Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Oman mielikuvitukseni mukaan minullekin piti tulla servotronic B7:aan, kun maahantuojan hinnastossa luki virheellisesti: "Servotronic: vakio 147 kW ja 120 kW diesel". No minulla on 125 kW diesel ja 120 kW dieseliä ei ollut olemassakaan...
Minäkin luulin, että omassani olisi Servotronic, kun on tuo 147 kW TFSI, mutta uuden A4:n ohjaus tuntui paljon omaani kevyemmältä ym., joten en usko autossani olevan Servoa, paitsi Martti radiossa. Toinen häiritsevä juttu, vaihtaessani vm 2005 1.8T multitronicia pois luki papereissa "automaattinen levyjarrujen kuivaus sateella" tms. Ajattelin että totta helvetissä 15k€ kallimmassa nykyisessä on sama, mutta ei. Kun ajelee 50km sateessa tuolla moottoritiellä ja joutuu polkaisemaan jarrua, tarjoaa se perää kuin haluaisi lähteä luistelemaan. Tarkistutin sitten huollossa asian, ja totta: "ei tässä mallissa ole. Riippuu varustetastosta." C'moon, 2006 ostettu poistuva malli S linenä ja sporttipaketilla ja tuo puuttuu?! Ja kun kaikki luvatut piti olla. Mitenkäs nuo asiat varmistetaan jatkossa, että on se "mitä on luvattu".? Ja mikä on kuluttajansuoja kun asiat hoksaa vasta vuoden päästä ostosta? (Tai huomasin minä aiemmin sen luistelun, mutta ekassa huollossa vaan tarkistettiin että jarrut on kunnossa, kun en keksinyt kysyä).
Itse uskon että omassani on tuo servotronic; ohjaus on keskustassa pyöriessä jokseenkin yhtä kevyt kuin Cadillacissani - ja se on jo jotain se! Maantiellä tuntuma onkin sitten ihan toisenlainen. Jarrutkin ovat sateella ihan ensiluokkaiset.
Tänään tuli quattro tourilla kokeiltua uutta 3.2 litraista ja ihan samanlainen ohjaus oli kuin omassani, paitsi että siinä ohjaus oli säädettävä. Harmi ettei ehtinyt paremmin testata noita ajodynamiikkasäätöjä :(
Viimeksi muokannut fleetwood; 27.1.2008, 21:43.
Perustelu: Niin ja vuosimalli on '05
C'moon, 2006 ostettu poistuva malli S linenä ja sporttipaketilla ja tuo puuttuu?! Ja kun kaikki luvatut piti olla. Mitenkäs nuo asiat varmistetaan jatkossa, että on se "mitä on luvattu".?
Voisiko tosiaan olla että ovat noin kierosti tehneet ja poistaneet "näkymättömiä" varusteita malleista jotka muuten on varustettu näyttävästi mielenkiinnon ylläpitämiseksi poistuvaan malliin... Miten keskiverto kuluttaja tuollaisia voi huomata jos esite ym varustetiedot kertoo varusteiden olevan mukana. Ellei aikaisempaa kokemusta mallista ole, ei mitenkään ennen kuin kokeilee yksilöä jossa ne ovat.
Omassa 2005 mallissani servotronic on ja sen toimintaa ei voi olla huomaamatta jos hyppää autosta jossa sitä ei ole. Samaten jarrut toimivat moitteetta sateellakin.
Sehän on käytännössä sama asia laitetaanko lastu jossa on uusi ohjelma, vai päivitetäänkö se ohjelma kaapelia pitkin ECUun. Ihan samat tehot saa molemmilla, toisessa vaihtoehdossa vaan ei tarvitse tinata.
tohonkin vielä sellainen pointti että on tuo kaapeli ohjelmointi pikkuhiljaa uudemmista malleista taas katoamassa kun on samassa vuosimallissa montaa eri ECU:a.... lastun asennuksen yhteydessä kuitenkin sieltä ohjUsboksin sisältä saa tarkan tiedon siitä mikä se on. nou herneit, tämä niiltä kuultu jotka päivittäin niitä hommia tekee.
Viimeksi muokannut jakk; 28.1.2008, 16:51.
Perustelu: ei toiminu sillai ku odottelin ;)
Voisiko tosiaan olla että ovat noin kierosti tehneet ja poistaneet "näkymättömiä" varusteita malleista jotka muuten on varustettu näyttävästi mielenkiinnon ylläpitämiseksi poistuvaan malliin... Miten keskiverto kuluttaja tuollaisia voi huomata jos esite ym varustetiedot kertoo varusteiden olevan mukana. Ellei aikaisempaa kokemusta mallista ole, ei mitenkään ennen kuin kokeilee yksilöä jossa ne ovat.
Omassa 2005 mallissani servotronic on ja sen toimintaa ei voi olla huomaamatta jos hyppää autosta jossa sitä ei ole. Samaten jarrut toimivat moitteetta sateellakin.
Tämäpä oli mielenkiintoinen juttu. Minäkin olen elänyt siinä uskossa, että tottakai autossa on Servotronic ja levyjarrujen kuivaustoiminto. Eikös tuon Servotronicin varustekoodi (1N3) pitäisi olla huoltokirjan koodilistassa, jos semmoinen autosta löytyy? Itse en nyt pääse tarkastamaan kun auto ja kirja ovat poissa :) Mutta 95% varmuudella arvelen kyllä, että servo tästä löytyy.
Mielestäni kyse on kyllä petoksesta, jos autosta ei kyseisiä varusteita löydy. Tässäpä poiminnat vakiovarustelistasta audi.fi:
"ESP 8.0 -ajonvakautusjärjestelmä jarrulevyjen kuivaustoiminnolla" - vakio kaikki mallit (A4, Pro Business, Sport Edition)
"Ohjaustehostin, 2.0T ja 6-sylinteriset mallit: ajonopeuden mukaan säätyvä servotronic-ohjaustehostin" - vakio kaikki mallit (A4, Pro Business, Sport Edition)
Ainoa kokemus jarrujen toimimattomuudesta on pesun jälkeen, eka polkaisu ei hirveästi tehoa, mutta sehän on ihan normaali juttu. Onhan VW-konsernin autoissa myös se "jarrujen häviäminen"-tyyppivika. Eli loskakelillä kun suolaa pääsee levyille ja loskaa, jarrut "häviää", ja vaatii pohjaan asti runttausta, että rupeaa toimimaan. Mutta tästä ei kait ollut nyt kyse.
Ehkä, muttei käytännöllinen.
Missään muualla ei saa kurattua lahkeitaan paremmin kuin tuossa.
Jos Jouni tarkoitit alakyljillä leveyttä, mikä näkyy esim. kun ovi on auki.
Tämäpä oli mielenkiintoinen juttu. Minäkin olen elänyt siinä uskossa, että tottakai autossa on Servotronic ja levyjarrujen kuivaustoiminto. Eikös tuon Servotronicin varustekoodi (1N3) pitäisi olla huoltokirjan koodilistassa, jos semmoinen autosta löytyy? Itse en nyt pääse tarkastamaan kun auto ja kirja ovat poissa :) Mutta 95% varmuudella arvelen kyllä, että servo tästä löytyy.
Mielestäni kyse on kyllä petoksesta, jos autosta ei kyseisiä varusteita löydy. Tässäpä poiminnat vakiovarustelistasta audi.fi:
"ESP 8.0 -ajonvakautusjärjestelmä jarrulevyjen kuivaustoiminnolla" - vakio kaikki mallit (A4, Pro Business, Sport Edition)
"Ohjaustehostin, 2.0T ja 6-sylinteriset mallit: ajonopeuden mukaan säätyvä servotronic-ohjaustehostin" - vakio kaikki mallit (A4, Pro Business, Sport Edition)
Ainoa kokemus jarrujen toimimattomuudesta on pesun jälkeen, eka polkaisu ei hirveästi tehoa, mutta sehän on ihan normaali juttu. Onhan VW-konsernin autoissa myös se "jarrujen häviäminen"-tyyppivika. Eli loskakelillä kun suolaa pääsee levyille ja loskaa, jarrut "häviää", ja vaatii pohjaan asti runttausta, että rupeaa toimimaan. Mutta tästä ei kait ollut nyt kyse.
Kiitos kommentista. Piti juosta säätä uhmaten (mukavasti lunta nyt Tampereella) vielä autolle ja hakea kirja. Kyllä siellä lukee 1N3 pitkässä listassa outoja koodeja. Miksikähän ero uuden ja nykyiseni välillä sitten oli niin selkeä? Kävin myös ajamassa uuden C-mersun jonka ohjaus oli jopa liian kevyt mielestäni kovemmassa nopeudessa. Samoin uudessa A4:ssa ohjaus omaani kevyempi. Millähän tuon nyt sitten todentaisi, ei mulla hartiat ole kipeinä olleet, mutta eron huomasin.
Jarrujuttu pitääkin sitten selvittää - jos listan mukaan kuivaustoiminto on, saavat sen jostain siihen hommata (softalla?). Sain taas viime viikolla jarrutella sateessa ja se jarrutuksen aloittaminen alkaa muistuttaa vaaratilannetta.
Edit: 23.04: pistinkin heti meiliä myyjälle ja huoltomiehelle, jolta kuulin kuivaustoiminnon puuttuvan.
Viimeksi muokannut kiloWatti; 30.1.2008, 23:05.
Perustelu: Infon lisäys.
Kiitos kommentista. Piti juosta säätä uhmaten (mukavasti lunta nyt Tampereella) vielä autolle ja hakea kirja. Kyllä siellä lukee 1N3 pitkässä listassa outoja koodeja. Miksikähän ero uuden ja nykyiseni välillä sitten oli niin selkeä? Kävin myös ajamassa uuden C-mersun jonka ohjaus oli jopa liian kevyt mielestäni kovemmassa nopeudessa. Samoin uudessa A4:ssa ohjaus omaani kevyempi. Millähän tuon nyt sitten todentaisi, ei mulla hartiat ole kipeinä olleet, mutta eron huomasin.
Jarrujuttu pitääkin sitten selvittää - jos listan mukaan kuivaustoiminto on, saavat sen jostain siihen hommata (softalla?). Sain taas viime viikolla jarrutella sateessa ja se jarrutuksen aloittaminen alkaa muistuttaa vaaratilannetta.
Edit: 23.04: pistinkin heti meiliä myyjälle ja huoltomiehelle, jolta kuulin kuivaustoiminnon puuttuvan.
Se vielä tuli tuossa mieleen, että tuo varustelistahan on tietenkin nykyinen tilanne, mutta kaiken järjen mukaan voisi kuvitella, että tuon tason ominaisuudet joko on alusta lähtien vakioita tai sitten ei lainkaan. Varsinkin kun -V-:n autosta löytyy (2005), minulta (2007), niin miten ihmeessä tuossa välissä sitten puuttuisi.. Ja luulisi, että tehtaalla tuommoista mokaa ei voi tulla. Mutta ilmoitapa ihmeessä mitä sanovat myyjän puolelta.
Joo, siis mulla oli 2005 A4 1.8 T multitronic heti silloin kun tämä facelift tuli. Sen jarruissa en huomannut mitään muuta kuin hyvää pitoa, ja papereissa erikseen luki että "jarrujen kuivaustoiminto".
Asia on siis selvityksessä Laakkosella. Minkä tason puolueeton autoinsinööri sitä pitäisikään ottaa seuraaville autokaupoille assariksi, kun on nuo viime vuosituhannen yläasteaikojen nelitahtimoottoriopitkin ovat jo päässeet unohtumaan. Ei maallikko voi kuin luottaa, että luvatut asiat ovat ja pitävät.
Tänään tipahti omaan postilaatikkoon uunituore suomenkielinen, 105-sivuinen A4-esite, vaikka en muista sitä edes tilanneeni. - Ovatko muut saaneet jo omansa?
Mulle tuli eilen Aamulehden mukana(ei siis päiväpostissa nimellä) Audi Ideat -esite, jossa hehkutettiin Audin teknisiä innovaatioita. Uuden A4:n yksityiskohdista esim verhoilun saumoista, torsenista jne. siinä oli kuvia. Viimeisellä aukeamalla oli myös koko auto. Kyseessä oli siis mielikuvamarkkinointi-esite, ilman yksityskohtaista tietoa tekniikka- ja varusteluvaihtoehdoista. Piristi aamua kuitenkin.
2.7 TDI Multi oli tänään päivän alla. Autoon oli kaadettu yli 30t€ edestä lisävarustetta mutta ei se silti säväyttänyt mitenkään kamalasti. Sporttialusta on aika mukavuuspainotteinen, suosittelen. Sporttipenkit on jo muutenkin must.
Kone on tuohon vaihteistoon ja koriin ihan sopiva, ei mikään tykki mutta menee vaivattomasti.
105-sivuinen? Tuohan on jo melkein kirjaksi laskettava sivumäärän perusteella.
Onhan se. Nelivärinen, runsaasti kuvitettu, varsin näyttävä ja kaiken oleellisen sisältävä. Aivan vastaava oli ainakin jo B7:sta, luulisin, että aiemmistakin. Kannattaa hakea kauppiaaltaan, nyt kun ovat sen vihdoin viimein saaneet käännetyksi. Saksaksi ja englanniksihan tuo on ollut jo viime syksystä.
Minäkin kävin tänään quattro tourilla vihdoin koeajamassa uuden A4:sen 3.0TDI:llä .. Ajettavuudessa ja moottorissa ei mitään valitettavaa, kummatkin oli oikein hyviä.. Mutta jotenkin sisustuksesta jäi kyllä huono maku, desing itsessään oli ihan toimiva, mutta kuten täällä oli jo aiemminkin puhetta muovien kovuudesta ja sitä ne kyllä todella olivat. Halvan näköisiä, tuli jotenkin ihan mieleen Pösön sisusta ja sama jatkui takapenkillä, isofix-kiinnikkeet olivat todella rumasti näkyvissä muoveineen ja metalleineen..
Lisäksi etenkin etupenkkien istuinosan pituuden "säätöpalassa" (sporttipenkit siis) kangas ei istunut lainkaan hyvin, vaan saumat näyttivät olevan vähän miten sattuu. Kangas oli muutenkin aika erikoinen, penkkien sivut olivat normaalia mustaa, mutta keskusta sellaista sametin tapaista raitaa...
Kokonaisuutena kyllä pidin autosta paljon, mutta tuollaiset yksityiskohdat ottivat pahasti ainakin omaan silmääni..
Niin juu, Käyttöautolla näytti olevan yksi nelkku myös perusvaloilla, eli ei xenon/ledi-yhdistelmää, missään julkisuudessa en ollut nähnyt yhtään kuvaa noista perusvaloista, mutta nekin olivat kyllä ihan tyylikkäät, vaikkei toki niin tyylikkäät kuin ledi-nauhat.
Onkos muita arvioita A4 B8:sta? Tässä brittiläisen Reilun Jussin arvio tiivistettynä:
****
[COLOR=#00529b]Good: [/COLOR]New A4 on same floorpan, suspension and transmission as A5. Good looks. Superb interior. Comfortable ride. Excellent steering and handling.
[COLOR=#00529b]Bad: [/COLOR]Huge improvement over A4 B7, now with both decent ride and handling. 2.0TDI very hard to beat. 2.7TDI Multitronic excellent.
RECOMMENDED.
Honest John:
Over 1200 comprehensive car reviews in Honestjohn's Car-by-Car Breakdown. What's good, what's bad and what to watch out for. The full story on all popular models on sale in the UK since 1990.
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa (4/08) oli laaja artikkeli uudesta 1.8T:stä, ja samassa lehdessä paria sivua aiemmin juttu vm. 2003 1.8T quattrosta otsikolla "Vanhassa vara parempi".
Viimeksi muokannut kiloWatti; 20.2.2008, 19:12.
Perustelu: Uusi linkki lisätty
Hyvältähän se näyttää :)
Yksi yksityiskohta ei vaan istu omaan silmään, eli nuo syväuurteiset nahkapenkit. Muuten nahka on laadukasta ja näyttävää, mutta nuo uurteet eivät mielestäni ole tyylikkäät. Jokaisella makunsa ...
Comment