Omat kokemukset Polon laadusta taas ovat vain positiivisia. Vaikka muovisuutta yhä onkin, on laatu vaikka 4-kopan Golfiin verrattuna kuin toiselta planeetalta! Erityisesti sovitteet ja viimeistely ovat "just eikä melkein" eikä repsottavia paikkoja, tms. juuri löydy.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A1 (8X) MY 2010-2018
Collapse
X
-
Tuli tänään käytyä kokeilemassa A1 1.4TFSI:tä niin kyllähän se on ihan täysiverinen audi, joskin etuvetoinen ja pienehkö. Sain mahdutettua 189cm ruhoni oikein mukavasti ratin taakse ja selkänojan ollessa suht pystyssä mahtui vielä pään ja katon väliin nyrkki kevyesti. Penkit taas eivät pitkille jaloille juuri anna reisitukea, mutta sama homma A3:ssakin kun noita kunnon sporttipenkkejä saa vasta A4:stä ylöspäin. Oikein näppärä peli kaupunkipyörittelyyn ja motarisiirtymäkin sujui mukavasti.
Comment
-
Tuli eilen koeajettua 1.6TDI A1. Polo on kiva mutta silti A1:ssä on enemmän "tunnelmaa". A1 1.4 TFSI S-tronic pitäs päästä koeajamaan mutta sitä ei Oulun Pörhöllä kuulemma ole koeajossa vielä muutamaan viikkoon.
Varusteiksi riittäisi Xenonit, vakkari, automaatti-ilmastointi. S-line istuimet pitäisi saada ilman muita varustepaketteja. Muuten riittäisi karvalakkimalli, kunhan hyvät istuimet löytyy. Saisikohan noita penkkejä jälkiasennettuna, jos ei muuten onnistu? :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiOnko A1 ensimmäinen Belgiassa koottava Audi? Millainen VIN näissä on?
Tänään näin A1:n jonka väritys ei ollut sieltä onnistuneimmasta päästä: Amalfi white + dakota grey ulkoa ja sisältä musta + wasabi vaalealla sisäkatolla. Wasabit ei toimi ilman mustaa sisäkattoa ja amalfi white ei tosiaankaan ole puhdas valkoinen vaan enemmänkin väri muistuttaa Saksan takseja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiMillainen VIN näissä on?
Unkarissa koottavien Audien (TT 8N & TT 8J) alustanumero alkaa TRUZZZ, ja Saksassa koottavien Audien alustanumero alkaa WAUZZZ. Tuo ensimmäinen kirjain tarkoittaa valmistusmaata: W = Saksa ja T = Unkari.
A1-mallissa alustanumero alkaa WAUZZZ8X*********.
Eli ainakin minulle oli yllätys, että alustanumeron mukaan valmistusmaa on Saksa, vaikka autot kootaan Belgiassa. En ymmärrä, mikä logiikka tässä on. Tosin Belgiassa on paljon muutakin ihmeellistä, mikä ei ihmisen logiikalla avaudu.
Comment
-
Ei tullut vielä S1-mallia mutta sen sijaan on tulossa A1 1.4 TFSI 136 kw S-tronic. Perinteisinä hevosvoimina mitattuna tehoa on 185 hv. Vääntöä on 250 Nm kun tuossa 90 kW A1:ssä vääntöä on 200 Nm. Uusi versio on hiukan kiukkuisempi kuin Polo GTI, Fabia RS tai Ibiza Cupra, ainakin teholukemiltaan. Suomen hinta on vielä arvoitus mutta veikkaan että noin 31 - 32.000 euroa voisi olla lähellä totuutta. Fabia, Ibiza ja Polo on siellä 25 - 28.000 euron luokassa, siis samassa jossa 90 kw A1 1.4TFSI on.
Tässä vielä suoritusarvot
Koodi:Malli 0-100 km/h Huippunopeus Co2 A1 1.4 TFSI S-tronic 136 kW 6,9 227 km/h 139 g/km Polo GTI DSG 6,9 229 km/h 139 g/km Fabia RS DSG 7,3 224 km/h* 148 g/km Ibiza Cupra 7,2 225 km/h 148 km/h * Fabia RS Combi 226 km/h
Der Audi A1 1.4 TFSI (136 kW)
Der Audi A1, das Premium-Auto unter den kleinen Kompakten, ist mit großem Erfolg in den Markt gestartet. Jetzt präsentiert Audi die neue Topversion – den A1 1.4 TFSI (136 kW). Sein straffes Fahrwerk sorgt für sportliches Handling, der doppelt aufgeladene 1.4 TFSI schiebt mit 136 kW (185 PS) Leistung an, das Doppelkupplungsgetriebe S tronic ist Serie. Zugleich beeindruckt der A1 1.4 TFSI (136 kW) mit wegweisender Effizienz – auf 100 km begnügt er sich im Mittel mit 5,9 Liter Kraftstoff, ein CO2-Ausstoß von nur 139 Gramm pro km (vorläufige Werte).
Der A1 1.4 TFSI (136 kW) präsentiert sich selbstbewusst. Der Singleframe-Grill, der markante Dachbogen, die flach stehenden C-Säule, die umgreifende Front- und Gepäckraumklappe sowie die Tornadolinie zeigen bereits im Stand sein sportliches Potenzial.
Der A1 1.4 TFSI (136 kW) nutzt einen kompakten und leicht bauenden Vierventiler. Dieser leistet satte 136 kW (185 PS) und 250 Nm Drehmoment. Der Spurt von null auf 100 km/h ist in 6,9 Sekunden erledigt, erst bei 227 km/h endet der Vortrieb (Fahrleistungswerte sind vorläufig).
Das spontane Ansprechverhalten und die hohe Durchzugskraft, selbst bei schneller Fahrt, verdankt er einem besonderen Konzept – die Kombination aus Kompressor- und Abgasturboaufladung.
Der Kompressor spricht ab 1.500 1/min an und klinkt sich in den meisten Situationen bei 2.400 1/min aus. Spätestens ab 3.500 1/min besorgt der Abgasturbolader die ganze Arbeit – weil er im Drehzahlkeller wenig leisten muss, konnten ihn die Entwickler groß dimensionieren und auf einen hohen Wirkungsgrad auslegen.
Der 1.4 TFSI kombiniert Effizienz und Dynamik. Er begnügt sich auf 100 km im Mittel mit 5,9 Liter Kraftstoff – ein CO2-Äquivalent von 139 Gramm pro km (Verbrauchswerte sind vorläufig). Verantwortlich dafür sind neben dem FSI-Konzept und der doppelten Aufladung die Technologien aus dem Modularen Effizienzbaukasten.
Die Kräfte des 1.4 TFSI strömen serienmäßig über eine Siebengang S tronic auf die Vorderräder. Das Highend-Getriebe baut sehr kurz und leicht. Die Siebengang S tronic setzt sich aus zwei Teilgetrieben zusammen, die von zwei Lamellen*kupplungen bedient werden. Der Schaltvorgang erfolgt in wenigen Hundertstel*sekunden und ohne spürbare Unterbrechung der Zugkraft. Der lang übersetzte siebte Gang reduziert den Verbrauch.
Die McPherson-Konstruktion vorne und die Verbundlenkerachse mit getrennten Federn und Dämpfern hinten bilden die Basis für das agile Handling.
Der Audi A1 1.4 TFSI (136 kW) lenkt spontan ein, umrundet Kurven schnell und stabil und beschleunigt an ihrem Ausgang mit festem Grip. Die Bremsen haben die starke Performance sicher im Griff – die innenbelüfteten vorderen Scheiben weisen 288 Millimeter Durchmesser auf.
Eine weitere serienmäßige Spezialität des Fahrwerks ist das Stabilisierungs*programm ESP mit elektronischer Quersperre. Wenn es bei schneller Kurvenfahrt erkennt, dass die Traktion am kurveninneren Rad abzureißen droht, veranlasst es dort einen winzigen Bremseingriff.
Die Ausstattung ist komplett. Das Sicherheits-Paket umfasst zwei Frontairbags, Thorax-/Becken-Seitenairbags und durchgehende Kopfairbags; Gurtstraffer und Gurtkraftbegrenzer sowie das integrale Kopfstützensystem von Audi runden es ab. Isofix-Verankerungen für Kindersitze im Fond sind Serie.
Viele Optionen stammen direkt aus der Oberklasse. Es sind die Xenon plus-Scheinwerfer mit LED-Tagfahrlicht, die LED-Heckleuchten, das LED-Innenlichtpaket, der Fernlichtassistent, der Licht- und Regensensor, das Panorama-Schiebedach, der Komfortschlüssel mit der Start-Stop-Taste, zwei Navigationssysteme und ein 465 Watt starkes Bose Surround System mit 14 Lautsprechern. Zudem stehen eine Klimaanlage, eine Klimaautomatik und eine Sitzheizung vorn zur Wahl.
Der Audi A1 1.4 TFSI (136 kW) startet gegen Jahresende für 24.250 € in den Markt. Zusätzlich zur S tronic bringt er serienmäßig eine große Bandbreite an Ausstattungshighlights mit: Ausstattungslinie Ambition, 17" Räder, S line Exterieurpaket, manuelle Klimaanlage, erweiterte farbige Interieurelemente mono.pur, Dachhimmel schwarz und das LED Innenlichtpaket.
Verbrauchs- und Emissionswerte:
Audi A1
Kraftstoffverbrauch kombiniert 3,9-5,3 l/100km
CO2-Emission kombiniert 103-124 g/km
Audi A1 1.4 TFSI (136 kW)
Kraftstoffverbrauch kombiniert 5,9 l/100km *
CO2-Emission kombiniert 139 g/km *
* vorläufige Werte
Weitere Informationen zum offiziellen Kraftstoffverbrauch und den offiziellen spezifischen CO2-Emissionen neuer Personenkraftwagen können dem „Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch und die CO2-Emissionen neuer Personenkraftwagen“ entnommen werden, der an allen Verkaufsstellen und bei der DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Helmut-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen unentgeltlich erhältlich ist.
Lähde: audi.de
Comment
-
Yksinpuhelu jatkuu..
A1 oli ollut TM:n koeajossa numerossa 17/2010. Vilkaisin koeajon pikaisesti ja löysin sieltä itselle tuttuja juttuja. Takapenkillä tai -kontissa ei ole tilaa ja renkaat pitää meteliä. Vastaavasti ajo-ominaisuuksia sekä koneen ominaisuuksia kehuttiin ja Audille poikkeuksellisesti tähän oli laitettu ihan kunnolliset valot! Kiihdytyksessä 0 - 100 km/h oli jääty aika paljonkin tehtaan arvosta, peräti sekunti. Liekö sitten uutuudenjäykkyyttä vai mistähän lie kyse. Mielenkiintoinen muuten tuo vaihteiston välitys. Suurimman tehon kohdalla (5.000 rpm) seiskavaihteen teoreettinen nopeus on 245 km/h. Käytännössähän tuo kone kiertää yli 6.000 rpm joten ei taida koskaan tulla kierrostenrajoitin vastaan seiskalla. :)
Eikä tämä ihan Polo ole vaikka perusrakenne onkin sama. Tässä on mm. nopeampi ohjaus. A1:n ohjaus itseasiassa vaatii hiukan tottumista, monesti tulee käännettyä alkuun vähän liikaa. Oikeasti kun tämä kääntyy melko pienillä liikkeillä.
Edit: Ai niin, Webastolta ja Eberiltä ei ole vielä tullut asennusohjeita lämmittimen asennukseen. Onneksi pakkaskeleihin on vielä aikaa mutta saisihan ne ohjeet pikapuoliin tulla ettei tarttee palella kun lähtee aamulla töihin.
Comment
-
http://www.autoexpress.co.uk/news/au..._pictures.html
Ainakin tuon sivuston mukaan S1 tulisi olemaan quattro. Moottorina sama 1.4 TFSI, tosin 200hp (147kW)-versiona. Vääntöä 300Nm.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja lajava Näytä viestiAinakin tuon sivuston mukaan S1 tulisi olemaan quattro. Moottorina sama 1.4 TFSI, tosin 200hp (147kW)-versiona. Vääntöä 300Nm.
Toisaalta neliveto laittaa hirveästi painetta muuhun voimansiirtoketjuun, kun sutivat renkaat eivät toimi "sulakkeena".
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiKiihdytyksessä 0 - 100 km/h oli jääty aika paljonkin tehtaan arvosta, peräti sekunti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiYksinpuhelu jatkuu..
Ja odotamme A1q /S1 versiota ilmestyväksi... Tosin se on Haldex, mutta ei pahasti häviä isoveljillensä. Jos nyt pitäisi lähteä ostoksille, niin A3q/S3 olisi ensimmäinen vaihtoehto, kerran A1 ei tätä vaihtoehtoa tarjoa vielä ainakaan. (siis kakkosautoksi)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tero V. Näytä viestiDSG/S-tronic laatikoita on ollut jo pitkään malleissa missä on kone poikittain ja vääntöä yli 300Nm, joten se tuskin on ongelma tässä.
Comment
-
Se on tuo volkkarinkin paljon käyttämä kuivakytkimellä varustettu poikittaiskoneisen auton S-tronic, joka kestää vain 250 Nm vääntöä.
Ihan ensimmäinen tuotantokäyttöön tullut versio DSG-laatikosta (jonka sai TT 8N 3.2 quattroon syksystä 2003 alkaen) kesti heti alusta asti 350 Nm vääntöä (kuten myös nykyään?), mutta on toteutettu ns. märkäkytkimellä - eli monilevykytkinten levypakat uivat jäähdytetyssä öljyssä (laatikon kyljessä on oma öljynjäähdytin).
Klubin ratapäivillä AC:n miehet kehuivat, että kehityksessä on jo poikittaiskoneen S-tronic, joka kestää ainakin 450 Nm. Laatikko olisi tulossa saataville TT RS- ja RS3-malleihin. Nam.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiSe on tuo volkkarinkin paljon käyttämä kuivakytkimellä varustettu poikittaiskoneisen auton S-tronic, joka kestää vain 250 Nm vääntöä.
Ihan ensimmäinen tuotantokäyttöön tullut versio DSG-laatikosta (jonka sai TT 8N 3.2 quattroon syksystä 2003 alkaen) kesti heti alusta asti 350 Nm vääntöä (kuten myös nykyään?), mutta on toteutettu ns. märkäkytkimellä - eli monilevykytkinten levypakat uivat jäähdytetyssä öljyssä (laatikon kyljessä on oma öljynjäähdytin).
Klubin ratapäivillä AC:n miehet kehuivat, että kehityksessä on jo poikittaiskoneen S-tronic, joka kestää ainakin 450 Nm. Laatikko olisi tulossa saataville TT RS- ja RS3-malleihin. Nam.
Comment
-
Hyvä että on vielä joku jaksanut lueskella näitä mun sepustuksia. Tässä vähän käyttökokemuksia reilun viikon omistussuhteen jälkeen.
Pieniä ärsytyksen aiheita:- Etupenkin selkänoja ei pysy käännettynä eteen kun takapenkille on menossa tai on laittamassa tavaraa takajalkatilaan. Matkustajan puolella ongelma on pienempi koska selkänoja mahtuu kääntymään pidemmälle. Kuskin puolella ratti ottaa vastaan.
- Sivupeilien muotoilu vaatii hieman tottumista. Sinänsä peileissä riittää pinta-alaa ja niistä näkee hyvin taakse. Outous tulee siitä, että sisäreuna ei ole täysin pystysuora vaan peilipintaa "puuttuu" yläreunasta. Taakse siis näkee hyvin, mitään oleellista ei jää puuttumaan mutta aluksi tuo ominaisuus on vaatinut hieman opettelua peilien säätämisen suhteen.
- Ovet on pitkät. Se oli tiedossa toki jo etukäteen mutta kun pitkään aikaan ei ole ollut takaovetonta autoa niin parkkipaikoilla saa olla vähän varuillaan. Myös turvavyötä saa hapuilla A2:sta enemmän.
- Kaasu- ja jarrupoljin ovat melko lähellä toisiaan. Mulla on muutamat kengät joiden pohja on aika leveä ja välillä tuntuu että painaa kahta poljinta yhtä aikaa. Ongelma poistuu kun käyttää (ajamiseen muutenkin paremmin sopivia) kapeapohjaisia kenkiä.
- Ratti jää ihan sentin-pari liian kauas omaan makuuni.
Sitten niitä plussapuolia joita on tullut vastaan.- Kiva ajettavuus! Tällä on hauska ajaa kaupungissa ja pikkuteillä. Jousitus ottaa pahatkin töyssyt vastaan vähän reilummassakin vauhdissa hienosti, missään vaiheessa ei tunnu siltä että auto olisi epävarman tuntuinen. Radalla en ole vielä käynyt mutta eiköhän sekin päivä vielä koita jossain vaiheessa.
- S-tronic toimii 95 prosenttia ajasta erinomaisesti ja sen 5 prosentin aikanakin se päihittää manuaalilaatikon, ainakin neljän prosentin ajan. Toki joissain vekslailuissa manuaali voisi olla tarkempi tai nopeampi mutta kyllä tälläkin pärjää.
- A1 on näppärän kokoinen pyöriteltävä. Ei tämä ihan kolikon ympärillä käänny mutta ei paljon puutukaan. A3:a (8P) ketterämpi tämä on.
- Ajotietokoneen näyttö ei nyt viikon ajeluiden jälkeen olekaan niin sekava kuin miltä se ensikoeajossa vaikutti. Ratin näppäimet ja rullat on paljon parempi tapa hallita FIS:iä kuin pyyhinviiksen napit.
- Start-Stop -systeemi toimii hienosti ja se alkaa toimia melko piankin lähdön jälkeen.
Kulutuksesta on vielä tässä vaiheessa vaikea sanoa yhtään mitään. Ensimmäisen tankillisen kulutus oli 8,1 litraa mutta tuli ajettua ns. testiajoa eikä mitenkään taloudellisesti. Tosin, samalla tavalla ajettuna entisen A3 SB 2.0T quattron kulutus olisi ollut lähempänä 11 kun 10 litraa..
Comment
-
http://www.autoexpress.co.uk/news/au..._the_ring.html
Siinä on vähän "spyshottia" S1:stä Ringilla ja mukavan näköinen kapistus mielestäni :)
Comment
-
Kävin tänään rengasliikkeessä ihmettelemässä sopivia talvirenkaita. Katsottiin että 195/55-16 mahtuu pyörimään vaikka onkin hiukan alkuperäistä rengaskokoa suurempi. Menen iltapäivällä tekemään rengastilauksen loppuun. A1:n pulttijako on muuten 5 x 100, keskireikä 57,1 ja ET pyörii 35 luokassa. Periaatteessa olisin voinut pistää ykköseen kakkosen nykyiset 16" kesävanteet talvivanteiksi ja ostaa keväällä pikkukakkoseen uudet. A2:n Superleggerat on vaan sen verran kärsineet vuosien varrella että oma luonto ei antanut myöden panna kanttijälkisiä vanteita uuteen autoon.
Sitten yksi pikkuhuomio.. A3:ssa mulla oli automaattisesti himmentyvä taustapeili, A2:ssa sitä ei ole eikä myöskään nyt tässä ykkösessä. A2:n sisäpeilin korkeus tiestä, takaikkunan muotoilu ja sen värisävy on sen verran tummia että peiliä ei tarvitse pimeälläkään yleensä kääntään "yöasentoon". En siis pitänyt A3:ssa ollutta automaattisesti tummuvaa peiliä kovinkaan tarpeellisena. Nyt tässä ykkösessä automaattisesti himmentyvä peili olisikin hyvä olla olemassa. Ajelin viikonloppuna pimeällä ja auton mataluudesta, tummentamattomasta takaikkunasta ja lyhyestä katosta johtuen takanatulevien valot häiritsivät aika paljonkin ja peiliä sai olla kääntämässä vähän väliä. Eli suosittelen vahvasti tilausvaiheessa ruksimaan kohdan "4L6, automaattisesti himmentyvä taustapeili". Siinä mukana toki täytyy ottaa "8N6 Sade- ja valontunnistin" (sis. "4GH Harmaa tuulilasin yläreuna") tai "8N7 Kaukovaloassistentti" (johon ei sisälly 4GH mutta joka kuitenkin vaaditaan 4L6:n kanssa..). Mutta toisaalta koska nuo 8N6/8N7 + 4GH on pakollisia "9AK Automaattinen ilmastointi" -kanssa niin nehän tulee otettua jo muutenkin. :)
Sisävalopaketista QQ1 on vain positiivista sanottavaa. Jalkatilavalot, kartanlukuvalot ja lätäkkövalot on kiva olla olemassa myös pikkuautossa. ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Onte Näytä viestiKoska mahtaa tulla tuon A1.sen tehoversion hinnat julki? entä myynti puoli?
Sen sijaan sikäläiseen hinnastoon oli jossain vaiheessa ilmaantunut S-line -versiot. Hintaero normaaliin näytti olevan n. 1.800 euroa Ambitioniin verrattuna. Ko. hintalisä ei vielä tuo mukanaan S-line ulkonäköpakettia.. Ohessa on kuvat normisporttipenkeistä, S-linen penkeistä (ero ilmeisesti normisporttipenkkiin vain S-line -merkinnässä) sekä S-linen urheilupenkeistä.
Comment
-
Comment