

                      Autosta ei irtoa latauspistoke ja siksi autolla ei pääse liikkeelle. Onko mitään keinoa millä pistokkeen lukituksen saa pakotettua auki? Jäässä se pistoke tai lukitus voi kyllä olla. Harmi vaan, että latauspistokekin pimeänä tai sieltä ei tule virtaa niin ei voi kuumailmapuhaltimellakaan sitä sulatella. Ajoakussa virtaa n. 11% jäljellä.

                      Edit: Takakontista vasemman puolen luukun takaa löytyi keltainen vaijerilenkki, joka on latauspistokkeen hätävapautuskytkin. Siitä kiskottiin mutta ei se auttanut mitään. Nyt turvaudutaan Audin liikkumisturvaan ja auto lähtee korjaamolle, jos liikkumisturva ei saa selville miten latauspiuhan saa irti.

                      Edit2: Audi liikkumisturvan kautta tuli tiepalvelu paikalle. Akkukäyttöisellä kuumailtapuhaltimella lämpöä latauspistokkeeseen ja piuhaan. Sitten veto latauskaapelin hätävapautuslenkistä ja naps. Piuha irtosi ja auton sa liikkeelle. Case closed. Harkinnassa akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen hankinta auton varustukseen. Piuhan jäätymisen syynä kuulemma latauspiuhan lukitsevan solenoidin jäätyminen.

                      Btw: Tiepalvelumies tiesi kertoa tämän olleen ensimmäinen A6 mistä oli käynyt irrotuttamassa kiinni jäätyneen latauspiuhan mutta Q4 Etroneista oli kuulemma käynyt useista kymmenistä sulattamassa paikalle jäätyneen lataustökkelin.
                      Viimeksi muokannut Ilkka L; 26.12.2023, 19:04.

                      Comment


                      • #71
                        Minkälaista keskikulutusta L/100km näin talvella ja kun ajaa pidempää matkaa jolloin pelkkä sähkö ei riitä? Yritän kysyä ? että tuleeko hybridillä säästöä kun vertaa puhtaaseen polttomoottoriin (esim muistelin 2.0T vanhemmassa A6 kyllä vievän sen 9L/100km).

                        Comment


                          #72
                          Riippuu miten pitkää matkaa, itse kävin ennen pahimpia pakkasia Tampereelta Helsingissä.

                          216km per suunta, lähes täysi lataus lähtiessä Tampereelta. Menomatka 101km/h keskinopeudella 7l/100km+1,3kWh/100km, paluu 88km/h keskinopeus ja 6,1l/100km+3,6kWh/100km.

                          Juuri äsken ajelin töistä kotiin 25c pakkasessa bensalla, kun haluan sähkön säästää esilämmitystä varten aamulla. 22km(josta 19km motaria), 87km/h keskinopeus ja 7,2l/100km+8.4kWh/100km.
                          Tuosta jos laskee nopeasti, että 9l*1,8€ = 16,2€/100km veisi sinun bensalla vs. hybriditilassa oma 7,2l*1,8€ + 8,4kWh * 0,15€(siirto 7snt ja sähkö 8snt) = 14,22€/100km.

                          Comment


                            #73
                            Vajaa vuosi sitten Tampere-Rovaniemi siivu pikku pakkasella akku lähdössä täyteen ladattuna aika tarkkaan 6l/100 km laskettua kulutusta. Ei mitään hidastelua vaan ohituksia tarvittaessa ja vauhti rajoitus +10 km/h aina kun pystyi.

                            Comment


                              #74
                              Ei kovin pitkä matka mutta maantietyyppistä ajoa. Espoo - Vuosaari - Espoo Kehä III pitkin. 72km matka, josta valtaosa n. 90km/h nopeudelle. Keskikulutus tietämyskoneen mukaan 5,8l/100km. Lämpötila ulkona -20C ja hybriditilassa ajeltiin. Bensalla mentiin ehkä 90% matkasta. Kovalla pakkasella tuo ei näemmä oikein halua käyttää pelkkää sähkömoottoria.

                              Comment


                              • #75
                                Kiitos taas tiedoista. A6 E-tron tulee poistamaan bensan kulutuksen ? mutta ennen sitä tämä TFSI e nyt itsellä vaihtoehtona.

                                Comment


                                • #76
                                  Lähinnä TDI MHEV kiinnostaisi, kun plugarit on tällä hetkellä +10k kalliimpia. Meillä ei ole mahdollisuutta kuin 1,8 kWh lataukseen ja lisäksi tienvarsipysäköintiä tulee myös harrastettua, milloin webasto olisi hyödyllinen. Näissä taitaa ollakin lähes poikkeuksetta tehdasasenteisena.

                                  Onko näissä AdBluen kanssa yhtä paljon ongelmia kuin A4:ssa? Tuntuu löytyvän paljon vähemmän valitusta kuin A4 B9:stä. Tai sitten nämä ovat vain sen verran uudempia, että ongelmat ovat vasta tulossa 1-2 vuoden kuluttua?

                                  Omaan silmään C8 on kyllä hieno auto. Ajelin kesälomalla Saksassa muutaman päivän 45 TFSI -bensamallilla. Ehkä omaan makuun ainoastaan ohjaus tuntui liian tehostetulta ja tunnottomalta, mutta sen siitä varmaan saa, kun ajaa nykyään niin vanhalla autolla että on vielä hydraulinen ohjaustehostin.

                                  Comment


                                    #77
                                    Aika äkkiä siihen ohjaukseenkin tottuu. Jonkun matkaa vajaan kympin verran nyt ajanut tolla omalla ja ei sitä enää huomaa. Mheveissä on kaikissa käsittääkseni webasto vakiona.

                                    Adblue vehkeet oletettavasti on ihan samaa ripulia kuin kaikissa muissakin ja alkaa hajoileen siinä 200tkm/5v kohdalla kuten kaikissa muissakin. Tai tämä on ainakin itselläni lähtöoletus. Osanumeroita varaosakatalogista penkomalla näkisi varmaan aika äkkiä miten paljon on samoja komponentteja kuin vaikka siinä B9:ssä.

                                    Kovemmilla pakkasilla on pari kertaa aiheuttanut hämmennystä kun soittokoneet ei kuulosta miltään. No siellähän vaan ei subwoofer herää käyttöön lainkaan. En tiedä onko ollut jotain virranhallinnan juttuja vai onko siellä jotain sumeaa logiikkaa joka suojelee kylmää elementtiä. Ei ole omissa autoissa aiemmin ollut tuollaista niin meinas ekalla kerralla mennä hiukan tunteisiin.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Ohjausvastetta parantaa dynamic ajotila tai sitten individual ajotilassa asetettu ohjauksen dynamic asetus. Kevyehkö toki silti joihinkin hydraulisiin verraten, mutta mielestäni silloin samaa tasoa mitä pari sukupolvea vanhemmassa kutosessa.

                                      Comment


                                        #79
                                        Onko näissä AdBluen kanssa yhtä paljon ongelmia kuin A4:ssa? Tuntuu löytyvän paljon vähemmän valitusta kuin A4 B9:stä. Tai sitten nämä ovat vain sen verran uudempia, että ongelmat ovat vasta tulossa 1-2 vuoden kuluttua?
                                        Jaa-a, minun edellisessä C7 AR 3.0Tdi ei ollut mitään AdBlue ongelmia 7v/200tkm aikana. Jotenkin jäänyt mielikuva, että ne vaivaisi enempi noita pieniä TDi-koneita. Lajitoverilla on myös 2015 C7 3.0TDi jolla veivattu 250tkm eikä siinäkään ole ollut mitään AdBlue murheita.

                                        Omaan silmään C8 on kyllä hieno auto. Ajelin kesälomalla Saksassa muutaman päivän 45 TFSI -bensamallilla. Ehkä omaan makuun ainoastaan ohjaus tuntui liian tehostetulta ja tunnottomalta, mutta sen siitä varmaan saa, kun ajaa nykyään niin vanhalla autolla että on vielä hydraulinen ohjaustehostin.
                                        Itse ihastuin C8 juurikin tuohon ohjaukseen, mielestäni auto ohjautuu tuollaiseksi malmikasaksi aivan mahdottoman hyvin ja tunnokkaasti mutkateillä ja maantiellä menee, kuin juna. Toki ajotila sekä rengastus vaikuttanee asiaan.

                                        Comment


                                          #80
                                          Mitenkäs muuten tuo C8 lataushybridin 12v akku. Latautuuko se vain bensakoneella ajon aikana, kuten yleensä polttomoottoriautoissa vai latautuuko se korkeajänniteakun kautta myös?

                                          Tämä tuli mieleen, kun on tosi vähän tullut ajeltua bensalla eli olisiko tarvetta joskus latailla ulkopuolisella virralla tuota 12v akkua. Mitään ongelmaa ei kylläkään ole ollut mutta olisi mukavampi, kun niitä ei tulisikaan.

                                          Comment


                                            #81
                                            Latautuu ladatessa autoa, sekä ajon aikana. Pelkästään dc-dc muuntimella korkeajänniteakusta, jota taas tarvittaessa ladataan vaihteiston yhteydessä olevalla sähkömoottorilla.
                                            Perinteistä 12v laturia autosta ei löydy lainkaan. Eli tältä osin auto muistuttaa enemmän puhdasta sähköautoa, kuin polttomoottori.
                                            8GZ VWGROUP GEN Without alternator

                                            Comment


                                            • #82
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti

                                              Jaa-a, minun edellisessä C7 AR 3.0Tdi ei ollut mitään AdBlue ongelmia 7v/200tkm aikana. Jotenkin jäänyt mielikuva, että ne vaivaisi enempi noita pieniä TDi-koneita. Lajitoverilla on myös 2015 C7 3.0TDi jolla veivattu 250tkm eikä siinäkään ole ollut mitään AdBlue murheita.



                                              Itse ihastuin C8 juurikin tuohon ohjaukseen, mielestäni auto ohjautuu tuollaiseksi malmikasaksi aivan mahdottoman hyvin ja tunnokkaasti mutkateillä ja maantiellä menee, kuin juna. Toki ajotila sekä rengastus vaikuttanee asiaan.
                                              Itsellä on a6 2.0 tdi q vm.2017 ja olen ajanut 305000 km. Auto lähtee tallista ( lämpötila kävi pahimmillaan 10 pakkasasteessa ) Adblue laitteet ovat toimineet tähän saakka moitteettomasti. Ehkä tuo puolilämmin talli on auttanut asiaa.

                                              Comment


                                                #83
                                                Onneksi ei ollut varaa siihen ilmajousitettuun joka olisi kumminkin rikki niin saa korjata sitten rautajousista. Vasen takanurkka alkoi tässä kovien pakkasten aikaan kolisemaan muutama viikko sitten ja on pahentunut pikkuhiljaa. Käytimpä sen huollossa tsekattavana ja iskunvaimenninhan siellä on vuotanut ja rikki toiselta puolelta. Vajaan 170tkm se kesti että ei nyt ihan tosissaan voi sysipaskaksi haukkua mutta vähän meh silti.

                                                Laitoin ihan kepillä jäätä kokeillakseni auton myyneelle liikkeelle viestiä kun ei tuo ole kuin vasta reilun kolme kuukautta minulla ehtinyt olemaan että josko olisi jotain hyvää vielä saatavana uusiin iskareihin. En minä mitään odottanut varsinaisesti mutta saahan sitä ihminen kokeilla jos haluaa. Aika tyhjentävän vastauksen sain K-Autolta:
                                                "Terve!

                                                Näitä pakkasen tuomia ongelmia onkin tässä lähiaikoina sadellut.

                                                Olihan nuo kelit ihan uskomattoman rankkoja ja odottamattomia.

                                                Valitettavasti meidän vastuu ei noilla kilometreillä enää kata kyseisiä rikkoontumisia ja varsinkaan juuri pakkasen aiheuttamia vaurioita.

                                                Toivottavasti tulevat kilometrit Audilla kuitenkin jatkossa sujuisi ongelmitta.
                                                "

                                                Minusta tämä on ollut aivan normaali vanhan ajan tavallinen talvi. En ihan ole samaa mieltä tuosta "uskomattoman rankkoja ja odottamattomia" klausuulista :)
                                                Eipä nuo uudet pamput nyt niin kalliita ole että jaksaisi enempää kysellä, ostan ja vaihda(ta)n uuet omalla rahalla. Autolla kuitenkin 171tkm meni tänään puhki matkamittarissa että on ne alla olevatkin nyt maantietä jo nähneet. Mutta muistakaa nyt sitten että ette aja niillä autoillanne pakkasilla :)
                                                Viimeksi muokannut hopsis; 1.2.2024, 18:51.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  En usko pakkasilla olevan mitään tekemistä iskarin hajoamisen kanssa ;) Auton kuin auton alustan parasta ennen päiväys yleensä on siinä 200tkm kieppeillä oli kelit mitkä vain.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Nyt puoli vuotta ja 13tkm takana Saksasta tuodulla 2020-vuoden A7 55 TFSIe:llä ja tässä hieman omia kokemuksia ketjun keskusteluun liittyen.

                                                    Alkuun on todettava, että on kyllä mahtava auto! Pääosin tulee pelkällä sähköllä ajettua, ajotietokoneen mukaan tuosta 13tkms:sta 71% sähköllä. Aika köröttelyähän tuo on 140-heppaisella sähkömoottorilla. Hybridi-tilassa kulkee kyllä hienosti ja kiihtyy ihan ok (tämä toki suhteellista, mutta itse vertaan toiseen autoon, lastutettuun S3:een).

                                                    Itse tykkään ohjaustuntumasta sekä ajettavuudesta ylipäätänsä. 19" Euroopan kitkoilla todella hiljainen, mutta menee silti jossain kohtaa vaihtoon kun pitää saada isommat kiekot :) Quattro toimii yhtä hienosti kuin edellisessä A5 3.0 TDI Quattro:ssa, mitä nyt ehkä vähemmän tarjoaa perää risteyksestä yms. lähdettäessä. Kerran on tullut voimalinjahäiriö, mutta siitä selvisi uudelleenkäynnistyksellä, sekä kerran kaapeli jäätynyt kiinni, kuten Ilkalla (nykyään akkupuhallin aina mukana). Äänentoisto näyttää olevan B&O Premium Sound System, mutta ei ole tullut räplättyä sitä yhtään.

                                                    Kovilla pakkasilla tekee hieman pahaa, kun käynnistää polttomoottorin pakotetusti ja hyvin nopeasti tuntuu sammutavan sen (yleensä 5min ajon jälkeen jos ei hieman kikkaile). Onkohan kovin hyväksi moottorille? En tiedä, olisiko tuohon jotain kikka kolmosta.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Kovilla pakkasilla juu käynnistää polttomoottorin, jos ajo esim kaupungissa/taajamassa niin laittamalla D->S saa pakotettua pysymään käynnissä.
                                                      Itse tehnyt niin, että kovilla pakkasilla tietysti esilämmitys, alkumatka pakotettuna polttomoottorilla ja kun kone lämmin, niin tiputan sähkölle.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Joo, tuota samaa olen tehnyt myös. Lisäksi jos laittaa hybridi-tilan "battery hold", jolloin ei niin herkästi sammuttele, mutta sitten ei taas käytä sähköä juurikaan. Ei noita kovia pakkasia onneksi kauhean usein ole täällä etelässä, joten eipä suuresta ongelmasta kyse :)

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Minun auto sammuttaa toisinaan bensakoneen vaikka se olisi S-modessa. Mikä on varsin ärsyttävää talvella eikä varmaan tee kovin hyvää koneelle. Olen huomannut toimivaksi systeemiksi sen, että laittaa liikkeelle lähtiessä S-moden päälle ja sen jälkeen Manuaalin päälle (vaihdevivun siirtää oikealle) niin ei taida bensakone sammua lainkaan. Toki silloin joutuu jonkun verran hämmentämään vaihteita mutta se on oikeastaan aika kivaa :)

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Uskaltaako ostaa 2020 85tkm ajetun 55 TFSI e, huollot tehty merkkiliikkeessä mutta onko odotettavissa jotain suurempaa kuluerää tulevina vuosina?

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Paha sanoo, itsellä samanlainen saman verran ajettu 2021 vuoden malli ja tähän mennessä hajonnut latausluukun moottori ja yksi peruutustutkan anturi. Touhutonni jos toinenkin näiden kanssa kannattaa pitää varalla.

                                                              Ajoakun ehkä testauttaisin jos mahdollista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X