Minulla on ollut semmoinen käsitys että volkkarit ja audit on taattua saksalaista laatutyötä, mutta viimeisen vuoden aikana olen tullut toisiin aatoksiin. Tuntuu siltä, että vuoden omistamassani A6:ssa on tai on ollut kaikki tyyppiviat, mitä tälläkin keskustelupalstalla on käsitelty. Ja niitä on laatuautoksi kohtuuttoman paljon. Autolla oli ajettu 140 000 kun sen ostin, joten kuvittelin sen olevan ikäisekseen hyvässä kunnossa. Koeajossa en huomannut/osannut etsiä mahdollisia vikoja/tyyppivikoja autosta ja eikä myyjälläkään ollut mitään lisättävää. Ehkä huonoa tuuria, mutta jos vajaassa 7 vuodessa noilla kilometreillä on ollut näin paljon pikkuvikoja, niin en laske Audiani laatuautojen joukkoon. Vuodatusta vuodatusta... Entäs teillä oletteko tyytyväisiä Audeihinne?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audin "laatu"
Collapse
X
-
Itselläni kokemusta kolmesta Audista ja yhdestä volskista.
Ovat mielestäni laatuautoja ajaa. Vikoja toki ollut, mutta missäpä niitä ei olisi. On myös kokemusta japskiautoista (4kpl) ja fordeista (18kpl).
Jos löytyisi auto jossa ei olisi mitään vikaa, olkoon vaikka tehty Ambomaalla, niin ostaisin heti semmoisen ainakin vaimoni käyttöön.
Kaikissa automerkeissä on ns. todelliset tyyppiviat (ei mitään hesarin höpönhöpön listoja), joiden kanssa vain täytyy elää ja joita pitää korjata.
Toiset ihmiset paisuttelevat näitä vikoja, ja toiset väittävät ettei heillä ole koskaan ollut mitään ongelmia autojensa kanssa.
Comment
-
-
Joo taas tää haku... jos haluat ilmaista omaa henkilökohtaista mielipidettä, niin en ehkä ensimmäisenä ala etsiä haulla mahdollisia samankaltaisia mielipiteitä. Tuossa Shakalin linkissä joku on saannut tarpeeksi Audista, mutta minä en. Olen vain vähän pettynyt paljon mainostettuun Audin laatuun. Voihan olla että autoni on maanantai painos ja se siitä.
Comment
-
nyt kun olen ajellut mersulla jo jonnin aikaa ni täytyy sanoa että on se sentään ollut auto audiin verrattuna. poissa on kaikki pikku murheet ja isommatkin:) ei koskaan enää riesaa nimeltä AUDI
Comment
-
380SE -85 jos muistan oikeen. Ikävä verrata aikansa premiumautoa nykyautoihin. Suhteellisen kestävä, joskin ruostealtis auto. Äärimmäisen mekaaninen joka suhteessa. Ainoa "älykäs" osa siinä taitaa olla bensapumpun rele, jossa on myös kiekkarajotin.
Ei mullakaan mitään ylistyssanoja ole VAG-autoista. Passatti on ollu ihmeellisen hyvä, ei mitään outoja vikoja ole ilmennyt. Luotettavakin on ollut.
Golffi taas alkaa paljastaa edellisten omistajien juttuja. ABS ja Airback valoilta on katkastu johdot, säkällä siis katsastettu. Onneksi airback sentää sammuu kun johdot yhdistää, ABS:stä on anturi paskana.
Audeista V8 oli vallan mainio, ei mitää erikoista. A8 taas oli melkonen muoviauto esi-isäänsä verrattuna. Siinä oli vähä kaikkea. Silti ottaisin semmosen jos varat piisais.
Comment
-
Viatonta automerkkiä ei nykyisin olekaan. Kaikissa on vikoja enempi tai vähempi. Tosin tuntuu siltä, että nykyisin autoissa on vikoja enempi, mitä joskus ennen - vai kultaako aika muistot?
Sanoisin, että ns. premiumautoissa voi ollakin vikoja enempi, kuin kansanvaunuissa, koska premiumvehkeissä on enempi varusteita ja liikkuvia osia sekä elektroniikkaa eli yksinkertaisesti enempi särkyviä osia. Tai mistä minä mitään tiedän, kun omistuksessani ei ole koskaan ollut tämän vuosituhannen autoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen380SE -85 jos muistan oikeen. Ikävä verrata aikansa premiumautoa nykyautoihin. Suhteellisen kestävä, joskin ruostealtis auto. Äärimmäisen mekaaninen joka suhteessa. Ainoa "älykäs" osa siinä taitaa olla bensapumpun rele, jossa on myös kiekkarajotin.
Ei mullakaan mitään ylistyssanoja ole VAG-autoista. Passatti on ollu ihmeellisen hyvä, ei mitään outoja vikoja ole ilmennyt. Luotettavakin on ollut.
Golffi taas alkaa paljastaa edellisten omistajien juttuja. ABS ja Airback valoilta on katkastu johdot, säkällä siis katsastettu. Onneksi airback sentää sammuu kun johdot yhdistää, ABS:stä on anturi paskana.
Audeista V8 oli vallan mainio, ei mitää erikoista. A8 taas oli melkonen muoviauto esi-isäänsä verrattuna. Siinä oli vähä kaikkea. Silti ottaisin semmosen jos varat piisais.
Comment
-
Joskus (aika kauan sitten) nuorena miehenä 80-luvulla, kun lähdettiin Turusta esim. Helsinginreissulle, niin matkaa edelsi yleensä semmonen pieni tarkistussessio / korjaustoimenpiteet edellisenä päivänä, kun ei sen aikaisilla autoilla voinut lähteä mitään _niin_ pitkiä reissuja heittämään ex-tempore. Tosin silloinen auto ei ollu mikään mersu.
Nykyään suhtaudun vanhalla autolla ajoon niin, että se voi hajota milloin tahansa jostain, mutta murehditaan sitä sitten, ei etukäteen. Toki säännöllisellä huollolla on aika paljon harmeja ennaltaehkäistävissä.
Nykyään aika usein viat liittyy sähköhärveleihin. Silloin 80-luvulla oli sähkölaitteita lähinnä valot ja Blaupunkt Stockholm. Viat oli enmpi tyyliin alavesiletku halkesi - jarrupalat tippui satulasta :)
Comment
-
"Tuntuu siltä, että vuoden omistamassani A6:ssa on tai on ollut kaikki tyyppiviat, mitä tälläkin keskustelupalstalla on käsitelty. Ja niitä on laatuautoksi kohtuuttoman paljon. Autolla oli ajettu 140 000 kun sen ostin, joten kuvittelin sen olevan...
Huonoa tuuria:(
Totuus on, että mersussa, audissa jne on erilaisia vikoja, jotka voivat kohdistua johonkin yksilöön. Hesarissa oli kirjoitus ko asiasta.
Mutu on, että 90% omistajista on tyytyväisiä ja loput 10:n ovat saaneet riesakseen "perjantai- tai maanantaiauton".
Kyllä minua ottaisi päähän, jos ostaisin esim yli 20 tuhannen euron hintaisen auton ja vikaa pukkaisi jatkuvasti.
Pahinta on, että merkkiliike/maahantuoja taitavat suhtautua valituksiin nihkeästi?
Comment
-
Audi RS6, ostettu 46tkm ajettuna, nyt 100tkm mittarissa. Saldona:
-Ohjaustehostin (tyyppivikana eräs letku hajoaa, seurauksena käytännössä pumppu paskaksi), tästä käytännössä kaikkineen tuli kuluja touhutonni
-DRC järjestelmän vuoto, tyyppivika, uusi iskunvaimennin ja järjestelmän täyttö erikoistyökalulla, touhutonni
-Molemmat välijäähdyttimet paskana, tyyppivika, touhutonni
-Kolme oven lukkoa uusiksi, tyyppivika
-Flektit uusiksi kun kontrolleri välillä sekoili, touhutonni
-Ikkunoista pitäisi vaihdella se pieni muovinen ohjain osa, alkaa jo ikkunat jumittaa, tyyppivika
-Takalasin pyyhkimen moottori uusiksi, tyyppivika
-Turboaudien normaaliin tapaan paineletkuja meni juuri uusiksi. Liekö tehtaalla laitettu vähän liian vähän letkua, kun tärinä on katkonut kokonaan.
-Luonnollisesti on vaihdettu ksenon polttimet, jarrulevyt, pariin kertaan palat, vetarin suojakumi ja kilokaupalla kuluvaa osaa, mutta nämä kuuluvat asiaan. Varmaan niitä muitakin tyyppivikoja on korjailtu, ei kaikkia voi muistaa.
Tämä siis C5 audin huippumallissa. Ja nämä viat ovat tyyppivikoja ja näistä kyllä saa lukea valitusta netista kun jaksaa. Osa näistä vioista on luonnollisesti kaikkien C5 mallien riesana. Onneksi sentään uudet osat pitäisivät olla näistä ongelmista vapaat.
Kyllä ihan aikuisten oikeasti tuntuu, että edellinen A6:n ei ole mikään laadun valtakunta. Eihän noita vikoja nyt niin älyttömästi ole, eikä nuo nyt aivan maailmaa kaatavia ole, mutta kyllä niitä yhteen autoon on silti kertynyt, eikä tämä ole mikään poikkeusyksilö kuitenkaan.
Jos mitään positiivista tästä voi hakea, niin onneksi mietoinen/turku suunnalla on huolto toiminut erinomaisesti ja auto kuitenkin enimmäkseen on ollut kunnossa ja toiminut.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi"Tuntuu siltä, että vuoden omistamassani A6:ssa on tai on ollut kaikki tyyppiviat, mitä tälläkin keskustelupalstalla on käsitelty. Ja niitä on laatuautoksi kohtuuttoman paljon. Autolla oli ajettu 140 000 kun sen ostin, joten kuvittelin sen olevan...
Huonoa tuuria:(
Totuus on, että mersussa, audissa jne on erilaisia vikoja, jotka voivat kohdistua johonkin yksilöön. Hesarissa oli kirjoitus ko asiasta.
Mutu on, että 90% omistajista on tyytyväisiä ja loput 10:n ovat saaneet riesakseen "perjantai- tai maanantaiauton".
Kyllä minua ottaisi päähän, jos ostaisin esim yli 20 tuhannen euron hintaisen auton ja vikaa pukkaisi jatkuvasti.
Pahinta on, että merkkiliike/maahantuoja taitavat suhtautua valituksiin nihkeästi?
Comment
-
Reilu 50 000 kilometriä (120 000 -> 170 000km) paukuttanut omalla kasikympillä menemään tässä reilun parin vuoden aikana, pelkästään kulutusosaa on tullut vaihdettua - kertaakaan ei ole tielle jättänyt, ruostetta ei ole käytännössä ollenkaan. (Tietenkin oma peli on sen verran yksinkertaista tekniikkaa ja vähän ajettu, ettei niitä vikoja pitäisikään löytyä)
Erittäin tyytyväinen olen ollut Audin laatuun (paitsi jälkimarkkinointitoimintaan Suomessa).Viimeksi muokannut Reitsi; 4.10.2007, 18:16.
Comment
-
Jotenki tuota Miikan listaa lukiessa alkaa nämä oman auton tyyppiviat tuntumaan pikkujutuilta n.200tkm ajetussa ja 10 vuotta vanhassa autossa =)
Tosin kyllä 90-luvun japanilaisen (siis oikeasti japanissa tehdyn) auton jälkeen on nämä audin oikkuilut hieman meinanneet verenpainetta kohottaa. Tosin kertaakaan ei ole vielä tielle jääty *kop kop* ja ajo-ominaisuudet ovat vähän eri luokkaa...
Comment
-
Kun ketjun aloittaja taisi mainita myös VW:n laadun, niin aloitetaan vaikka siitä, kun itsellä on sattunut noita Volkkareita olemaan useampiakin.
Ainakin VW:n laatu on osoittautunut epätasaiseksi. Omalle kohdalle on sattunut pari yksilöä, joihin tuli kalliita, jopa vaikeasti korjattavia vikoja. Toisaalta on sitten ollut useitakin sellaisia, joita voi syystä pitää luotettavina ja laadukkaina, ja joihin on mennyt lähinnä kulutusosia. Mm. Vento vm. -96 (1.8 bensa) oli erittäin luotettava ja vähävikainen, tosin myös matalaviritteinen. Enkä voi huonoa todistusta antaa Bora 1.8T :stäkään, vaikka jouduin siihen ajamani 50 tkm:n matkalla turbon vaihtamaankin. Senkin sain asennusta lukuunottamatta liikkeen piikkiin, vaikka takuu oli umpeutunut jo yli vuotta aiemmin.
Audista on kokemuksia vasta puoli vuotta ja 15 tkm, joten palataan siihen parin vuoden päästä. Alkuvaikutelma on, ettei tehtaalla laadunvalvonta ole ihan kohdillaan, kun sieltä päästetään autoja ulos virheellisillä säädöillä (pyöränkulmat, ajotietokone, Multitronic ym.). Myös polttoaineen kulutukseen olen edelleen tyytymätön ja rohkenen epäillä, että kaikki ei ole aivan kunnossa.
Comment
-
Kyllähän VW-konsernin autot ovat ylivoimaisesti vikaisempia mitä löytyy. Autoharrastaja kun olen, en ole missään muissa törmännyt niin uskomattomiin vikoihin kuin Audeissa. ABS-anturit, virtalukko, nokka-akselin asentotunnistin, kylmäkäyntitunnistin, lasinnostin, takajarrusatula yms. Mistään muista autoistani ei tällaisia osia ole hajonnut !
Kokemusta on mm. monesta Alfa Romeosta, ei ole tarvinnut vaihtaa mitään edellämainittuja osia neljään omistamaani Alfaan.
735 Bemuni on nyt 114 tkm ajettu, minulla 20 tkm aikana vaihdettu vain nesteitä, tulpat, suodattimet ja jarrupalat eteen/taakse. Mersu uudesta lähtien perheessä, takajarrut alkuperäiset !
Esimerkki perheessämme uudesta lähtien olleesta -99 Renault Megane Scenicistä: Vaihdettu öljyt 15 tkm välein, tulpat + ilm. suodin 60 tkm välein. Jakohihnaremontti 95 tkm. Ainoa vika kuskinpuolen etupyörän laakeri n. 130 tkm. Jarrulevyt kesti 150 tkm asti. Nyt 165 tkm. Ei ole vaihdettu ABS-antureita, lukkoja, öljypumppuja, yms.
Comment
-
Järki käteen.
Typerää nostaa jotain automerkkiä ylitse muiden jos "papan tutun naapurin pojan kaverilla" tarvi vaihtaa siihen vaan wunderbaumi kerran kesässä. Ei näissä hommissa kinastella yksittäisissä tapauksissa. Kyllä niissä kaikissa merkeissä on niitä surkeita tapauksia.
Linkistä löytyy yleisimpien suomessa myytävien automerkkien perusviat:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliike.../vikasarja.jsp
(ingen disrespect, oli pakko löysätä ruuvia ;) )
Comment
-
Ihan samat jutut joka auton merkkipalstalla =) Saab laatu autoko? Alfa susi jo syntyessään? Näitä samoja juttuja on kaikilla automerkeillä. Itselläni on ollut aikaisemmin muitakin merkkejä, hairahduin, myönnän, mutta pääsin pohjalta takaisin rinkeleiden pariin =) Mutta noista muita merkeistä mitä on ollut kyllä Saabissa (9000 2.3T) ja Alfa 156 (2.0JTS Selespeed) oli myös ns. tyyppivikoja pilvin pimein. Alfa oli ajajan auto, mutta tuo Selespeed aiheutti harmaita hiuksia oikein urakalla, siihen vaihdettiin periaatteessa ihan kaikki tuohon värkkiin liittyvä ja ei se ollut todellakaan ilmaista.
Eli kaikilla merkeillä omat murheensa...
Comment
-
itse nyt vuoden aikana melkein 40 000km ajanut 1.8 vapari a4 farkulla (vm -97), auton kun hommasin vaihdoin jakohihnan kilkkeineen ja vesipumppuineen, samalla venttiilikopan tiiviste, joitakin stefoja, nesteet.
Öljyt olen vaihtanut 10k välein ja korjannut vikoja jos mitä ilmennyt.
Mitään suurempaa vikaa ei oikeastaan ole ollut (koputtaa puuta). Ainoastaan kuskin penkin airbagin liitin oli rikki, maksoi muutamia euroja, takajarrulevyt ja palat + laakerit, ei nekään hirmu kalliit ja kuluvia osia.
Talvella vaihdoin yhden huohotinletkun joka oli mennyt rikki ja samalla putsasin kaasuläppäyksikön ja vaihdoin sen tiivisteen. Silloin tällön putsailen liittimiä contact kliinerillä kun konepeltiä auon.
Kaikki nesteet tarkistan melkeinpä viikoittain, liekkö jäänyt päälle vanhasta golffista jossa tarkastelut oli välillä tarpeen.
Liekkö tuo putsailu yms silloin tällöin auttanut auton viattomuuteen mutta itse olen ainakin ollut positiivisesti yllättynyt. Ainoa pettymys oli tukivarret mutta siitäkin voi syyttää itseään kun halvat ja hyvät luuli ostavansa :)
Seuraava auto on edelleenkin luultavasti konsernin auto, tiedä sitten audi vai joku muu. Tällähetkellä ainakin tyytyväisenä ajelen tuolla omalla rinkelivolkkarilla.
Comment
-
Uudessa kutosessa softabugeja ollut nyt pari vähälle aikaa, kaikki "takuuseen" vaikka takuuaika onkin jo ohi.
korhoesa, nokka-akselin ketjunkiristimiä on 3.0TDI:hin vaihdettu, ja sitten aivan alkupään 4F:ssä korkkasi etupyörän laakereita mutta ne meni jo yleensä 20-40 tkm välissä joten noilla kilometreillä lienee jo uusittu.
Jos saksa sujuu niin motor-talkin 4F-forumia http://www.motor-talk.de/forum/4f-b309.html lukemaan. Ei noissa isoja vikoja ole vielä ilmennyt.
Comment
-
Veljellä oli "pahamaineinen" -99 A6 2,5 tdi ja se kesti normaalihuolloilla ajaa 55-221 tkm välin ongelmitta. 2.0tdi dsg Skoda jatkaa sen työsarkaa. Myös oma 90 suht huoleton, lähinnä kulutusosia vaihtamalla on päästy 400 tkm rajapyykille.
Mut Mersulla ajaminen on hermolepoa verrattuna Audin käyttämiseen. kun auto on talven aikana tarkisteltu kuntoon, niin 450 tkm ajetulla autollakaan ei tarvia muuta varmistaa kuin että löpöä on riittävästi tankissa. Ja se kyytikin on parempi kuin vastaavassa Audissa. Uudemmista Mersuista en sitten puhukaan mitään :)
Comment
Comment