Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton hankinta ajankohtainen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton hankinta ajankohtainen

    Hei! Todella, todella pitkästä aikaa tänne kirjoittelen ja vanhat tunnuksetkin oli jo hukassa. Ei ole tullut varmaan yli 10v aktiivisesti autoja seurattua ja sen vuoksi täältä olisi kiva kuulla ajatuksia mielessäni olevista vaihtoehdoista. Audit olleet aina mieleen ja nykyinen ikäloppu 2002 1,8T etuveto tuossa vieläkin käytössä. Nyt kuitenkin olisi aika päivittää uudempaan ja suurempaan vaimokkeen työpaikan vaihdostakin ajatellen. Mielessä on ollut lähinnä BMW 5-sarja, Audi A6 ja Skoda Superb. Tietysti täällä osa on varmasti Audin kannalla, mutta omia näkemyksiä mitä valintaa tekisi seuraavilla spekseillä:

    - Diesel (tai vastaava kustannuskilpailukykyinen, kun työmatka motarilla vajaa 100 km päivä yht.). Vuodessa tullee 25 tkm nurkissa kilsoja.
    - Kokoluokka, että hyvin mahtuu 2+3 perhe, jossa pienin istuimessa.
    - Tehoa sillä lailla mukavasti, että arkiajo taittuu. Lukemissa joku 7-8,5s sataseen. 2.0 tdi:t lähinnä mitä kattellut noilta.
    - Automaatti (lienee selviö nykyään)
    - Neliveto (ei aivan pakollinen)
    - Hintakatto 40k nurkissa. 35k nurkissa oikeastaan hakusessa.

    5-sarjan uusinta korimallia 2018 nurkissa olen katsellut ja Audin kohdalla uusinta sekä C7-koppaista. Näyttää nuo Audin uusimman korimallin vehkeet olevan vaan vielä hurjissa hinnoissa vrt BMW. BMW toki lienee taas pian uusiutumassa? Aiempi Audin korimalli toki vaihtoehto myös. Skodasta vilkuillut saman ikäisiä vaihtoehtoja. Se mikä yllättää, että aika kovissa hinnoissa ovat melko samoilla spekseillä kuin edellä mainitut merkit. Varustelutaso on hieman kattavampi, mutta yllättynyt hinnaneroista. Jollain lailla tuo BMW houkuttelisi nyt eniten. Bemarin neliveto lienee ihan pätevä?

    En ole sidottu noihin kolmeen merkkiin eli muita hyviä vaihtoehtojakin mietitään. Aika vahvassa harkinnassa on jo 35k nurkissa n. 40-70 tkm ajetut 2018 vm. BMW 520d A xDrive farkut. Näihin olisi parin vuoden takuu / 40000 km myös.

    Pahoittelut, että on vähän paljon juttua ja etukäteen kiitokset avusta!

    #2
    Hyviä autoja kaikki, joskin kun foorumeita lukee, niin mitään ei uskalla ostaa kun kaikissa on omat vikansa. Sen enempää ottamatta kantaa tekniseen pätevyyteen, sanoisin että osta se mikä itseäsi eniten miellyttää, vaikka vähän vanhempikin. Mikään ei ole niin hirveää kuin joka aamu lähteä autolla jonka hankitaa katuu ja josta ei sitten pidäkään.

    Comment


    • #3
      Joo siis eihän nää varmaan järkiautoja ole ostaa, mutta juurikin kans haluaa hommata sellaista mitä haluaa. Et, kun laittaa enempi rahaa autoon niin haluaa sit sellaista mikä oikeasti miellyttää. Siksi en Avensiksia mm. harkitse vaikka hyviä autoja varmasti siinä missä nämäkin.

      Hankinta olisi helpompaa vielä, kun oli nelihenkinen perhe :). Nyt tarvii ostaa isompaa ja karsia hinnan tullessa vastaan vähän luksuksesta ja tehoista.

      Oikeastaan suurin kysymys näistä vioista on, että onko joissain näistä ollut selkeitä isoja ongelmia? Kuten vaihdelaatikon suhteen?

      Comment


      • #4
        Vähän laatikon ulkopuolelle mennään, mutta jos neliveto ei ole pakollinen ja Salon Gasum osuu reittien varrelle, niin saattaisin käydä kaasuvaihtoehtojakin koeajamassa. Riippuen siitä pääseekö hyödyntämään kampanjoita, valitusta autosta, mitä dieseliä tankkaa yms. tms., mutta saattaa olla edullinen vaihtoehto myös dieselille.

        Kokoluokaksi jäisi kyllä konsernissa A4 B9/Octavia tai Seat/Škoda -akselin katumaasturit, joissa ei myöskään oikein voi enää tehokkaasta puhua. Konsernin ulkopuolella kävisin tuohon budjettiin kokeilemassa Volvon V90 T5 Bi-fuelin. Tilaa ja tehoa ainakin on, jos muuten sopii räpylään.

        Samoilla linjoilla kuin Janne. Koeajo vaihtoehdoille ja alle se mikä parhaiten käteen sopii sekä itselle että työmatkalaiselle.

        Comment


          #5
          Passat B8 (eli 2014 alkaen) oli meidän valinta muutama vuosi sitten kun etsittiin autoa perhekäyttöön. Muuten hyvä peli, mutta meteliä on ikävän paljon verrattuna A6 ja varmaan 5series. Skodaan kanssa lienee samoissa. Jälkikäteen tehtävä äänieristys varmasti auttaa.

          Passatissa saa enemmän tilaa kuin A6 ja 5series ja Highline-mallissa yleensä myös enemmän varusteita (sähköinen takaluukku, Navi, keyless, adaptiivinen vakkari aika monissa) ja modernimmat valot kuin Skodassa (adaptiiviset ledit vs. kaukovalovaihtoavustimella olevat xenonit).

          Passatissa on myös monenlaisia voimalinjoja tarjolla aina etuvetoisesta 1.6TDI:stä 240hv/500Nm 2.0 dieseliin sekä 280hv bensaan.

          Comment


          • #6
            Emäntä tuota kaasuvaihtoehtoa on ilmoille heitellytkin. Minä olen ollut hiukan vastaan, kun vaihtoehtoja niukalti kuten sanoit. Tuo Volvo tosiaan aika tykki. Autona tuo Volvo (ainakin V70) ei vaan maistu. Tuollaisen olen kans huomannut ja kulkeva peli.

            Toi 5-sarja mennään koeajaa varmaan vkl aikana Raisioon. Salossahan on muuten nykyään tilanne ettei täällä ole BMW-myyntiä enää ja Audi loppuu vai loppuiko jo.

            Ihan muuten yleinen kysymys kaupanteosta nykyään. Olemme ostamassa autoa ilman vaihdokkia. Mitä yleensä on mahdollista saada alennnusta 35-40k hintaluokan autoista? Onko kokemuksia? Tuossa kyselin jo alustavasti (tietenkään ei tiukka hinta, koska ei olla neuvoteltu enempiä), mutta minusta tuntui aika vaatimattomalta, kun 36k autosta suoraan ostaessa tarjotaan tonnin alennus... Vai onko näin tiukkaa nykyään? Luulisi edes 5% olevan tinkivaraa.

            Comment


              #7
              Se on vain helpompi kaikille osapuolille kun hinta on se mikä myyntilapussa kerrotaan. Siinä säästyy kaikilta osapuolilta aikaa ja vaivaa kun jää liikkeiden välillä hinnanhuudatus pois.

              #nodiscount

              Comment


                #8
                Heikosti nykyään saa käteisellä alennusta. Enemmän tekevät tiliä vaihtoauton kanssa.

                Comment


                  #9
                  Ja varsinkin jos ottaa rahoituksen liikkeestä.

                  Comment


                  • #10
                    Niin nuo rahoitukset on kyllä niin edullisia, että vaikka voisi maksaa suuren osan autosta käteisellä pois niin laskeskelin ettei edes kannata. Rahoituksia saa 60kk 42 autoon, jossa sopimuksen aikaiset korot/+kulut vajaa 2800e. Kympin käsirahalla samasta korot/kulut laskee 500e... Melkein tuo käsiraha kannattaa pitää kassassa tai sijoittaa.

                    Oma auto, josta luovun/laitan pois rekisteristä on niin karmeessa kunnossa ettei sitä hyötyä ole vaihdossa tarjota. Niin vähäistä ajoa viime vuosina ettei ole halunnut panostaa sen ylläpitoon kuin pakollisen eli saa katsastuksesta läpi. Kaikenlaista vikaa jne. Ajattelin ettei edes kannata muutenkaan tarjota, jos saisi paremman välirahan ja yrittää saada jollain satkuilla myytyä johonkin. -02 A4 1,8T 280tkm kyseessä. Toinen takaovi ei aukea kuin sisältä, jos aina sieltäkään. Soitin sanonut sopparin irti, pientä öljyvuotoa jossain (0,5l n. 5000 km välein lisätä). Jäähdytysnestevuotoa jota ei olla onnistuttu paikantamaan... Alustan osista suurin osa toki vaihdettu viime vuosina ja jakopää vesipumppuineen myös.

                    Sellainen kysymys tuli mieleen Ruotsin tuontiautoista, että onko nykyään vielä autoliikkeillä karsastusta tuontiautojen suhteen? Eli joskus aikanaan, jos tällaista tarjoaa vaihdoissa niin onko ongelmia saada järkevää hyvitystä? Tuossa tuli nimittäin vastaan erittäin kiinnostava melkein uusi 520d xDrive. On yli budjetin, mutta ei niin paljon ettei voisi harkita.
                    Viimeksi muokannut okkim; 22.8.2020, 13:58. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                    Comment


                      #11
                      Tuohan nuo autoliikkeet itsekin käytettyjä autoja maahan, että sen perusteella ei ongelmaa pitäisi olla, mutta äkkiäkös ne siitä ongelman tekevät. Minulla on sen sijaan kokemusta miten nuivasti BMW:n huolto-organisaatio suhtautuu käytettynä maahantuodun auton takuukorjaukseen. BMW:n maahantuojan ohje huoltokorjaamoille on, että käytetyn auton takuuasiat hoitaa Euro Plussan suuntaan asiakas itse. Tarkoittaa siis sitä, että asiakas maksaa omasta pussista takuukorjauksen ja hakee kuitteja vastaan Euro Plussasta korvauksen. Homma toki toimii noinkin oikein hyvin, mutta jos ei ole pinkka kunnossa, on syytä toivoa ettei kovin kallista remonttia eteen tulisi.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos vastauksista. Kyllähän se meni nyt niin, että BMW on tuossa ollut mielessä siihen päädytään. Valinta yksilön suhteen vielä kaventui, kun vaimokkeen kanssa käytiin koeajolla. Hänelle ei sitten liikkeen valikoimaa katsoessa kelvannutkaan enää kuin M-Sport ulkoasuinen vitonen. Valikoima muutaman vuoden vanhoissa farkku 520d xDriveissa valitettavan suppea, mutta meille sopiva yksilö löytyi. Se on kauempana kotoa ja kaupat on kyseisen yksilön paikan päällä tsekkausta vaille valmiit. Tässä mentiin nyt emännän tunteilla enempi ja eihän se minua haittaa. Varusteiden puolesta saadaan enempi premiumin tunnetta kuin ensiksi mielessä olleiden 5k luokkaa halvempien karvalakkien osalta.

                        Comment


                          #13
                          Onnea hyvästä valinnasta. Onko heittää linkkiä kyseiseen kulkineeseen?

                          Comment


                          • #14
                            https://autokeskus.fi/auto/bmw-5-sarja-681524/ tätä tai vastaavanlaisia ensin katseltiin.

                            Tämä oli vaihtoehto toisen liki identtisen kanssa: https://suursavonauto.fi/vaihtoautot/?car=MNB399

                            Ja tätä ollaan maanantaina hakemassa: https://autokeskus.fi/auto/bmw-5-sarja-717995/

                            Niin kilsojahan tuossa on jo aika paljon, mutta eiköhän se meillä sen 3-5v mene, kun n. 25 tkm vuodessa lienee ajomäärä. Vaihtaessa/myydessä aikanaan voisi ajatella, että pikkaisen parempi kysyntä mahdollista, kun ei näitä M-Sport farkkuja näitä olevan niin paljoa tarjolla. Sinänsä tuo ollut mikään valintakriteeri, vaan omat mieltymykset ja käyttö. Valitussa tapauksessa itse asiassa ihan jees tuo tehdastakuunkin voimassalo 31.1.2021 asti ja tuo Autokeskuksen takuu joka jatkuu pidempään. Huoltosopimustakin oli jäljellä 11.2022 asti, mutta kilsat 119 tkm tullee jo vastaan ensi vuoden syksyllä viimeistään.
                            Viimeksi muokannut Auto83; 22.8.2020, 21:06.

                            Comment


                              #15
                              Onnittelut. Se on aina hienoa kun löytää itseä puhuttelevan auton. Olen antanut itseni ymmärtää että BMW-puolella arvostetaan M-sport -varustelua varsin paljon, enemmän kuin Audin puolella S-lineä. Noita 520xD -malleja on mennyt niin paljon kaupaksi että myynnin kannalta on hyvä, että siinä on massasta erottuva varustelu.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos! Ajatus oli, että tässä autoa voisi tulevaisuudessa useammin vaihdella ja seuraavaksi voi hyvin vuorossa olla taas Audi tai VW. Nyt mennään tällä ja saa kokemusta tästäkin merkistä. Kai tuo M-Sportin vähäisyys lienee talouskysymys, kun uudessa tällä hetkellä tuo sen reilun 5k lisää hintaa.

                                Onko muuten käsitystä noista huoltosoppareista jollain? Olen aina itse mieltänyt, että ainakin aivan uudessa taloudellisesti epäkannattavaa. Liikkeessä tietysti mainosti, että monissa tapauksissa BMW:lla kannattavaa. Sitä autossa olevaa, kun saisi jatkettua.

                                Comment


                                • #17
                                  Kannattaa ehkä myös katsoa uusimman kopan V60 ja V90 jos ei vielä valinta ole satavarma. Vähän oma maailmansa ne, mutta käytettynä mahtuu budjettiin. Penkit on noissa todella hyvät ja ihan mukavia ajaa. Kaasuun en volvossa sekaantuisi kuitenkaan sillä suomessa merkkarilla ei kaasulaitteita huolleta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu kiitos vinkistä, mutta BMW lähti jo matkaan. Mukavia yllätyksiä tuli, että huolenpitosoppari oli plussa eikä normi ja kaikki jarrujen levyt+palat vaihdettu liikkeen huollossa, kun tullut heille myyntiin maaliskuussa koronan alkaessa. 44,8k silloin pyynti ja 39,5k kaikkineen lähti. Kesärenkaatkin täysin uudet Pirellit ja talvikiekot vähän ajetut.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 24.8.2020, 17:00. Perustelu: Tarpeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ensi viikolla on entinen auto velaton ja sehän tarkoittaa, että autokuume pääsee valloilleen. Tällä hetkellä tosiaan 2015 a4 clean diesel quattro ja mieli tekisin hieman pirteämpää peliä alle. Lähinnä nyt katsonut a6 3.0 dieselinä. Hieman myös polttelisi b9 a4 tuolla 2.0 tfsi quattrolla. Varusteisiin ainakin pitäisi saada perinteiset navi, sporttipenkit, vähintään sound system, ledit, urheilullisempi alusta ja mielellään s-line ainakin ulkoa. Budjetin maksimi n.33 000€ vähän riippuen paljonko tuosta edellisestä saa rahaa. Mielellään alle 100tkm ajettuna. Tilaa tarvitsen jonkun verran, joten lähinnä avantteja katsellut.

                                      Nykyisen auton ostin vuodenvaihteessa ja sitä huoltanut aivan liikaa, joten jospa seuraavan kohdalla tekisi hieman tarkemmat taustatyöt ennen ostopäätöstä. Mitä suosituksia tuossa hintaluokassa? Konsernin ulkopuolelta kiinnostaisi myös Mersun C-sarja.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei omia kokemuksia mutta vierestä seuranneena. Broidilla on ollut tuollainen Mersun C 250CDI 4Matic farkku automaatilla. Ajeli sillä kolme vuotta /100tkm ja nyt vaihtoi sen 250tkm ajettuna uudempaan vastaavaan. Käsittääkseni autossa ei mitään vikoja tuona aikana ollut ja kun samanlaisen osti tilalle niin kait hän tyytyväinen siihen oli. Vaihteisto noissa taitaa olla perinteinen öljyvatkain, mikä ei kait sinänsä huono asia välttämättä ole.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo kyllähän tuo Mersu kiehtoisi luotettavan maineen vuoksi. Isällä C200 4matic ja on kyllä hieno laitos ajaa verrattuna nykyiseen Audiin, toki pari vuotta uudempikin.

                                          Audeista nyt vahvoilla https://www.nettiauto.com/audi/a4/11603057 sekä https://www.nettiauto.com/audi/a4/11573166. Tiptronic olisi kyllä plussaa tuossa disukassa. Saapa nähdä miten tämän kuumeen kanssa käy. Tuntuu budjetti joustavan kun nettiautoa selailee. Onko nuo kaksi moottoria olleet kuinka luotettavia yleisesti?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X