Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoilijoita taas ohjataan veroilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Autoilijoita taas ohjataan veroilla

    http://areena.yle.fi/toista?id=834302

    Paljon kuluttaville autoille veronkiristys Suomessakin

    Ajoneuvoveroa pohtinut työryhmä on luonut hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotusmallin. Mallin mukaan autokohtainen vero olisi 80 - 160 euroa vuodessa. Vero nousisi, jos auton päästöt ovat suuret.

    Työryhmän mallin mukaan vuotuinen auton päästöihin perustuva ajoneuvovero tulee koskettamaan kaikkia autoja. Vuoden 2001 jälkeen rekisteröityjä autoja verotetaan niiden hiilidioksipäästöjen mukaan, vanhoja autoja niiden painon mukaan. Käyttöön otetaan nousevan kertoimen malli. Mallissa veron määrittävä kerroin suurenee sitä mukaan mitä isommat hiilidioksipäästöt autossa ovat.

    Malli on tehty työryhmässä, jossa oli edustus useasta ministeriöstä sekä Ajoneuvohallintokeskuksesta.

    Mallin mukaan alle 180 grammaa hiilidioksidia per kilometri päästelevän auton verotus ei nousisi. Tämä päästö syntyy esimerkiksi bensiinikäyttöisellä autolla, jonka kulutus on noin 7,5 litraa sadalla kilometrilla. Alle 7,5 litraa satasella kuluttavien bensiiniautojen vuosimaksu ei siis ole nousemassa. Ajoneuvovero on tällä hetkellä noin 130 euroa vuodessa.

    Ajoneuvohallintokeskuksen Ajoneuvoverotusyksikön päällikkö Olli Lindroos kertoo, että työryhmän mallissa vuotuinen vero vaihtelee yleisimmillä automalleilla noin 80 eurosta 160 euroon.

    Kuitenkin esimerkiksi isokoneisen bensiini Volvo S 80:n vuotuinen ajoneuvovero voisi kaksinkertaistua. AKEn kyselyn mukaan juuri vuosiveron kaksinkertaistuminen alkaisi ohjata auton hankintaa vähäpäästöisempään suuntaan.

    Veron suuruutta voisi havainnollistaa esimerkiksi Toyotan mallistolla: Kun polttoaineena on bensiini, yksilitraisen Aygon vuosivero olisi 50 euroa. 1,6-litraisella Auriksella eli entisellä Corollalla olisi noin satasen vuosimaksu.

    Ajoneuvovero on tarkoitus ottaa käyttöön siirtymäajan jälkeen, mahdollisesti vuonna 2010. Hallituksen esitys asiasta tulee tänä syksynä, mahdollisesti jo lähiviikkoina.

    Polttoainevero ohjaa hyvin voimakkaasti siihen, että kannattaa hankkia vähäruokaisia autoja, Olli Lindroos sanoo.

    EU kiristää päästörajoja

    EU:n komissio päätti alkuvuonna, että vuodesta 2012 alkaen uusien autojen hiilidioksidipäästöt eivät saa ylittää 120 grammaa ajokilometriä kohti. Autonvalmistajien on huolehdittava siitä, ettei päästö ylitä 130:a grammaa. Loppu 10 grammaa vähennettäisiin kehittämällä ajoneuvojen polttoaineita ja renkaita.

    Nykyään EU-alueen autot tupruttelevat keskimäärin 160 grammaa kilometrillä. Eniten rajoitus koskisi suurten autojen valmistajia.

    Suomessa uusien autojen keskimääräisen koon kasvu on kumonnut parantuneen tehokkuuden tuoman päästövähennyksen. Kun vuonna 2000 dieselauton keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 158,5 grammaa kilometrillä, oli se viime vuoden alussa 176,1 grammaa/km. Bensiinikäyttöisten autojen keskimääräiset päästöt ovat samaan aikaan laskeneet 183,0 grammasta 179,1 grammaan.

    Suomessa viime vuoden alkupuolella myydyistä henkilöautoista vain 1,2 prosenttia täytti komission nyt asettaman tavoitteen.

    YLE Uutiset

    #2
    Koskahan autotehtaat tajuaasivat pistää noi uudet katiskansa laihdutuskuurille. Nykyinen "pieni" kauppakassi kun painaa sen 1200-1300kg. Tuosta kun laihduttais sen ~400kg, niin kulutus&päästöt tykkäisivät nannaa. Samaten joitakin sähkövempaimia vois vähennellä että luotettavuus paranis joiltakin osalta.

    Onhan se kuluttavaa ajaa 1.6:lla koneella 1500kg autolla, kun se ei liiku eteenpäin.

    Comment


    • #3
      Olis kiva nähdä malli tuolle "vanhojen autojen verolle".
      Mitähän mahtaa maksaa ajella 1700kg omapainoisella...?

      Comment


      • #4
        Aiheeseen liittyen, mistä löytyisi listaa näistä CO2 päästöjen suuruudesta automalleittain? Itseäni kiinnostaa paljonko oman autoni hiilidioksidipäästöt ovat.

        Comment


        • #5
          Siinä suhteessahan tämä on täysin persiist ettei ajomäärää oteta ollenkaan huomioon. Ajaa 10km tai 100000km vuodessa ja vero on sama vaikka päästöt vähän pompsahtaa. Ei kilometrikohtaiset mutta absoluuttiset.

          Vähän isolla autolla ajavalle vero on siis ihan tolkuton. Tiedä sitten miten -01 ja vanhempia aletaan rankaista. Tuossahan on mahdollisuus että niillä ajaminen tehdään tuskaisen kalliiksi.

          Toisaalta tämä myös tarkoittaa sitä että paljon kuluttavilla autoilla sitten kanssa ajetaan enemmän. Pitäähän rahalle saada vastinetta. :D

          Comment


            #6
            Mielestäni on melkeen sama, onko "vuosivero" satasen vai 160 euroa.
            Eihän tolla erotuksella saa, kuin risat 45 litraa 98eetä. Tuota kun vertaa, paljonko sitä tankkiin tulee lorotettua vuoden mittaan...

            Jos tuolla uudella tavalla alkaisi ne auton hankintaan liittyvät verot putoamaan, mutta pahaa pelkään, että tämä uusi systeemi tulee vanhojen maksujen päälle :(

            Comment


              #7
              Miten km määriä sitten valvottaisiin? Auton omistaja ostaisi ensin jonkun helvetin kalliin laitteen jota ei voisi huijata ja asennuttaisi sen autoonsa? - vai vain katsastustietojen perusteella?

              Comment


              • #8
                Niin tuossa ei ollut sanottu sitä mihin saakka se maksu voi nousta. 130 euroa alle 160g/km pössyttäville -01 eteenpäin. Muistelen aiemmista uutisoinneista että maksimimaksu olisi 600 euron luokkaa joka alkaa V8 kansaa rokottaa jo raskaamman kanssa.

                Tuohon muistaakseni ainakin aikaisemmin yhdistyi ns käytöstäpoisto eli että auton voisi poistaa käytöstä ilman kilvistä luopumista ja tältä ajalta saasteveroa ei perittaisi. Tämä taas tukee harraste / kesäautoilua vähän röpömmälläkin vehkeellä.

                Mutta jos tuohon <01 vermeisiin on massan mukaan tulossa jokin vero. Miten se sitten määräytynee. Käytännössä siitä voidaan tehdä peri-suomalaiseen tyyliin niin kallista että ne ns järkiautot harvenee kovalla kädellä ja monella esim työssäkäynti hankaloituu merkittävästi. Tai sitten normaaliin tapaan joku järjestelmä joka nytkin on käytössä. Vanhemmille autoille suht maltillinenkin vero. Se taas ohjaisi ostamaan joko pienkulutuksisen -01 tai uudemman tai vastaavasti ajamaan melkein millä tahansa vanhalla. Joka taas ei tue vähäpäästöisyyttä mitenkään mutta sitä nyt ei tarvitse Suomen valtion veropäätöksissä odottaa muutenkaan. :)

                Comment


                • #9
                  Jukka,

                  Eihän niitä seurata tarvitse. Käyttövero polttoaineen hintaan. Jonkun laskelman mukaan se olisi alle 10c per litra ja koko käyttövero jäisi pois. Samalla vauhdilla voisi luopua myös dieselverosta kokonaan ja pistää senkin löpön hintaan kuten muualla maailmassa.

                  Noin se on ihan yksinkertainen toteuttaa. Se joka kuluttaa paljon ostaa enemmän polttoainetta, maksaa enemmän. Tai se joka ajaa paljon kuluttaa enemmän polttoainetta vaikka olisi vähäkulutuksinen autokin ja edelleen maksaa enemmän. Tällä tavalla ne päästötkin olisi linjassa sen kanssa paljonko auto todella saastuttaa ja paljonko kuski siitä joutuu maksamaan. 10km 100 litraa sataselle kuluttavalla ei edelleenkään olisi niin paha teko, 10 litraa bensaa ja hinta sen mukaan. Tulevan veron perusteella tuommoiselle saisi 600 euron veron vaikkei autolla ajaisi metriäkään. Ei se ole missään suhteessa päästöjen kanssa. Samaan aikaan joku toinen maksaa 130 euroa ja ajaa 50000km dieselillä tuottaen tonnitolkulla hiilidioksidia. Ei mitään tolkkua.

                  Eduskuntaan voisi ehdottaa että tuleva käytäntö nimettäisiin "saasteveron" sijaan "kateusveroksi". Sehän se on. Vaikka täytyy muistaa että tämähän on vasta ehdotus ja vasta menossa eduskuntaan ja eteenpäin. Ehkä se ei mene läpi tai siihen muokataan jotain järkeä jossain vaiheessa. Olisihan se ensimmäinen tapaus Suomen autoverohistoriassa.
                  Viimeksi muokannut LongJohn; 25.9.2007, 11:56.

                  Comment


                  • #10
                    jtoivanen kirjoitti: "Noin se on ihan yksinkertainen toteuttaa."

                    -Eihän tässä maassa tehdä mitään yksinkertaisesti!

                    Comment


                      #11
                      Saastevero polttoaineen hintaan on minunkin mielestä se ainoa oikea tapa verottaa, jos veron tarkoitus on "rangaista" saastuttajaa. Eikä mitään kompensaatiota ammattiliikenteelle, koska en näe mitään syystä, miksi ammattilaisella olisi oikeus saastuttaa ympäristöä halvemmalla mitä yksityinen. Se maksakoon joka päästöjä tuottaa.

                      On sitten asia erikseen jos verosta halutaan tehdä kulutusta ja käyttötottumuksia ohjaava instrumentti. Silloin uutta veromallia ei kuitenkaan pitäisi naamioida saasteveroksi.

                      Comment


                        #12
                        Miksi rokottaa paljon ajavia? Siksi kun se ajaminen on niin herkkua?

                        Ei ole kuulkaas herkkua ajaa 200km päivässä, mutta ei ole vaihtoehtoakaan avokin vuorotyön takia.

                        Toki se olisi järkevää verottaa kulutuksen mukaan, mutta sitten taas pitäisi jollain tukea myös sitä. Pitäis tulla sitten autoiluvyöhykkeet, miksi maksaisin samaa tariffia kuin Helsinkiläiset?

                        Nuo ajoneuvoverot tms on pelkkiä lisämaksuja jolla kerätään valtiolle rahaa. Ei mitään muuta.
                        Tuohan voidaan rinnastaa tv-lupamaksuun. Jos omistat tv:n, maksat. Ei väliä katsotko sitä.

                        Yrittäkää katsoa laajemmin tuota asiaa. Mitä se vaikuttaa muihin kuin teihin jotka asutte kehä3:n sisäpuolella.
                        Kilsojen seuraaminen on mahdollista, otetaan vaan mallia Ruotsista. Siellähän se homma toimii juuri kilsojen mukaan.

                        Comment


                        • #13
                          Nuo ajoneuvoverot tms on pelkkiä lisämaksuja jolla kerätään valtiolle rahaa. Ei mitään muuta.
                          Juurikin näin. Olisi kiva nähdä, kuinka tämä veronkiristyksellä saatava lisätulo budjettiin laitetaan ympäristönsuojeluun. Pelkkänä "rangaistuksena" tuo on aivan huttua höpöttää mistään ympäristöstä.

                          Toisaalta, jos tämä uusi päästövero laitettaisiin suoraan ympäristönsuojeluun, olisi lähes ekoteko ajella paljon kuluttavalla monsterilla ja maksella suuria summia, joilla taas parannetaan ympäristön tilaa. :) Tällöin taas todella paljon päästöveroa maksavat (=raskas liikenne) sijoittavat ympäristöön paljon rahaa, jolloin näitä taas voisi "palkita" lievin veronkevennyksin.. Tästähän tulikin mielenkiintoinen ajatuksen kulku. Edellyttäisi vain sitä, että jos päästöihin vedotaan, niin sillä lisärahalla sitten myös päästöjen "tuhoja" paikkaillaan.

                          Noin yleisellä tasolla autoilu ei kuitenkaan ole se pahin saastuttaja, tuntuu vain olevan tällä hetkellä hyvä tekosyy hankkia lisää rahaa valtiolle. Tosin enpä osaa sanoa missä määrin mm. teollisuutta ja lentoliikennettä ohjataan vähäpäästöisyyteen verojen muodossa, tietääkö joku?

                          Comment


                          • #14
                            Niin eipä tuo valtio ole kovin montaa oikeasti järkevää veropäätöstä koskaan tehdäkään.

                            Esimerkiksi työmatkojahan tuetaan. Saahan niistä matkakorvausta. Vai miten paljon tuen pitäisi olla? Kyllähän noilla nykykorvauksilla hyvin dieselillä ajaa vaikka löpön hintaa vähän nostaisikin.

                            Tuota tasapuolisuutta jos ajatellaan sen piiriin voisi nostaa myös lentoliikenteen. Iso matkustajakone hörppää yhdellä kruisilla Kreikkaan reilut 100000 litraa täysin verottamatonta lentobensaa. Ei pääsisi enää Blue Onella 50 eurolla eurooppaan jos tällätään polttoaineeseen alkuun sen verran veroa mitä yksityiset maksaa bensassa. Alkaisi ne hupimatkat loppua, siinä missä ne on vähentyneet autoilustakin.

                            Comment


                              #15
                              Ei ole kuulkaas herkkua ajaa 200km päivässä, mutta ei ole vaihtoehtoakaan avokin vuorotyön takia.
                              Varmaankin saat vähentää oman auton käyttöä verotuksessa, mistä kehäteiden sisällä asuva 9-17 työaikaa tekevä näkee vain unta.

                              Yrittäkää katsoa laajemmin tuota asiaa. Mitä se vaikuttaa muihin kuin teihin jotka asutte kehä3:n sisäpuolella.
                              No jos katsotaan asiaan laajemmin, niin voisin marista siitä, että asumiskulut on huomattavan paljon korkeammat kehäteiden sisäpuolella, kuin muualla Suomessa, eikä valtio mitenkään kompensoi sitä verotuksessa. Myös autojen vakuutusmaksut lienevät Suomen korkeimmat täällä vaikka eipä se nyt verotukseen liity suoranaisesti. Tosin mäyräkoirasta ei just yli 7? tarvitse koskaan maksaa :)

                              Comment


                                #16
                                juu ei mitään.

                                Comment


                                  #17
                                  Itsellä oli Vaasassa asuessa 8km matkaa ABB:n alueelle töihin ja sain vähentää joka vuosi noin 800 euroa työmatka-ajoa verotuksessa kun selitin tarvitsevani autoa töissä.
                                  Nyt tietysti saan 7500e (-500 omavastuu) vähentää verotuksessa, ei siinä mitään. Mutta ei se tee tuosta ajamisesta yhtään sen hauskempaa.

                                  Jos jotain saisi nostaa, niin alkoholi ja tupakkaveroa. Molempia roimasti.
                                  Mutta se on asia erikseen, koska juon alkoholia erittäin harvoin enkä polta ollenkaan :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tässä on taas unohdettu se veronkannon hyötysuhde.
                                    Joka on todella huono.
                                    Halvin tapa kerätä verot on lisätä sitä jo olemassa olevaan veronkanto järjestelmään, eli polttoaineen hintaan.
                                    Jos aletaan joka pahuksen kikkareelle miettimään sopivaa veroa, niin siihen hommaan tarvii palkata 1000 uutta veropirkkoa ja rakentaa kolme uutta verohallituyksen pytinkiä eripuolille suomea.
                                    Nyt pitäis ottaa järkikäteen ja laittaa se vero sinne mistä sen parhaalla hyötysuhteella saa suoraan valtion kassaan.
                                    Ja se on ihan yks ja vitun sama mitä se maksaa se V8:lla ajelu.
                                    Ei se tähänkään asti ole ollut rahasta kiinni. Ehkä jatkossa uudet V8:n valitsevat ovat hieman harvemmassa, eli autoja saa jatkossa halvemmalla, eli... veron hinta katoaa alentuneeseen hankintahintaan -> valtion näpertelyn hyöty +-0...
                                    Samalla lailla ruoskitaan menemään hiilidioksidi tehtailla kuin ennenkin.
                                    *UGH*

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo-o.

                                      Onko mitään lukuja, minkä verran tuo kasvattaa ajoneuvoverosta saatavia tuloja nykyisellä autokannalla?

                                      Tuo "vanhojen autojen" juttu on mielenkiintoinen. Eli vanhat tehokkaat autot siis ei maksa yhtään enempää, kuin vastaavakorinen nuhapumppu. Vanha tehokas harraste-/viikonloppuauto on siis verojen puolesta järkevämpi kuin vanha iso harraste-/viikonloppuauto.

                                      Saas nähdä kuin monella verot oikeasti pienenee, mikä on suomalaisten omistamien bensiiniautojen keskimääräinen kulutus?

                                      Comment


                                        #20
                                        Toijjotien ja nissaneitten luvatussa maassa niin olettaisin sen olevan hyvin tuossa 7.5l huituvilla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä minä uskon, että taustalla on ihan vilpitön tarkoitus (Kioton sopimuksen ym. ilmastopaneelien hengessä) ohjata kuluttajia verotuksella vähäpäästöiseen suuntaan; keinot vaan ovat taas pielessä.

                                          Polttoaineen hinnassa se tosiaan olisi oikea osoite. Jotain kuitenkin on syytä tehdä, siitä ei pääse mihinkään. Niin taikka näin, tuntuu monissa herättävän mentaliteettia että "säästäköön köyhät ilmastoa, mulla on varaa saastuttaa".

                                          Miten muuten kulutusta voisi sitten ohjata? Säädetään lailla eri ajoneuvotyypeille maksimipäästöt; veekasit ja katukilpurit ajokieltoon? Ehkä turhan radikaalia...

                                          miksi maksaisin samaa tariffia kuin Helsinkiläiset?
                                          No kun samaa ilmakehää se on, Helsingissä ja Uzbekistanissa.

                                          Comment


                                            #22
                                            ei tunnu olevan samaa ilmakehää koska ne 400 autonkuljetusrekkaa päivässä joka päivä, ku tosta hangosta viuhahtaa tästä kehienki läpi eivät tarvitse täyttää päästöjä, saatika että polttoaine täyttäs mitään speksejä, puhumattakaan jostain veroista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Bensan hintaan vaan se vero.
                                              Siinä on vaan se huono puoli, että se saattaisi jopa vähentää autoilua. Valtion kassavirta tyrehtyisi. Kun tehdään taas uus maralaastari niin kaikkien on pakko maksaa ja autoilu ei vähene, rahantuloa ei voi estää...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tosin poltto-aineen hinnassa se taas eniten rankaisisi ammatti-autoilijoita ja se olisi taas askel väärään suuntaan.
                                                Ammattiautoilijoiden tulisi saada aika iso osa polttoaine veroista vähennyksiin. Tällä hetkellä rahtarit menee ihan nahkoilla muutenkin.
                                                Tai kohta meidän teillä liikkuu pelkästään RUS-merkittyjä rekkoja.
                                                Niillähän on jo nyt parempaa kalustoa kuin suomalaisfirmoilla, kun ostavat ne puoli-ilmaiseksi venäjältä, tankkaavat rajalla 1500litraa halpaa naftaa tankkeihin, ja maksavat verot venäjälle... jää varmaan enempi leivän päälle, kun kuitenkin veloittavat palveluistaan saman hinnan kuin suomalainenkin rekka-pekka.
                                                globalismia?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä itse olisin valmis säästämään ilmastoa, jos valtio ei siitä niin kovasti rankaisisi. Dieselvero joutaisi pois. Biopolttoaineiden vero pois. Normaalipolttoaineen veroa ylemmäs. Näitä muutoksia jos tapahtuisi, niin ostaisin heti VW Lupo 1.2TDI eli 3litran keskikulutuksella olevan auton työmatkan ajeluun. CO2 päästöt on ko. autolla 88g, joten sekään ei veroa paljon tuottaisi. Harrastepuoli vois olla erikseen. Suurinosa ajeluistani on kuitenkin työmatkan ajoa yksin moottoritiellä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ammattiautoilijat olisi ainakin maalaisjärjellä suhteellisen helppo ottaa huomioon. Tälläkin hetkellä raskas liikenne tankkaa ihan omista tankkauspisteistään. Pistetään sinne edullisemmaksi se polttoaine.

                                                    Samalla sitten kaikki yritysten kuljetuskäytössä oleva kalusto ja taksit. Tankkaavat yleensä ihan normaaleilta asemilta. Olisiko suuri ongelma tuottaa heille kortti jota automaatissa / kassalla vilauttamalla saisi polttoaineensa järkihintaan?

                                                    Tälläkin hetkellä taksikuskien omia ajoja kun seurataan. Jos verovapaalla autolla ajaa liikaa omia ajoja joutuu maksamaan autoveron. Sama käytäntö myös polttoaineeseen.

                                                    Eikai näiden pitäisi olla kuin järjestelykysymyksiä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Erittäin hieno lakiuudistus - tuskin ohjaa kenenkään kulutusta mihinkään :D. Mutta tosissaan: kerrankin autoilijat jätetään suhteellisen rauhaan, eikä "ihmisten aiheuttama ilmastonmuutos on pysäytettävä" -höpöhöpöä ole liian tosissaan otettu. Propsit työryhmälle!

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X