Eli tietoja vähän et mihn aikoihin a6 2.7 biturbot kiihtyy? automaatilla/ilman ja millasia tuloksia lastutetuilla ja muila virityksillä :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi a6 2.7 bit 0-100km/h aikoja?
Collapse
X
-
Vakiona -01 automaatti quattrolle luvattiin 8,5... Tiedä sitten miten menee lastulla. Kiinnostaisi kyllä itseäkin, mutta en jaksa alkaa kokeilemaan.
Eihän nuo paikaltaan oikein mihinkään lähde. Paljon massaa ja isot välitykset. Aika harvassa normiautossa on 130km/h todellisessa nopeudessa kierroslukumittarissa 2500rpm.Viimeksi muokannut Ishtor; 7.11.2007, 23:18.
-
Manuaali 7,4. Nämä siis 230-heppaiseen versioon.
Tuoltahan ne löytyy:
http://autodb.fi/mallit/list.php?mer...li=a6&compare=
Comment
-
Vakiona -01 automaatti quattrolle luvattiin 8,5...
Käytännössä tuota 0-100 kiihtyvyyttä parantaisi parhaiten säätämällä laaatikkoa siten että paikaltaan lähdön pienen viiveen minimoisi. "Tip-chip" lienee lääke tähän.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja apuustin Näytä viestiKait sille 250 hp automaatille voisi nopeammankin ajan luvata jos Allroadilla on samalla koneella luvattu 7,4 / 7,7s manuaali/tiptronic.
Käytännössä tuota 0-100 kiihtyvyyttä parantaisi parhaiten säätämällä laaatikkoa siten että paikaltaan lähdön pienen viiveen minimoisi. "Tip-chip" lienee lääke tähän.
Comment
-
Käytännössähän tuo manuaalin ja tipin ero on pienempi. Voi jopa olla toisinpäin! En nimittäin tiedä ketään joka aina vähänkin rivakammin manuaalilla kiihdyttäessään survoisi vaihteet väkisin pesään punarajalla (se metodi millä nuo tehtaan lupaamat arvot on saavutettu). Mutta tipillä käytännössä joka kerran kun kaasun painaa pohjaan, tapahtuu kiihdytys tehtaan lupauksen mukaisesti. Sen takia automaatilla jättää liikennevaloissa yleensä aina manuaalivaihteisen, vaikka manuska olisi periaatteessa suorituskykyisempikin.
Comment
-
Kyllähän tietysti automaatilla kiihdytettäessä se lähdön onnistumisprosentti on luokkaa 100. Kuitenkin kun siellä automaatti-laatikossa se turbiini edelleen on, niin väkisin se pieni osa momentista haihtuu lämpönä harakoille. Siitä se ero manuaalin hyväksi yleensä syntyy, välitysten ohella.
Comment
-
Onhan se totta että normaaliajossa automaatilla varustetut autot kiihtyy nopeimmin juuri esim. valoista. Ja ehkä se onkin jopa tärkeintä joillekkin autom. valinneille että on "rivakka" normiajossa kuin mitä paperilla lukee..
Mutta eihän se auton todellista suorituskykyä pienennä vaikkei kukaan ajele aina täysiä manuaalilla, tuskin sitä oikeasti tarkoititkaan..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja gear Näytä viestiOon ite hankkimassa joko a6 ( 00-02) tai s4 (00-01), en oo vielä päättäny. Ja jos pistän a6 niin ostan valmiiks lastutetun tai käyn ite laitattamassa niin ois kiva tietää niitä aikoja. Kun tuommosella vakio a6sella ei iha kuuhu pääse :)
Ja a6nen automaatilla.
Comment
-
Hmm. Tässä kiihtyvyysarvoja 2.7biturboille, lähteenä audi.de:
230hv versiot:
1998- Sedan Automaatti 8.3s
1998- Sedan Quattro Manuaali 7.1s
1998- Sedan Quattro Automaatti 8.2s
2000 Sedan Quattro Manuaali 7.3s
2000 Sedan Quattro Automaatti 8.3s
1998- Avant Automaatti 8.5s
1998- Avant Quattro Manuaali 7.3s
1998- Avant Quattro Automaatti 8.4s
2000 Avant Quattro Manuaali 7.4s
2000 Avant Quattro Automaatti 8.5s
250hv versiot:
2001- Sedan Quattro Manuaali 6.8s
2001- Sedan Quattro Automaatti 7.4s
2001- Avant Quattro Manuaali 7.0s
2001- Avant Quattro Automaatti 7.6s
Tuosta voi sitten ynnäillä :) Ynnäystä hankaloittaa se, että näköjään automaatti-laatikon toimintaa on saatu nopeutettua tuohon 250hv malliin verrattuna suhteessa enemmän.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja rabbit Näytä viestiTuosta voi sitten ynnäillä :) Ynnäystä hankaloittaa se, että näköjään automaatti-laatikon toimintaa on saatu nopeutettua tuohon 250hv malliin verrattuna suhteessa enemmän.Viimeksi muokannut Ishtor; 15.11.2007, 19:20.
Comment
-
Ongelma selvitetty. :) Laskin eri tehoisten A6-mallien tehtaan ilmoittamista kiihtyvyyksistä suhteen, jonka avulla voi ennustaa lastutetulla moottorilla varustetun auton kiihtyvyyden. Taulukko on tässä: http://www.varikko.org/tehokiihtyvyys.gif
Tuon mukaan siis 290-heppainen kutonen pääsee aikaan 7,28s.
Comment
-
Eli samaan mitä 60hv tehottomampi manuaalia. Aika tavalla hidastaa tomaatti menoa. Ei vaan taida taulukko ihan osua kohalleen, kun on eri painot, välitykset ja tehot/väännöt autoissa. Huipputeho kun ei kerro kaikkea tuossa 0-100 ajassa :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sami_Junikka Näytä viestiEi vaan taida taulukko ihan osua kohalleen, kun on eri painot, välitykset ja tehot/väännöt autoissa. Huipputeho kun ei kerro kaikkea tuossa 0-100 ajassa :D
Kuten näkyy niin teholla on kaikesta huolimatta varsin suora vaikutus. Diesel käyttäytyy taulukossa vähän eri tavalla, mutta esim pieni tehoero 4.2:n ja A8:n välillä näyttää merkitsevän myös pientä eroa suoritukyvyssä, kun taas iso tehoero 2.4:n ja 2.7 välillä tarkoittaa suurta eroa myös suorituskyvyssä.
Mutta arvailuahan tuo tosiaan vain on, enkä tiedä minkälaisia johtopäätöksiä tuon perusteella voi tehdä. Toisaalta 7,3s tuntuu varsin loogiselta lopputulokselta jos vakio menee 8,5.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sami_Junikka Näytä viestiEli samaan mitä 60hv tehottomampi manuaalia. Aika tavalla hidastaa tomaatti menoa.
Hyvä esimerkki on tuo mitä Doniz kertoi: "en uskaltanu kovin korkeelle kierrättää varsinkaa 1->2 välissä, kun hirvittää tuo kepin repiminen noissa kierroksissa. Tarkoitus oli ottaa suuntaa antava aika, ei hajottaa laatikkoa". Manuaalin ironia: niin paljon suorituskykyä mutta mahdotonta käyttää muulloin kuin pari kertaa vuodessa ja silloinkin saa pelätä että jotain särkyy. ;)
Ei sikäli, olen itse kiihdyttänyt täyskiihdytyksiä esim motarille kiihdyttäessäni vain muutaman kerran sinä aikana mitä auto on minulla ollut. Hirvittää kun viisari vilkkuu tuolla 7200:ssa. Manuaalilla en varmasti uskaltaisi kierrättää tuonne saakka, mutta automaatilla asialle ei voi mitään. Pitää vaan yrittää ajatella, että kaipa se sen kestää jos laatikko on sille ohjelmoitu. Siitä huolimatta ei tule käytännössä koskaan painettua kaasua sinne kickdownin puolelle, koska suorituskykyä riittää muutenkin ihan tarpeeksi. Onneksi kickdownissa on selkeä pykälä ja sinne päästäkseen pitää jo todella polkea! Moni autoani kokeillut ei ole sitä tajunnutkaan ennenkuin olen kertonut asiasta. Sitä on luultu että kaasu on jo pohjassa ja on yritetty keksiä kohteliaita sanoja kertoa että "autosi on tosi hidas". :DViimeksi muokannut Ishtor; 16.11.2007, 18:55.
Comment
-
Jaa tää on joku automaatin kehumis topikki. No mun päätä ei saa kääntymään tomaatin puoleen kyllä ihan pienellä. Oli yksi tärkeimmistä "varusteista" tätä autoa valittaessa tuo veivattava laatikko. Tomaatithan on kädettömille ;D Mutta jokainen tarpeensa mukaan. Toisille se pieni kiihtyvyys ero ei merkkaa mitään. Toisille tällainen malmikasa riittää jopa vakiona ja jotkut sitä pitää jopa nopeana. Toisille taas ei riitä mikään...
Comment
-
En minä sitä tarkoittanut, että automaatti olisi parempi (ainakaan kaikille). Kun puhuit että "aika lailla tomaatti hidastaa menoa", niin totesin vaan että se mitä tehdas ilmoittaa kiihtyvyysarvoiksi (ilman kytkintä punarajalla vaihdettu ja joka vedon jälkeen laatikko remonttiin...) ei edusta käytännön kiihtyvyyttä, ei lähellekään. Eli että manuaalin ja tomaatin välillä ei käytännössä ole suurtakaan eroa, joten se että "aikalailla tomaatti hidastaa menoa" on käytännössä merkityksetöntä.
Mutta tietenkin olet absoluuttisesti oikeassa siinä että Audin automaatti hidastaa menoa yllättävän paljon. En ole millään lailla vakuuttunut sen toiminnasta. Mielestäni yli 300tkm ajetussa Saab 9000 vm-89:ssäni automaatti toimi 1) pehmeämmin 2) sivistyneemmällä kierrosalueella 3) suorituskykyisemmin ja 4) loogisemmin. Ainoa osa-alue jolla Audi on parempi on vaihdekonsolin ulkonäkö. Että se siitä automaatin kehumisesta. Toisaalta kun on automaatti, niin on kivempi syödä jätskiä ajaessa. Ainakin ruuhkassa. :P
Comment
Comment