Onko porukalla tähän päivitystä? Itselläkin kiinnostaisi bemarien välissä kokeilla tällaista Audia. Työkaverilla ollut yksi diesel ja toinen bensa. Bensassa todella paljon heikompi ajettavuus ja monenlaisia "ominaisuuksia", kuten todella heikko äänieristys jne. Tuollainen diesel voisi kiehtoa, lähtökohtaisesti juurikin 2.0 ja varmaankin quukkeli. S-Tronicin ja koneiden murheet oikeastaan ainoa iso asia mitä miettii. Jos ostelis noin 120-140 tkm mennyn ja nätisti ajelis, niin liekö säästyis isoilta murheilta jos viitisen vuotta pitäis ja sinä aikana kilsat sinne 200 tkm nurkille(?). Yksi VAG ollut ja kun siinä hajosi "kaikki" vuoden sisään, niin ajattelin että on viomimeiseni, mutta nyt jo vettä niistä ajoista virrannut, niin voisi harkitakin Audia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B9 harkinnassa
Collapse
X
-
Ei se nätisti ajeleminen autoa sinänsä suojele. Kukaan ei voi taata, että viis vuotta voi ajella murheetta.
Oma 2014 volkkari 2l TDI tekniikalla kyllä on kestänyt toistaiseksi, mutta esim kaksoismassa on taas menossa. Ensimmäinen vaihdettiin 100tkm pinnassa ja nyt 100tkm jälkeen näköjää pitäisi vaihtaa taas. Sen lisäksi tulee tuon ikäsessä dieselissä Adblue systeemi, joka itseä kyllä karsastaa nykyään todella pahasti. Se jos alkaa temppuilla niin se voi tulla todella kalliiksi korjata.
Comment
-
Adblue pois softalla ja samalla tehot käyttöön. Omassa kulkineessa pitkän ajan keskikulutus 4,3 l satasella. Maantiellä talvirajoituksilla menee alle neljän litran. Nyt mittarissa reipas 220 tkm. Ostin auton 100 tkm ajettuna, eikä tähän mennessä ole normaaleja huoltoja enempää tarvinnut tehdä. Tosin ajan paljon maantiellä ja auto pääsee kaupunkiajoa vähemmällä. Aiemmin ollut kaksi b8 koppaista dieseliä ja b9 on selvästi edeltäjää parempi (mukavampi).
Ja mitä ajettavuuteen tulee: Jos auto ja renkaat ovat kunnossa, niin Audit menee kuin kiskoilla kovassakin vauhdissa oli alla pikitie, sora tai jäätä. Seuraavakin kärry tulee olemaan Audi.
Comment
-
Itseänikin kiinnostaisi kuulla tästä käyttäjäkokemuksia. Juttelin kerran kyseisen koneen ohjelmoinnista paikallisen viripajan kanssa ja heidän mielestään tehonlisäys ei ole kaiken työn ja vaivan arvoista. Eivät myöskään pitäneet Turbotecin ilmoittamia lukemia realistisena. (ks. kuva)
Kone on ilmeisesti jo tehtaalta lähtiessään melko äärimmilleen kiristetty.
Comment
-
Eihän se maksimitehon lisäys ihan kaikkea kerro, jos saa vetoaluetta lisää sekä alapäähän että yläpäähän niin kokonaisuus on "enemmän" mitä maksiminumerot antaa ymmärtää. Yläpäähän näissä erityisesti on vähän "tukkoinen", vetävien kierrosten rajotus alkaa niin aikaisin. Vakiona vissiin tyypillisesti mittaavat jotain n. 210hv näistä jos/kun halutaan tietää tilanne ennen ja jälkeen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tomtom80 Näytä viestiOnko kukaan ohjelmoinut tuollaista 190hv 2.0tdi moottorilla varustettua A4? Ilmeisesti sillä saa n. 30hv lisää mutta onko sillä käytännön hyötyä juuri ollenkaan? Kokemuksia olisi kiva kuulla
Noin 225hv se venyy. Väännön lisäys on ehkä arkiajossa huomattavampi kuin tehon. Lisäksi laatikon voi ohjelmoida niin ettei turhaan huudata yli 4400rpm ja mikä olennaisempaa niin ettei jyristele pikkukierroksilla.
240hv voi lyhyellä rykäisyllä saada paperille, mutta ei se ajossa kauan pysy. Suuttimet on verrattain pienet, joka johtaa EGT-haasteisiin. Dieselistä on aika helppo tehdä lyhyen rykäisyn dyno queen, joka ei kuitenkaan käytännössä toteuta kadulla dynolapun mukaan.
Tämä DETA-kone on ollut minulle pitkään vähän kivi kengässä, kun ei ole saanut oikein laatustandardieni mukaisia virityksiä tehtyä. Nyt ongelmat on kuitenkin selätetty ja jos jollain on ajoittain kaasun löysäyksessä nykäisevä minun (erikoismoottori.fi) virittämä tällainen, sopii ottaa yhteyttä minuun tai edustajaani aiheen tiimoilta ja hoidetaan päivityksellä asia kuntoon.
----
Ketjuun muuten sopivaa asiaa voisin kysäistä itsekin: Voiko B9:ssä 7" keskinäytöstä aina päätellä että on perinteinen mittaristo vai voiko 7" kanssa olla myös virtual cockpit vai onko vc kanssa aina 8.x" keskinäyttö?
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuetana Näytä viestiItseänikin kiinnostaisi kuulla tästä käyttäjäkokemuksia. Juttelin kerran kyseisen koneen ohjelmoinnista paikallisen viripajan kanssa ja heidän mielestään tehonlisäys ei ole kaiken työn ja vaivan arvoista. Eivät myöskään pitäneet Turbotecin ilmoittamia lukemia realistisena. (ks. kuva)
Kone on ilmeisesti jo tehtaalta lähtiessään melko äärimmilleen kiristetty.
Comment
-
-
-
-
A4 B9 2.0TDI
Olen silmäillyt ko. Audeja vm.13-17. On tiedossa önjynsyöntiongelmat Onko tiedossa moottorityyppiä, missä ei olisi tuota "ominaisuutta", ja mitä tulisi välttää? Onko EGR suurin syntipukki öljyrenkaiden jumeihin ja karstan aiheuttamiin kulumisiin?
Comment
-
Velma tuossa ikäjakaumassa alkupää on B8 joten tästä lukemaan: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4-b8-ostamassaViimeksi muokannut Killeri; 23.6.2024, 11:50.
Comment
-
B8:sta on oma ketju: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4-b8-ostamassaViimeksi muokannut Killeri; 23.6.2024, 11:50.
Comment
-
Kävin koejamassa tänään yhtä B9:ä, jossa on S-line sporttipenkit. Hidastetöyssyissä huomasi, ettei reisituki eteen vedettynä tukenut juuri, vaan liikkui alla häiritsevällä tavalla. Kokeilin myös vänkärin penkin etuosaa, ja sitäkin pystyi kädellä heiluttelemaan hieman. Kyllä nuo reisituet vielä B7:ssa on ihan jämäköitä. Onko mennyt laatu alaspäin vai oliko tuossa vain maanantaikappaleet?
Harvinaisen surkea koeajokokemus muutenkin. Yli 20 000 € auto edelleen. Vikavalo paloi Audi Pre Sense -järjestelmästä ja kaistavahdista. Jarrut täristivät pienessäkin jarrutuksessa. Ratissa tunsi tärinää yli 80 km/h vauhdissa, eli varmaan ongelmia vanteissa tai renkaissa. Ihmettelin näin talvella kun flekti alkoi huutamaan vielä, niin kai DPF-polttokin sattui koeajolle hajuineen. Näin vielä hyvämaineisessa vaihtoautoliikkeessä.
Ihmettelin myös että autohold piti laittaa päälle uudestaan, kun auton käynnisti. Golf mk7 kyllä muistaa asetuksen. Tai sitten tein jotain väärin.Viimeksi muokannut Rik3; 9.3.2024, 18:03.
Comment
-
Reisituen nappi on mahdollista saada jumiin, jolloin se ei lukita kunnolla. Itselleni sattui kaksi kertaa neljän vuoden omistusvuoden aikana B9 Avantissa. Autohold muistaa kyllä asennon. DPF-poltto ei taida katso autoliikkeen nimeä.
B9 on mielestäni erittäin hieno peli jos varusteita speksatessa on ruksittu riittävästi kohtia. Vastaavasti karvalakkikapistukset eivät tarjoa oikein minkäänmmoista fiilistä ”kumiratteineen” jne. Pätee toki kaikkiin Audeihin, että varusteethan ne sen auton tekevät, mutta jotenkin nykymateriaaleista puhuttaessa asia vielä oikein korostuu.
Comment
-
Juu, kyllähän nuo S-line tai perus nahka-alcantrapenkit tuo ihan eri tavalla tunnelmaa sisätiloihin. Harvoissa autoissa on ruksattu keskipaneelin materiaaliksi muu kuin alumiini. Suhteellisen vähän eroa mielestäni muuten varusteissa, lähinnä adaptiivinen vakkari on melko harvinainen ja kaikissa ei ole matrix-kaukovaloja. Erikoista myös, että aika monessa B9:ssä on vielä 1-alueilmastointi eli edes etupenkeille ei saa eri lämpötiloja. Siinä 3-alueilmastoinnissa on se etupaneelikin hienomman näköinen diginäyttö.
Sain autoliikkeeltä tiedon, että tuossa B9:ssä mitä koeajoin etuakselilta oli jousi poikki. Noin 200 tkm ajettu. No ei ihme, että tuntui venkulalta ajaa.
Mitä mieltä olette tuosta Audi Pre Sense City -järjestelmässä vanhemmissa autoissa? Siinä on siis enemmän näitä automaattisia turvatoimintoja. Koeajossa herjasi vikaa tästä, joskin vika voi johtua esim. sensorien päällä olevasta kurasta, mutta auto oli kyllä puhdas. Onko riski, että tulee sähkö/sensori/kamera-vikoja siihen jatkuvasti?Viimeksi muokannut Rik3; 26.3.2024, 17:03.
Comment
-
No päädytiin A4 Allroadin vuodelta 2017. 2.0 TDI 120 kW. Tuossa oli nahka-alcantrat, B&O ja sähköisesti säädettävä iskunvaimennus rautajousilla. Iskunvaimennus on joko automaatilla, tai sitten sitä voi säätää Drive Select -> Individualista. Ihan selkeä ero kyllä Dynamicin ja Comfortin välillä. Petyin vähän, kun luulin että sisäledien olemassaolo tarkoittaa sitä, että niiden väriä voisi vaihtaa. Mutta ei, jos ei ole lisäpakettia, niin ne ovat vain valkoiset. Allroadin maavara on ihan kiva, kun itse tulee harrastuksen takia liikuttua välillä Metsähallituksen teillä, ja kerran jo pamautin vanhan auton pakoputkiston soratiellä kiveen.
Alle viikko kauppojen jälkeen luettiin vikakoodit, ja siellä oli vähän ikävämpi Adblueen liittyvä P20E800 Reduktioaine Paine liian pieni. Tuohan voi olla joko putkien vuoto tai sitten pumppu on hajoamassa. Moottorivikavalo tai jakoavain ei kylläkään vielä ole syttynyt. Vikakoodin päivämäärä oli sellainen, että auto on ollut juuri liikkeessä myynnissä. Lisäksi reklamaatiota siitä, että kuljettajan puolen penkinlämmitin ei toimi. Iso miinus muuten ei-facelift B9:n peruutuskameralle. On niin littana kuva, ettei siitä ole oikein edes hyötyä. Golf 7.5:ssa oli ihan loistava peruutuskamera.
Vähän kyllä harmittaa tuo, jos joutuu heti kalliimpaa adblue-remonttia tekemään, vaikka liike tulisikin vastaan reklamaatiosta. Harkitsin pitkään bensaversioita, mutta niitä on nelivetoina reippaasti vähemmän myynnissä ja huonosti varustellutkin ovat kalliita. Sinänsä mielestäni diesel + automaatti on miellyttävämpi ajaa, bensalla tuntuu arpovan vaihteita enemmän ja kiihtyminen on nykivämpää.
Comment
-
Ehtihän tuo edellinen B9 A4 olemaan omistuksessa melkein 3kk kun Yaris kuski päätti edessä ottaa pakettiauton kylkeen ja lentää siitä Audin nokkaan. Kustannusarvio 14,5 tonnia ja Audi lunariin... Nyt hakusessa siis uutta tilalle. Vanha oli 35 TDI ja hiukan alkoi pelottamaan nuo AdBlue sekoilut mitkä ilmeisesti foorumin väellekkin on tuttuja. Itselle ei nyt kolmen kuukauden aikana sattunut noita huolia, mutta vanhoja huoltopapereita selatessa huomasin, että kyseiseen autoon oli aikaisemmin vaihdettu AdBlue setti pariinkin otteeseen. Kustannukset sen kevyen 2000-3000€ laaki. Joten ihan mielellään en lähtisi ottamaan riskiä tuon suhteen uudestaan joten hakusessa bensavehjettä, myös senkin puoleen että ajoa ei ole niin paljoa että diisselistä mitään säästöä saisi. Näyttäisi kuitenkin siltä että noi 2019-2021 välin bensavehkeet on melkein kaikki tuon MHEVin kanssa. Joten kyselisin vähän kokemuksia siitä? Kuinka luotettavia noi systeemit ovat? Onko noissa 2 L bensakoneissa käytössä 12V vai 48V systeemi? Ja jostain luin että niistä saattaa hajoilla laturit (?) tms. joka sekoittaa koko systeemin ja jättelee sitten kivasti tien varteen. Onko tosta kokemuksia? Jos toi kauheen yleistä on niin sehän on sitten melkein ihan sama käyttääkö ne touhutonnit ton MHEV syteemin vai AdBluen ylläpitoon. Tänne vaan kaikki hyvä sekä paha ettei tule ostettua mitään piilopommia.
Comment
-
Ymmärtääkseni 19-21 vuoden ja 2 litran mallit on olleet kaikki 12V järjestelmällä. Tuon kanssa ei ilmeisesti ole ollut samalla tavalla ongelmia mitä sen 48V järjestelmän laturin kanssa. Itsellä 12V järjestelmä, mutta dieselin parina. Mittarissa kohta 180tkm eikä toistaiseksi ole ollut tuon suhteen ongelmia.
Comment
-
Kateellisen huutelua, mutta onko sport diffistä oikeasti mainittavaa iloa liukkaalla pinnalla? Systeemihän on suunniteltu parantamaan kääntyvyyttä pitävällä alustalla (Audin materiaalista lainattuna: reduction of understeer when accelerating especially under high-grip conditions), esim. marren mainitsemat kesäiset ratailut. B9:ssä on torque vectoring myös avoimella perällä, kääntymistä avustetaan toispuoleisesti jarruttamalla. Jälkimmäinen systeemi on EDL:n evoluutio.
Comment
Comment