Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajolasit kelkkailuun/crossiin vahvuuksilla

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Ajolasit kelkkailuun/crossiin vahvuuksilla

Kun nuo omat linssit taittavat sen verran väärin, että pitää turvautua silmälaseihin, tulee erityisesti kelkkailussa rasittavia ongelmia. Silmälasit ajolasien alla ei toimi juurikaan. Jatkuvasti on lasit huurussa, jos vähänkin erehdyt hengittämään väärin ja viimeistään pysähdyksen jälkeen pitää lähteä sokkona liikkeelle, ennen kuin ajoviima jälleen kirkastaa maailman.

Crossilla ajo kesäisin vielä onnistuu, kun ei ole pakkasta riesana, mutta vesikeleillä päästään taas ainakin osittain samojen ongelmien ääreen.

Pitäisi täksi talveksi kehittää jotain ongelman eteen, jos tuo nyt on joskus tullakseen. Tähänhän on kaksi vaihtoehtoa, piilarit tai ajolasit vahvuuksilla. Piilareita en ole koskaan käyttänyt, ja muutenkin jotenkin vierastan niiden käytön aloittamista. Lisäksi olen kuullut, että osalla ajetteassa silmät pääsevät ajoittain kuivamaan niin, että piilarien käyttö ei onnistu, kun keskittyessä jää silmien räpyttely vähemmälle.

Kiinnostus onkin kääntynyt ajolaseihin vahvuuksilla. Löytyykö kokemuksia? Ovatko hintansa arvoisia, toimivatko hyvin ja kestävätkö hyvin pahemmin naarmuttumatta?

Suosituksia minkä merkkiset ja mistä?

Lasketteluhommissa olen itse todennut kertakäyttöpiilarit parhaiksi. Tosin vahvuudella olevia laskulaseja ei oikein voi käyttää, sillä rinteessä (tai after skissä) pitää nähdä ilman laskulaseja.

Otat optikkoliikkeestä piilolinssien sovituksen, niin ne mittaa näön, opettaa laittamaan linssit päähän ja ottamaan pois sekä antavat muutaman parin linssejä matkaan. Näin pääset edullisesti kokeilemaan, että sopiiko piilarit sinulle.

Jos lasit passaa, niin sitten vaan ostat lisää kertakäyttölinssejä ja ajelet kirkkain silmin:)

Ja itse olen tilannut lisälinssejä ihan netistä, ovat siellä halvempia.

Comment

Yks vaihtoehto mitä mietin aikoinani itelle ennenkuin siirryin piilolinsseihin:
      Rudy Project

Käyttökokemuksia kelkkafoorumilta:
      Kelkkafoorumi

Piilolinssit vaati aluksi totuttelua mutta nyt ei vois enää kuvitella että luopuisin niistä.

Comment

Oma näkö on onneksi kuitenkin sen verran hyvä, että ilman lasejakin kyllä pärjää muualla kuin ajaessa, joten siinä mielessä kelkkalasit kelpaa. Tosin, kyllähän siinä tovi aina menee, ennen kuin silmät taas tottuu näkemään ilman laseja, joten siinä mielessä piilarit olisi kyllä hyvät.

Comment

Ja niitä kertakäyttöisiä piilareita pääset kokeilemaan muutamalla kympillä. Kannattaa joka tapauksessa aloittaa niillä ja jos ei miellytä, niin sitten voi siirtyä vahvuuksellisiin ajolaseihin.

Comment

www.proosaava.fi

Tuolta hommasin ajolasit vahvuuksilla, nopea toimitus, eikä pahan hintaiset.

Itse olin ehdottomasti piilareita vastaan, enkä ole katunut sitä....

Comment

Omaa desingia...

Joo, tuttu ongelma.

Itsellä ei piilarit pysyneet kovemmassa ajossa silmissä, vaan aina hyppäs pois.

Oma ratkaisu, joilla on jo useampi talvi tullut kurvailtua, oli semmoinen että käskin optikon tekemään pelkkiä linssejä noiden Scotin tuplalinssien sisään.

Siis linssi on laitettu tuonne tuplalinssin väliin ja varmistamaan paketti kasaan on vähemmän esteettiset mutta toimivat pikkupopparit.

Tämmönen viahtoehto jos haluaa itekin näpräillä...

http://i225.photobucket.com/albums/d...kkap/lasit.jpg

Ja juu, siis kelkkaenskaa on useampi vuos tullut kurvailtua.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Pekkap
                Itsellä ei piilarit pysyneet kovemmassa ajossa silmissä, vaan aina hyppäs pois.
                Kuulostaa kummalliselta, mulla on pysyny vaikka miten röykyttää. Oliko sulla "kovat" piilarit, vai? Tai siis miten kauan sitten oot testannu?

Comment

Kertakäyttöpiilarit oli kyseessä. Kokeiltiin "kaikkia mahdollisia" joita siihen aikaan oli tarjolla.

Elettiin vuosia 2000 ja 2001. Parina talvena yritin noilla piilareilla Voi olla että ovat siitä ajasta kovastikin kehittyneet, mutta voi olla ettei näissä mulkosilmissä pysy mikään ku liimalla... :=)

Edit: ja irtoamis mekanismi oli siis semmonen että ilmeisesti "jännitin" silmää jotenkin (semmosta tapahtuu mm. ns. happipaikoissa), ja piilarin reuna tarttui luomeen, piilari meni kaksikerroin ja kimpos irti silmästä.

Comment

Working...
                  X