Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C8 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 C8 ostamassa.

    Onko porukalla kokemusta Audin hybrideistä? Itse kävin juuri koeajamassa ja varasin samalla A6 50TFSI e quattro, vm2020, ajettu 68tkm. Hintaa kyseisellä koslalla 43000€.
    Äkkiseltään tuntui ajossa hyvältä ja tuolla hybriditekniikalla periaatteessa isomman osan ajoistani voisi ajaa sähköllä.
    Heitin n. 40min lenkin ja ihmettelin ihan, että en saanut melko railakkaalla ajotavalla kulutusta 3.1l enempää, normiajossa(n.20km työmatka) pystyisi kutakuinkin pelkällä sähköllä kulkemaan. Muita huomioita oli melko suuri rengasmelu ja alusta ei ollut mitenkään erityisesti A3:sta parempi montuissa/katkoksissa. Mielestäni C6 korisessa oli huomattavasti parempi alusta niiltä osin, tai sitten aika kullannut muistot.

    Onko hybriditekniikassa jotain erityisheikkoja lenkkejä tms. mistä tulisi olla tietoinen? VCDS:llä vielä ajattelin lauantaina lukaista koodit ennen varsinaisen kaupan lyömistä lukkoon.

    Poistivat jo nettiautosta kyseisen yksilön(eikä löytynyt edes myydyistä), mutta tässä aika vastaava vastaavilla varusteilla.
    Ediit, toinen lähes identtinen yksilö myynnissä, tästä puuttuu vain 360 asteen peruutuskamera, muuten samat varusteet.
    https://www.nettiauto.com/audi/a6/13366980
    Viimeksi muokannut Cid; 8.3.2023, 20:28.

    #2
    Täällä reilun puolen vuoden kokemus 2021 mallin 55 TFSIe Avantista. Mitään muuta ei ole (vielä) ollut kuin MMI kerran palautettu tehdasasetuksille koska MyAudi lakkasi keskustelemasta auton kanssa.

    Oletan että akku oli ladattu. Pieni keskikulutus johtuu siitä että lyhyen ajan keskikulutus näyttää koko matkan kulutukset sekä sähkölle ja polttoaineelle vaikka ajatkin vain osan matkasta polttomoottorilla. Eli kulutukset lasketaan suhteessa koko matkaan.

    Hybriditekniikan mahdollisia heikkoja lenkkejä en tiedä mutta vaihdelaatikko sisällä olevine sähkömoottoreineen vaikuttaa aika mielenkiintoiselta paketilta.

    Comment


      #3
      Akku oli kyllä ladattu lähes täyteen, lenkin lopuksi näytti että n.15km pitäisi vielä päästä sähköllä. Silti ottaen huomioon miten reippaasti päästelin niin olin yllättynyt. Oletin että tuolla ajotavalla mennään pääasiassa perusbensakonetta vastaavalla kulutuksella ja akku menee tyhjäksi samointein.
      Miten tuon kanssa motarilla? Työmatkasta 18km motaria ja loput 2km 40kmh aluetta, töissä vielä etuna että työnantaja tarjoaa 10A latausta sähköautoilijoille.
      Eli ajatuksena olisi, että pystyisin lähes ilmaiseksi tuolla kulkemaan. Kun taas miinuksena taloyhtiö on kieltänyt autojen lataamisen, joten kotona lataus ei onnistuisi.(ainakaan ilman erillisen mittarin asentamista)

      Ajatuksena olisi tuota pitää 3-4v, ja siinä ajassa kilometrejä tulee arviolta 70-100tkm, mutta eipähän noiden kestävyydestä tosiaan kenelläkään taida oikein kokemuksia vielä olla.

      Comment


        #4
        Tuossa 50 TFSIe:ssä on samankokoinen akku mitä omassa eli kesällä ihannekelillä pääsee noin 55 km. Talvella pakkasella noin kolmannes tuosta pois. Tietenkin nopeuden ylittäessä 90...100 km/h sähkökulutus kasvaa ja yli 130 km/h käynnistää pakolla polttomoottorin.

        Mutta noilla sinun spekseillä plussakelit pääset edes takas sähköllä ja talvella riippuen pakkasista sekä muutenkin kelistä osa matkasta menee polttiksella ajeluksi.

        Comment


          #5
          Miten muuten pidemmillä ajoilla, mihin on kulutus asettunut jos ei ole latausta?

          Comment


            #6
            Ei ole vielä tullut yhtään tankillista ajettua ilman sähköä. Mutta alle 6l/100 km ei pääse, sekalaisessa ajossa pyöritään seitsemän litran nurkilla.

            Comment


              #7
              Ok, tuo ei nyt pahalta kuulosta, itseasiassa todella alhaiselta jos vertaa nykyisen ja tuon painoa.
              Nykyisellä kolmosella mennyt keskimäärin se 7-7.5l/100km, alle kuuden en ole päässy edes matka-ajossa.

              Comment


                #8
                Click image for larger version  Name:	audi.jpg Views:	73 Size:	311,9 Kt ID:	1954019 Click image for larger version

Name:	WhatsApp-Kuva 2023-03-12 klo 21.25.25.jpg
Views:	4759
Size:	66,5 Kt
ID:	1954030

                A3:n vaihtui eilen tämmöiseen A6 50TFSI e quattroon.

                Ajelukokemuksena näin 1,5pv aikana voin kertoa seuraavaa nyt. Pelkällä bensalla ajoin tuonne Juupajoelle Tampereelta eilen(kuormana vaimon ja itseni lisäksi kesärenkaat), niin kulutusta näytti 80km matkalla 7,2l/100km. Tämä kyllä vaikuttaa melko uskomattomalta itselleni, koska aiempi 2019 A3 2.0tfsiq vei kutakuinkin saman tuolla matkalla(6.8l/100km) ja tässä kyseessä lähes 600kg painavampi auto.
                Latasin Juupajoella akun täyteen ja lähdin kylmällä autolla n.-6c säässä takaisin Tampereelle. Pääsin sähköllä 35km, sisälti n.24km asfalttitietä 90-100kmh nopeudella, sekä 11km erittäin mäkistä/mutkaista pikkutietä.
                Tällä perusteella pystynen kyllä ajelemaan ajoni pitkälti sähköllä jatkossa.
                Myös täytyy sanoa, että ensimmäinen auto jossa start-stop ei oikeasti häiritse. Polttomoottorin ja sähkön rajaa ei kyllä normi ajolla huomaa muusta, kuin käyntiäänestä ja kierroslukumittarista.


                Attached Files
                Viimeksi muokannut Cid; 12.3.2023, 21:31.

                Comment


                  #9
                  Onnea!

                  Laita sitten kokemuksia lisää tulemaan niin päästään vertailemaan. ;)

                  Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
                  Myös täytyy sanoa, että ensimmäinen auto jossa start-stop ei oikeasti häiritse. Polttomoottorin ja sähkön rajaa ei kyllä normi ajolla huomaa muusta, kuin käyntiäänestä ja kierroslukumittarista.
                  Täysin samaa mieltä. Kaikista edellisistä on start-stop koodattu heti pois mutta tästä en ole edes harkinnut.
                  Viimeksi muokannut välkky; 12.3.2023, 22:02.

                  Comment


                    #10
                    Liekkö pois koodaus hybridin kohdalla edes mahdollista? Eikös se lähtökohtaisesti sähköllä aina lähde.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä lähtee, sähköllä meinaan. Samaa miettinyt ettei pois koodaus taida edes onnistua.

                      Comment


                      • #12
                        Täällä ollut nyt vuoden A6 TFSIe 55 Avant. Tykkään autosta. Sähköllä menee päivittäiset ajot. Ei sinänsä pakollista ajoa, mutta jos toimistolle eksyy niin se on semmonen 8km suuntaansa. Illalla kauppa tai kuntosali onnistuu vielä.

                        Pyrin ajamaan kaiken mahdollisen sähköllä vaikka siellä melkeen se 400 heppaa tulee kun lapun painaa lattiaan. Tuo kitkuttaminen on tullut itselle joksikin ihmeelliseksi peliksi että tarvittaessa suljen vaikka ilmastoinnin että pääsen 2 viimeistä kilometriä sähköllä. :D sairasta, tiedän.

                        Keskikukutus vuoden ajalta ja 25tkm on vähän vajaa 4 litraa. Aina akku täynnä pitkille matkoille lähtiessä ja myös laturissa kun vain reissun päällä pystyy. Julkisissa latureissa en paljon lataa vaikka tuossa on kohtalaisen nopea sisäinen laturi hybridiksi.

                        Sportilla kun ajaa niin sehän käyttää Boost modessa myös akun energiaa. Motariajo syö akkua tehokkaasti. Pakkanen puolittaa rangen. Aina kaipaisi hieman lisää rangea. Seuraava on itselläni täyssähkö, on se niin mukava voimalinja. Yli -10 pakkasta käynnistää polttomoottorin väkisellä jos ei vähän kikkaile. ja kun polttomoottori käynnistyy ajossa tai pakkasen vaikutuksesta eikö haluaisi niin se on kuin krapula, tuntuu pahalta. :D

                        Appi ja sähköinen lämmitys / ilmastointi on kiva koirien kanssa. Plussan puolella kokonaisuus, ei tule äkkiä mieleen mitään tosi huonoa. Yhdesti on lavetilla vedetty huollon pihaan (joku voimalinjahäiriö) mut ei tarvinnu antaa edes valohoitoa kun se oli jo taas toiminnassa. Tosiaan silloin jos tuollainen vika tulee niin ei käynnistä myöskään polttomoottoria eli ei hyödy ns kahdesta voimanlähteestä jos toinen kyykkää. 5 vuoden pidennetty takuu tuo vähän rauhaa tähän. Ottakaa niitä kalliille vehkeille jos vain saa jotain. :)

                        Vaikka ajaisit sähköllä kokoajan niin öljyt ja muuthan noista pitää vaihtaa eli se on vähän kehno. Eli hintaa huolloilla sama kuin pelkillä polttiksilla. Siksi sähkö kiinnostaa myös, huollettavat osat hieman vähenee. Ja joskus jos polttomoottori käynnistyy kylmällä vahingossa niin pyrin ajamaan motin ja öljyt lämpimäksi. Välillä se käyttää polttomoottoria hyvin vähän aikaa kun kabiini tarvitsee lämpöä. Kabiinin pyyntilämpötila vaikuttaa muuten paljon sähkörangeen ja sähkönkulutukseen. Sillä on tullut pelattua mutta ei paleltua. Kyselkää jos tulee mieleen jotain!

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
                          Miten muuten pidemmillä ajoilla, mihin on kulutus asettunut jos ei ole latausta?
                          Nyt on käyty Rovaniemen jääratapäivillä ja mennessä tuli ajettua yksi tankillinen ilman latausta keskikulutuksen ollessa hiukan alle 6 l/100 km. <-- Tankkauksesta mitattu, ajotietari näytti 6,6 l/100 km.

                          Comment


                            #14
                            Tässä kun kohta parisen viikkoa tuolla tullut ajeltua, itsellä jo aikalailla vakiintunut, että näillä keleillä kun 90% motariajoa, niin pääsee sähköllä 35-39km, ihan ees taas töihin ei siis pääse sähköllä.
                            Harmillisesti vaikka pistin taloyhtiöön latausasiasta esityksen, niin hallitus torppasi. Kielto on ja pysyy ja ei saa ladata vaikka olisin omalla rahalla vaihtanut lämmitystolpan latausrasialliseen, jossa sähkömittari.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja kiNos Näytä viesti
                              Pyrin ajamaan kaiken mahdollisen sähköllä vaikka siellä melkeen se 400 heppaa tulee kun lapun painaa lattiaan. Tuo kitkuttaminen on tullut itselle joksikin ihmeelliseksi peliksi että tarvittaessa suljen vaikka ilmastoinnin että pääsen 2 viimeistä kilometriä sähköllä. :D sairasta, tiedän.

                              Appi ja sähköinen lämmitys / ilmastointi on kiva koirien kanssa. Plussan puolella kokonaisuus, ei tule äkkiä mieleen mitään tosi huonoa.
                              Pystyn niin samaistumaan tuohon ensimmäiseen :D Itsekin kisaan aina kulutuksesta työmatkalla itseni kanssa :-)

                              ​​​​​​​Lämmitys / ilmastoinnista tuli mieleen, että se lienee vakiona näissä hybrideissä vai onko siitä jotain variaatiota (joissain myynti-ilmoituksissa mainittu joku comfort-ilmastointi tms.)? Ja auton saa tuolla lämmitettyä vaikka parikymmentä astetta pakkasta? Ei siis tarvi lisälämppäriä tms.


                              Comment


                                #16
                                Saa tosiaan lämpiämään sovelluksen avulla etänä, auto hyvä olla kiinni seinässä jos lämmität tai rangea sulaa melko nopeasti.
                                Suosittelen myös 16A sukolaturin hankkimista, jos ei tule jo mukana(itsellä tuli 8A, hankin heti 16A laturin). 8A ei riitä kattamaan lämmityksen sähkönkulutusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvä tietää. Meillä tuli taloyhtiöön laturivalmius jo viime kesänä, joten ei vaadi itseltä kuin latausaseman hommaamisen, joten eiköhän tule hankittua viimeistään kun auto vaihtuu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Menee ehkä vähä off-topic kun tämä on A6 ketju, mutta tuli hommattua 2020 vuosimallin A7 hybridi. Tai no, haen heinäkuussa sen Saksasta (aika iso hintaero Suomeen verrattuna).

                                    Sattuuko kukaan tietämään, toimiiko ko. vuosimallissa Android auto langattomasti? Jostain luin, että vasta 2022 malleista eteenpäin toimii langattomasti, mutta eikö saa edes softapäivityksellä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos ja kun on samat softat kuin A6:ssa niin ei toimi langattomasti. Tuossa omassa 2021 mallissa toimii jo Carplay ilman piuhaa. Tai ainakin valikkojen mukaan, itsellä ei ole omenaa millä kokeilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, niin luin myös muilta foorumeilta, että omena toimii langattomasti, mutta Android ei. Tähän oli kyllä ratkaisuna langaton adapteri väliin, joten kokeilen ehkä sellaista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hei, olisiko kenellekään jäänyt talteen A6:sen vuoden 2019 tai 2020 hintalistaa ja lisälaitehintalistaa, tai osaisi kertoa millaisella googlen tmv. hakimen loitsulla sen saisi kaivettua esiin tuolta interwebin muistisopukoista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Samainen lista kiinnostaisi löytää täälläkin, jos jollain sattuu olemaan korjussa. Googlella koittanut etsiä useamman kerran, mutta ei ole toistaiseksi löytynyt.

                                            Comment


                                              #23
                                              Aiheeseen löyhästi liittyen, osaisko joku valistaa minua C8 B&O vaihtoehdoista? Niitä on ilmeisesti Premium ja Advanced Sound System vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin?

                                              Comment


                                                #24
                                                Itsekin tätä asiaa ennen ostoa tutkin, joten tälläinen kuva löytyi puhelimen syövereistä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tänks. Paperilla näyttää erot aika pieneltä mutta googlen mukaan tehoeroa järjestelmässä onkin sitten yli kilowatin verran.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Livenä en päässyt kuuntelemaan kuin premium versiota ja Audisounsystemiä. Ero näissäkin huomattava varsinkin mideissä ja subbarissa. Omassa siis tuo ASS josta päivitin subin, jonka vaihdolla soundi parani todella paljon.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Toi advanced B&O on aika harvinainen, saa katsella vähän nopeampaa C8:a että niitä edes alkaa tulemaan vastaan. Nousevat diskantit ja metalliset ovigrillit mistä helppo tunnistaa.

                                                      https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...l?id=370056790

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei ihan kynnet riitä konsonanttimalliin mutta 40TDI olis tarkoitus käydä ensi viikolla koeajaan. Eniten etukäteen mietityttää mitenkä se 204 hevosvoiman nelosdiesel jaksaa viedä melkein 1900kg painavaa vessaa vai kuoleeko sen kanssa heti ekaan yhdistelmän ohitukseen.



                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kaksi kertaa ollut Audi Centeriltä C8 lainassa Helsingissä käydessä. Luulin auton olevan kutoskoneella kunnes Mäntsälän Shelliltä kiihdytin ylämäkeen motarille Helsinkiä kohti, voiman puute realisoitui. Mutta onhan toi silti yhtä tehokas kuin tavis-autojen tehokkaimmat mallit.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            45 TDI mallimerkinnällä olevia kutoskoneita on kahta eri tehoversioo 231hp ja 245hp. Niinkin luotettavan sivuston kuin chip-tuning piste fi mukaan tuo kaksilitrainen softaantuisi 235hp/450Nm tasoon joten ainakaan numeroiden valossa ei paljon häviä vakiolle kutoskoneelle. Onhan se vähän alarajalla lähes 1900kg omamassan kanssa sellaiseen käyttöön ettei tarvi niin kamalan tarkkaan katsoa mihin väliin lähtee.

                                                            Moottorien luonteissa luulisi olevan sitten enemmän eroa, onhan se semmosta huudattamista aina enemmän kun on vähemmän mukeja mutta tuota voimalinjaa on kyllä kehuttu siitä että se on todella hienostunut ja kaikki ajonaikaiset polttiksen sammumiset ja käynnistymiset on saatu siivottua täysin huomaamattomiin. Toinen muuttuja on vaihteisto joka kutosen kanssa taitaa olla aina momentinmuuntimella ja pienmoottoreissa S-tronic?



                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X