Joo kutosdieselin kanssa on aina 8 portainen tippi ja nelimukisten dieselien seurana S-tronic.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 C8 ostamassa.
Collapse
X
-
Kävin koeajamassa tuollaista 2021 sedan mallista A6 55 TFSI e quattroa, autossa oli jokin business sport varustepaketti. Olin yllättynyt miten raikkaasti tuo kulki ja kaikin puolin muutenkin oli varsin mukava auto. Yksi asia siinä vain häiritsi melko paljon, nimittäin rengasmelu joka oli selvästi suurempi mitä A6-luokan autossa tulisi olla. Renkaina oli jotkin 19" Pirellit, en siinä hässäkässä ehtinyt tarkemmin niitä tutkia. Verrokkina oman A6 AR 3.0TDiq rengasmelu on selvästi hiljaisempi kuten myös koeajamani A7 50 TFSI e quattron rengasmelu.
Mitä mieltä muut ovat vastaavan Audin tai yleensäkin C8 rengasmelusta? Laitanko melun renkaiden piikkiin, joka ehkä korjaantuisi toisilla renkailla vai mietinkö toista autoa.Viimeksi muokannut Ilkka L; 24.10.2023, 07:23.
Comment
-
Mulla on vakiokokoiset 18" Michelin E Primacyt kesäpyörinä eikä ne kyllä mitenkään kovaääniset ole.
Kuun vaihteessa olis taas työkeikkaa Helsinkiin ja Espooseen, siinä on mahdollisuus vaikka käydä koeajolla jos siltä tuntuu.
Eihän toi kaksilitrainen diesel kovin raikkaasti kulje mutta rengasäänistä hiljaisilla kumeilla pääsee jyvälle.
Comment
-
Laittaisin melun renkaiden piikkiin, oma vastaava C8 mutta farkku alla olevilla 21" halpis kesäpyörillä on äänekäs. 20" kitkoilla on mielestäni mukavan hiljainen, samaa tasoa mitä edellinen C7 farkku 19" kitkoilla. Oliko Pirellit kuinka loppuun ajettu?
Kuun vaihteessa olis taas työkeikkaa Helsinkiin ja Espooseen, siinä on mahdollisuus vaikka käydä koeajolla jos siltä tuntuu.
Eihän toi kaksilitrainen diesel kovin raikkaasti kulje mutta rengasäänistä hiljaisilla kumeilla pääsee jyvälle.
Mites muuten tuon hybridiakun lataus? En ole juurikaan ehtinyt perehtymään noihin. Myyjä sanoi autoa voivan ladata ihan tavallisesta schuko -pistokkeesta ja puhui myös jostain type 2 latauksesta. Autossa ilmeisesti myös aika tehoton akkulaturi eli ei kait kannata odotella kovin pikaista latausta vaikka olisi teholatausta tarjolla. Eli miten pitkään tyhjän akun lataus kestää schukosta ja parhaasta mahdollisesta latausasemasta? Pidemmät matkat tuolla kait joutuu joka tapauksessa ajelemaan bensalla latauksen hitauden vuoksi ja eihän tuo range nyt kummoinen ole. Minun arkipyöritykseen (ehkä) kuitenkin riittävä..
On muuten myös perin hankala löytää tietoa tuosta auton bensakoneesta. Onkohan se optimoinnilla piristettävissä, koska hybridi ja minkälaisia teholukemia koneesta voi saada? Ilmeisesti vakiona bensakoneen teho lienee n. 200hv luokkaa.Viimeksi muokannut Ilkka L; 23.10.2023, 10:03.
Comment
-
Itse latailen schukosta kotona ja töissä, vajaa 6 h tyhjästä täyteen. Nopein Type2 noin 2,5 h. Tuo siis pienemmällä akulla oleva 2021 malli.
55 TFSIe yhteisteho 367 hv/500 Nm ja esim. Turbotec lupailee 400 hv/550 Nm. Moottorikoodi DLGA.Viimeksi muokannut välkky; 22.10.2023, 22:16.
- 1 like
Comment
-
No eipä tuo latausaika sitten mahdoton ole. Kotilatauksen mahdollisuus vielä selvittämättä. Pitää kysyä taloyhtiöstä saako parkkipaikan sähkötolpista latailla. On meillä joitakin sähköautopaikkojakin mutta ne saattavat olla varattuja. Pitää selvittää.
Ilmankos tuo Auto tuntui liikkuvan raikkaasti, kun yhteisteho tuon 367hv. Mielenkiinto kasvoi entisestään.
Minkälaisiin kulutuslukemiin pelkällä bensalla ajellessa pääsee maantieliikenteessä?
Comment
-
Jatketaan kyselytuntia. Bongasin oheisen kommentin tästä säikeestä (#16)
Suosittelen myös 16A sukolaturin hankkimista, jos ei tule jo mukana(itsellä tuli 8A, hankin heti 16A laturin). 8A ei riitä kattamaan lämmityksen sähkönkulutusta.
Kurkkaa ketjun viesti #13. Vähäinen sekalainen ajo pelkällä bensalla ollut noin 7l/100 km.
Selvisi, että taloyhtiössä olisi yksi vapaa sähköauton latauspaikka. Tein siis vertailulaskelmia:
A6 55 TFSI e oletuskulutuksella 10l/100km, verot 115€/vuosi, bensan ollessa 2€/litra ja meikäläisen perin vähäisillä ajoilla (n. 10000km/vuosi). A6 55 TFSI e siis menisi näillä spekseillä, jos puolet ajosta sähköllä ja toinen puolikas bensalla ja latauksen kululla 0,3€/kWh n. 1300€ per vuosi.
Kalkulaattori taas näyttää nykyisen A6 Ar 3.0TDiq vuosittaiseksi ajokuluksi (polttoaineet 7l/100km keskikulutuksella ja dieselin 2€/litra hinnalla + verot) n. 2200€ per vuosi.
Hybridille siis n. 900€ per vuosi vähemmän ajokuluissa.
Vakuutuksia ja huoltoja ei näissä ole huomioitu mutta ne on näille autoille suunnilleen samat. Ero on yllättävän paljon, Toki pitää huomioida sähköenergia mahdollinen hinnannousu ja toki polttoaineiden hintapaineet. Kuitenkin, mitä kalliimpia polttoaineet on ja diesel vs bensa hintaeron ollessa olematon, niin ero vain kasvaa. Suurin tekijä tietty dieselin korkea käyttövoimavero joka n. 750€/vuosi. Puhetta käyttövoimaveron poistumisesta on ollut mutta en ihan heti siihen usko, koska Suomi. Ja jos se poistuu niin sehän näkyy sitten dieselin hinnassa, koska käyttövoimaverolla on kompensoitu dieselin hintaa pumpulla.
Se vielä ihmetyttää miten autossa voi olla mainittu 367hv teho. Trafin mukaan 55 TFSI e bensakoneen teho on 185kW ja sähkömoottorin teho 55kW. Yhteensä siis 240kW eli 326hv. Mistä tulee puuttuvat 40hv? Onko bensa- ja sähkömoottorissa jokin overboost, joka nostaa kiihdytyksessä hetkellistä tehon määrää vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?Viimeksi muokannut Ilkka L; 25.10.2023, 14:18.
Comment
-
Tuo 8A laturin riittävyys tarkoittaa sitä että jos laitat auton sisätilat lämpiämään kännykästä niin lämmitys ottaa enemmän mitä laturi ehtii ladata. Ajoakku siis tyhjenee vähän lämmityksen aikana. Esim. ao laturi lataa niin paljon ettei akku tyhjene lämmitettäessä. Lämmitys on kyllä suht nopea, noin 10 min riittää pienellä pakkasella.
https://www.motonet.fi/tuote/deltaco...oduct=45-02431
Tuollaisen hybridin käyttövoimavero on noin 160€/vuosi.
Moottorin teho on suht sekavaa settiä. Alla lainaus netistä.
Mallimerkinnän 55 tarkoittaa audiksi, että järjestelmän yhteisteho on 362 hevosvoimaa (270 kW) ja järjestelmän yhteisvääntö on 500 newtonmetriä. Polttomoottori tuottaa 252 hv (185 kW) ja sen huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Sähkömoottorin suoritusarvot ovat puolestaan 105 kW (141 hv) ja suurin vääntömomentti on 350 newtonmetriä. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 5,7 sekuntia ja huippunopeus on hybriditilassa 250 km/h, pelkällä sähköajolla 135 km/h.
Tuossakin eri yhteisteho ja yhteenlaskettuna tulee eri tulos mutta tod näk softalla kun ohjataan moottoreita erikseen ja yhdessä niin siitä saadaan yhteistehoksi ja väännöksi se mitä Audi ilmoittaa.
- 1 like
Comment
-
Tuo 8A laturin riittävyys tarkoittaa sitä että jos laitat auton sisätilat lämpiämään kännykästä niin lämmitys ottaa enemmän mitä laturi ehtii ladata. Ajoakku siis tyhjenee vähän lämmityksen aikana. Esim. ao laturi lataa niin paljon ettei akku tyhjene lämmitettäessä. Lämmitys on kyllä suht nopea, noin 10 min riittää pienellä pakkasella.
https://www.motonet.fi/tuote/deltaco...oduct=45-02431
Tuollaisen hybridin käyttövoimavero on noin 160€/vuosi.
Veron määrä Perusveron määrä päivässä 0,181 €
Käyttövoimaveron määrä päivässä 0,135 €
Veron määrä päivässä yhteensä 0,316 €
Veron määrä vuodessa yhteensä 115,34
Niin ja mites tuo Audin uusi nelivetojärjestelmä: Quattro with Ultra Technology, joka käsittääkseni on myös tässä C8 hybridissä. Torseneilla ja Crown Gearilla, kun on tullut ajettua n. 20v niin vähän sieluun sattuu, jos näistä joutuu luopumaan ja ottamaan tilalle ei jatkuvan sähköisesti ohjatun nelivedon. Mutta kehitys yleensä kehittyy. Mitä mieltä raati on tästä? Meneekö C8 hybridi yhtä eleettömän tyylikkäistä lumisella tiellä kaistanvaihdoissa polanteiden yli yms. tilanteissa yhtä eleettömän tyylikäästi, kuin edeltäjänsä?
Niin ja jos oikein ymmärsin niin tällä nelivetotekniikalla pelkällä sähköllä ajettaessa auto ei olisi nelivetoinen, onko näin?
Comment
-
Hups, olet oikeassa meni tuo minun muistikuva veroista viime syksyltä hieman pitkäksi. Oman auton vero näyttää nyt trafista katsottuna 121,54€/vuosi.
Mjoo näissä on ultra quattro ja mitä yhden talven olen ajanut versus 4 talvea 4G korin Compella niin eipä näistä mitään eroa löydä. Kulkee yhtä eleettömästi lumisella tiellä ja yhtä lailla Rovaniemen lumirännissä ovi edellä jos haluaa. :)
On neliveto myös sähköllä ajettaessa. Sähkömoottori on vaihdelaatikon sisällä joka mahdollistaa saman vetotavan sähköllä ja polttomoottorilla.
Comment
-
Ainakin kuukkeliin piti hommata. Mutta noissa on jonkinlainen E-simmi myös, mutta en tiedä, että saisko sitä sitten jollain palvelumaksulla aktivoitua
Comment
-
Tuohon täytyy korjata, että SIM-korttia ei tarvitse mihinkään järkevään ominaisuuteen, mutta ainakaan omasta en saanut aina käynnistäessä tulevaa virheilmoa SIMin puuttumisesta pois ennen kuin ostin tuohon 5€ prepaid simmin.(autoliike oli poistanut auton alkuperäisen ja hävittänyt) :)
Ohjaustoiminnot menee tosiaan kiinteän E-SIMin kautta, etäohjaus/lämmitys/lukitus vaatii edullisemman Audi connect Remote & Control palvelun ostamisen(5€/kk), kun auto yli 3v vanha.Viimeksi muokannut Cid; 27.10.2023, 20:55.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viestiTuohon täytyy korjata, että SIM-korttia ei tarvitse mihinkään järkevään ominaisuuteen, mutta ainakaan omasta en saanut aina käynnistäessä tulevaa virheilmoa SIMin puuttumisesta pois ennen kuin ostin tuohon 5€ prepaid simmin.(autoliike oli poistanut auton alkuperäisen ja hävittänyt) :)
Ohjaustoiminnot menee tosiaan kiinteän E-SIMin kautta, etäohjaus/lämmitys/lukitus vaatii edullisemman Audi connect Remote & Control palvelun ostamisen(5€/kk), kun auto yli 3v vanha.
Edit: Kävin koeajamassa ja ihastuin niin, että piti kätellä kaupat autosta. On tuo vaan mahtava ajaa, enkä tällä kertaa havainnut erityisempää rengasmelua vaikka oli nastarenkaat alla. Auto siis 2022 Audi A6 55 TFSI e quattro. Kyseessä on ns. Audi Approved vaihtoauto 24kk/40000km tehtaan takuulla mikä vähän rauhoittaa mieltä. Akkutakuutakin on 160000km asti. Auton saan loppuviikosta ja sitten ne ihmettelyt vasta alkavat.Viimeksi muokannut Ilkka L; 4.11.2023, 06:10.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Pakko olla edellisen kanssa samaa mieltä. Monella eri tavalla huonoissa olosuhteissa eilisen ja tämän päivän aikana ajettu, reilu 800km työmatka takana. On vaan niin kovasti paljon rauhallinen ja vakaa ajaa, oli sitten minkälaista pöperöä tai jäisiä uria. Perille kun pääsee useamman tunnin ajomatkan jälkeen niin mukavaa kun selkää ei kolota eikä perse ole puutunut. Ja muutenkin sitä on ihan eri tavalla virkeä kun ei tarvi koko ajan paimentaa ajaessa. Matka vaan taittuu ihan huomaamattomasti, hiljaa ja mukavasti.
Nelosdieselin kulutus on nyt asettunut parin tankillisen jälkeen jonnekin 5,5-6,0 litran väliin.
Comment
-
A6 TFSI E ja akun koot
Hyvin vähän löytyy tietoa ja kokemuksia Audin hybridin päivityksestä eli uutisten mukaan 2021 Audi päivitti ainakin A6 ja A7 akun koon 14,4kWh:sta 17,9kWh:n ja lisäsi charge -ajotilan. Itsellä oli koeajossa A6 55 TFSI e sillä 14,4kWh akulla ja koeajosta nousi muutama kysymys
A) Hybrid-ajotilassa akku tyhjeni n 80km jälkeen (mittaristo näytti rangeksi 80km bensalle ja 0km sähkölle). Saako tässä vanhassa akkua mitenkään ladattua ajonaikana? Koska huomasin ongelman, että tyhjällä akulla en saa etukäteen autoa lämmitettyä (kadunvarsiparkki) kun se ei ole laturissa ja lämmitin on mallia ILP?
B) Auttaako tuo päivityksen yhteydessä lisätty charge -ajotila tähän ongelmaan että saa akkuun sähköä?
Comment
-
En tiedä milloin tuo akun päivitys todellisuudessa tapahtui vai alkoiko isompia akkuja valua pikkuhiljaa tehtaan linjalta mutta omassa 2022 A6 TFSI e 55 on tuo pienempi 14kWh akku. Auto rekisteröity loppuvuodesta 2021 ja on Audin mukaan 2022 vuosimallia. Jos akun koko mietityttää niin kannattaa varmistaa onko siellä 14,4kWh vain 17,9kWh akku ennen ostopäätöksen tekoa.
Comment
-
https://de.wikipedia.org/wiki/Audi_A6_C8
Wikipedian mukaan 02/2021 alkaen valmistetut on suuremmalla akulla. Rekisteritiedoistahan tuon tunnistanee 185kW vs 195kW.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ramp Näytä viestiItsekin tätä asiaa ennen ostoa tutkin, joten tälläinen kuva löytyi puhelimen syövereistä.
Comment
-
On subbari, mutta ei tasonsäätöä ikävä kyllä. Muutenkin koko ASS on melkoisen surkea, mutta toki mahdollista kyllä päivittää paremmaksi.
Lämmitys lähtee ainakin n.25-30% varauksella toimimaan.
Jos laskee nopeasti päässä, lämmitystehoa tuossa lienee jotain 4-5kw (perustuu kokemukseen, että 3,6kw ei riitä voittamaan seisontälämmityksen kulutusta), niin 15-20min lämmitys ennen lähtöä riittää. ~2kw tarvitsee varausta lämpiämiseen.
Huomiona, että vaikka olisi ladattu täyteen, mutta jos bensaa on alle on punaisella niin ei suostu esilämmittämään. Tätä en ihan ymmärrä miksi, oletan olevan joku omituinen jäänne polttoainelämmittimellä varustetuista autoista.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jtlaine2Kiitos hyvistä ja asiantuntevista vastauksista! Tohdin varmaan vielä kysyä kotilatauksen fiksusta järjestämisestä , kun yhdellä latauksella ei saa kaikkia arkiajoja hoidettua.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viestiOn subbari, mutta ei tasonsäätöä ikävä kyllä. Muutenkin koko ASS on melkoisen surkea, mutta toki mahdollista kyllä päivittää paremmaksi.
Comment
-
jtlaine2 jotain keskustelua asiasta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...A4#post1964616
Comment
Comment