Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ryhmittyminen kun ei ole kaistamerkintöjä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ryhmittyminen kun ei ole kaistamerkintöjä

    On ollut aika mielenkiintoiseta nähdä miten eri paikkakunnille syntyy omat "kirjoittamattomat" liikenneasetukset.

    Itse olen kiinnittänyt huomion risteyksiin, joissa ei ole kaisamerkintöjä mutta 2 autoa mahtuu ryhmittymään rinnakain. Risteys voi olla joskus liikenteen jakajan vuoksi niin kapea että molemmat eivät mahdu samaan aikaan ajamaan suoraan.

    Vaasassa olen nähnyt että 99% ihmisistä ajaa risteyksestä suoraan vasemmalle ryhmittyen. Itse en tuota vasemmalle ryhmittymistä periiaatteessa ymmärrä. Jos jonossa on vasemmalle kääntyjä niin koko eteneminen tökkää, kun vasemmalle kääntyjä odottaa suoraan tulevia.

    Kun googletin asiasta juttuja niin löysin ensimmäisenä vastauksen Turun poliisilta.

    http://www.poliisi.fi/poliisi/discus...257205001F62B8


    Esim. Mikkelissä en ole kenenkään nähnyt ajavan torin kulmalla Hallituskadun yli Maaherran katua ryhmittyen oikealle. Siellä oikealla edessä ei ole koskaan pysäköityjä autoja. Oikean puoleinen kaista on jotenkin "pyhitetty" oikealle kääntyville.

  • #2
    Mikkelissä tuosta oli taannoin paikallisessa lehdessäkin juttua, kun tuo "käytäntö" täälläkin vaihtelee pitkälti risteyksestä toiseen, ja ulkopaikkakuntalaisen voi olla välillä vaikeaa hahmottaa, miten lokaalit ajelevat, kun ei mennä virallisten sääntöjen mukaan.

    Samaisella Maaherrankadulla esimerkkinä Savilahdenkadun ylitys Emolaan päin mennessä, suoraan menijät ryhmittyvät vasemmalle pl. tilanne, jossa joku on vasemmassa reunassa jo valmiiksi vilkku päällä vasemmalle. Sitten vielä koukitaan näistä vasemmalle kääntyjistä ohi oikean kautta katsomatta, josko siellä oikealla onkin jo joku periaatteessa aivan oikein ryhmittynyt. Ja kun risteyksen jälkeen oikealla alkavat nimenomaan ajorataan merkityt pysäköintiruudut, niin eipä vasemmalla ajaville taida tulla mieleen, että todellisuudessa heidän kaistansa onkin se päättyvä. Poliisin kommentti asiaan oli, että he eivät näihin viitsi puuttua, kun näihin nyt kerran on muodostunut risteyskohtainen käytäntö itsekseen. Mielestäni helpoin ratkaisu olisi suosiolla maalata vähän kaistaviivoja ja sallia suoraan ajaminen ainoastaan jommalta kummalta kaistalta, saattaisi ehkä mennä jopa täällä jakeluun.

    No, samainen paikallinen lehti oli hetki sitten eri mieltä tuon Turun poliisin kanssa siitä, onko ajoradalla kaksi kaistaa, jos ajoneuvot vierekkäin mahtuvat. Näinhän on esimerkiksi Otavankadulla ja Sammonkadulla. Onneksi tämäkin vakava, eteläsavolaista mielenlaatua kaihertava epäkohta kahdesta rinnakkain etenevästä ajoneuvosta nyt korjataan Otavankadun osalta kaventamalla ko. väylää. Eivätpähän pääse muut ohi, mokomatkin.

    Comment


      #3
      mm. Aurajokirannassa Itäisellä Rantakadulla on ko. tilanne, kun oikea kaista päättyy pysäköityihin autoihin. Valoristeyksestä lähtiessä aika usein näkee "kiihdytyskilpailuja" ja vaarallisia kiilaamisia, kun oikealla kaistalla ajavat tunkevat vasemmalla kaistalla ajavien sekaan.

      Vaikeusastetta kesäaikaan kys. paikassa lisää vielä se, että Turun "ravintolalaivalaivasto" on ankkuroituna joessa ko. kohdalla. Jos unohtuu katsastamaan nähtävyyksiä, kuten lyhyitä hameenhelmoja tms. saattaa pelti rytistä helpolla...

      Comment


        #4
        Ja Humalistonkadulla kun mennään kohti rautatieasemaa, niin ennen Yliopistonkatua mahtuu kaksi rinnakkain (tosin usein joku 'ryhmittyy' siihen keskelle), mutta hyvissä ajoin ennen Puutarhakatua ei kaistalle mahdukaan enää kuin yksi. Ilman että kummallakaan kaistalla on mitään näkyvää estettä. Kumpi kaista tuolloin päättyy? Vasen?

        Meillä on useita tuollaisia Tölkön esimerkin mukaisia paikkoja, kukahan niitäkin on innostunut suunnittelemaan? Ainakin jossain vaiheessa täällä oli liikennesunnittelusta vastaavana kaupungin virkamiehenä ajokortiton, ehkä hän?

        Comment


        • #5
          Turussa myös Puutarhakadun ja Humalistonkadun risteys on Puutarhakadun suunnassa vastaava. Molempiin suuntiin on risteykseen tullessa kaksi kaistaa ihan viivoilla merkittynä, molempia saa ajaa myös suoraan, mutta toisella puolella ei olekaan kuin yksi leveä kaista, joka hiljalleen kapenee korttelin matkalla selvästi yhdeksi. Tämä ulkomuistista, viime kerrasta aikaa yli 4kk. Joku turkulainen varmaan muistaa paremmin onko näin.

          Comment


            #6
            Järvenpäässä on useita mitä epämääräisempiä kaistaviivattomia kohtia. Yksi kohta on Helsingintiellä Hyrylään päin mentäessä välillä Esso - Sipoontie. Esson risteyksessä on kaksi merkittyä kaistaa, joista vasemmalta saa ajaa vain vasemmalle ja oikea kaista jatkaa suoraan. Tämän jälkeen onkin yhä yhtä leveää tietä, mutta kaistamerkinnät katoavat, kunnes seuraavassa risteyksessä parin sadan metrin päässä ilmestyvät jälleen. Vasempi kaista kääntyy ja oikea jatkaa suoraan.

            Tuosta ei kukaan tiedä onko siinä kaksi kaistaa vai yksi. Käytännössä tuota ajetaan yhtenä kaistana, mutta välillä joku erehtyy ajamaan liian oikeassa reunassa. Silloin yhtä erehtyvä takaatulija lähtee änkemään rinnalle. Ongelma seuraa, kun oikeaa reunaa ajanut olettaa tiellä olevan vain yhden kaistan ja päättääkin siirtyä vasempaan reunaan kääntyäkseen risteyksestä. Siinä on tullut nähtyä melko likitilanteita.

            Samainen Helsingintie on muutenkin sekava, nyt tosin hieman paranneltu. Keskustaan päin on maalattu kaksi kaistaa. Parannus tarkoittaa suojateiden kohdalla tietä kaventavia jakajia, jolloin hetki sitten hyvin rinnakain mahtunutta isompaa ajoneuvoa ei yllättäen mahdukkaan rinnakkain ihan noin vain. Jakajan kohdalla pitää melkeinpä päästää aina toinen ensin.

            Kun samaa tietä sitten pääsee keskustaan. Kaistamerkit häviävät kokonaan, mutta tilaa on kolmen kaistan verran. Tien reunaa tukkivat parkkeeratut autot. Välillä on taas jakajan kohdalla oikeastaan yhden auton tila, sen jälkeen lähes kolmen. Risteyksessä ilmestyy tielle kaistamerkinnöillä puolestaan kolme kaistaa.

            Onneksi nuo on vähän edes parantuneet siitä mitä joskus olivat. Kaukana ollaan kuitenkin loogisesta, järkevästä ja välittävästä liikennesuunnitelusta.

            Paikallinen bravuuri on muuten rakentaa jakajat, reunakivetykset ja liikenneympyrät siten, että niistä ei henkilöautoa isommalla ajoneuvolla pysty ajamaan. Lähes jokaista rakennelmaan sitten korjaillaan jälkikäteen, kun edes tiekarhu ei ole kohdasta mahtunut (tosi juttu, ei mahtunut auraamaan). Tulisi ehkä vähän halvemmaksi tehdä piirrustukset jo heti suunniteluvaiheessa valmiiksi.

            Comment


            • #7
              Tekniikanmaailman liikennepalstalta poimittuna pari pointtia:
              • Kahden kaistan kaventuessa yhdeksi vasen kaista päättyy, ellei toisin merkitä.
              • P-merkillä ja maalauksilla merkityt pysäköintipaikat eivät kuulu katualueeseen, ts. siinä kohtaa ei kulje kaistaa.

              Comment

              Working...
              X