Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ministeriö aikoo häätää navigaattorit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ministeriö aikoo häätää navigaattorit

    Kaupppalehti kirjoitti tänään:

    Liikenne- ja viestintäministeriö pohtii kojelaudalle sijoitettavien navigaattoreiden kieltämistä, koska ne haittaavat näkyvyyttä. Ministeriön liikenneturvallisuusyksikön päällikkö Matti Roine sanoo Turun Sanomissa, että navigaattoreiden hyökyyn suomalaisautoihin reagoidaan viimeistään vuoden sisällä.
    Kielletyksi voi tulla ainakin jälkeenpäin autoon asennettavien paikannuslaitteiden sijoittaminen kojelaudalle.
    Roineen mukaan ajoneuvolaissa on tiukkaan sävyyn todettu, että kojelaudalla ei saa olla esineitä, jotka haittaavat näkyvyyttä.Nykyinen tieliikennelaki kieltää sellaisen viestintälaitteiden käytön, joka häiritsee kuljettajan keskittymistä.
    Eräiden uutistietojen mukaan on sattunut tieltä ajoja, jotka ovat johtuneet kuljettajan liiallisesta luottamisesta navigaattoriin.
    Ministeriö on huolestunut myös autoissa yleistyneistä viihdekeskuksista. Erityisesti television katselua etupenkiltä pidetään vaarallisena.
    Pekka Uotinen
    pekka.uotinen@kauppalehti.fi

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja vladim
    Kaupppalehti kirjoitti tänään:

    Eräiden uutistietojen mukaan on sattunut tieltä ajoja, jotka ovat johtuneet kuljettajan liiallisesta luottamisesta navigaattoriin.
    Vai on sattunut tieltä ajoja, jotka ovat johtuneet kuljettajan liiallisesta luottamisesta navigaattoriin. :D Tarkoittaako tuo sitä, että jotku ajaa navigaattorin kartan mukaan eivätkä katso ollenkaan ulos? =)

    Comment


    • #3
      Jotain tällaista olen vähän odottanutkin.
      Onhan se tosi että selvää haittaa niistä näkökentässä on, jotkut vielä asentaa sen melko ylös kojelaudasta keskelle ikkunaa.
      Harmi vaan kun tuollaisille jälkiasennus naveille ei paljon ole paikkoja tarjolla autossa. Varsinkaan ilman ruuvaamista.

      Comment


      • #4
        Ja onko se sitten parempi että asennetaan alemmas, jolloin joutuu kokonaan ajon aikana kääntämään katseen pois tiestä, mikäli aikoo navia tutkailla... Vaikea sen käyttöä on kumminkaan ajon aikana kieltää :) Minusta navi menee samaan sarjaan mittariston kanssa ja jos sen laittaa alas ikkunalle keskelle, niin nykyiset mallit edes häiritse näkökentässä..

        Comment


        • #5
          Sveitsissä sentään reilusti sanoovat että peltipoliisivaroittimet on kiellettyjä, meillä yrittää verhota liikenneturvallisuuteen ;-) Toki semmoinen iso näyttö kojelaudan päällä peittää osan näkyvyyttä, siinä mielessä jutussa juurtakin.

          Tarkoittaako tuo sitä, että jotku ajaa navigaattorin kartan mukaan eivätkä katso ollenkaan ulos?
          Muistan lehdestä lukeneeni notta briteissä ajoi pari autoa viikossa jokeen kun silta oli remontissa, navin naikkonen kun oli sanonut että anna mennä suoraan vaan.

          Comment


          • #6
            Jonkin aikaa on jo merellä odoteltu koska ensimmäisen kerran 2 venettä törväävät ajettuaan vain navigaattorin näyttämää väylän keskiviivaa.

            Comment


              #7
              No ei jumalauta. Kuinka pitkälle tämä holhousyhteiskunta menee. Keskieuroopassa on kaiteettomia siltoja, joista on usean metrin pudotus. Miten siitä kuljet pimeällä tai humalassa? No, pidät itse itsestäsi huolta! Ei siellä valtio vahdi. Naurettavaa paapomista kehdosta hautaan.

              Comment


                #8
                Nyt menee viimeistään överiksi. Odotan ulkonaliikkumiskieltoa koko suomessa illalla kello kymmenen jälkeen.
                Sekin vielä tulee tätä menoa.
                Ai niin ...veroja vois nostaa, kun niin v*tun vähän niitä maksellaan ja
                autoihin vois kiinnittää ulkopuolelle lapun/tarran, jossa kielletään liukkaalla ajo.

                Comment


                • #9
                  Sveitsissä sentään reilusti sanoovat että peltipoliisivaroittimet on kiellettyjä, meillä yrittää verhota liikenneturvallisuuteen ;-)
                  Karppa löysi pointin ;o)

                  Hämärä mielikuva on, että jotain otsikkoa lehdessä olisi ollut juuri tuosta navien kameravaroitusten laillisuuspähkäilystä; vrt. tutkanpaljastaja.

                  Comment


                  • #10
                    Pian tuokin on tarpeetonta, kun kamerat alkavat mittaamaan kahden tolpan välistä keskinopeutta.

                    Comment


                    • #11
                      Erityisesti television katselua etupenkiltä pidetään vaarallisena
                      Tuohan oli aiemmin laitonta, kunnes virkamies suuressa viisaudessaan salli tämän. Aiemmenihan ei RDS -radion näytössä saanyt vilistää mainoksia, nyt sekin on sallittua eikä siinä ole virkamiehen mukaan mitään ongelmaa.

                      On tuossa pointti sikäli, että navigaattoriin sokeasti luottamalla eksyy varmasti tai ajaa metsään. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun navi on itseänikin neuvonut kääntymään tielle, jota ei edes ole olemssa.

                      Comment


                      • #12
                        Tuleeko samalla autoista joissa on valmistajan kiinteä vakiovaruste-navi laittomia?-)

                        Comment


                        • #13
                          Navin piuhojen katkaisun jälkeen tulee kukin yksilö erikseen tyyppikatsastaa ja maksaa uuden auton verot kokonaisuudessaan, koska piuhat on saatettu katkaista erilaisilla sivuleikkureilla;-)

                          Comment


                          • #14
                            Ajelin tuossa taanoin uuden ison bemarin perässä motarilla hyvän tovin. Hieman ihmetytti kun aina liittymän lähestyessä auto vaihtoi vasemmalle kaistalle ja liittymän jälkeen takaisin oikealle kaistalle. Tämä tapahtui usean peräkkäisen liittymän kohdalla ja liittymistä ei tullut ketään motarille. Kuljettajana oli ihan makean näköinen "blondi". Myöhemmin ajaessani navigaattorin neuvojen mukaan moottoritiellä huomasin sen kailottavan aina liittymän lähestyessä " pysy vasemmalla kaistalla"! Jotkut ottavat navigaattorin ohjeet aika kirjaimellisesti...

                            Comment


                            • #15
                              Miten näistä tuulilasiin imukupilla lätkäistävistä lehtiöistä ei ole ollut haittaa vaikka niitä nyt on ollut joka toisessa autossa vuosikymmeniä? Toki ne ei kerro niistä kameratolpista...

                              Comment


                              • #16
                                Niistä ei ainakaan tule häikäisevää valoa pimeällä. Eikä ne kyllä muutenkaan kiinnitä huomiota vähän väliä.

                                Comment


                                • #17
                                  Harmillista jos tuollainen sääntö tulee. Nuo sisäisen antennin omaavat navit, kun yleensä pitää laittaa paikkaan, josta on edes jonkinmoinen näkyvyys taivaalle ja autossa käytännössä ainoa toimiva paikka on kojelaudan yläpuolella tuulilasissa.

                                  Ministeriöönkö lähetän laskun omasta navikaattorista, jos ne siitä tyhjän pantin tekevät?

                                  No ootellaan ja katellaan, ei tuollaisen säännön tekeminen ihan yksinkertainen asia ole. On kyllä totta se, että navit tietty turvallisuusriski ovat.
                                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 26.10.2007, 13:40.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saisivat samalla kieltää posliiniautoista joitain leluja, ainakin Customit tuntuu olevan selkeästi häiritsemässä näkökenttää. Ja joitain muitakin minulle tuntemattomia laitteita näkyy selvästi autosta ulospäin kun noi ajelevat vastaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Viimeinen oli hyvä :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Samallahan pitäisi poistaa taustapeili ja häikäisysuojat, jottei ne olisi näkökentässä.

                                        Uskaltaisin väittää myös, että henkilö joka tulee itselleen tuntemattomaan paikkaan ja jolla ei ole navigaattoria, saa aikaan ihan yhtä paljon tai jopa enemmän vaaratilanteita, kun yrittää kytätä oikeita ramppeja, katuja risteyksiä jne. Ajaa alinopeutta "missä vi**ssa se risteys on?", tekee äkkijarrutuksia "eiku tuosta ois pitäny mennä", tekee turhia U-käännöksiä, pysähtyy tien varteen pyörittämään karttaa, aiheuttaa turhia ohituksia ja muita vaaratilanteita jne jne.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onhan tuo näkökentässä olevien kamojen kieltely hassu juttu. Poliiseilla on tosiaan itsellään kojelaudalla jos nyt jonkunlaista kakkulaa ja näkyyhän tuolla liikenteessä paljon muutakin erikoista. Valitetaan jostain halkeamasta tuulilasin alareunassa siinä missä joku toinen ajaa remmiahdetulla Vetellä jossa skooppi peittää 1/3 koko näkökentästä. Tämä on sitä tasapuolisuutta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minun mielestä, jos laissa on sanottu ettei näkökentässä saa olla niitä häiritseviä tekijöitä, niin sitten niitä ei saa olla. Pistetään se navigaattori johonkin alemmas, missä se ei ole näkökentässä.

                                            Jouduin minä ajokortin saaneena poistamaan cd-levyjä ja tms karvanoppaa peruutuspeilin edestä. Kyllä ne haittas näkyvyyttä, mutta se oli niin kovin kuulia sillon muka.

                                            Mitä tuohon tieltä suostumisiin tulee, niin eilenkin navigaattorin mukaan ajelin monta kertaa ainakin 50m pellolla.
                                            On niitä ihmisiä jotka ei kykene itsenäiseen päättelyyn ilman navigaattoria.

                                            Kaikki turhat pois näkökentästä, mutta kieltää ko laitteita ei saa. Siinä ei olisi järkeä.

                                            Ja ei sitä navigaattoria tartte aina pitää päällä. Eilenkin pidin sitä oikeastaan päällä vain Raahen kohdalla, jotta löysin oikeaan paikkaan. Alustavasti olin katsonu reitin, eikä se vaatinu sen päällä pitämistä. Pimellä se häiritsee älyttömästi jos on ikkunalle asennettu. Yhtäkkiä kaikki tarvitsee navigaattoria jotta löytää mökillensä.

                                            Miksi se pitää olla siinä kojelaudalla ylensäkkään? Siksi että muut näkee, että on muuten pojalla gps-navigaattori? Alkaa oleen samanmoinen muotilelu kuin aikoinaan oli BulaBula-lakki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei muuta kun tollanen joka autoon.

                                              http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=46-7329

                                              Ei opasta, mutta varoittaa äänimerkillä kameroista. Varmaan ratsiassa määritellään tutkanpaljastimeksi...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mä pidän navia tossa ratin oikealla puolella eikä se ole näkyvyyttä tähän mennessä haitannut käytännössä yhtään. Ton kanssa on kumminki tullu ajettua monia tuhansia kilometrejä täällä pääkaupunkiseudulla.

                                                Tohon naviin ei myöskään kiinnitä huomiota yhtään. Jos on jotain reitti-infoa mitä pitää katsoa, niin sivusilmällä pystyy kattomaan millon käännytään ja minne. Tai sitten pikaisella vilauksella. Se on apu, ei se navi sitä rattia kääntele. Samalla kielletään sit ajotietokoneet, soittimet, ilmastoinnin säätönamiskat ja kaikki muutkin nappulat autosta että keskitytään siihen ajamiseen.

                                                Siinä vaiheessa ku jälkiasennusnavit kielletään, niin valtio saa luvan ostaa mun navit pois. Mitä niillä sitten muka tekee?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ministeriö ei aio kieltää... Linkki.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Huhhuh... elämä hymeilee jälleen. Tuli vähän mieleenki et toi olis aivan järjetöntä lähtee tekemään tollasta muutosta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      "Myöskään televisiota ei saa ajon aikana katsoa, vaikka autoon olisikin asennettu televisionäyttö."

                                                      Saanko katsoa analogi-tv:tä, kun sillä ei enää tv näy? Nehän on YLEnkin virallisen synnipäästön mukaan sellaisenaan laitteita, joilla ei voi katsella tv:tä ts. ei pidä maksaa tv-lupaa...

                                                      Kiva, kun monen virkamiehen ja tavantallaajan mielestä on epäilyttävää, rikollista ja liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista käyttää apuneuvoa, jonka avulla kuljettaja huomaa pudottaa/pitää nopeutensa rajoituksen mukaisena. On paljon parempi, että se kuljettaja ei tajua ajavansa ylinopeutta vaan posottaa surutta +20km/h ylinopeutta siihen koulun kohdalle asennettuun kameraan. Se on turvallisuutta, kun saadaan annettua sakot kanksterille.

                                                      Ketä ovat nämä ihmiset, jotka ajavat suurella innolla orwellilaista yhteiskuntaa? Jostain heitä on hälyttävän suurissa määrin ilmestynyt, ja he ovat varsin äänekkäitä satiaisia.
                                                      Viimeksi muokannut jasso; 26.10.2007, 15:51.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Enpä jaksa uskoa tämän jutun alkaneen siitä, että telkänpöntöt voivat olla navin tiedossa.

                                                        Kiellettiinhän kännykänkin käyttö ilman handsfreetä auton kuljettajalta joku aika sitten, luulisin ihan samasta asiasta olevan kyse navikaattoreiden suhteen.

                                                        Kasineljämeininkiä vastutan kyllä viimeiseen asti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei ymmärrä

                                                          Miksi ihmeessä kiinteiden pönttöjen muistiin tallentaminen olisi verrattavissa tutkanpaljastimiin ? Täysin eri asia. Vai kielletäänkö kenties sitten sekin, että joku on kirjoittanut omaan muistivihkoonsa missä sillä ja sillä tiellä tolpat ovat ? Naurettavaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            TomTom näytti olevan oikealla tiellä sillä uusin päivitys näkyi mahdollistavan karttanäytön sulkemisen, olikohan tietyn nopeuden jälkeen, en vielä tutkinut tarkemmin mutta oikeaaan suuntaan mennään. Muisteleisin esim. Audeissakin olleen aikoinaan sama, eli se kuvan töllistely ei ollut mahdollista autolla ajaessa ja kyllä se neiti tai herra siellä kojelaudassa osaa kertoa minne mennään ja auton nopeusmittari kyllä näyttää vauhdin ja äänimerkki kottaraisenpöntön jos on ajettava ylinopeutta.
                                                            Olen aina pitänyt lapsellisena ja pidän vieläkin sen tupakkiaskin kokoisen kuvan töllistelyä ja ihmettelen jos joku väittää ettei se häiritse itse liikenteen seuraamista...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X