Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Isompaa autoa etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Isompaa autoa etsimässä

    Perheessä ollaan etsimässä uutta autoa, nykyinen on alle 50tkm ajettu Volvo V50 2.4 170hv versio, vikana lähinnä se, että "golfmailat ei mahdu konttiin poikittain" ja se, että jos kyytiin ottaa koiran ja kassin niin auto on jo täynnä.

    Aiemmin autoina oli V70 ja S80 joista ainakin V70 on selvästi tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Auton pitäisi olla diesel ja mieluiten automaatti.

    Listalla on tällä hetkellä:
    BMW 525d (kallis)
    BMW 530d (kalliimpi)
    Audi A6
    MB E-sarja 220 CDI
    Volvo V70

    Taksimiehet näyttävät suosivan V70 D5 koneella, ainakin sellaisen kyytiin on viime aikoina joutunut aika usein. Bemarissa ainakin 530 vaikuttaa todella tehokkaalta ja muutenkin mukavalta, mutta hintaa sille kertyy sitten vähän enemmän...

    Yritin suositella tuota A6:sta lähinnä melko mukavan laatikon ja ulkonäön perusteella, tosin onhan tuo uusi V70 vähän jo paremman näköinen. Mersua pitäisi morkata ettei se vaan sitä virhettä tee. Kaikkihan nuo ovat varsin päteviä ja varmaan mukavia ajella, mutta onko "ylivertaista" yhdistelmää?
    Viimeksi muokannut okkim; 9.11.2007, 10:09. Perustelu: otsikkoa viilattu

  • #2
    On ... A6 3.0tdi quattro. :)

    Comment


      #3
      Tässähän on taas tämä vääristymä noista tehoista ja siitä seuraavista vääristä verrokeista:

      520dA (177hv) vs. V70 D5 Geartronic (185hv)
      0-100km/h: 8,6s / 9,4s
      huiput: 224km/h / 215km/h
      Yhdistetty kulutus: 5,8l/100km / 7,4l/100km

      Joten jos volvon vauhti riittää, niin en oikein ymmärrä mihin sitä 525d:tä tarvitaan, kun tuo pienempikin bemari pesee volvon, jolloin tuo biimerin hintakin jää edulliseksi. A6:nen on jees, jos 85-90k? hinta ei ole este.

      Comment


      • #4
        Samojen ajatusten kanssa painiskelin kesällä kun vaihdoin sedanista farmariin. Profiilin autoon päädyin, mutta jos oikeasti tilaa kaipaa, niin osta V70. Ei A6 (eikä Bemari tai Saab 9-5) mitenkään kauhean iso ole. Miksi:

        Minä huomasin sen kun piti koiralle häkkiä ostaa. Monta paikkaa piti kiertää läpi ennenkuin löytyi häkki jonka päädyt ovat molemmista päädyistä kallistetut. Normaali toisesta päästä kallistettu häkki ei yksinkertaisesti mahtunut konttiin, yritti sitä kummin päin tahansa. Audissa takapenkki on aika kalteva, joten yleensä häkki pitää sovittaa niin päin että kalteva puoli tulee penkkiin päin. Mutta kun takalasikin on kalteva niin sitten ottaa usein yläkulma kiinni ikkunaan. No, lopulta siis löytyi häkki joka sopi autoon ja olin tyytyväinen! ...Kunnes muijani kaveri huomasi häkkimme ja päätti kokeilla sitä omaan autoonsa, josko vaikka ostaisi samanlaisen. Nosti häkin konttiin ja hyvin sopi... nimittäin 90-luvun puolivälin farmari-Escortiin!!! Että sellainen tilaihme tämä A6. Auto on kyllä hyvä, mutta välttämättä en sitä kuljetustarpeita ajatellen valitsisi.

        (niin, riippuu tietysti koirasta. Meillä on sellainen normaali, koiran kokoinen koira, eli Valkoinenpaimenkoira, eli Saksanpaimenkoiran kokoinen narttu-bitch.)

        Muita vaihtoehtoja mitä pyörittelin oli edellisen korimallin Mondeo (isot tavaratilat!) ja väyrysmersu.

        Comment


        • #5
          Sen verran vielä että tietysti uudet autot ovat yleensä aina isompia kuin nämä meikäläisen mainitsemat vanhat katiskat, mutta suhde automerkkien välillä on minun mielestäni edelleen sama. Esim 9-3 farkun tavaratila hävisi VW Golfille oikein reilusti uudessa Moottorissa (mondeossa taisi olla suurin). Ja Passat puolestaan voittaa 9-5:n jne...

          Comment


          • #6
            Miten olisi 525xdA? Varsinkin kun verouudistus laskee hintaa lähes 6 ke:lla 63 tuhannen tuntumaan, ohi Audin.
            0-100 7,9 s, nelivedon ansiosta sama myös talvella, kiva takapainoinen käytös puskemaan taipuvaiseen Audiin verrattuna.
            Kulutus kohtuulliset 6,9 l/100 km, omien kokemusten mukaan jälkimarkkinointi ja huollot pelaavat paremmin kuin Audilla.

            A6 3.0 TDI quattro Tiptronic lähtee verouudistuksen jälkeen vähän alle 67 ke, laskee sekin toista tuhatta.
            A6 liikahtaa sataseen 7,1 s, mutta juo 8,3 l sadalla ja on taipuvaisempi puskemaan. Sisältä bemaria parempi.

            E 280 CDI 4matic hinta laskee karvan alle 70 tuhanteen, sataseen mennään 8,2 s ja janoa on 7,8 l sadalla. Nelivedon toiminnasta ei kokemuksia, mutta ainakin takavetoinen versio on mukava kehonsiirrin, mutta ei tarjoa ihmeempiä ajoelämyksiä.

            Comment


            • #7
              Mutta jos ei ole pakko olla neliveto, niin kyllä tuo E mese on loistava matkakumppani.
              Ehkä ainoita miinuksia on ohjaustuntuma, koska siinä on sähköinen ohjaustehostin.


              Isällä on -03 320CDI ja takaveto, kuulpuheiden mukaan 0-100km/h taittuu 6.9s?
              Ja Dieseliä se vie Maantiellä 5.4 - 5.7l/100km kesällä ja talvella 6.0 - 6.2l/100km ajotavasta riippuen, mutta itsellä ja isällä on se vähän reippaampi meno aina, tuo 6.2l/100km tuli kun autossa oli 5aikuista, tavaraa auto ihan täynnä ja Levi - Tre väli n. 9h. Kaupungissa Dieseliä meneen n. 6.5 - 7.8l/100km missä keskinopeus viimesen ~3000km aikana ollu 42km/h.

              Kaikin puolin ihan kiva auto, ulkonäkökin on kohdillaan, mutta tuohan on taksikäytössä niin suosittu, että niitä näkee vähän liikaakin liikenteessä.

              Comment


                #8
                Ihmettelin jo tuossa taannoin (M5 koeajolla, jess...), kun myyjä kehui BMW:n kulutuslukemia. Piti oikein alkaa tutkimaan mistä moinen johtuu. Vertasin Audin A6 Avanttia q ja tip, mutta BMW:ltä ei löytynyt äkkivääräseltään tietoja muuta kuin manuaalista vajaavetoisesta 530d:stä. Ero johtunee näköjään painosta, bemarilla 1655 ja Audilla 1825kg. Jos otetaan tuota valurauta-ammetta vastaava bemari, alkaa kulutuksetkin varmaan olemaan samaa luokkaa. Omassa menee ainetta maantiellä kuuden pintaan, 15tkm keskimäärin 8.3. Ja tuo 7.1 on keppivaihteisen kiihtyvyys, tippiin kolme kymppiä lisää.

                Bemarista ei tullut vieläkään kauppoja, mutta ahtaan paikan kammo kylläkin. 184 cm pitkänä ainakin minulla ottaa ohimot jo kiinni sivulta oven yläkarmiin kun hiukan päätä kääntää vaikka penkki on alimmillaan. Audissa saa olla vaikka nikita päässä ja vielä jää tilaa. On se sentään edustusauto! Mesen perästä tulee mieleen sama kuin V50 volvosta: tylsällä veitsellä leikattu puolilämmin vuokaleipä ...

                Kulutuslukemat ovat aivan ihme asia, entisessä A4 2.0TFSI:ssä meni 55tkm matkalla 10.4 ja vain kaksi kertaa pääsin alle 8ltr. Ei vaikka miten pihtasi.

                Comment


                  #9
                  ksarvala: Bemarin nykyominaisuuksista paras, etenkin bensiinikäyttöisissä autoissa, mielestäni on nimenomaan kulutus. Puhuit 2.0TFSI:n kuluttaneen kympin pintaan, kun e90 330i (272hp) yhdistetty kulutus on 7.2 litraa satasella. Ei mielestäni ollenkaan paha kulutus kolmelitraiselle bensakoneelle, varsinkin kun suoritusarvot pesee 2.0TFSI:n mennen tullen.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja ksarvala Näytä viesti
                    Bemarista ei tullut vieläkään kauppoja, mutta ahtaan paikan kammo kylläkin. 184 cm pitkänä ainakin minulla ottaa ohimot jo kiinni sivulta oven yläkarmiin kun hiukan päätä kääntää vaikka penkki on alimmillaan. Audissa saa olla vaikka nikita päässä ja vielä jää tilaa. On se sentään edustusauto!
                    Mulla on pituutta 193 cm, eikä E60 M5 tuntunut mitenkään ahtaalta, kuten ei tuo oma E46:kaan. Selkänoja on melkoisen pystyssä, silti mahtuu kypärä päässäkin ajamaan.
                    Tähän mennessä vain vanha TT on tuntunut ahtaalta, siitä puuttuu vain kojelautaan pultattu MG42 ja edestä ranta Normandiassa. Ei siinäkään silti pää ota kattoon.

                    Comment


                      #11
                      Puhuit 2.0TFSI:n kuluttaneen kympin pintaan, kun e90 330i (272hp) yhdistetty kulutus on 7.2 litraa satasella. Ei mielestäni ollenkaan paha kulutus kolmelitraiselle bensakoneelle, varsinkin kun suoritusarvot pesee 2.0TFSI:n mennen tullen.
                      Vaikea uskoa 330i:n menevän 7,2l yhdistetyllä kulutuksella. Paperilla tuo toteutunee, mutta miten on in real life?

                      Comment


                      • #12
                        Tähän mennessä vain vanha TT on tuntunut ahtaalta, siitä puuttuu vain kojelautaan pultattu MG42 ja edestä ranta Normandiassa. Ei siinäkään silti pää ota kattoon.
                        Itsellä on mittaa vain 184cm, mutta TT:ssä piti kyllä istua pää vinossa ja niska kyyryssä vaikka kuinka yritti.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                          Itsellä on mittaa vain 184cm, mutta TT:ssä piti kyllä istua pää vinossa ja niska kyyryssä vaikka kuinka yritti.
                          Heh, toisella ylipitkät jalat, toisella selkä. Mikään muu ei kokemusten poikkeavuutta selitä. :)

                          Comment


                            #14
                            Smooth,

                            Kyllä siinä on ihan hydraulinen tehostin. Omaa vain Audikielellä tunnetun "servotronic" toiminnon jonka takia pienissä nopeuksesissa ohjaus on vähän tunnoton.

                            Itse aiheeseen ei ole muuta sanottavaa kuin se että jos haluaa sitä kuuluisaa toimintavarmuutta niin valinta olisi kyllä tuo tähtikeula. Tosin ihan uudesta facelift E-sarjalaisesta ei ole kokemusta. Muutenhan se on kyllä samaa rautaa kuin tuo ei feisliftattu w211, mutta moottorin sähköpuolella siirryttiin delphin valmistamiin komponentteihin.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                              Itsellä on mittaa vain 184cm, mutta TT:ssä piti kyllä istua pää vinossa ja niska kyyryssä vaikka kuinka yritti.
                              Persejalkaisuutta. Kyllä mulla 184cm mahtuu TT:hen ilman mitään ongelmia :)

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                Vaikea uskoa 330i:n menevän 7,2l yhdistetyllä kulutuksella. Paperilla tuo toteutunee, mutta miten on in real life?
                                Mulla oli ennen tota vitosta 325xiA e91 -06 keskikulutus 35tkm matkalla 10.7L/100km

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L
                                  Vaikea uskoa 330i:n menevän 7,2l yhdistetyllä kulutuksella. Paperilla tuo toteutunee, mutta miten on in real life
                                  En tiedä, ainakin edelliskopan e46 330i kulutti n. 9 litraa satasella keskimäärin (231hp), tuo moottori sai mm. maailman parhaan moottorin palkinnon. Uskon että uusi menee pienemmällä, mutta 7,2 on tosi vähän. Tosin, kyllä BMW:n moottorit tällä hetkellä ovat Audin vastaavia taloudellisempia, se on fakta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sen verran täytyy todeta noista "maailman paras moottori" palkinnoista, että noita kaiken maailman moottoripalkintoja jaellaan siihen tahtiin, että audin 1.8T, 2.0T, 2.7T ja 4.2 koneet ovat ainakin saanet Engine of the year palkintoja, todennäköisesti kaikki moottorit jossain vaiheessa :D

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tommosia tehtaan kiihdytys ja kulutus lukemia ei nyt kannata ihan vakavissaan ottaa. Ja kannattaa ajaa autoa ennen kuin puhuu mikä tuntuu tehokkaalta ja mikä ei. Se on totta, että toi Volvon Geartronic syö aika paljon tehoa mutta on ainakin mulla kestänyt kolmessa autossa ja kilometrejä on tullut yhteensä 600tkm. Jos nyt oikein tahtoo vertailla noita kiihdytyksiä niin omani (185hv awd geartronic) jättää paikaltaan kaverin mesen (E 280 cdi 4matic aut) tonne 150km/h asti. Kulutuskin on omassa pienempi. Autot on molemmat alle vuoden vanhoja. Mersun laatikko on tosin jo kahdesti "huuhdeltu" ja menee pian vaihtoon takuun piikkiin. Sama oli kaverin vanhassa autossa. Itse en nyt laske tosiaan mitään ton kiihtyvyyden takia vaan enemmänkin kestävyyden.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X