Tämän päivän kauppalehdestä ( 26.3.2008, sivulla 6 ):
"Kaasuöljy eli dieselin ja kevyen polttoöljyn hinnat nosti ennätyksellisen korkeiksi markkinoita kiristänyt voimakas kysyntä etenkin Euroopassa. Bensiinin hinta maksoi keskimäärin 1.23 ja diesel 1.212 euroa litralta. Öljyn kysyntä on kohdistunut poikkeuksellisen paljon raakaäöljyyn, minkä takia jalostusmarginaalit ovat jääneet varsin pieniksi. Raakaöljyn korkea hinta johtuu muunmuassa Yhdysvaltojen raakaöljyvarastojen supistumisesta, dollarin heikkenemisestä ja sijoittajien kasvavasta kiinnostuksesta raaka-aine markkinoihin"
Tosiaan kun samasta tavarasta saadaan suhteessa omaan valuuttaan huonompi ja huonompi arvo, niin tulee hinnan nostopaineita. Kun tässä tapauksessa raakaöljyä myydään dollaripohjaisena ( kuten myös paperiteollisuuden tuotteet ). Mielenkiintosempi kysymys on miten hinnan tosiaan käy jos jenkkien talous kokee vain ainoastaan pienen taantuman..
"Kaasuöljy eli dieselin ja kevyen polttoöljyn hinnat nosti ennätyksellisen korkeiksi markkinoita kiristänyt voimakas kysyntä etenkin Euroopassa. Bensiinin hinta maksoi keskimäärin 1.23 ja diesel 1.212 euroa litralta. Öljyn kysyntä on kohdistunut poikkeuksellisen paljon raakaäöljyyn, minkä takia jalostusmarginaalit ovat jääneet varsin pieniksi. Raakaöljyn korkea hinta johtuu muunmuassa Yhdysvaltojen raakaöljyvarastojen supistumisesta, dollarin heikkenemisestä ja sijoittajien kasvavasta kiinnostuksesta raaka-aine markkinoihin"
Tosiaan kun samasta tavarasta saadaan suhteessa omaan valuuttaan huonompi ja huonompi arvo, niin tulee hinnan nostopaineita. Kun tässä tapauksessa raakaöljyä myydään dollaripohjaisena ( kuten myös paperiteollisuuden tuotteet ). Mielenkiintosempi kysymys on miten hinnan tosiaan käy jos jenkkien talous kokee vain ainoastaan pienen taantuman..
Comment