Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laskua tiehallinnolle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laskua tiehallinnolle

    Tuhansien kilometrien ja monien vuosien jälkeen näillä kuoppaisilla periferian ajourilla...nyt se sitten kävi: Kuoppa hajotti Audia.

    Vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja sanoo, että laskua Tiehallinnolle. Onko kellään kokemusta?

    Meni ainakin etuvanne, ohjauskulmat, kallistuksenvakaajan kumihela ja tukivarsi... Satojen eurojen korjaus. Eikä vauhtia ollut kuin 60km/h! Tiellä on 80:n yleisrajoitus.
    Kyllä ottaa pannuun, kun itse maksaa polttoaineveroissa jo yksin sen verran, että sillä rahalla pitäisi tuon tien kunnossa.

    #2
    Ainakin joskus muistelisin kuulleen, että on ollut tapauksia, joissa on jaettu korvauksia vain, jos kyseisestä kuopasta on jo aiemmin valitettu. Pitäisi kuoppaan ajon jälkeen ensin soittaa, että täällä on tiellä paha kuoppa ja vasta seuraavana päivänä soittaa, että no nyt ajoin siihen kuoppaan.

    Huhupuhetta todennäköisesti.

    Comment


    • #3
      Lyhyehkö keskustelu samasta aiheesta

      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=57566

      Ota kuvia paikasta ja autosta, valita AINAKIN Kaupungille/kunnalle, tiehallinnolle ja paikkakunnan tielaitokselle. Kaveri kyseli muistaakseni poliisinkin kantaa asiaan. yrittänyttä ei laiteta. Itseäni aiemmasta topikista lainaten, älä silti ole liian optimistinen.

      Nimim. läheltä seurannut.

      Editti: Silloin kaverin kannsa tuo vastuunkantajan jäljitys aloitettiin sillä sekunnilla kun vahinko kävi.

      Comment


      • #4
        Tielaitos, tuo viimeinen rajamaa. . .
        Toimi seuraavasti: Tee vahinkoilmoitus kasko vahingosta, korjauta autosi, maksa omavastuu ja menetä bonuksia.
        Dokumentoi vauriot ja vaurion aiheuttaja(koordinaatit on hyvä olla, että voit eksaktisti osoittaa, missä monttu oli. Kuvaa monttu CSI tyyliin, mittanauhan kanssa. Hanki todistajia paikalle, todistamaan montun olemassa olo ja auton vauriot (autossasihan oli tapahtumahetkellä sattumalta kyydissä notaari, juristi ja tavarantarkastaja). ;-)
        Pyydä kuitit ja laskelma korjaamolta.
        Pyydä vahinkotarkastajalta lausunto vaurioiden mahdollisesta syntymekanismista, ammattikokemukseen ja aiempiin vastaaviin tapauksiin(ja niissä syntyneisiin vaurioihin) verraten (kyllä ne jotain kirjoittaa jos nätisti pyytää).
        Talleta kaikki dokumentit kahteen paikkaan.
        Lähetä reklamaatio, korvausvaade ja todisteet Tielaitokselle.
        Odota noin yksi kalenteri vuosi. Tielaitos aloittaa asian käsittelyn.
        Odota noin yksi kalenteri vuosi. Tielaitos antaa hylkäävän päätöksen.
        Itke ja revi 3kpl pelihousuja. Syö hatullinen paskaa.
        Maksa verosi, väistele jatkossa kuopat.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja QuattroTbo Näytä viesti
          Vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja sanoo, että laskua Tiehallinnolle. Onko kellään kokemusta?

          Oikein laadittu kirjelmä, mukaan todistajanlausunto, dokumentointi (kuvaa kuoppa, vaikka mittanauhan kanssa) ja korjauslasku vaaditaan. Omakohtaista kokemusta kahdesta tapauksesta joista jälkimmäisestä tuli suoritus tilille kun ensimmäisen kanssa oli harjoitellut tekemällä reklamoinnin väärin + venaamalla niin kauan että kun piti jälkikäteen dokumentoida tiessä oleva kraateri, TVH:n asfalttikakkupartio oli sen jo korjannut.

          Comment


            #6
            Itsellä kymmenkunta vuotta sitten vastaava kävi. Korvauksen sain kyselemättä, tosin vastapuolena Tampereen kaupungin katuosasto. Sade oli huuhtonut täytteet kadun alta ja paikalle oli jäänyt teräväreunainen reikä.

            Pari viikkoa myöhemmin luin Aamulehdestä, että samaan läpeen oli osunut 32 autoa ennen minua, mutta kukaan heistä ei ollut ilmoittanut kaupungille ko. vauriosta. Mulla oli ihan sattumalta kaupungin päivystyksen numero, niin ilmoitin.
            Korvaus kuitenkin lehden mukaan maksettiin kaikille, jotka jättivät korvaushakemuksen.

            Comment


              #7
              Tuurikysymys siis, osuuko kunnan vai tielaitoksen tien kuoppaan :)

              Comment


              • #8
                Nyt on asia vireillä Poliisilla.

                Tähän mennessä mennyt näin:

                0. Vahinkojen, paikan ja olosuhteiden dokumentointi kameralla ja kirjallisesti, todistajan läsnäollessa a.s.a.p. (Vakuutusyhtiön neuvojen mukaan)

                1. Valitus tiestä Tiehallinnon asiakaspalveluun (puh 02002100), jotta asia tilastoituu. Tilastojen perusteella kuulemma arpovat resursseja ja korvauksia. Tiestä pitää valittaa paljon, jotta sitä hoidetaan tai siellä tapahtuneet vauriot korvataan! Tienhoito ei siis paikallisen tiemestarin mukaan olekaan itsestään selvää, vaan pitkäjänteisen valittamisen ja/tai päättäjäsuhteilla ansaittava asia. Tosi hieno asenne.

                2. Soitto paikalliselle tiemestarille, joka kertoi yllä olevan ja tietenkin tivaa v-mäisellä sävyllä, että "Paljonkos sulla oli sitä kumia siinä vanteen päällä? Oliko ihan 35-sarjan profiilia vai jopa 45?"... (Renkaana tavallinen 215/55R16 Hakkapeliitta) Oletti kai, että olen joku varaton teini, joka yritää maksattaa korjaukset ja uudet vanteet valtiolla... tai mikä pahinta, kyse oli hänen omasta asenteesta.
                Minulle kyse on periaatteesta saada oikeutta ja surkeaan tienhoitoon kyrpiintymisestä. Jokainen kyläläinen, jonka kanssa tänään asiasta puhuin, on kyrpiintynyt tielaitokseen ja kyseiseen tiemestariin.

                3. Vahinkoilmoitus/tutkintapyyntö Poliisille. Ilmoituksesta itselle kopio, joka liitetään Tiehallinnon vahingonkorvaus-lomakkeen mukaan, sitten kun korjaukset on tehty ja itse maksettu.

                4. vaihe, eli itse korjaus ja korvausten hakeminen tapahtuu perjantaina.

                Kyllä tämä viranomaisilta oikeuksiensa penääminen työstä käy.
                Kyse ei ole suurista summista, vaan OIKEUDESTA ja VASTUUSTA.
                Tiemestarin puheiden rivien välistä ja äänensävystä paistaa läpi sellainen asenne, että minulla ei ole oikeutta eikä hänellä vastuuta...

                Tällaisessa maassa me asumme.
                Viimeksi muokannut QuattroTbo; 22.1.2008, 20:30. Perustelu: Renkaan koko...

                Comment


                • #9
                  Pakko kans tähän vastata ku samanmoisen keissin kävin viime keväänä läpi.
                  Loppujen lopuksi kun oli pari kertaa rovaniemello soittanut siellä kun nuo päätöksen käsitellään niin sain rahani 5½kk sai odotella mukamas ruuhkan purkautumista kuulemma. Hyvät valokuvat ja dokumentit on pakko olla muuten ei tuu mitään, kuoppa johon ajoin oli jo yöllä käyty korjaamassa.

                  Comment


                  • #10
                    Ei pitäisi todellankaan yleistää, mutta jotenkin tullut sellainen kuva noista tiemestareista, että ovat yleensä työuransa ehtoopuolella ja ehkä toimivat sillä vanhalla totutulla tyylillä. Ennen vanhaan tiemestari oli heti nimismiehen jälkeen arvokkain ja vaikutusvaltaisin henkilö seudulla :D

                    Comment


                    • #11
                      morjes.. mulla sen verran omakohtaista kokemusta tommosesta et ei oo ihan läpihuuto juttu.. ajoin joensuusta kuopioon menevällä tiellä routamonttuun vauhtia 80km/h"rajoitus 80", monttu n1.5m pitkä ja n.10cm syvä.vanne meni kierroks ja renkaaseen ns.kudosvaurio. tein ilmotuksen tiehallinolle ja soitin poliisit kuvaamaan kuopan ja tekemään lausunnon tiehallinnolle,poliisit olivat sitä mieltä et hengenvaarallinen,koska jos motoristi tjms ajaa siihen niin kaatuu melko varmasti. ok oletin et saan rahat vanteesta mut vitut, tiehallinto vetos et keväällä eivät voi valvoa tien muutoksia koko ajan ja sit kun oli noi 215/45 17 renkaat jotka heidän mukaan on ihan perseestä ja ei sovi "oliko se suomen teille vai miten" ja väittivät et olin ajanut ylinopeutta.. no kärsin koko lystin itse..

                      tapaus sattui 2005

                      Comment


                      • #12
                        Eikö laki edellytä että tie pitää sulkea jos se ei ole nopeusrajoitusta "kestävässä kunnossa", tai vaihtoehtoisesti aloittaa korjaustoimet ja ohjata liikennettä sitten sen mukaan nopeuksia tarvittaessa muuttaen?

                        Lisäksi, vaikka olisi kuinka "amis" ja matalaprofiilirengaat, ei korvausta voi evätä sillä perusteella niin kauan kun kysymyksessä on hyväksytty kumi.

                        Tuntuu että tuolla tiepuolella on semmoinen asenne että maalaisjärkeä pitää käyttää ja hidastaa jos on esteitä ja nähdä ja tietää ne jo etukäteen.

                        Jos puhutaan liikenneturvallisuudesta ja siitä mistä me maksamme, asiaa pitaisi kuitenkin lähteä purkaamaan asenteella, ettei niitä vaurioita siellä ole.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on kerätty läjäpäin todistajanlausuntoja. Ambulanssikuskeita tuli pahaa noottia tiehallinnolle.

                          Vanteen oikaisu vielä, niin kaikki korjauskuititkin on kasassa. Älytön vaiva, mutta periksi en anna. Prkl!

                          Comment


                            #14
                            Don Quijote.

                            Comment

                            Working...
                            X