Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihtomoottorin vaikutus auton jälleenmyyntiarvoon (?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihtomoottorin vaikutus auton jälleenmyyntiarvoon (?)

    Tere,

    Hypoteettinen kysymys raadille.

    Uudehkon auton (alle 100tkm ajettu, alle 5 vuotta vanha) moottorissa ilmenee ongelma, jonka korjaaminen edellyttää laajamittaista remonttia. Halvemmalla pääsee, jos vaihtaa vaan tilalle käytetyn moottorin purkuautosta.

    Olettaen että vaihtomoottori on niin asiallinen kuin päällisin puolin voi todeta, ja saman ikäinen / samoilla kilometreillä kuin auto - miten käy jälleenmyyntiarvon?

    Oma mielipiteeni on, että kahdesta vaihtoehdosta mielummin hankkisin käytettynä ajoneuvon jossa on alkuperäinen moottori; vaihtomoottorinen epäilyttäisi mutu-tuntumalla. Tähän vaikuttaa vahvasti auton ikä, ajokilometrit sekä syy moottorin vaihtoon (esim. alkuperäisen tuhoutuminen kiertokangen pettäessä on aika hyvä syy laittaa vaihtopata tilalle, ja se lieventää epäilyksiä...), mutta silti siis aina pieni pelko takalistossa...

    Kunhan kyselen,
    Viimeksi muokannut jasso; 16.1.2008, 22:18. Perustelu: Gysymys = Guestion, Kysymys = Question

    #2
    Mitäs sillä on väliä, onko sielä alkuperäinen vai vaihdettu pata, jos kyse on vastaavasta moottorista ja vaihto on tehty siten, että ilman kertomista ei vaihtomoottoria edes erottaisi.

    Comment


    • #3
      Täysin OT:na; mikä koneessa vialla / miten ilmenee?

      Vaihtomoottori vaikuttaa ainakin omassa mielessäni jälleenmyyntiarvoon. Epäilisin, että "tavallinen" autonostaja valitsee mieluummin sen auton johon moottoria ei ole vaihdettu, ellei syy ole joku todella selvä ja sellainen joka ei ole johtunut auton aikaisemmasta historiasta ( esim. puutteelliset huollot yms ).

      Comment


      • #4
        Kyseisessä tapauksessa ongelma on moottorin liiallinen öljynkulutus.

        Itse näen ongelmaa huoltohistorian kanssa; jos autolla on aiemmin ollut hyvä huoltohistoria, menettää se merkityksensä kokolailla täysin siinä vaiheessa kun keulille nostetaan eri moottori.

        Toisaalta jos huoltohistoria on mitä sattuu, tai autolla ajettu huomattavan paljon, niin tämä ei ole läheskään niin nuukaa. Ja tietty jos historiasta huolimatta koneessa on ilmiselvästi vikaa, niin en nyt tiedä voiko sitä pitää minkäänlaisena argumenttina.

        Modernissa autossa olettaisin että huoltoväli-ilmaisin näyttäisi myös vaihdon jälkeen mitä sattuu (?)

        Rivien välistä voi lukea että koitan järkeillä onko oikeampi tapa korjata isommalla kululla alkuperäistä moottoria, vai vaihtaa halvemmalla toinen pata tilalle ja toivoa parasta ;) ... mutta keskustelun kannalta näin "yleisestä mielenkiinnosta"

        Comment


          #5
          Se vähä riippu mistä moottorista on kyse ja mikä siellä on oikeasti vikana, että kumpi kannattaa.

          Jos ja kun kone on avattu ja pistetty kuosiin niin sen tietää olevan kunnossa.
          Vaihtokoneesta ei oikeasti ole mitään takuita. Jos vielä jostain kolariautosta, niin aina oma riskinsä mun mielestä semmosessa.

          Paljonko se sitten syö öljyä? Ja mistä koneesta kyse? Taustalla lienee silti joku oikea murhe, eikä vain hypoteettisesti kysellä ?

          Comment


          • #6
            Noissa v8 koneissa lienee joku tyyppivika tuon öljyn kulutuksen suhteen. Itsekin olen käynyt katsomassa yhtä 2000 mallin S6:sta jossa ei öljytikku edes kastunut..

            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55305 Tässä topicissa aloittajalla samansuuntaisia ongelmia koneessa ja vikakin saatu korjattua...

            Comment


            • #7
              Heh, mitäpä sitä kiertämäänkään, kone on 70tkm (vian ilmenemishetkellä n. 60tkm, tässä on jo jokun aikaa pulattu vaihtoehtoja...) ajettu S4:n V8. Vie reilun litran per tuhat kilsaa, eli tuplasti se mitä tehdas pitää tällä moottorilla normaalin kulutuksen ylärajana.

              Audicentteri ehdottaa männänrenkaiden vaihtoa, mutta toisaalta ohivuoto/puristusmittaus ei näyttänyt selvää heittoa missään sylinterissä joten alan itsekin kallistumaan aika vahvasti noiden ohjureiden puoleen (liittyen siis tuohon toiseen topicciin).

              Comment


              • #8
                Jos nuo on Suomalaisia kilometrejä, niin siinä koneessahan täytyy olla jokin selvä vika.
                Ei siis mikään 8x öljyrengas kulunut, vaan se täytyisi olla yhdessä sylinterissä tai sitten sille koneelle on tapahtunut jotain, joka tuskin korjaantuu uusimalla 8x jotain pikkuosaa.

                Eli tarkoitan, että jotain on hajonnut, ei siis pelkästään kulunut. Korjatahan sen voi, mutta syy pitäisi ensin hajoamiselle selvittää.

                Comment


                  #9
                  Mitä öljyjä käytät? Mulla oli vastaavaa ilmiötä V8:ssa, mutta siinä auttoi öljyn vaihto toiseen (Valvoline)

                  Ja kulutti tuo mun A8:kin öljyä, varsinkin jos anto suht runsaasti jengaa.
                  Mutta molemmat oli 200tkm ajettuja. Mitään savuttelut tms ongelmia ei silti ollut.

                  Litra tuhannella on kuitenkin suht paljon kyllä. Olisko sitten tosiaan kaikissa tuon ikäluokan v8:ssa sama ohjuriongelma?

                  En usko, että siellä on mitää rikki oikeasti. Jotain häiriöääntä tai hajua tai savua vois tulla silloin tuollasesta öljynkulutuksesta.

                  Oletettavasti Audicenter ei ole avannut yhtään vastaavaa konetta, joten aika kiva hatusta heitetty männän renkaiden vaihto.

                  Comment


                  • #10
                    Kulutus mitattiin 503-speksin longlife-castrolilla eli se joku SLX III tms, 0w30 (kuulostaa sairaan luihulta mutta ohjekirja sanoo samoja lukemia, kummalliseksi ajat muuttuneet).

                    Vaihdatin jo kertaalleen uudemman 504-speksin mukaiset castrol edget sisään (5w30), perstuntumalla ei ihan niin usein huuda lisää öljyä mutta ero ei ole dramaattinen.

                    Yhden kaverin kanssa kun yleisluontoisesti juttelin, niin ilmoilla kävi sellainenkin teoria että kun auto on seissyt liikkessä jonkun aikaa (>6kk) niin joku ohjureiden kumeista on saattanut jumittaa, ja nyt se on sitten hypännyt pois paikaltaan. Ei kyllä mitään hajua kannen rakenteesta noin muuten, että tietäisi onko moinen ylipäätään mahdollista - mutta näitäkin kai käy autoissa, joita ei ole ajettu pitkään aikaan... (?)

                    Comment


                    • #11
                      Tyhmä kysymys, mutta eikö sinne saa laittaa ihan oikeaa öljyä? Esim. jotain 5W-50:stä.

                      Comment


                      • #12
                        No en ainakaan itse mitään helvetin longlifeja käyttäisi, jos kymppitonnilla menee 10 litraa ainetta. Eikä tarvitse vaihtaa kuin suodatin, öljyt vaihtuu itsestään. Tuo vaan on niin, että nykyään valmistajat käytännössä pesee kätensä sillä, että laitetaan sen verran suuri toleranssi öljynkulutukselle ohjekirjaan, ettei ainakaan takuuaikana paljoa tarvitse koneita aukoa. Tosin tuo on kyllä tolkuton määrä mitä sulla menee.....

                        Comment


                        • #13
                          Kokeile jotain 5W40 tai 50 öljyä litkun sijaan, ja katso mitä sanoo.
                          Ei tuommoinen kulutus ole tervettä

                          Comment


                            #14
                            Eikös se mennyt niin, että mitä korkeampi luku niin sitä litkumaisempi öljy. Eli 0W30 on
                            paksumpaa kuin 0W40, kuumana.

                            edit: ajatusvirhe, just toisinpäinhän se oli.
                            Viimeksi muokannut haraldh; 24.1.2008, 14:18.

                            Comment


                            • #15
                              Eikös se tuo ensimmäinen luku kerro aika pitkälti juoksevuuden, toinen on muistaakseni joku puristuskestävyys tai jotain. Ferrarit syö jotain 10W60???

                              Comment


                                #16
                                Ensimmäinen luku kertoo öljyn viskositeetti luokan kylmässä ja toinen taas kuuman öljyn luokan.

                                Comment


                                • #17
                                  Epäilemättä paksummalla öljyllä kulutus vähenisi, mutta kun manuaalissa sanotaan vw 503 / 0w30 niin haluaisin ajatella että se on sillä sen pitäisi toimia ... ja selvää on että koneessa on vikaa, käynnissä on neuvottelu myyjäliikkeen kanssa miten asia ratkaistaan ja he ehdottivat käytettyä vaihtomoottoria*.

                                  Siksikin siis yleisellä tasolla tuo kysymys, miten käy jälleenmyyntiarvon - koska itselle on aika laiha lohtu, jos vika = öljynkulutus saadaan aisoihin mutta samalla autosta tulee arvoton. Tavallaan, leikkaus onnistui mutta potilas kuoli. Alkaa menemään aiheen vierestä... mutta hyviä kommentteja, kiitos ja lisää vaan! :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllähän toi kulutus on aivan liikaa, oli öljyt mitä tahansa. Oma mielipiteeni on se, että käytetty vaihtomoottori on aina kysymysmerkki, korjatusta moottorista taas tietää mikä on kunto. Ohjurikumien tarkastus ei nyt pitäisi olla niin mahdottoman kallis operaatio, etteikö ensin kannattaisi kurkata onko se moottorissa vialla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mielenkiintoinen juttu, tähän mennessä olen elänyt siinä uskossa että virallinen "limiitti" normaalille öljynkulutukselle on 0,5l/1000km kun näin kertoivat audicentterillä.

                                      Auton myynyt liike oli nyt saanut Audin pääkonttorilta vastauksen että kyseisellä moottorilla (eli tuo S4:n V8) raja onkin litra per tuhat km.

                                      Kellään veikkauksia mistä asiaan saisi varmuuden?

                                      Selväähän on että ei tuo tervettä kulutusta ole, mutta nyt on kyse siitä kenen pussista korjauskustannukset menevät. Sattumoisin sillä 5w30-öljyllä kun menee alle sen 1l/1000km-rajan...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla lukee oikein manuaalissa että 1l/1000km öljynkulutus on normaalia. Mutta on se kyllä vähän liikaa, vaikka kuinka "normaalia" olisikin.
                                        Uskoisin että jos ohjurien kumit fuskaa, niin niiden vaihto on vain väliaikainen korjaus. Tai ainakin siinä tapauksessa jos itse ohjureissa on väljää. Noilla kilometreillä ei kyllä luulis olevan, mutta kuitenkin.
                                        Itse lähtisin varmaan remppaamaan tuota moottoria vaihtomoottorin sijaan. Uuden moottorin hinnalla kuitenkin saa jo aika paljon aikaiseksi ja täysin läpikäyty moottori kuulostaa myyntiä ajatellen paremmalta kuin vaihtomoottori.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuo on totta, vaihtomoottorin hinnalla saa vanhan jo rempattua melko lailla. Lisäksi noiden vaihtomoottorien historia ym. on hämärän peitossa, koskaan ei voi olla ihan varma mitä saa. Toki jos vaihtomoottori on tehdaskunnostettu/uusi niin asia on eri

                                          Comment


                                          • #22
                                            Heh, nyt kun katsoin manuaalia tarkemmin niin täällä lukee ihan selvällä saksan kielellä että ajotyylistä riippuen kulutus voi olla jopa 0,5l/1000km. Eli yli toleranssien mennään, jos toleransseja ei ole jälkikäteen muutettu. Käyköhän sellainen päinsä (?)

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo 0,5l/1000km. on vaan valmistajan hopöä jolla sitoutuvat irti korjamisesta, jos kone alkaa syödä noin paljon öljyä. Kyllä tarttsi tehä jotain, jos noin paljon kuluttaa.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X