Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päivän aihe: ilotulitteet vs. auto

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Päivän aihe: ilotulitteet vs. auto

Tuli tuo aihe mieleen, kun yläkerroksista pääsin seuraamaan teinien temmellyksiä. Kyllä hatutti ja huolella. Onneksi en ollut itse samanlainen vesipää aikoinani eikä kaveritkaan. Mutta asiaan....

Seurasin neljän noin 12 v. kollin elämää neljännestä kerroksesta klo 24 aikoihin. En ollut uskoa silmiäni, kun roomalaiset kynttilät kerta toisensa jälkeen suunnattiin jalkakäytävältä kohti ohi ajavia autoja. Autoilijat eivät välittäneet pätkääkään, mutta toisaalta n. 90 % oli takseja, joten tuskin oli "penniikää kii". Siinä vaiheessa kiehahti, kun pojat keksi vielä hauskemman leikin ja laittoivat kunnon rätinäpommeja kadun varteen parkkeeratun 90-luvun alun BMW:n alle. Tuntui, ettei savun tulo sieltä auton alta lopu millään ja olin jo melkein varma, että kiesi itse jo käryää, mutta loppuihan se sitten muutaman minuutin päästä.

Tuli mieleen autojen mahdolliset vauriot. Palava ruutikekäle taksin katolla ei ainakaan tee hyvää, mutta voiko polttaa reiän maaliin? Entäs tuo jälkimmäinen temppu? Onko mahiksia, että leimahtaa koko roska? Tankki vähän tihkuu tai jotain...

Jos olisi oman tuoreen ostoksen kimpussa olleet em. kollit, niin olisi ainakin tullut rappuset juostua alas kohtuu nopeasti. Loppu olisi mennyt tunnekuohun piikkiin vaikka kyseessä onkin "vain auto" ja "äidin pikku mussukat" :/

Meikäläinen olis ainakin käynyt ko idiooteille äidin mussukoille hieman palautetta antamassa.Ja karkuun saavat juosta aika kauan,3700m cooperin edestä.
    Pienen palaverin olisin äifin pikku mussukoille pitänyt,vaikka kyseessä ei oma auto oliskaan ollut,sen verran tulee autoistaan välittävien ihmisten pitää yhtä...

Comment

''n. 90 % oli takseja, joten tuskin oli "penniikää kii".''

kyllä ne taksimiehet ihan itse ostavat autonsa, joten kyllä niissä taitaa olla jokunen penni kiinni. ellei sitten ollut kaikki ''renkejä''

Comment

Autoja saa rahalla, lapsuutta ei ikinä. Uusivuosi on vaan kerran vuodessa(yllätys) niin antaa niiden skidien koheltaa. Ei niitä kumminkaan estää pysty. Itsekin räjäytettiin kaikkien naapurien postilaatikot tuhannen päreiksi, joka uusivuosi, ukko varmaan maksoi myöhemmin kaikki, mutta ei se maailmainloppu ollut. Ja silloin oli kunnon tykinjysyjä, jolla olisi lähteny iso-osa autoa samalla, jos oltaisi haluttu. Nykyjään noita tykinjysyjä ei varmaan saa, koska niillä lähti propellipipo ja sormet yhtäaikaa lentoon, jos räjähti liian aikaisin.Ps.Ei normaali kakarat tunge paukkuja auton alle.

Comment

Ihanko olet oikeasti tuota mieltä? Että mitä vaan saa tehdä kun "lapset on lapsia" ja "pojat on poikia"?
          Vai onko uudenvuodenaatto joku sellainen lainsuojaton päivä että silloin on oma vika jos erehtyy jättämään autonsa sotatantereelle, saatika että itse siellä liikkuisi?

Itse en ole koskaan tuntenut minkäänlaista tarvetta räjäytellä ihmisten omaisuutta, tai tulittaa kanssajuhlijoita vaikka rakettien kanssa tuli nuorena poikana touhuttua. Ja selkään olisin varmaan saanut jos olisin sellaisesta kiinni jäänyt.

Comment

Niin, eihän se mitään, jos ne äidin pikku mussukat kerran vuoteen yhden auton tulitteillaan polttaa, tosiaan niitähän saa rahalla.

Kyllähän sitä nuoren lapsen pitää saada toteuttaa itseään juuri niinkuin itse haluaa... :/

Comment

Kyllähän sitä itsekin on kakarana ja ehkä viel vähän vanhempanakin tullut tehtyä koiruuksia.
              Toki joku raja pitää kaikessa olla, mutta kyllähän nyt uutenavuotena pikkuinen sekoilu on sallittua mikäli siitä ei koidu mitään peruuttamatonta.
              Mielummin se munakranaatti sinne auton alle ku kaverin silmiin.

pelti on peltiä, sitä saa uutta!
              Viimeksi muokannut Touniks; 1.1.2008, 16:27. Perustelu: Muokkailua

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Hilavitkutin Näytä viesti
                Autoja saa rahalla, lapsuutta ei ikinä. Uusivuosi on vaan kerran vuodessa(yllätys) niin antaa niiden skidien koheltaa. Ei niitä kumminkaan estää pysty.
                Autoja saa rahalla kyllä, mutta mites tuota rahaa saisi niin paljon, että voisi alkaa Bemareita räjäyttelemään uutena vuotena?

Comment

Kysyisin itsekin samaa kuin Jussi tuossa ylempänä jo ehti. Muistaahan sen että jannuna ite tuli heiteltyä lumipalloja ohiajavien autojen kylkeen ja jokusessa pallossa taisi olla jääkokkareitakin mukana, mutta eipä koskaan tullut mieleenkään mitään paukkuja autoihin suunnata. Ehkä oli tullut nähtyä muutama toimintaelokuva liikaa, että pelotti josko koko kärry räjähtäisi taivaan tuuliin :)

Silti sanoisin että vastuu on täysin vanhemmilla, jotka ostavat lapsilleen ilotulitteita ja antavat valvomatta mennä kavereiden kanssa riehumaan, porukassa tyhmyys..

Comment

Vaikka jotain jäyniä tuli itsekin nuorena tehtyä, ei tuollaista temppua tulisi sulatettua yhtään omalla kohdalla. Osaan kuvitella hermojen menetyksen jo tuosta "perus" lumipallon osumisestakin.

Comment

Niin, kerranhan sitä vain kasvetaan lapsesta aikuisiksi ja opitaan sopeutumaan elämään muiden ihmisten kanssa. Antaa mennä vain, kyllä sitä rahalla voi sitten ostaa uuden kasvatuksen täysi-ikäiselle ja ehtii sitä keski-ikäisenäkin opettelemaan sossun avustuksella miten muiden ihmisten kanssa eletään yhteiskunnassa.

Miksi ihmeessä pitäisi lapselle opettaa, että tee mitä huvittaa ja sitten itsenäistymisen partaalla yllättäen kertoakin, että siten miten olen opettanut elämään, on yhteiskunnassa tästä eteenpäin tuomittavaa. Että lykkyä pyttyyn vaan. Keksi hatusta itse mitä oikeasti saa tehdä ja mitä ei.

Comment

On kyllä vähän omituista kommenttia pukannut, ettette vaa pojat olis naukkaillu liikaa kuplivaa ku kirjottelette? Skidinä on kaikkea tehty, mutta järki pysy aina siinä mukana ettei vahingoittanut kenenkään omaisuutta. Busseja muutaman kerran heitetty lumipallolla, muttei autoja.

Mä en ymmärrä mikä siinä on että pitää tehdä idioottimaisuuksia toisen omaisuudelle ja laittaa se vielä sen pikkiin että on nuori. Ei tilannetta paranna yhtään sekään, että porukka puolustelee sellasia kakaroita. Ympäri korvia niitä pitäs vetää eikä taputtaa selkään.

Yks mitä en oo ikinä ymmärtäny yhtään on autojen vahingoittaminen. Mun mielestä se on yks niistä asioista mitä ei vaan tehdä. Peilejä potkitaan kadulla rikki, avaimella vedetään kylki paskaks ja heitetään kiviä ja jääkokkareita sisältäviä lumipalloja autoihin. Hienoa! Vaikkei mun autosta olis kyse, kyllä sanomista tulee jos nään sellasta toimintaa. Ei taida kakarat tajuta että "pieniinkin" kolttosiin uppoo auton omistajalta helposti touhutonni ellei kaks. Ja onnea vaan teille jos ei kiinnosta että autoon pitää upottaa jatkuvasti rahaa toisten ihmisten hölmöilyn takia. Kyllä te audeilla poljette, mutta tuskimpa se raha silti pursuaa taskuista. (Ja jos pursuaa ni kyllä mulle voi vipata, menee hyvään tarkotukseen).

Tyhmyyksistä oppii, muttei sellaseen kannata kakaroita kannustaa.

Comment

Vapaus tuo myös vastuuta. Jos antaa lapselle vapauden tehdä (aikuisen luvin ostetuilla) ilotulitteilla mitä tahansa, vastuu on aikuisen. Rajat asettaa kasvattaja, koska lapsi ei vielä tajua, että mikä on mahdollista, ei ople aina sallittua. Autoja ja omaisuutta saa rahalla, mutta holtittomissa ilotuliteleikeissä voi joko lapsi itse tai viaton sivullinen vammautua.

Oli surullista katsoa päivälenkillä, kun monessa paikoin oli järjetön määrä ilotulitteiden jätteitä. Jos käytetään tulitteita, miksei niitä jäämiä ei voi kerätä pois?

Comment

Ajoin auton ihan suosiolla talliin, etenkin kun tiesin uudenvuoden hölmöilyn olevan taas tulossa. Ajaessani autoa talliin huomasin noin 10-15 henkisen teiniryhmän työntämässä naapuritalon kattoräystäskouruun ison kaliberin rakettia. Pakkohan se oli nähdä mitä nämä teräväpäiset keksivät. Kaboom, ja raketti räjähti torven sisällä. Savua ja värikuulia tuli niin maan perusteellisesti ylä ja alapäistä.
                            Käsittääkseni keskusta-alueella uudenvuoden räjähteiden käyttö on kiellettyä, ja etenkin kello 21, right?

Comment

Kannattaa muistaa että vaikkei lapsilla rikosoikeudellista vastuuta olisikaan, niin taloudellinen korvausvastuu on silti. Ajattelematon kolttonen on tuhonnut monen lapsen tulevaisuuden, tuo ilotulitusraketti omakotitalon vesikourussa alkaa olla jo hyvin lähellä tätä rajaa, ei tarvita edes kauhean huonoa tuuria että koko talo palaa moisesta tempusta.

Comment

Sukulaiset eilen soittelivat toivotellen uutta vuotta. Totesivat samalla, että joku räjähdepata karkasi ns. käsistä ja puurakenteinen omakotitalo taisi hieman saada siipeensä. Onneksi asialla olivat aikuiset.
                                Karjalaisen verkkolehti uutisoi tänään:
                                Joensuussa lastenhuoneessa syttyneet raketit aiheuttivat tulipalon omakotitalossa. Linnunlahdella tapahtuneessa tulipalossa kukaan ei loukkaantunut vakavasti paloissa, sillä perheen isä sai 10-vuotiaan pojan pois viime hetkellä savun täyttämästä lastenhuoneesta.
                                Lehti kertoo, että isä oli vienyt tulitteet lastenhuoneeseen odottamaan ilotulituksen alkamista ja lapset olivat ilmeisesti alkaneet leikkiä sädetikuilla sisätiloissa. Ei tuossa paljoa lapsia voi syyttää.

Comment

Joo mut lapset on lapsia ja rahalla saa, vai mitä?
                                  Ei väliä jos toisen omaisuutta menee.

Kukaan ei ajattele henkisiä traumoja, joillekkin esim sen ainoan auton menetys voi olla aika paska homma. Miettikääs te joilla niin on käynyt tai jos autosta on putsattu kaikki. Ei ole muuten fiilis mitä haluaa vaikka Rahalla saa kaiken korvattua! Luo turvattomuuden tunnetta mikä ei ole kovin kiva juttu.

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta noita hyssyteltyjä näkee liikaakin. Ei ole mitään rajoja.
                                  Toki elämä opettaa, mutta pitääkö asiat opetella kantapään kautta?
                                  Idiootti hommaa.

Ja jos polttaa jonkun auton niin sekö on nyt hyvää kasvatusta, kyllä meidän Jesper nyt tietää ettei autoja oikeasti saa polttaa edes uutena vuotena.

Ei ihme että meillä on ilmenny ääri-ilmiöitä viime aikoina. Ne hyssytellyt vapaan kasvatuksen tuotteet alkaa tulemaan täyteen ikään. Toki henkisesti sairaita on ennenkin ollut.

Comment

ONhan se ikävää jos auto palaa. Tai talo. Ite löysin yhtenä vuotena noitapillin konehuoneen taka reunan muovi kourusta. Onneksi ei ollu menny konehuoneeseen.. Ei olis sitä autoa varmaan ollu sen jälkeen. Eikä muutamaa viereistäkään..

Comment

"mutta toisaalta n. 90 % oli takseja, joten tuskin oli "penniikää kii"."

Mitä aloittaja tarkoitti tuolla ?

Comment

Kyllähän varmaan jokainen on lapsena tai nuorena tehnyt jotain vähemmän fiksua, mutta lähtökohtaisesti aikuisten tehtävä on kyllä ohjata käytöstä siihen oikeaan suuntaan, jos havaitsee esim. että autoja vahingoitetaan
                                        ilotulitteilla. Suomessa autolla on ihmeellinen asema, ollakseen kuitenkin ihmisten elämän toiseksi suurin investointi, heti asunnon jälkeen... Allekirjoittanut suhtautuu kyllä melkoisella vakavuudella molempiin hyödykkeisiin niin asuntoon kuin autoonkin.. varsinkin siinä vaiheessa kun kyseisiä tuotteita pitää vielä maksella pankille takaisin..

Olen itse tuossa parivuotta aikaa herännyt uudenvuodenpäivänä ja kävellyt autolle ja huomannut konepellissä kämmenenkokoisen mustan läiskän jossa keskellä noin 2? kolikon kokoinen alue josta maali palaneet..

Voin sanoa että jos olisin nähnyt kyseisten äidin mussukoiden tai känniapinoiden manööverin audini konepellillä, olisi voinut tapahtua: "ei voinut mieltänsä malttaa"

T:350? köyhempi vuonna 2005

Comment

On päivänselvää, että ilotulitteiden käyttö on saavuttanut lakipisteensä. Tiedossa on rajoituksia ja hintasääntelyä, tai ainakin minä toivon niin. Olen jo vuosikaudet ihmetellyt, ettei näin vaarallisia ja täysin hyödyttömiä "leikkivälineitä" ole pistetty ankarammin verolle. Ilotulitteiden hinnat ovat niin naurettavia, että joku 400 % hinnankorotus olisi enemmän kuin paikallaan. Ja siitä 3/4 saisi olla haittaveroa. Tulisi jotain harkintaa touhuun, ja taatusti haitat vähenisivät samassa suhteessa.

Norjan malli, jossa ainoastaan viranomaiset saavat panna toimeen ilotulituksia, olisi mielestäni paras vaihtoehto, joka tarjoaisi valvotut olosuhteet ja korostaisi tapahtuman arvokkuutta ja tosiasiallista upeaa näyttävyyttä.

Comment

Pakkohan se oli nähdä mitä nämä teräväpäiset keksivät. Kaboom, ja raketti räjähti torven sisällä. Savua ja värikuulia tuli niin maan perusteellisesti ylä ja alapäistä.
                                            Vaikka "aikuinen" olenkin, tuo nauratti :-D

Ei sitä kaikkea pidä sietää, mutta kun muistaa mitä kaikkea tuli itsekin nuorena tehtyä, ei oikeasti voi muuta kuin kiittää onneaan ettei mitään vakavaa tapahtunut.
                                            Hankalaa se on kyllä omille lapsille asettaa rajoja, kun itse on tullut "törttöiltyä", mutta silti sitä on vähintään virheistä oppinut.
                                            Itse päätin antaa vaan neuvoja, ja jos niitä rikkomalla joutuu ongelmiin, saa sitten selvitellä. Toki apuna joutuu olemaan, mutta silti. Jotain vastuuta itse "a

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja hiltunenj
                                              "mutta toisaalta n. 90 % oli takseja, joten tuskin oli "penniikää kii"."

Mitä aloittaja tarkoitti tuolla ?
                                              Nykyaikana ei tunnu juuri ketään kiinnostavan toisten omaisuus (tässä tapauksessa työnantajan) ja olettaisin, että enemmistö Helsingin taksikuskeista on "renkejä". Tuota sanontaa kuuli viljeltävän intissä aikoinaan aika tiuhaan, kun jotain hajosi.

Comment

Itse olin ko. yönä auton ratissa, tarkemmin sanottuna 80 000€ Mersun, ja vielä tarkemmin sanottuna taksin. Kyllä itse ainakin käyttäydyin todella ala-arvoisesti, kun näin erään nuorehkon mieshenkilön heittävän tahallaan auton katolle jonkinnäköisen paikallaan räjähtävän raketin.

Tuloksena 1/3 auton katosta täynnä ruudin palojälkiä, ja tuulilasissa kaksi palovauriota, jotka eivät edes pesulla lähteneet pois, vaan lasi jäi ko. alueilta karheaksi loppuiäkseen. Kyllä siinä meni kuljettajan (joidenkin teidän sanoin rengin) ilta pilalle, vaikka palkka olikin kohdallaan. Jotkut arvostaa alla olevaa autoa riippumatta omistussuhteesta.

Comment

Niin, kyllähän se on sen kuljettajankin leipä täysin kiinni siitä alla olevasta autosta. Jos auto on rikki, ei sillä ajeta, mikä puolestaan tarkoittaa, että myöskään kuljettajalle ei tule leipää. Eli kyllä sillä kuljettajallakin on siinä autossa ns. rahat kiinni.

Comment

Ei ehtinyt aattona pakutteluaika kunnolla vielä alkaakaan, kun jonkun esipuberteettiklopin roomalaiskynttilän "pallo" osui ajamani taksin kylkeen. Käväisin vähän huhuilemassa mutta kerkes klopit karkuun.

Comment

onneksi täälläpäin ei sohittu autoja raketeilla, tai en ainakaan nähnyt. itsekkin vietin uudenvuoden taksin ratissa, kuten muutkin päivät oikeastaan.

Comment

Taisi olla uusivuosi 1989 kun seurasin vanhempien ja siskon kans kaupungin ilotulitusta ja muistan nähneeni yhden raketin joka ei sitten räjähtänytkään. Autolle palatessa ½ vuotta vanhan kakkosgolfimme vieressä oli räjähtämätön raketti, ja 1.1.1989 aamulla kun isä alkoi laittamaan kattotelinettä paikalleen suksia varten niin huomas katossa lommon. Ja tähän ei siis liity edes penikoiden kolttosia!

Ite olen henkilökohtaisesti jättäny papatit ja muut pommit pois oman uudenvuoden vietosta joskus teinivuosina kun vuodet alkoi vaihtumaan humalassa. Sitä ennen tunnustan kyllä räjäyttäneeni kiinarilla yhden juopon postilaatikon kappaleiksi :(

On pidetty sellainen sääntö että jos uudeksivuodeksi lähdetään porukalla jonnekin esim. mökkeilemään niin kukaan ei ota pommeja matkaan. Siinä lähtee sormet ja näkö kun alkaa päissään koheltamaan rakettien kans, kun niitä vahinkoja käy selväpäisillekin. Sitäpaitsi omien rakettien ampuminen kaupungissa tai esim. hiihtokeskuksessa on minusta suorastaan naurettavaa touhua; aivan sama vaikka laittasit 100? raketteihin ja ampusit kaikki yhdellä kertaa, niin se on yks säälittävä pikku paukku ammattimaisen ilotulituksen rinnalla.

Minun puolesta saisivat kieltää vaikka kaikki pommit yksityisiltä. Tosin kaikillahan ei ole mahdollisuutta lähteä katsomaan ilotulitusta kaupunkiin, mutta olkoot vaikka haja-asutusalueille sitten jotain "uskottuja miehiä" joilla ois vallesmannin lupa ostaa raketteja ja paukutella ;)

Minulle oma auto on pyhä lehmä, ja sama kunnioitus kuuluu muidenkin autoille. En voi sietää toisen omaisuuteen kajoamista, ja jos minulle tulee joskus lapsia niin toisen omaisuuden kunnioittaminen on yks tärkeimmistä arvoista kasvatuksessa. Oikein vihaksi pistää lukea tämänkin topikin juttuja pommeista taksin katolla yms.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Petri.R Näytä viesti

Sitäpaitsi omien rakettien ampuminen kaupungissa tai esim. hiihtokeskuksessa on minusta suorastaan naurettavaa touhua; aivan sama vaikka laittasit 100? raketteihin ja ampusit kaikki yhdellä kertaa, niin se on yks säälittävä pikku paukku ammattimaisen ilotulituksen rinnalla.

Minun puolesta saisivat kieltää vaikka kaikki pommit yksityisiltä. Tosin kaikillahan ei ole mahdollisuutta lähteä katsomaan ilotulitusta kaupunkiin, mutta olkoot vaikka haja-asutusalueille sitten jotain "uskottuja miehiä" joilla ois vallesmannin lupa ostaa raketteja ja paukutella ;)

Minulle oma auto on pyhä lehmä, ja sama kunnioitus kuuluu muidenkin autoille. En voi sietää toisen omaisuuteen kajoamista, ja jos minulle tulee joskus lapsia niin toisen omaisuuden kunnioittaminen on yks tärkeimmistä arvoista kasvatuksessa. Oikein vihaksi pistää lukea tämänkin topikin juttuja pommeista taksin katolla yms.
                                                          Tässäpä olikin juuri samoja mietteitä, kuin minullakin.

Raketteja en itsekään ole ostanut, kun "räjähdys" on todellakin lähinnä surkuhupaisa. Sinällään ne ei paljoa maksa, mutta eivät vain ole minun juttu, saan kiksit muista asioista.

Ilotulitteiden käyttöä voi minunkin puolesta rajoittaa jotenkin, kun niillä voi erityisesti taajama alueella (tietysiti muuallakin) saada aikaan pahaa jälkeä väärällä käytöllä. On toki sellaisiakin käyttäjiä, jotka ymmärtävät käyttää niitä oikein, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.

Täysin samoilla linjoilla olen tuosta omaisuuden arvostamisestakin. Minulle on itsestään selvyys, että toisen omaisuutta pitää arvostaa ja käyttää paremmin kuin omaa. Näin minullekin lapsena opetettiin ja näin opetan sen tulevaisuudessa jälkikasvulleni.

Minä en ymmärrä esim. jos otetaan kaverin auto lainaan, niin toisten pitää sitä ruveta rääkkäämään ja leikkimään sillä. Samoin, jos kaverilta jotain lainataan, niin se pitää palauttaa vähintään siinä kunnossa kuin lainatessa sitä, jne. Vahingoille ei tietysti mahda mitään, jos sellaisia normaalikäytössä sattuu...

Comment

Ilotulitteidenkin suhteen pojat on poikia, mutta jotta heistä kasvaisi kunnon miehiä, on jonkun aikuisen kerrottava heille mikä on oikein ja sallittua.

Yllättävän paljon on tänä vuonna taas sattunut kaikenlaista vahinkoa ja tuttavapiiristä kuulin eilen toisenkin tapauksen, jossa pata oli karannut käsistä.

No, antaa palaa vaan: Suomessa kuluttajille myytävien ilotulitteiden suurin sallittu räjähdemäärä kasvaa pian viisinkertaiseksi samalla. Norja aikoo kieltää ilotulitteet (raketit) kokonaan.
                                                            Viimeksi muokannut jtlukkari; 5.1.2008, 16:56.

Comment

Working...
                                                            X