Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus Vianorissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nelipyöräsuuntaus Vianorissa

    Tuli käytettyä Vianorissa oma kulkine säädättämässä ja nyt on kaverien hommista vähän ristiriitaista tietoa. Ilmeni "säädön" jälkeen kuitenkin, että vasen raidenivel väljä, alapallon pultti poikki. No, nuo laitettiin kuntoon ja vietiin ammatti-ihmiselle kulmien säätöön ja soitto tuli asentajalta perään, joka ilmoitti kulmien olevan päin per****ä ja raideniveliin ei ole edes koskettu, siis lähiaikoina todellakaan.

    Vianorin raportti kuitenkin näyttäisi, että homma on hoidettu. Voikohan noita raportteja tulostaa koneesta asiakasta huijaamalla, vaikka itse säätöjä ei edes ole tehty.
    Viimeksi muokannut jasso; 15.9.2007, 22:46.

  • #2
    [pptalo joskus kirjoittanut:Yksi mikä kannattaa ottaa huomioon kun vie johonkin 4 pyörä säätöön.
    Ainenkin joillain on aika isot toleransit arvoissa. Pitää antaa arvot asentajalle jotka haluaa tai sopii asian jotenkin muuten, jos näin ei tee saa usein autoa hakiessa lapun jossa kaikki kulmat kohdallaan?
    Jos esim. caster/camber on on toisella puolella toleranssin yläpäässä ja toisella alapäässä sen varmaankin huomaa ajossa.]

    -Tuossahan saattaisi olla yksi syy...

    Comment


    • #3
      No, on se nyt p*****e, ettei niitä voi sitten säätää kunnolla. Jos
      Vianorin toleranssit on tota luokkaa kun itsellä ilmeni, niin oli viimeinen
      kerta kun siinä putkassa mitään laitatan. Kyllähän ne arvot vielä
      katsottiin mihin pitäisi säätää.

      Comment


        #4
        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=vianor

        onko kyse samasta paikasta?

        Comment


        • #5
          Ääh. Taas olisi pitänyt luottaa searchiin, että thread on jo olemassa.

          Ei mikään noista mainituista, mutta paljastetaan sen verran, että
          kyseinen Vianori löytyy Espoon Olarista.

          Comment


            #6
            Ohan noita.

            Tampereen Euromaster säädellut mun, ja monen kaverinkin autoista kulmat mallikelpoisesti kuntoon. Kun taas Raumalla Euromaster sääteli kulmat päin persettä. - Ihmettelinkin ensi alkuun kun oli "erilainen" ajaa, ens alkuun tietty ajatteli että vaan kuvittelee. On se vaan kumma kunnei enää voi mihinkään luottaa.

            Ihmisistä nääkin on kiinni, ei siitä, lukeeko hallin katolla Euromaster, Vianor vaiko jotain ihan muuta.

            Comment


            • #7
              Entinen Capital Rengas, kait nykyään Vianor sekin...Siis Herttoniemessä, siellä ainakin osataan säätää kulmat kohdalleen. Käy paljon just sellasia tyyppejä säädättämäs autojaan, jotka tykkää AJAA. Viimeks ku itse kävin, oli Porsche ja Audi pihassa säätöjen jälkeen. :)

              Comment


              • #8
                Enhän mä sitä, että kaikki Vianorit tms. on syvältä, mutta on mulla rahalle
                muutakin käyttöä, kuin käydä lahjoittelemassa sitä johonkin v**un Vianoriin.

                Käyn nyt kuitenkin reklamoimassa asian, katotaan miten käy.

                Comment


                • #9
                  Eipä se vierestä kyttääminenkään mitään takaa. Eräälläkin suuntauskerralla säädettiin asiallisesti ja tulostettiin oikein vakuuttava ennen-jälkeen -raportti, ja kuitenkin yhden kauden ajon jälkeen toinen eturengas oli kulunut sisäreunastaan sileäksi :( Liekö suuntausvehkeet poissa kalibroinnistaan vai osaamaton käyttäjä?

                  Comment


                    #10
                    Ajattelin säädättää omasta autosta renkaat kohdilleen juurikin tuolla ex-Capital Renkaassa. Vianorihan se on 1.6.2007 alkaen ollut.

                    Kellään huonoja kokemuksia paikasta?

                    Comment


                    • #11
                      Pahin kokemus vastaavasta oli kun kävin säädättämässä aurauskulmat Turun Orikedolla Kaerlan Kumissa. Kolmeen mieheen hääräsivät auton alla yli tunnin, jonka jälkeen ilmoittivat, etteivät saa raidetangonpäitä auki. Veloittivat tästä "tarkistuksesta" 50e.

                      Noh, auto varaosaliikkeen kautta kotiin uudet raidetangonpäät mukana. Sain molemmat puolet auki ilman suurempaa väkivaltaa, taisi mennä jopa kokonaiset 5min per puoli itse päiden avaukseen.. Oli viimeinen kerta kun vien Kaerlan Kumiin jotain tehtäväksi.

                      Kaksi kertaa säädättänyt tämän jälkeen Teboil Aaltosilla Turun keskustassa. Molemmilla kerroilla nopeata toimintaa saman miehen toimesta ja tulosta ei voi kuin kehua.

                      Comment


                      • #12
                        Kaivelen tämän vanhan topicin ylöspäin...

                        Kuopiossa teen Kallantien Vianorilla pyöränsuuntauksia päivä työnä ja tiedän kyllä miten käy kun ikänsä rengashommia tehneet ukot laitetaan säätämään autoja.
                        Osa osaa homman ja osa ei tajua tuon taivaallista koko hommasta.(Puhun vierestä seuranneena molempien isojen rengasliikkeiden asennuksista.)

                        Sen verran täytyy omaa ammattitaitoa kehaista, että olen tehnyt reilu 6 vuotta suuntaushommia enempi ja vähempi ja nähnyt monenlaista säädettyä ja säätämätöntä autoa.

                        Jos Kuopion suunnalla ilmenee tarvetta suuntaushommille niin meillä niitä tehdään ja takuut pelaa jos sellaiselle joskus tulee tarvetta... Kerta se olisi ensimmäinenkin...

                        Ei ehkä halvin mutta asiakkailta saadun palautteen perusteella riittävän hyvä.
                        Koneet on noin 1kk vanhat, joten ei ole niistäkään kiinni...
                        Viimeksi muokannut Rubu; 16.2.2008, 08:22.

                        Comment


                        • #13
                          Oulusta löytyy eräs nimeltä mainitsematon paja joka ilmeisen tietoisesti säätää kulmat etupäästä vain toiselta puolelta, ajan ja vaivan säästämiseksi. Tästä generoituu aavistuksen vinossa oleva ratti autolla suoraan ajettaessa.

                          Tyhmä olin, 3 autoa kyseisessä pajassa käytin (pitkällä aikavälillä) ennen kuin osasin laskea "1+1".

                          edit:typo
                          Viimeksi muokannut Tykki; 15.2.2008, 22:06.

                          Comment


                          • #14
                            Heh, aika onnistunut ratin asento tulee varmaan jos toiselta puolen vaan säätää... Joskus tosin on pakko tehdä näin, koska säätö ei yksinkertaisesti halua lämmittämisen jälkeenkään aueta kuin toiselta puolen.
                            Tosin yleensä on sovittu asiakkaan kanssa, että hommataan uudet osat ja laitetaan homma loppuun toisella ajanvarauksella.

                            Comment


                              #15
                              Kävin joskus Vianorilla ja Käyttöautolla saman viikon aikana. Lapuissa ihan eri lukemat ja kuiten "toleransseissa" molemmat. Käyttöauton jälkeen oli parempi ajella.

                              Pitäis joskun ettiä ne laput näytille...

                              Comment


                              • #16
                                Ihan hyvä että naapurikunnassa osataan hoitaa kulmien säätö. Samaa ei voi sanoa täällä samaisesta firmasta, jossa itse jouduin tekemään tuon homman kun auto oli vielä mittalaitteissa kiinni ja asentaja(t) väitti ettei voi kuulemma kaikkia kulmia säätää (takarenkaat) säätömahdollisuuksien puutteen vuoksi!?

                                Täyden hinnan jouduin hommasta pulittamaan vaikka kaivoin takakontista haalarit päälle ja itse laittelin kulmat kohdilleen. Onneksi sain kuitenkin armollisesti tähän mahdollisuuden.

                                Comment


                                • #17
                                  Toleranssissa oleminen ja "ihanne-arvo" on kaksi eri asiaa ja monesti ohje-arvo sallii hirveitä lukemia...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kun täällä on suuntauksen ammattilaisia paikalla, säädetäänkö tämä Constant "S" eli kurviauraus myöskin? Kun siihen säätö on olemassa, itse en suuntausraporteista ole tuota arvoa löytänyt.

                                    http://groups.msn.com/_Secure/0SACMG...60822930102032

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkoitatko "kaartoharitusta"? Ainakin sellainen säätyy, tiedä sitten tuleeko se automaattisesti kun on asennot muuten paikoillaan, mutta ainakin sellainen on ilmennyt itseni joskus hamassa menneisyydessä saamaani pöytäkirjasta Euro Masterin säätämänä.
                                      Toki tuo on ymmärrettävä määre, eli sisäkurvan pyörä kääntyy enemmän koska se tekee pienemmän säteen, auratessahan se eliminoisi käännöstä...
                                      Siihen vain kiinnittyi huomio kun arvot pyörien välillä oli niin että toinen aurasi ja toinen haritti ennen säätöä mutta säädön jälkeen kumpikin haritti, siis kaarrossa omaan suuntaansa, kun ohjausta käännettiin mittauksessa.
                                      Liekö mennyt oikein mutta auto kulki kuin juna, jos junaa pidetään positiivisena vertauksena. Tosin ei siinä ennen säätöäkään ollut havaittavaa ongelmaa, kumpahan säädätin kun siitä vaahdotaan kuten ilmastoinnin huollostakin, että pitäisi ja pitäisi...
                                      Täytyy myös samassa julistaa ettei Audieni ohjauksissa ole koskaan ollut ongelmia, kuten ei ilmastoinneissakaan...

                                      Noin niinku mutuna...
                                      Viimeksi muokannut Pende; 16.2.2008, 10:55.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Mika Näytä viesti
                                        Kun täällä on suuntauksen ammattilaisia paikalla, säädetäänkö tämä Constant "S" eli kurviauraus myöskin? Kun siihen säätö on olemassa, itse en suuntausraporteista ole tuota arvoa löytänyt.

                                        http://groups.msn.com/_Secure/0SACMG...60822930102032
                                        Tuota yritin tuossa taannoin kysellä mutta kukaan ei siihen osannut antaa vastausta miten se säädetään tai mikä se ohjearvo on?
                                        En ainakaan minä ole koskaan tuota säätänyt. Eikä kyllä koneella ole myöskään mitään ohjetta tai ohjelmaa tuon asetuksen säätöä varten.
                                        Hyvin nuo on pelanneet ilmankin tuota. Tosin en tiedä miten hyvä siitä vois vielä tulla jos tuonkin sais kohdalleen...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuossa ed. linkissä on ohje A6:lle tuon säädön tekemiseen. Ohjausniveltä säädetään ylös-alas.

                                          Tässä vielä C5 A6:n ohjearvot

                                          Quattro:
                                          http://groups.msn.com/_Secure/0SgB8H...60845187131593
                                          Etuveto:
                                          http://groups.msn.com/_Secure/0SQCMH...60845167767654

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei tuota ole B5 ässälle samaa? Voisin kokeilla mitä käytännössä tapahtuu...

                                            Comment


                                              #23
                                              Pende: Ei se siihen raporttiin näkyville tulekaan.
                                              Se edelleenkin säädetään ennen varsinaisen aurauksen säätöä keula korotettuna. Sillehän en henkilökohtaisesti mitään voi jossei vianorin ammattilaisvehkeistä moista featurea löydy.

                                              Edit: Olihan se ohje kirjoitettu myös tuonne edelliseen topikkiin..
                                              Raidepään pitää olla laitettuna pystysuunnassa ala-asentoonsa josta sitä lähdetään pikkuhiljaa kiristelemään oikeisiin arvoihin. Tämän tehtyä varsinainen auraus säädetään ihan normaalisti auto ajoasennossa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Euromasterissa tampereella säätivät muuten hyvin mutta ratti kääntyi toiseen suuntaan kierroksen vähemmän.

                                                Täytys taas kesän tullessa käydä säädättää, tällä kertää täytyy muistuttaa asiasta

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Raidetanko ei ole keskellä, oisko joskus käynyt ratti irti ja laitettu väärään kohtaan, joska jälkeen passattu ratti suoraan raidetangonpäistä säätämällä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eräs nimeltä mainitsematon Lpr:lainen huoltoliike miekkaili 4 tuntia 20V lötkön taka-akselin camberien kanssa. Ylätukivarret olivat koskemattomat, mutta alatukivarresta oli aurauksen pultit poikki ja korvattu bulkkitavaralla.

                                                    Vähän offtopiccina samaisessa liikkeessä käytin lötkön päästömittauksessa; kokeiltiin kahdella eri mittarilla, CO ja O2 pahasti raja-arvojen ulkopuolella, mutta CO2 oli nolla. Asentaja oli kovasti sitä mieltä että pakoputki vuotaa, katalysaattorissa ehkä vika tai pakosarja pahasti halki. Esitin asiasta eriävän mielipiteen, hämmästellen hiilidioksiidin puuttumista - oli vastaus että joskus moottorin säätö on pielessä, johtuu siitä.
                                                    En jaksanut enää, en maksanut, vein auton konttorille ja sain leiman paperiin.

                                                    Saas nähdä, kun saan tuon syncron taka-akselin kohdalleen. Siinä saa aurausta säädettyä epäkeskeisillä puslilla. Minnehän tuon uskaltaa viedä?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Rubu Näytä viesti
                                                      Raidetanko ei ole keskellä, oisko joskus käynyt ratti irti ja laitettu väärään kohtaan, joska jälkeen passattu ratti suoraan raidetangonpäistä säätämällä.
                                                      Oli se raidetanko keskellä sinne mennessä ja ratti suorassa. Justiinsa olin vaihtanut uudet raidetangot.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Euromasterissa tampereella säätivät muuten hyvin mutta ratti kääntyi toiseen suuntaan kierroksen vähemmän.
                                                        Kierros vähemmän? Melkoista.

                                                        Käytin eräässä toisessa tamperelaisessa putkassa suuntauksessa. Ennen työn aloittamista ajoivat minut ulos hallista. Näitä lukiessa alkaa kaduttaa etten vienyt autoa mukanani.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
                                                          Oli se raidetanko keskellä sinne mennessä ja ratti suorassa. Justiinsa olin vaihtanut uudet raidetangot.
                                                          Jotain ihan käsittämätöntä siinä on kyllä täytynyt tapahtua, koska ei täyttä kierrosta ihan helposti saa edes säädöistä kääntelemällä...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No ehkä kierros oli hieman liioiteltua, mutta kun säädön jälkeen peruutin silloinsen työpaikkani pihassa niin meinasi kolahtaa kun auto ei kääntynytkään niinkuin piti.

                                                            Mittailin hieman niin kun käänti tappii niin perä meni metrin edemmäs kuin ennen, toiseen suuntaan käänti niin rengas otti kiinni sisälokariin

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X