Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KORJATTU: Huollon / korjaamon rikkomat osat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    KORJATTU: Huollon / korjaamon rikkomat osat

    No niin... perheenlisäyksen takia oma aikani auton korjauksessa on vähennetty minimiin, joten olen joutunut kääntymään asiantuntijoiden puoleen...

    Ajattelin että säästän kuluissa ja vaivassa kun vien auton aina sertifioidulle huoltokorjaamolle.

    Ison huollon (Insp2) ja takapyörien laakereiden vaihdon yhteydessä on kuitenkin nyt jo tähän mennessä hajonnut n. 250,- edestä ehjiä osia työn touhussa. Kuuluuko tällainen ns. normaaliin käytäntöön ja millaisia kokemuksia teillä on noista, että pitäisikö korjaamon tulla missään määrin vastaan noissa kuluissa vai onko se ihan OK että ilmoitetaan osien hajonneen ja lisättiin tuohon laskuun rikkoutuneet osat ja niiden vaihtoon kuluva aika?

    Eli pitäisikö jatkossakin varautua noin satasen ylimääräisiin varaosahankintoihin per huoltokäynti?

    - hieman pettynyt -
    Viimeksi muokannut RodMunch; 11.1.2008, 15:53.

    #2
    Voisit valaista vähän mitä osia siellä on hajonnut purkutöissä, laakerien vaihdon yhteydessä on mahdollista että jotain pultteja joudutaan lämmittämään irroitettaessa, mutta jos sieltä rikotaan antureita siinä yhteydessä tms. ei sitä kyllä ihan normaaliksi voi laskea.

    Jos jarrusatulat ovat aivan jumissa saattavat ne ottaa siipeensä purettaessa, mutta yleensä nekin on korjattavissa ellei sitten ole esim. liukutapit mädäntyneet täysin eivätkä lähde irti kuin poraamalla, korjaamot eivät tuollaisia operaatioita taida juurikaan tehdä vaan laittavat uutta osaa tilalle.

    Comment


      #3
      Jarrunesteen vaihdossa hajosi jarrunestesäiliö, ja laakerin vaihdossa ABS anturi, johon oman tietämykseni mukaan ei pitäisi edes koskea jos on oikeanlaiset vehkeet tuohon vaihtotyöhön. Ja tämän tarkistin ennen työn tilaamista että löytyy prässi, jolla saadaan paikallaan prässättyä laakerit ulos ja sisään.

      Korjatkaa jos olen väärässä, että ABS anturit joutuu joka tapauksessa irroittamaan. Sitten voin ymmärtää että rikkoutuu, mutta tällaisesta mahdollisuudesta ei edes keskusteltu työtä tilatessa. Ja kaikki jarrut on uusittu lähiaikoina ja pultit ynnämuut olivat helposti irroitettavissa tietääkseni.

      Comment


        #4
        Ei ABS-anturia joudu irroittamaan laakerinvaihdossa. Ei kyllä mene sinun piikkiin.

        Jarrunestesäiliön rikkoontuminenkin on vähän omituista, eihän se nyt normaalia ole että se särkyy korkkia avattaessa ja suljettaessa. Miten se meni rikki?

        Comment


          #5
          Nesteet vaihdetaan syöttämällä uutta nestettä paineella säiliöön.

          Comment


            #6
            Niin vähän arvelinkin, mutta ei kait sinne nyt hirveällä paineella sitä syötetä?

            Comment


            • #7
              Jarrunesteen vaihto

              Jarrunesteen vaihtoon käytetään ns. merkkikorjaamoilla vag tehtaan omaa työkalua joka syöttää paineella nesteen säiliöön. Vanhemmissa a4 ja a6 malleissa ainakin on pyöreäsäiliö joka ei oikein kestä painetta. Vaihtajalla unohtunut laskea nesteen paine kahdesta yhteen baariin.

              Comment


                #8
                Kiitokset myötätunnosta ja tuesta... ABS -anturi pitäisi mennä vaihtoon joulun jälkeen, joten taidan keskustella pajalla maksumiehen valinnasta...

                Taidan myös informoida huoltoa jarrujenesteenvaihtolaitteessa olevasta paineensäätimestä. Tämän kuitenkin ehdin jo maksaa mukisematta (taisi olla 65,- muistaakseni)

                Comment


                • #9
                  Raskone mulla vanhassa B5 Q:ssa hoiti molemmat takalaakerit siististi ja kaupan päälle diagnoosi heikon näköisestä pulssikehästä/abs anturista,joka rutisikin jarrutettaessa.


                  Työn kustannus tai olla joku 75? per puoli.

                  Ei pysty käsittään miten liikuteltavalla prässillä saa anturin hajalle...Jossei sitten olla ensin vähän irroiteltu osia ja muistettu sen jälkeen että "ai niin, onhan meillä liikuteltavakin prässi..."

                  Comment


                    #10
                    En tunne B5:sen pyöränlaakerien rakennetta mutta, jos ABS-antureita ei tarvitse irroittaa laakerien vaihdon yhteydessä, niin on outoa, jos korjaamo haluaa laskuttaa niistä.

                    Sama juttu sen jarrunestesäiliön kanssa. Vaikuttaa siltä, että sinne on laitettu painetta ihan liikaa nesteiden vaihdon yhteydessä tai homma tyritty jollain muulla tavalla.

                    Ota yhteyttä korjaamoon ja keskustele hyvässä hengessä siitä mitä on tapahtunut ja kenen oikestaan kuuluu maksaa rikkoutuneista osista kertynyt lasku.

                    Comment


                      #11
                      Tuon mallisten jarrunestesäiliöiden hajoaminen pienelläkin paineella on perin tavallista. Säiliön muoto yhdessä ajan saatossa hapertuneen materiaalin kanssa on tuhoisa yhdistelmä. Jos auton osa ei kestä normaalia huoltotoimintaa, ei se mielestäni ole korjaamon vika.

                      Comment


                      • #12
                        B6 mallista hajosi etupyörän laakerin vaihdossa olka-akseli ja alatukivarsi. Työkin kesti pari päivää...

                        Aluksi laittoivat pokkana laskuun kaikki osat, mutta kun kysyin, että oliko ne osat ehjiä kun toin auton pajalle, niin ilmoittivat että olihan ne. Maksoivat sitten osat. Itselle aiheutui kuitenkin ylimääräisiä kustannuksia työstä, jolle tuli hintaa kaksinverroin kustannusarvioon verrattuna. Lisäksi jouduin vielä käymään pyöränsuuntauksessa toisella pajalla (5 kertaa ennenkuin onnistui...)

                        Comment


                        • #13
                          Ainakaan B5q:n takalaakerien vaihdossa ei tarvinnut irrottaa itse anturia, vaan irrotin anturin johdon takapenkin alta. Yritin kyllä irrottaa anturia mutta tulin siihen tulokseen että se hajoaa jos väkisillä koittaa repiä.

                          Comment


                            #14
                            Tuli homma sitten kuntoon. Pienen keskustelun jälkeen työn vastaanotossa todettiin, että huoltoliikkeen piikkiin menee koko homma, joten ei jäänyt kovin paha mieli. Vaivana yksi ylimääräinen huoltokeikka ja parin viikon ajo ilman ABSeja.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Juhay Näytä viesti
                              Jarrunesteen vaihtoon käytetään ns. merkkikorjaamoilla vag tehtaan omaa työkalua joka syöttää paineella nesteen säiliöön. Vanhemmissa a4 ja a6 malleissa ainakin on pyöreäsäiliö joka ei oikein kestä painetta. Vaihtajalla unohtunut laskea nesteen paine kahdesta yhteen baariin.
                              Noita jarrunestesäiliöitä oon kyllä nähnyt hajoavan ihan sillä 1bar paineellakin. Tullut vaan kyseiselle säiliölle tunnit täyteen.

                              Comment


                                #16
                                Ilmeisen mukavata kun se säiliö mossahtaa hajalle ja jarrunestettä on joka paikassa syövyttämässä maalia. Vai vieläkö nuo nykyiset nesteet on sellaista ettei maali tykkää siitä?

                                Comment


                                • #17
                                  No ainakin mitä mä mistään mitään tiedän niin maalit ei pahemmin tykkää jarrunesteestä. Tuskin nää nykyiset vesiohenteisetkaan maalit poikkeavat entisistä maaleista siinä suhteessa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X