Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensan hinta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Bierdie Näytä viesti
    1500? ei riitä korvaukseksi siitä että joutuis ajaa kiiselillä :D

    ehkä jos ton verran sais kuussa niin sit :)
    2.8 AAH C4 A6 => 1.9 tdi AVF 3BG Passat, 200? kuussa säästöä polttoaineessa (sis dieselvero). Laskettu toteutuneista kulutuksista.

    Ihan ei pääse tuohon vaatimukseen, mutta n. 9% kuukaudessa lisää nettotuloa auttaa kestämään. Tai jos haluaa toisin ilmaista, niin yli 200 tölkkiä olutta kuukaudessa ;=).

    Comment


    • Oman AAH koneen kulut laski kummasti kun viisumin hommas. (Viime kerralla 26.1 ruplaa =0,652€/l)

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
        Se vaan on edelleen harha, ettei dieselautoilu tule halvemmaksi.

        Toki riippuu paljon miten vertauksen tekee.

        Jos lasken tuon nykyisen automaatti Passatin mukaan, jolla ajelen sen n. 20tkm vuodessa vaikka seitsemän litran keskikulutuksella ja vertaan sitä bensa-autoon, joka minulla tulisi olemaan hyvin todennäköisesti sellaisen 10 litran keskikulutuksella oleva, tulee Passat näillä hinnoilla edelleen n. 700e/vuosi halvemmaksi.

        Tuohon on laskettu käyttövoimavero mukaan.

        On tietysti eri asia, jos vertaan johonkin 1.2TSI koneeseen tai hybridiin mutta todellisuudessa sellaisia koneita mulla ei koskaan mitä todennäköisimmin tule olemaan.

        Kyllähän sen bensan hinta nousee samaa tahtia kuin dieselin, vaikkakin dieseliin lie vuodenvaihteessa tulossa ylimääräinen korotus vielä, jota bensaan ei tule.
        Nuo laskelmat ovatkin uuden auton hankintaa ajatellen tehty. Vastaava dieselmalli kun on pääsääntöisesti jonkun verran kalliimpi ja uuden auton ostaja ajanee esim. 3 vuotta tai 60tkm jonka jälkeen vaihtaa. Tänä aikana esim perus-golf ei tule dieselinä halvemmaksi.

        10 vuotta vanhoja käytettyjä ei liene kovin järkevä vertailla, yksilöerot niin kulutuksen kuin ostohinnan ja jälleenmyyntiarvojen osalta pilaavat tuloksen.

        Comment


        • Tietenkin vertailen juuri niitä autoja, joita voisin ajatella ostavani ja jotka sopivat kukkarolleni.

          Comment


            ...arkiseen ajeluun ja työkäyttöön dieseli paketti kulkine ja "fiilistelyyn" ja muuhun "turhanpäiväiseen" ajeluun jotain muuta...vaikka ässä:)

            Comment


              Siten saa paikan kahteen pöytään essonbaariin jossa päivitellä polttoaineen hintoja :)

              Tuohon aiempaan vielä, noissa bensa vs diesel laskuissa on niin paljon subjektiivisia asioita otettava huomioon että ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta. Se vain on totuus että uudet pienet ahdetut bensakoneet ovat alle 20tkm ajolla halvempi ratkaisu kuin vastaava diesel, suorituskyky kuitenkin samoilla tonteilla.

              Monta vuotta dieselin etuna on ollut vanha 1.9 turbodiesel vastaan 2.0 bensavapari asetelma. Totta munassa siinä ahdetussa on parempi hyötysuhde. Nyt kun nämä ahdetut 1.4-1.6 bensakoneet ei syö juuri enempää ja kulkee yhtä hyvin kuin 1.9D niin nokilekan järkevyys on koetuksella.

              Lainsäätäjä ja verottaja Suomessa pitävät kyllä huolen että pakka saadaan sekoitettua aina tasaisin väliajoin eli onnea vaan niille jotka oikeasti joutuvat ajamaan paljon ja miettimään näitä juttuja.

              Comment


              • Eipä tuossa toistaiseksi ole paljon miettimistä ollut, kun mittariin kertyy se reilu 50tkm vuodessa. Autoina vanhat tötteröt, johon budjetti antaa varaa, joten uudet tfsi bensavehkeet voi heti unohtaa.

                Eipä ainakaan jälleenmyyntiarvo enää romahda, eikä tuo tämänhetkinen kulkine ole edes mitenkään jaloissa pyörimässä. Harvassa laitteet jotka tuon kriteerin täyttää, joita itse olen asettanut.
                -Luotettavuus
                -Edullinen hinta
                -Tilava
                -Neliveto
                -Järkevä kulutus
                -Suhteellisen ripeä

                Nykyinen tosin täyttää ehdot hyvin :) '95 C4 avant q, 5 cyl diesel. Pienellä laitolla saatu 200 konia ja 500 väännöt. Lisää kunhan osat saa paikoilleen. Kulutus silti pysynyt aisoissa, mennään 6,5 litraa / 100km paikkeilla. Tulevilla säädöillä luultavasti tuo tulee laskemaan, kun hengitystä parannellaan.

                Tuohon 6,5 litran lukemiin pääsee varmasti jo monella nykybensalla, mutta nuo muut ehdot eivät enää välttämättä täyty. Alkaen siitä, että kyseistä laitetta ei saa 5 ke hintaan :)

                Bensa voisi toimia jossain lelussa, jolla ei ajele kuin vajaan kympin vuodessa, silloin ihan sama mitä se laite nielee menovettä. Nämä tosin omasta näkövinkkelistä. Kallista tuo huoltamoneste alkaa kuitenki jo olemaan, alta euron mentiin taas pitkään naftan osalta, eikä bensakaan niin hinnakasta vielä silloin ollut.

                Kyllähän tuo jo tuntuu, jos vertaa taannoista euron / litra hintaa nykyiseen:

                1,00 e litra = 3250e / vuosi
                1,20 e litra = 3900e / vuosi

                Eroa siis jo 650e vuodessa. Oletuksena siis nämä omat ajot. Tuollakin rahalla jo kaikkea kivaa tekisi :)

                Comment


                  Talossa on sekä diesel- että bensakäyttöinen kulkine. Työmatka-ajossa dieseliä menee kuukaudessa tankillinen eli noi 60 litraa, bensaa saa toisessa autossa palamaan toista tankillista, eli noin 100 litraa. Euromääräinen ero on selvä. Itse kun olen itselleni autoa hankkimassa, polttoaineen kulutus ei ole suurimman painoarvon kriteeri, ajan ajoni siitä huolimatta mitä polttoaine maksaa. Tinginpä sitten jostain muusta. Nykyinen dieselpasuuna varmaankin tulee taloon jäämään vielä pitkäksi aikaa, sillä ajaminen ei enää paljon halvemmaksi voi tulla.

                  Comment


                    Laskehan Ville mitä ne tuunaukset on tulleet maksamaan ;)

                    Comment


                      Kyllä mä olen ajanut yli kympin/litra-bensiinillä, johan pari kolme kesää sitten V-power käväisi tuon maagisen 1,68/l ylitse. Silloin kieltämättä hieman kylmäsi.

                      Nykyään kiitän onnea, etten vaihtanut dieseliin silloinkaan, kun ajoin v-urssilla yli 50 tkm vuoteen, nyt kiroilisi sitä veroteknistä kiviriippaa ankarasti. Enää kun en aja työajoa omallani, on aivan sama, paljonko vehkeet syö, tärkeintä on, ettei yksikään ajettu metri harmita :)

                      Comment


                        Jos joku löytää noista kahdesta kuvaajasta yhtäläisyyksiä, niin sitten minäkin uskon dollarin hinnan vaikutukseen.

                        http://www.polttoaine.net/kuvat/vuos...ehitys2010.jpg
                        http://startel.is-asp.com/html/chart...1y&bench=&avg=

                        En voi välttyä ajatukselta, että nostolla pohjustettaiisiin tulevaa E10:iin siirtymistä.

                        Comment


                        • Mikko: Onhan noihin jo yhden vuoden diesel vero mennyt, mutta kompensoi tuo pakettiauton vero taas sen verran :)

                          Comment


                            Oman lisähinnan polttoaineisiin tuo polttoainevarkaudet. Joka päivä kun lähtee melkein joka asemalta, niin se toimii.

                            Comment


                              Eikös jossain ollut, että kun E10 tulee niin hinta vähän tippuu? Kaippa se pitää ensin nostaa. 7c/L että voi laskea 3c/L sitä hintaa. Niin se vaan menee. Kai se pitää ostaa 3.0TDiq kun on niin kallista tuo 98. Kulutus olis kaupungis sama, mut mitä sitte, nafta olis halvempaa ku bensa =)

                              Comment


                              • 30k autot ja itketään senteistä polttoaineessa... :)

                                Comment


                                  *reps*

                                  Kaikkihan näillä ajais jos se halpaa olis.

                                  Täällä on yksi kasikoneinen valmiina heittämään jos tuntuu liian kalliilta lähteä omalla liikkeelle ;)

                                  Comment


                                    eileen tankki täyteen 1.44 e98:a, pidin halpana, paikkana laihian teboil :)

                                    Comment


                                    • Kaippa se pitää ensin nostaa. 7c/L että voi laskea 3c/L sitä hintaa
                                      Älä turhaan ole noin optimistinen, juuri lueskelin että hinnan alennus jää odotettua pienemmäksi n. 1-2c/l . Eli nostetaan vanhaa kymmenellä(karkeasti) ja myydään uutta sentin halvemmalla, taas on kansa tyytyväinen kun sai halvempaa ainetta tankkeihinsa. Harmillisinta tuossa on kuitenkin että dieselin hinta seuraa orjallisesti perässä, meilläpäin aapeeseet myy 1.279/l ja siihen ei kai ole viina-alennuksia luvassa...

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja sakarivo Näytä viesti
                                        Harmillisinta tuossa on kuitenkin että dieselin hinta seuraa orjallisesti perässä, meilläpäin aapeeseet myy 1.279/l ja siihen ei kai ole viina-alennuksia luvassa...
                                        Päinvastoin, korotushan tuohon on vuoden vaihteessa tulossa, joku vajaa 8c/l muistaakseni.

                                        Comment


                                          1500? ei riitä korvaukseksi siitä että joutuis ajaa kiiselillä :D
                                          Reippaan vuoden kun olen dieselillä ajellut, niin alkaa tuntumaan siltä, että ei enää bensavehkeitä minulle. Sen verran kivasti V6:nen autoa vie, ettei pienet bensaturbot saati vaparit enää edes kiinnosta. Joku 2,7BiT alkaisi jo olemaan moottori, mutta niitäkään ei tuoreemmissa quattroissa enää valitettavasti ole tarjolla.

                                          Tuohon 6,5 litran lukemiin pääsee varmasti jo monella nykybensalla, mutta nuo muut ehdot eivät enää välttämättä täyty.
                                          Kaupunkiajoa siksi paljon, ettei riittävän suorituskyvyn antavaa nelivetoista bensiilaitetta löydy, jolla päästäisiin alta 10l/100km.

                                          Comment


                                            Kulkeeko tuo 2.5 tdiq sitten alle kympin kulutuksella kaupunkiajossa?

                                            Comment


                                            • ei meillä ainakaan tahdo 2.0tdi vajaaveto mennä alle 10 kaupungissa, siinä ja siinä.

                                              Comment


                                                Kulkeeko tuo 2.5 tdiq sitten alle kympin kulutuksella kaupunkiajossa?
                                                Kyllä se mielestäni menee. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus arvioini mukaan n. 9-9,5l/100km. Tosin en ole koskaan ajanut täyttä tankillista puhdasta kaupunkiajoa, joten pientä mutuilua tuossa voi olla. Kaunpunkiajossakin on muuten kulutuksen suhteen huomattava ero siinä, onko se ruuhkassa ryömimistä vai ruuhka-aikojen ulkopuolella tapahtuvaa suht. sujuvaa ajamista. Samaten kaasujalan massalla on myös huomattava vaikutus kulutukseen. Itse yritän harrastaa taloudellista ajotapaa parhaani mukaan. Tosin q-kelit tuppaavat sitä sotkemaan :)

                                                Pitkäaikainen keskikulutus minulla ollut 7,07l/100km. Tämä laskettu ajettujen kilometrien ja tankkattujen litrojen avulla. Tuosta minun ajosta vähintäänkin 90% on tällä hetkellä kehä I sisäpuolista kurvailua ja siitä ainakin 50% ajelua kantakaupungissa ruuhka-aikaan.

                                                Edit: Linkki kyseisen ajoneuvon polttoainekulutus statistiikkaan:
                                                http://www.tankkaus.com/graph_yearco...earchcar=16186
                                                Viimeksi muokannut Ilkka L; 13.12.2010, 08:44.

                                                Comment


                                                  Luulisi nyt 2.0 tdi:n pääsevän alle kymppiin kaupungissa kun veljen E320 (-00) tdi Meselläkin pääsee helposti alle kymppiin, jos oi koko aikaa ajele oikea jalka suorana. Hiukan kyllä kummastuttaa, jos ei kaks litranen taivu tuonne alle kymppiin.

                                                  Toista se on tuolla omalla biturbo koneella.. Tosin ajamisen ilon takia sen hankikin, joka myös näkyy kulutuksessa:

                                                  A6 Avant 2.7 btq

                                                  Comment


                                                  • Kotkaan kun tuli ensimmäinen seteliautomaatti varmaan joskus -60 ja -70 lukujen taitteessa (oli siinä Ruukinkadun ja Kirkkokadun kulmassa), niin faija ei juurikaan voinut käydä tankkaamassa siellä ur-ur-vajaavetoaan (DKW F11), kun pienin seteli joka siihen kävi oli 10 mk, sillä taisi saada jotain 25-30 litraa... sitä en muista söikö tuo dekari kakstahtibensaa vai oliko siinä öljyn lisäys erikseen. Itsekin kun sain kortin -79 niin bensa oli luokkaa markan litra, siis 16c / litra...

                                                    Comment


                                                    • Muistelen että kun autoa ensimmäistä kertaa tankkailin joskus vuonna 1990, niin bensa olis maksanu n. 2,5 mk/litra eli 0,42 €/L. Kallista se oli olevinaan sillonkin. Satasella sai tankin täyteen niinkuin tänäkin päivänä.

                                                      Comment


                                                      • Ei bensa kallista ole niin kauan kuin sitä saa rahalla tasalaatuisena mistä tahansa bensa-asemalta ja vielä ympäri vuorokauden.

                                                        Ei kannata verrata kymmenien vuosien takaisiin hintoihin kun omakotitalonkin sai silloin 15 tuhannella eurolla. Hämärästi muistan vielä 92 oktaanisen tai 100 oktaanisen bensan maksaneen 0,74 markkaa litra kun faijan autoa mökkireissulle tankattiin. Onhan ne palkatkin hieman nousseet, ensimmäisessä kesätyöpaikassani taisi palkka olla noin kahdeksan markkaa tunnilta ja bensa silloin luultavasti vähän yli markan litra. Nyt lienee minimipalkka jossain kahdeksan euron hujakoilla joten bensa suhteellisesti vielä kohtuuhintaista.

                                                        Kaikkihan tietävät mihin ne öljyrahat ovat menneet kymmenien vuosien aikana kun katsoo OPEC maiden öljyruhtinaiden ökyilyä. Samaa on havaittavissa nykyisin Venäjällä josta riittää itseään varallisina pitävien "äkkirikkaiden" tungosta tännekin vaikka öljy lienee niitä ainoita käyttökelpoisia vientituotteita mistä tuloja saadaan. Hyvääkin tuossa tuottajien keinotekoisesti korkealla pitämässä öljyn hinnassa on, maapallo olisi luultavasti jo tuhoutunut mikäli hinta olisi vastannut tuotantokustannuksia sadan vuoden ajan.

                                                        Huoltoasemien pitäjiä on turha syyttää hintojen noususta, bensaa varastetaan niin paljon että vain oluen myynti pitää asemat pystyssä.

                                                        Onneksi itsellä on niin vähän ajoja että voi ajaa millä huvittaa joten autoilu ei ole siirtymistä vaan nautiskelua, jos työmatka olisi pitkä tilanne tietysti täysin toinen. Aika moni tuttu ajaa firman bensoilla joten aihe ei heitä tippaakaan kosketa, leasingautojen etuja käytetään aika näkyvästi hyväksi kun perheen junioritkin käyvät festarireissuja firman bensoilla.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                          Kyllä se mielestäni menee. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus arvioini mukaan n. 9-9,5l/100km. Tosin en ole koskaan ajanut täyttä tankillista puhdasta kaupunkiajoa, joten pientä mutuilua tuossa voi olla. Kaunpunkiajossakin on muuten kulutuksen suhteen huomattava ero siinä, onko se ruuhkassa ryömimistä vai ruuhka-aikojen ulkopuolella tapahtuvaa suht. sujuvaa ajamista. Samaten kaasujalan massalla on myös huomattava vaikutus kulutukseen. Itse yritän harrastaa taloudellista ajotapaa parhaani mukaan. Tosin q-kelit tuppaavat sitä sotkemaan :)
                                                          Todella paljon myös vaikuttaa, että siirretäänkö autoa vain lyhyen matkaa vai ajetaanko kaupungissa menevä poikkitie suoraan ja parkkiin. Auton oma keski kulutus mittari ei taida osata arvioida, kun talvella sahataan käyntiin ja sammuksiin. Se todellinen kulutus on näillä keleillä vähän suurempaa.

                                                          Comment


                                                          • Luulisi nyt 2.0 tdi:n pääsevän alle kymppiin kaupungissa kun veljen E320 (-00) tdi Meselläkin pääsee helposti alle kymppiin, jos oi koko aikaa ajele oikea jalka suorana. Hiukan kyllä kummastuttaa, jos ei kaks litranen taivu tuonne alle kymppiin.

                                                            Toista se on tuolla omalla biturbo koneella.. Tosin ajamisen ilon takia sen hankikin, joka myös näkyy kulutuksessa:

                                                            A6 Avant 2.7 btq
                                                            Niin no ei pääse. Emäntä tolla ajelee pääsääntöisesti. Kun oikeen muistelen niin ei kyl koskaan ole päässyt 700km tankilla kaupungissa kesälläkään. Maantiellä about 100-120km/h (tku-hki-tku) pätkällä päästään about 1000km/65litraa.

                                                            Comment


                                                              Samanlaisia tuloksia tässä päässä, keskivauhdilla 20-30 km/h ajotietokoneen mukaan niin pääsee kyllä 8 l/100km keskikulutuksiin mutta hyvä jos kaupunkiajossa työmatkalla pääsee alle ysin. Oikein varpasilleen ja isoilla vaihteilla rullaten voi päästä jopa alle kahdeksan litran mutta tämä vaatii jo vähän onnea muun liikenteen kanssa. Näillä keleillä ei mitään mahista päästä alle ysin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X