Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Töistä lähtiessä urssin mittarissa -27. Ensimmäiseen risteykseen hidastaessa kaasupoljin ylhäällä nelonen päällä ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näyttö 8,3. Risteyksestä kiihdyttäessä loppuivat atk:sta numerot kesken. Aika kankeaa oli meno alkuun muutenkin, onneksi lämpenee nopeasti.
Jep, pirkkapisteitä ei Nesteen kylmäasemilta saa vaikka kauniisti pyytäisi.
Ohikulkumatkalla tankkasin Eurajoella Neste kylämäasemalla ja kyllä se vinkui plussakorttia. Ei ole muualla tullut tuota vastaan ja en tiedä tuleeko plussat tuosta mutta korttia näytin ja jään odottamaan miten käy.
No kun kovin vähän tulee käytyä S-ryhmän paikoissa, niin ei pääse lähellekään viittä prosenttia. S-ryhmän asemilla kun aine on aina keskimäärin 5-6 senttiä kalliimpaa, niin ei tule käytyä. Myöskään K-plussaa tarjoavilla asemilla en käy. Niilläkin on tapana olla 2-3 senttiä kalliimpia kuin muut. Plussa eduilla ei siis sekään kannata. Otan ainetta sieltä, missä normi matkojen varrella halvinta on.
kiuruvedellä abc:llä 98E hintaan 1,659€, teboililla hintaan 1,729€, nesteellä 1,699€ ja ST1:llä 1,659€.. Tulee kyllä abc:ltä tankattua joka kerta.. mutta hirveesti vaihtelee polttoaineiden hinnat kun samalla kylällä dieselin hinnan erokin voi olla jopa 7 senttiä/litra
Juuh, varaa täys tankillinen meno vettä kun menet tuonne, saat sen kulumaan siinä muutaman kilsan jonossa joka johtaa asemalle :)
Ihan kiva idea, mutta itse en tosiaankaan mene lähellekkään tuota eläintarha nestettä huomenna. Siellä on suht varmasti kaikki pk seudun autot hakemassa halpaa bensaa.
Se on jännä miten nuo alennukset saa suomalaiset liikkeelle.
jos toi olis n. 30 senttiä halvempaa kuin muualla, niin "voitto" omaan tankkiin olis 18e. Se että jonottaisin varmaan sen tunnin tai kaks että saisin bensan, niin aika surkee "palkka" sille tulis...
Toi ois tossa ihan lähellä duunia, mutta ei silti kykene ymmärtämään niitä jotka sinne punkee jonottamaan. Ehkä joillain on vain aikaa, hermot terästä ja Sulo Vilenin maailmankatsomus.
Itse voin nähdä sieluni silmin, että asemalle kurvaa tällä hetkellä vanhapatu autonsa kanssa ja jättää parkkiin siiheen pumpulle. Jonka jälkeen papparainen menee sisälle jumittamaan ja odottamaan puolta päivää :)
Vai koskee tuo vaan sitä alkomahoolilitkua? Aamusella ei kyllä näkynyt jonoja, kun ohi ajoin. Ja tietämätön kun olin, niin tankkasin vartti aikasemmin muualla hintaan 1.647e/l, tuo oli tosin sitä perinteistä 98E.
1,402€ oli kaikki 95E10, 98E5 ja diesel Eläintarhan Nesteellä. Ei ollut jonoja vielä äsken, ihan normaalisti pääsin ruokkiksella tankkaamaan tuolla. Iltapäivällä tilanne eri.
Neljän aikaa oli aikamoinen jono, kun ajoin kotia päin ohi tuosta Eltsusta. Ois kyllä saanu olla reippaasti alle euron litra että ois saanu mut jonottamaan sinne.
Nopeasti laskettuna tuo olisi antanu n.25€ säästön täyteen tankattuna (90L). Ei saa mua ainakaan jonottamaan, saati ajamaan jollekkin tietylle asemalle.
Eipä tuo bensa vielä hirveän kallista ole. Kotiseudulla oli jo puoli vuotta sitten 1,8 € litra. Kylläkin 98. Nyt hinnan nousun myötä en tiedä hintaa. Kuunvaihteessa, kun käyn kotona, vois taas katsoa, mennäänkö 2 € yli.
Olisihan se ihan vallan kamalaa jos polttoaineiden verokohtelu olisi sama kaikille...
Juu, nythän bensan/dieselin verokohtelu ei ole sama, koska dieselautoilijat maksavat edelleenkin kohtalaisen paljon sitä "käyttövoimaveroa".
Minäkin maksan nykyisellä verotuksella ("käyttövoimavero" huomioiden) ja nykyisellä kulutuksella/dieselin hinnalla aika tarkkaan: 1,95€/l. Olisi varsin tervetullut juttu, jos selviäisin 1,8€/l hinnalla eikä käyttövoimaveroa tarvitsisi maksaa.
Jos ajatellaan yksityisautoilijoita eikä raskasta liikennettä niin onhan se dieselillä ajavan kulujen nousu ainoastaan periaatteellisen tason ongelma. Keinotekoista verosysteemiä on pidetty yllä jo niin kauan että kansa on ehtinyt tottua vallitsevaan politiikkaan jossa dieselillä on halvempi ajaa kuin bensalla. Kukaan ei tosin vieläkään ole aukottomasti perustellut että miksi näin pitäisi yksityispuolella olla? Miksi joku polttoaine pitäisi olla veroteknisesti eri viivalla kuin joku toinen. Nyt puretaan dieselien käyttövoimaveroa ja nostetaan litrahintaa jolloin se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Muutama vuosi sitten iso D maksoi euron litra ja nykyauto kulutti sen <5l satasella. Siinä ei paljon paina joku 500€ vuotuinen vero jos vastaava bensa-auto tuli 5000km vuotuisilla ajoilla kalliimmaksi. Nyt kun tätä rakoa on lähdetty kaventamaan ja purkamaan monimutkaista ja eriarvoistavaa verotusta niin tuntuu että vuosia halvalla päässeet dieselautoilijat vetävät tokallisen hernettä nenään kun joutuvatkin maksamaan saman verran kuin bensiiniä tankkaavat ovat maksaneet koko ajan.
Henkilökohtaisella tasolla varmasti löytyy surullisia ja koskettavia tarinoita siitä miten kaikki rahat ja elinkeino katoaa kun polttoaineen hinta nousee 0,20€ litra. Näin on aina ollut ja tulee olemaan myös silloin kun puhutaan vaikka 2€ tai 3€ litrahinnoista.
Myönnetään että olen polttoainefasisti mutta otetaan esimerkin vuoksi hypoteettinen tilanne:
Tilanne että omistaisin dieselkäyttöisen henkilöauton jolla ajaisin 50tkm vuodessa. Polttoaineiden veromuutosten jälkeen huomaisin että samat ajot tulisivat minulle 500€ vuodessa halvemmaksi jos vaihtaisin vastaavaan bensiinikäyttöiseen. Totta munassa marssisin autokauppaan, jos pelkkä polttoainetalous olisi ratkaiseva tekijä.
Omia ajoja nuo nyt ei niin hirveästi hetkauta. En toisaalta usko että vaihtamalla bensapeliin ajoistani tulee 500€ halvempia, eikä tätä varmaan kukaan usko.
Mutta kerrannaisvaikutukset huolestuttavat, kaikki kuljetukset kallistuvat kun tietääkseni bensakuormureita ei niin hirveästi ole.
Nostakaa vaikka suoraan kolmeen euroon, niin saadaan olla rauhassa vähän aikaa. Ei siinä kauan mene kun tulot ja muut löytävät balanssin tuohonkin tasoon. Inflaatiostahan tuossa on vissiin kyse?
Ja nyt kun ja jos nostetaan, niin Ok jos poistetaan ajoneuvovero niin että saataisiin kohtuuhintaan vähän uudempia kinnereitä tänne pohjolaan.
Lisäkustannus maitoon on pieni, ja leipään, ja sokeriin, ja kaikkeen.
En minäkään ole niin huolestunut, ottaa vain päähän nämä jonninjoutavat säätämiset joka keikauttaa tasapainon vähäksi aikaa. Oravanpyörä kun kuitenkin pyörii koko ajan.
Lisäkustannus maitoon on pieni, ja leipään, ja sokeriin, ja kaikkeen.
Niin, pienistä puroista tulee iso virta. Jo nyt pelkästään kallistunut polttoaine on nostanut mojovasti inflaatiota, puhumattakaan siitä mikä tilanne tulee olemaan seuraavan puolen vuoden sisällä, kun viimeisetkin polttoaineen hinnan korotukseen vaikuttaneet tekijät on realisoituneet päivittäistavarakauppaan ja kaikkeen muuhunkin. Voi vaan kysyä, onko palkat nousseet samaan tahtiin?
Eniten tässä ottaa pattiin Suomen tempoileva veropolitiikka, jonka varaan yksityishenkilö ei voi laskea mitään ja silti pitäisi pystyä tekemään järjellisiä päätöksiä, kun tulee taas aika investoida seuraavaan autoon.
Comment