Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Henkilöauton hankintaa opetuslupaa varten

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Henkilöauton hankintaa opetuslupaa varten

    Oliko vastaava ketju olemassa? En löytänyt vaikka etsin. Eli tarkoitus on löytää joku kottero B-kortin ajattamista varten.

    Vaatimukset: manuaali, halpa, etuveto, vetokoukku, vähintään puoli vuotta leimaa jäljellä, talvirenkaat.

    Olisi hyvä, jos opetettava saisi oikeuden ajaa manuaalivaihteista autoa, koska tätä taitoa ja ajo-oikeutta saattaa joskus tarvita. Sen vuoksi automaattivaihteiset autot on poissuljettu.

    Ensimmäinen auto saisi olla mielellään alle tonnin, tai jopa alle 500 rahayksikköä.

    Etuveto olisi varmasti helpoin ja loogisin vaihtoehto vasta-alkajalle autojen talviominaisuuksien opiskelua varten.

    Vetokoukulle olisi muuta tarvetta, eikä yhdessäkään talouden autossa ole koukkua. Sen vuoksi tässä autossa sellainen pitäisi olla.

    #2
    Niin paljon ei saa lastansa (tai ketään muutakaan) vihata, että sille hommaa jonkun 500eur kotteron. Itse sitä voi ajella millä sattuu, mutta juuri autoilun aloittavalle soisin turvallisen alun maanteille harjoittelemaan. 2000 vuosimallinen auto on esimerkiksi jo 20 vuotta vanha, ja ruosteisia romuja tulee yllättävän paljon vastaan tältä aikakaudelta. Nostaa budjetin 1500eur, niin oma valinta ensimmäiseksi autoksi olisi neloskoppainen VW Golf, 1.4 tai 1.6 bensa-koneella. Jopa GTI mk4 on jo 2ke autoja. Tuolla 1500eur saa valita sen parhaimman Golffin mitä löytyy. Vetokoukkuja saa johtosarjoineen 150eur pintaan purkaamoilta, ja uuden koukun saa asennettuna keskimäärin 600eur autoon kuin autoon.

    Comment


      #3
      Tässä keskustelua halvoista autoista: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...y%C3%B6autoksi

      Comment


        #4
        Vaihdoin tonnipommityömatkakulkine-fiiatin tehdasuuteen Renault Clioon kun tuli aika opettaa vanhemmalle lapselle ajokortti. Nyt on jo toiselle opetus menossa samalla autolla. Mielummin ajan itse sillä romulla kun annan sen autoilua opettelevalle jälkikasvulle. Neljä vuotta ajoin aikanaan hinausautoa ja voin sanoa että kaikki mitä siinä näki sai minut vakuuttuneeksi että omille lapsille niin uusi auto kuin vain rahapussi kestää.

        Comment


          #5
          Kyllä joku pommi ois just passeli alkuvaiheen kytkin-/ryömitysharjoitteluun. Voihan sitä sitten päivittää parempaan, kun ei enää palava kytkin haiskahtele. Ja mie voisin ite sillä pommilla viedä puutarhajätteitä jäteasemalle.

          Comment


            #6
            Jos mun 11v sukulaistyttö oppi ajamaan päivässä jääratamitsulla jossa on maailman tunnottomin kytkin niin oppii se sun täysikänen pentukin ilman savuavia kytkimiä. Tai sitten sulla on opetusmetodeissa jotain pielessä.

            Comment


              #7
              Ärsyttää, että jokainen kommentoija puhuu "omista lapsista" tai "täysikäisistä pennuista", vaikka olen lapseton ja aiheena oli halvan opetusauton etsintä. Tuomas oli ainoa, joka informatiivisesti listasi autovaihtoehtoja etsinnän avuksi. Tuollaiset parin tonnin kulkineet on todennäköisesti etsinnän kohteena sitten, jos oppilas joskus saa kortin taskuunsa. Tässä vaiheessa lompakon ohuus pakottaa etsimään halvempia vaihtoehtoja. Over and out.

              Comment


                #8
                No alle 500€ leimattu hyvillä talvirenkailla oleva auto nyt on semmonen ettei siinä paljon pääse valitsemaan. Lyöt noi hakukriteerit nettiautoon ja otat sen missä on eniten bensaa ostohetkellä tankissa tai minkä väri miellyttää eniten. Aivan satavarmoja paskoja on kaikki joka tapauksessa.

                Jos nyt jotain pitäis ehdottaa niin katse kauas itään. Japanin kotteroissa on täysin tunnottomat hallintalaitteet. Mikä vaan Almera tai 323 Mazda tjms oksennus jossa ei oo ohjauksessa tai polkimissa mitään loogista yhteyttä maantiehen. Oppii ajamaan eikä niillä jää maantielle teknikaalin takia. Ja ovat varmaan just sen hintaisia ettei jää harmittaan jos vähän tulee battle scarsseja. Itsehän ostin huollon sijaisautoksi '99 Mazda 626:n just kuukausi sitten. Leimaa ensi vuoden huhtikuun loppuun, toimii täysin ja kaksilla renkailla (talvirenkaat uudet nastat ostettu viime keväänä) hintaa oli 250€.

                Luulisi jollain tuollaisella oppivan tänäkin päivänä ajamaan. Kun ottaa huomioon että itsekin joskus opetellut ajamaan ja kortin saanut, silloin uudella autokoulun autolla ajaen. Tuo Mazda esmes on rullannut tehtaasta ulos toista vuotta sen hetken jälkeen.
                Viimeksi muokannut hopsis; 12.11.2019, 21:57.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
                  Ärsyttää, että jokainen kommentoija puhuu "omista lapsista" tai "täysikäisistä pennuista", vaikka olen lapseton ja aiheena oli halvan opetusauton etsintä. Tuomas oli ainoa, joka informatiivisesti listasi autovaihtoehtoja etsinnän avuksi. Tuollaiset parin tonnin kulkineet on todennäköisesti etsinnän kohteena sitten, jos oppilas joskus saa kortin taskuunsa. Tässä vaiheessa lompakon ohuus pakottaa etsimään halvempia vaihtoehtoja. Over and out.
                  No, kun 90% noista opetusluvista on omien lapsiensa opettajia niin näinhän sitä ihmiset sitten olettaa. Jos se ottaa päähän, niin kannattaa se mainita heti alkuun ettei tässä vaiheessa syistä x (olkoon se vaikka sitten se, että oppilas ei lapsi ole) siihen autoon laiteta sen enempää eikä keksiä kaikkea muuta perustetta.

                  Edit lisäys: Ei toki muuta pointtia että sille oppilaalle kannattaa mieluummin etsiä mahdollisimman hyvä ja turvallinen auto heti alkuun, mutta toki tyhjästä on paha nyhjäistä. Tuo 500e on oikeasti sellanen raha autosta että se on ihan täysin tuuripeliä mitä sieltä tulee, ainoa mitä voi tehdä on yrittää katsella se vähiten paska yksilö. Opetuspolkimien ynnä muiden asennus ei juuri sen kummempi homma ole autoon kuin autoon tossa hintaluokassa.
                  Viimeksi muokannut Outonaapuri; 12.11.2019, 22:14.

                  Comment


                  • #10
                    Eihän siihen tarvitse mitään erityisiä syitä enää luetella, miksi budjetti on joku tietty. Jos joku haarukka on annettu, niin se ei auta jos "massimiehet" on heti tuplaamassa (tai triplaamassa) budjettia. Näin persaukisena ymmärrän Jarpaletta...

                    Mutta Hopsiksen tavoin tuolla budjetilla katse voisi olla hyvä kääntää itään. Tuolla alle tonnilla saa semmosia kohtuukuntoisia vm.~2000 nissaneita, toyotia ja mitsuja. Vaikkei ne ehkä parhaita olekaan, niin ovat helppoja ajaa ja tekniikka yksinkertaista. Jos jotain tukevampaa haluaa, niin jotain kohtuukuntoista 3B passattia pitäisi löytyä alle tonniin.

                    Comment


                      #11
                      Sen verran kuitenkin Hopsiksen kommenttia vastustaisin että VW:n pitkäliikkeinen kytkin voi opetteluvaiheessa olla haastava. Vaikka japseissa voi olla kytkin paljon tunnottomampi, niin liike on lyhyt ja helpompi omaksua.

                      Näin jutteli myös tuttu autokoulun opettaja. Olivat ensin pitäneet opetusautoina golffeja mutta niihin sai vaihdattaa kytkimen vuoden tai kahden välein. Toyotassa sitten taas kesti useamman vuoden

                      Comment


                      • #12
                        Minä voisin opettaa opetetusluvalla myös halvemmalla yksilöllä. Toki renkaiden pitää olla hyvät.

                        Tuurista on kiinni löytääkö halvalla hyvää vanhempaa autoa. Kyllä niitäkin on tarjolla B5 korimallin A4 on minusta hyvä auto ja niitäkin löytää halvalla. Viime keväänä myin C4 korisen A6 muutamalla satasella. Hyvä oli ajaa poislukien todella laiska moottori.

                        Comment


                          #13
                          Niin olikos Jarpaleen oma C4 automaatti?

                          Comment


                            #14
                            C4 on manuaali-quattro, mutta se ei ole liikennekelpoinen. Se vaatisi aika paljon rassaamista leimalle, enkä ole edes aloittanut osien hankintaa.

                            Yhden illan nettiauton selaamisella löysin ilmoituksen perusteella varteenotettavan vaihtoehdon shitroään-leiristä, mutta myyjä ei vastaa. Outoja ihmisiä. Joskus kuukausia aikaisemmin etsin nettiautosta Toyotia, mutta kaikki liikennekelpoiset oli mielestäni ylihinnoiteltuja. Yksi syy tämän ketjun aloittamiselle oli, että toivoin jollakin kerholaisella olevan spekseihin sopiva tonnipomminpuolikas.

                            Comment


                              #15
                              Diesel voi olla bensaa helpompi opeteltava, kun ei stumppaa ihan heti väärään kaasun annosteluun.

                              Comment


                                #16
                                Kiitos! Tajusin juuri katsoneeni vain bensa-autoja netistä, vaikka käytettävän polttoaineen laatua ei ole edes mainittu ensimmäisen viestin spekseissä. Samahan se on tosiaan, vaikka auto liikkuisi Pyhällä Hengellä, kunhan se vaan liikkuu.

                                Toisaalta: Mitä paskempi eka auto, niin sitä enemmän osaa arvostaa myöhempää upgreidausta, kun siihen vaiheeseen päästään. Pienivääntöinen bensakone opettaa varmasti enemmän ajamisesta kuin joku mörködieselmoottori. Ja tarkoitus on kouluttaa mahdollisimman hyvä kuljettaja. Kiirettä ei ole. Siperia opettaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Toki, mutta helpottaa mukavasti, kun ihan ekat harjoittelut voi jättää kaasun annostelun liikkeelle lähdössä jopa pois. Kyllä se stumppaa joka tapauksessa ilman oikeaa kytkin/kaasu käyttöä 1/3 lähtötapauksista liikenteessä, joten yhtälailla sen joutuu opettelemaan. Mutta pääse pienemmällä kynnyksellä jo ajamaan, kun ei joka ikinen kerta stumppaa alussa. Sitten on jo ehtinyt tulla tuntuma kytkimeen, jonka jälkeen huomattavasti helpompi ottaa se oikea kaasun antaminen kyktimen noston mukaan.

                                  Tiedän, kun itse opetan juuri parempaa puoliskoa ajamaan, kun ei ollut aikoinaan korttia hommannut. Käytössä 2006 2.0tdi Golf, johon oli muuten polkimen asentaminenkin aika bolt-on. Tuolla oli helppo aloittaa, kun aluksi onnistui liikkeelle lähtö ihan ilman kaasun annosteluakin.

                                  Itse olen sitä mieltä, että mitään 90-luvun autoa ei ehkä kannata ottaa pääopetusautoksi, kun sen tuntuma nyt on vähän jo antiikkinen. Suht epätodennäköistä, että 25v vanhalla autolla sitten lopulta ajelee kuitenkaan. Ainakin omaan makuun 2000-luvun puolen autot on aika erilaisia (helpompia) ajaa. Historiikkilaitteet voi sitten opettaa, kun perusajaminen on jo tuttua. Ja joku ranskalaisen loppun kuluneen epämääräisen soppakauhan hämmentäminen ei omasta mielestäni opeta kovin hyvin ymmärtämään H-kaavioita, joka siellä soppakauhassakin kuitenkin on ideana.

                                  Comment


                                    #18
                                    Opetusauto ostettu (ja samalla vaimon ensimmäinen auto). Päästiin alle tonnin, mutta ei ihan 500€ asti. Tällä hetkellä myynnissä olevista kopperoista löytyi yksi hyvin spekseihin osuva ranskis. Maksettiin 750€ vuonna 2004 ensirekisteröidystä rellusta: Renault Megane 1.6 Break. Mittarissa on 314000 km, mutta ainakin eilen kaikki vielä toimi (paitsi takaluukku). Tietysti tämän hintaluokan auton ostaminen on arpapeliä, mutta jos mitään isompaa remonttia ei tarvita seuraavan vuoden kuluessa, niin silloin osto oli onnistunut ja saadaan kortti ajettua ja samalla muut koukkua vaativat ajot. Aika näyttää miten kävi: tuliko arpavoitto vai menikö rahat kankkulan kaivoon. Toistaiseksi näyttää hyvältä.

                                    Pehmeä ranskalainen on helppo ajaa, vaikka moottorin vääntö on nolla. Tuossa oppinee hyvin kaasun oikean säännöstelyn.

                                    Turvallisuudesta: Vaikka budjetti oli pieni, niin päästiin kuitenkin reilusti 2000-luvun puolelle, joten turvallisuus ja ajo-ominaisuudet riittävät varmaankin ihan hyvin kortin ajamiseen, varsinkin kun opettaja on aina mukana ajomatkoilla. Tulevaa tarvetta varten on isofix-kiinnitykset takapenkillä ja takana on tilaa lastenvaunuille (paitsi että se pirun takaluukun lukko pitää korjauttaa). Tarkoitus on päivittää autoa uudempaan sitten, kun vaimolla on kortti taskussa ja hän pääsee ajamaan yksinään ja itsenäisesti.
                                    Attached Files

                                    Comment

                                    Working...
                                    X