http://areena.yle.fi/toista?id=834302
Paljon kuluttaville autoille veronkiristys Suomessakin
Ajoneuvoveroa pohtinut työryhmä on luonut hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotusmallin. Mallin mukaan autokohtainen vero olisi 80 - 160 euroa vuodessa. Vero nousisi, jos auton päästöt ovat suuret.
Työryhmän mallin mukaan vuotuinen auton päästöihin perustuva ajoneuvovero tulee koskettamaan kaikkia autoja. Vuoden 2001 jälkeen rekisteröityjä autoja verotetaan niiden hiilidioksipäästöjen mukaan, vanhoja autoja niiden painon mukaan. Käyttöön otetaan nousevan kertoimen malli. Mallissa veron määrittävä kerroin suurenee sitä mukaan mitä isommat hiilidioksipäästöt autossa ovat.
Malli on tehty työryhmässä, jossa oli edustus useasta ministeriöstä sekä Ajoneuvohallintokeskuksesta.
Mallin mukaan alle 180 grammaa hiilidioksidia per kilometri päästelevän auton verotus ei nousisi. Tämä päästö syntyy esimerkiksi bensiinikäyttöisellä autolla, jonka kulutus on noin 7,5 litraa sadalla kilometrilla. Alle 7,5 litraa satasella kuluttavien bensiiniautojen vuosimaksu ei siis ole nousemassa. Ajoneuvovero on tällä hetkellä noin 130 euroa vuodessa.
Ajoneuvohallintokeskuksen Ajoneuvoverotusyksikön päällikkö Olli Lindroos kertoo, että työryhmän mallissa vuotuinen vero vaihtelee yleisimmillä automalleilla noin 80 eurosta 160 euroon.
Kuitenkin esimerkiksi isokoneisen bensiini Volvo S 80:n vuotuinen ajoneuvovero voisi kaksinkertaistua. AKEn kyselyn mukaan juuri vuosiveron kaksinkertaistuminen alkaisi ohjata auton hankintaa vähäpäästöisempään suuntaan.
Veron suuruutta voisi havainnollistaa esimerkiksi Toyotan mallistolla: Kun polttoaineena on bensiini, yksilitraisen Aygon vuosivero olisi 50 euroa. 1,6-litraisella Auriksella eli entisellä Corollalla olisi noin satasen vuosimaksu.
Ajoneuvovero on tarkoitus ottaa käyttöön siirtymäajan jälkeen, mahdollisesti vuonna 2010. Hallituksen esitys asiasta tulee tänä syksynä, mahdollisesti jo lähiviikkoina.
Polttoainevero ohjaa hyvin voimakkaasti siihen, että kannattaa hankkia vähäruokaisia autoja, Olli Lindroos sanoo.
EU kiristää päästörajoja
EU:n komissio päätti alkuvuonna, että vuodesta 2012 alkaen uusien autojen hiilidioksidipäästöt eivät saa ylittää 120 grammaa ajokilometriä kohti. Autonvalmistajien on huolehdittava siitä, ettei päästö ylitä 130:a grammaa. Loppu 10 grammaa vähennettäisiin kehittämällä ajoneuvojen polttoaineita ja renkaita.
Nykyään EU-alueen autot tupruttelevat keskimäärin 160 grammaa kilometrillä. Eniten rajoitus koskisi suurten autojen valmistajia.
Suomessa uusien autojen keskimääräisen koon kasvu on kumonnut parantuneen tehokkuuden tuoman päästövähennyksen. Kun vuonna 2000 dieselauton keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 158,5 grammaa kilometrillä, oli se viime vuoden alussa 176,1 grammaa/km. Bensiinikäyttöisten autojen keskimääräiset päästöt ovat samaan aikaan laskeneet 183,0 grammasta 179,1 grammaan.
Suomessa viime vuoden alkupuolella myydyistä henkilöautoista vain 1,2 prosenttia täytti komission nyt asettaman tavoitteen.
YLE Uutiset
Paljon kuluttaville autoille veronkiristys Suomessakin
Ajoneuvoveroa pohtinut työryhmä on luonut hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotusmallin. Mallin mukaan autokohtainen vero olisi 80 - 160 euroa vuodessa. Vero nousisi, jos auton päästöt ovat suuret.
Työryhmän mallin mukaan vuotuinen auton päästöihin perustuva ajoneuvovero tulee koskettamaan kaikkia autoja. Vuoden 2001 jälkeen rekisteröityjä autoja verotetaan niiden hiilidioksipäästöjen mukaan, vanhoja autoja niiden painon mukaan. Käyttöön otetaan nousevan kertoimen malli. Mallissa veron määrittävä kerroin suurenee sitä mukaan mitä isommat hiilidioksipäästöt autossa ovat.
Malli on tehty työryhmässä, jossa oli edustus useasta ministeriöstä sekä Ajoneuvohallintokeskuksesta.
Mallin mukaan alle 180 grammaa hiilidioksidia per kilometri päästelevän auton verotus ei nousisi. Tämä päästö syntyy esimerkiksi bensiinikäyttöisellä autolla, jonka kulutus on noin 7,5 litraa sadalla kilometrilla. Alle 7,5 litraa satasella kuluttavien bensiiniautojen vuosimaksu ei siis ole nousemassa. Ajoneuvovero on tällä hetkellä noin 130 euroa vuodessa.
Ajoneuvohallintokeskuksen Ajoneuvoverotusyksikön päällikkö Olli Lindroos kertoo, että työryhmän mallissa vuotuinen vero vaihtelee yleisimmillä automalleilla noin 80 eurosta 160 euroon.
Kuitenkin esimerkiksi isokoneisen bensiini Volvo S 80:n vuotuinen ajoneuvovero voisi kaksinkertaistua. AKEn kyselyn mukaan juuri vuosiveron kaksinkertaistuminen alkaisi ohjata auton hankintaa vähäpäästöisempään suuntaan.
Veron suuruutta voisi havainnollistaa esimerkiksi Toyotan mallistolla: Kun polttoaineena on bensiini, yksilitraisen Aygon vuosivero olisi 50 euroa. 1,6-litraisella Auriksella eli entisellä Corollalla olisi noin satasen vuosimaksu.
Ajoneuvovero on tarkoitus ottaa käyttöön siirtymäajan jälkeen, mahdollisesti vuonna 2010. Hallituksen esitys asiasta tulee tänä syksynä, mahdollisesti jo lähiviikkoina.
Polttoainevero ohjaa hyvin voimakkaasti siihen, että kannattaa hankkia vähäruokaisia autoja, Olli Lindroos sanoo.
EU kiristää päästörajoja
EU:n komissio päätti alkuvuonna, että vuodesta 2012 alkaen uusien autojen hiilidioksidipäästöt eivät saa ylittää 120 grammaa ajokilometriä kohti. Autonvalmistajien on huolehdittava siitä, ettei päästö ylitä 130:a grammaa. Loppu 10 grammaa vähennettäisiin kehittämällä ajoneuvojen polttoaineita ja renkaita.
Nykyään EU-alueen autot tupruttelevat keskimäärin 160 grammaa kilometrillä. Eniten rajoitus koskisi suurten autojen valmistajia.
Suomessa uusien autojen keskimääräisen koon kasvu on kumonnut parantuneen tehokkuuden tuoman päästövähennyksen. Kun vuonna 2000 dieselauton keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 158,5 grammaa kilometrillä, oli se viime vuoden alussa 176,1 grammaa/km. Bensiinikäyttöisten autojen keskimääräiset päästöt ovat samaan aikaan laskeneet 183,0 grammasta 179,1 grammaan.
Suomessa viime vuoden alkupuolella myydyistä henkilöautoista vain 1,2 prosenttia täytti komission nyt asettaman tavoitteen.
YLE Uutiset
Comment