Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huomautus 1 km/h ylinopeudesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Jos lähdetään siitä että yhdenkään auton nopeusmittari ei näytä vähempää kuin todellinen nopeus, niin tietoinen rikkeen suorittaminen lienee vastuutonta liikennekäyttäytymistä?

    Comment


    • #62
      Jos ne mittarit näyttäisivät oikein niin silloin rikkeen suorittaminen olisi tietoista. Automerkistä riippuen mittarivirhe voi olla melko reipaskin. Jos haluaa ajaa oikeasti sitä suurinta sallittua niin on pakko ajaa mittarin mukaan yli rajoituksen. Herkästi voi sitten mennä kilsan tai muutaman yli sallitun(Miten paljon vaarallisempaa on ajaa 101km/h sillä satasen alueella kun sitä satasta???).

      Nopeusnäyttötauluja on ainakin täällä lounais-suomessa melko harvassa, niin on vaikeeta tietää mikä on todellinen nopeus verrattuna nop.mittarin näyttämään. Mun mielestä jokaisella automaattisen valvonnan osuudella tulisi olla säännöllisin väliajoin myös näitä näyttötauluja jotta kuskit tietäisivät mitä vauhtia oikeasti ajavat suhteessa mittarin näyttöön. Eikä olis paha jos niitä olis muuallakin vähän tiheämmässä.

      Liiallisella mittarivirheellä varustettu auto, pilkuntarkkaan mittarin mukaan suurinta sallittua ajaen, saattaa provosoida toisia kanssa-autoilijoita(jotka tietävät todellisen nopeutensa) niihin kuolemaa halveksuviin ohituksiin joita vähän turhan usein ajellessa näkee.

      Jollain 10 km matkalla on ihan sama ajaako 80 tai 70 todellista nopeutta, mutta satojen kilometrien ajomatkoilla se 10km/h alkaa jo tuntua ajassakin.

      "Satoja hurjastelijoita kantatie 51:n tehovalvonnassa jne..." Onko tällä nollatoleransilla tarkoitus saada ihmiset ajamaan satasen alueella yhdeksääkymppiä vaiko leimata kaikki 1km/h rajoituksen ylittäneet hurjastelijoiksi?

      Mun mielestä nopeusvalvonnan puuttumiskynnys sais olla samaa luokkaa mittarivirheen kanssa. Eli jos on satasen rajoitus ni vois huoletta ajaa mittarin mukaan sen kympin siitä yli, todellisen nopeuden ollessa jossain välillä 97-103 km/h eikä muutaman kilsan ylityksiin puututtais. Itse rajoituksia voisi kyllä mun puolesta laittaa järkevimmiks, kuten aiemmassa viestissäni jo totesin...
      Viimeksi muokannut Kenda; 6.9.2007, 17:32.

      Comment


      • #63
        On aika turha jaaritella mittarivirheestä ja siitä, että ei esim. tiedä kyseisellä rengastuksella varustetun auton kulkemaa todellista nopeutta, kun noin kahteensataan euroon saa gps -navigaattorin, joka todellisen nopeuden näytön lisäksi varoittaa ylinopeudesta.

        Comment


        • #64
          Onko tällä nollatoleransilla tarkoitus saada ihmiset ajamaan satasen alueella yhdeksääkymppiä vaiko leimata kaikki 1km/h rajoituksen ylittäneet hurjastelijoiksi?
          Niin, ei kai se pahaakaan tekisi jos niin ajettaisiin, sehän olisi suoraan lisäarvoa liikenneturvallisuuden kukkaroon.
          Jos tuollainen tehovalvonta saa sapen suuhun, täytyy olla jotain vikaa asenteissakin itse pääasiaa kohtaan, eli kannattaisi huomata ettei tuollainen olisi lainkaan tarpeen jos ajaisimme ihmisiksi. Voin sanoa jonkunmoisen pätkän eläissäni ajaneena että koko matkan olisin ehtinyt tehdä vaikka kahtakymppiä hitaammin. Jopa satojen kilometrien reissuilla ei ole merkitystä lähteekö puoli tuntia vai vartin myöhemmin tai aikasemmin, tekosyitähän keksii tupakkalakkolainenkin, miksi ei sitten kiireinen autoilija. Täällä on puhuttu kuinka liikenneturvallisuus vaarantuu kun joudumme tuijottamaan mittareita ja navigaattoreita välttyäksemme sakoilta emmekä näe metsää puilta eli hirviä ja muita autoja, yleensä liikennevirtaa. No tämäkin on eräs perustelu ajaa lujempaa kuin muut.
          Olipa säännöt ja rajoitukset niin tai näin, sakkorajan ollessa tienvarren merkissä jää turhanaikainen pohtiminen pois, se ajaa jolla on varaa mitä sitten ajaakaan, iso osa jengistä näkyy ehtivän perille ihan sääntöjenkin mukaan...
          Viimeksi muokannut Pende; 6.9.2007, 17:57.

          Comment


          • #65
            Kaikilla ei ole varaa/halua ostaa kyseistä laitetta. Ja mitäs sitten jos kyseinen laite menee rikki ja näyttää nopeuden/rajoituksen väärin? Syytetään laitetta sakoista???

            Elektroniikasta voi olla hyötyä monessakin asiassa mutta menee nekin vehkeet joskus hajalle, ja jos joka asiassa luotetaan sokeasti teknisiin vempeleisiin jotka kertoo mitä milloinkin tehdä niin omilla aivoilla ajattelu surkastuu olemattomiin...

            Lopetan "jaaritteluni" tästä aiheesta ja sen vierestä tähän. Jeesustelkaa te viisaammat keskenänne :D <-huomatkaa se hymiö ennen kuin vedätte herneet...

            Mun mielestä olis vaan tärkeämpiäkin asioita joihin poliisi voisi puuttua kuin se 1km/h ylinopeus.
            Viimeksi muokannut Kenda; 6.9.2007, 18:26.

            Comment


            • #66
              Kaikilla ei ole varaa/halua ostaa kyseistä laitetta
              Ei kaikilla ole "varaa" ostaa uusia renkaitakaan autoon, vaikka vanhat ovat liian kaljut syysliukkaille. Alupalloihin ja rosteriputkiin saa kuitenkin menemään tonnin jos toisenkin, vaikka näillä ei ole liikenneturvallisuuden kanssa mitään tekemistä.
              Tokihan elektroninen laite voi mennä rikki, mutta niin voi mennä auton oma nopeusmittarikin. Navi tosin toimiessaan näyttää nopeuden tarkemmin kuin auton nopeusmittari.

              Comment


              • #67
                Lainaus:

                "Jos tuollainen tehovalvonta saa sapen suuhun, täytyy olla jotain vikaa asenteissakin itse pääasiaa kohtaan, eli kannattaisi huomata ettei tuollainen olisi lainkaan tarpeen jos ajaisimme ihmisiksi. Voin sanoa jonkunmoisen pätkän eläissäni ajaneena että koko matkan olisin ehtinyt tehdä vaikka kahtakymppiä hitaammin."

                Olen kai sitten asennevammainen kun olen sitä mieltä mitä olen. Samaa mieltä olen kyllä tosta että matkan kun matkan ehtisi tehdä hitaamminkin. Mutta jos ajaa kaiken aikaa sen kahtakymppiä rajoitusta hitaammin, niin montako kertaa elämässä taakse kertyy noin kahden kilometrin jono kärsimättömiä autoilijoita jotka pyrkii sitten väkisin "hidastelijasta" ohi paikassa kuin paikassa? Ja montako riskitilannetta niihin ohituksiin sisältyy? Ja miten turvallista ja joustavaa se liikenne tämän normaalia hitaamman ajoneuvon läheisyydessä mahtaakaan silloin käytännössä olla...

                Ja Jarille: Just tota tarkoitin sillä että poliisilla olisi tärkeämpiäkin asioita liikenteessä mihin puuttua kuin se kilsan ylinopeus. Esim punaisia päin ajaminen, renkaat, rattijuoppous yms mitkä on aika paljon vaarallisempia kuin...

                Enpä malttanut olla vastaamatta kuitenkaan :D

                Comment


                • #68
                  Suomessa aika monessakin jutussa tahtoo käydä niin, että siltä tyhjänpäiväiseltä pilkunviilaamiselta unohdetaan tyystin se itse asia.

                  Poliisi valvoo ja rokottaa pilkun tarkasti jos autoilija ajaa satasen alueella 101km/h, mutta ei asiaa kysyttäessä varmaankaan tiedä minkä vuoksi? Ainakaan liikenneturvallisuus ei sillä kohene, tosin myönnettäköön etten ole sen alan asinatuntija. Ajan kuitenkin autolla työn vuoksi erittäin paljon ja tiedän oman kokemuksen kautta, että ne kaikki ylilyönnit ja helposti tulistuvien kuljettajien "tempaukset" lisääntyvät aina kun keksitään jotain tällaista.

                  Asioita ja ihmisiä voidaan ohjailla valtiovallan toimesta periaatteessa kahdella tapaa: kepillä tai porkkanalla. Suomessa jostain syystä käytetään ainoastaan ensimmäistä tapaa.

                  Comment


                    #69
                    Asioita on helppo tehdä jonkunsortin tilaston varjolla. Asia usein saadaan näyttämään kaikenlisäksi halutunlaiselta tilastoja ruuvailemalla.

                    Mun mielestä, liikenteessä pitäisi enempi painottaa ASENTEITA, ei jatkuvasti tälläistä sääntöjen tiukennus ja jeesustelulinjaa. Kuitenkin pitäs olla selvä juttu kaikille, että "rapatessa roiskuu", ja jos joku haluaa ajaa kolmen promillen humalassa poliisia karkuun, alueella vallitseva nopeusrajoitus tai mahdollinen ajokielto kännissä ajamisesta ei varmastikaan tätä kaveria suuremmin pelota. - Turhan usein nämä rattijuopot ovat perseaukisia, joten käytännössä saavat tehdä mitä lystäävät. Positiivisin vaikutus tuossa lienee että työllistävät syyttäjää ja tuomaria.

                    Ihmiset opetetaan jo ala-asteelta asti ettei itse tarvitse mitään ajatella.. eikä omista virheistään (läheskään aina) joudu itse kärsimään.

                    Comment


                    • #70
                      Poliisi valvoo ja rokottaa pilkun tarkasti jos autoilija ajaa satasen alueella 101km/h
                      Jos linja on johonkin vedettävä, olkoon se sitten vallitseva nopeusrajoitus. Käsittääkseni näihin pieniin ylityksiin puututaan lähettämällä huomautus, ei sakottamalla. Tämä on huomattavasti parempi tapa kuin rikesakko.

                      Kymmenisen vuotta sitten ajelin Joensuusta Kuopion suuntaan hieman ns. rajoill. Oli pimeä syysilta ja satelikin hieman. Huomasin taustapeilistä kovaa vauhtia lähestyvän ajoneuvon, joka hetken perässä ajettuaan alkoi vilkutella ajovaloja. Kun en heti pysähtynyt, siniset valot vilahtivat.

                      Pysähdyttyäni konstaapeli tuli kyselemään, miksi et pysähtynyt punavalon nähtyäsi. Kerroin ajovalojen häikäisseen, eikä pienistä volkkarin peileistä oikeasti portterin katolla ollutta valoa nähnytkään. Konstaapeli totesi, että oli hieman ylinopeutta ja ennen kuin ehdin sanoa mitään, hän tokaisi ykskantaan: "ankara huomautus". Opetus jäi mieleen, eikä sanktio tuntunut epäoikeudenmukaiselta, koska sain ansaitsin sen ja oli suhteessa rikkeen suuruuteen..

                      Comment


                      • #71
                        ASENNETTA hyvät ihmiset. Te ylinopeuden puolustajat: lähtekää hieman aiemmin ja valitkaa radiosta jotain hyvää musaa niin ei tartte kaahata. Mikäli jostain syystä tuntuu että tarttee ajaa kovaa, niin menkää radalle. Mikäli se 200? navi tuntuu kalliilta, niin voihan mittarin tarkastaa tiehallinon kustannuksella tienvarsilla olevien nopeusnäyttöjen avulla.

                        Comment


                        • #72
                          Mun mielestä, liikenteessä pitäisi enempi painottaa ASENTEITA
                          Juuri näin. Ja se asennekasvatus pitää aloittaa jo kotona omille lapsilleen. En malta olla kertomatta eräästä tapauksesta, jonka näin tällä viikolla 3-tiellä Tampereella Lielahden ja Nokian moottoritien välissä. Ajelin Lielahdesta Tampereelle päin rajoituksen mukaan. Perääni liimautui teinipoika mopedilla ja sitten hivuttautui ohitse ja autoni nokan edestä vaihtoi kaistaa ja ryhmittyi Nokialle menevälle kaistalle ja jäi punaisiin valoihin seisomaan. Hyvällä syyllä voi kysyä, että mikä idea siinä ohituksessa oli? Eiko se poika olisi ihan yhtä hyvin voinut ajaa perässäni muutaman kymmenen metriä, jolloin hän olisi päässyt ryhmittymään omalle kaistalleen? Tällainen käyttäytyminen ainakin Tampereella on hyvin yleistä autoilijoiden keskuudessa. Tämä oli jo toinen kerta kun näin mopoilijan tekevän tällä tavalla, olikohan sitten sama heppuli kysymyksessä.

                          Luultavasti tämäkin tuleva autoilija on mallin saanut kotoaan. Me joilla on lapsia, voimme omalla esimerkillä antaa asennekasvatusta niin hyvässä kuin pahassakin. Mistä se lapsi esimerkin ottaa ellei omista vanhemmistaan?

                          Comment


                          • #73
                            Nyt kun taas noihin mopihin päästiin: moni ei suostu ymmärtämään, miksi alun perin tehtaalla kovempaa kulkeva mopo kuristetaan Suomessa kulkemaan paikallisten säännösten mukaan. Näin ollen pitävät ns. virittämistä, eli alkuperäisten asetusten palauttamista oikeutettuna.

                            Olisiko kuitenkin niin, että valtaosa noiden ajokkien käyttäjistä on nuoria, joilla ei ole muodostunut asennetta ja taitoa ajaa turvallisesti, joten laitteiden vauhtia pitää teknisesti ja lainsäädännöllisesti suitsia.

                            Comment


                            • #74
                              Meillä taitaa olla asennekasvatuksen paikka kun kaksivuotias sanoo usein "aja lujaa" kun satun kiihdyttämään Audilla hiemankin reippaammin ;)

                              Comment


                              • #75
                                Jos linja on johonkin vedettävä, olkoon se sitten vallitseva nopeusrajoitus. Käsittääkseni näihin pieniin ylityksiin puututaan lähettämällä huomautus, ei sakottamalla. Tämä on huomattavasti parempi tapa kuin rikesakko.
                                Kyllä ja niin pitääkin. YLE:n otsikko satoja hurjastelijoita oli vaan yliampuva. Missä menee hurjastelun raja? Sakotettuja oli kuitenkin alle 100 ja niistäkin varmaan suurin osa alle 20 ylityksellä. Minusta hurjastelun raja menee jossain ylempänä kuin +20. Kun puhutaan 80+ rajoituksista.

                                Comment


                                • #76
                                  Voin sanoa jonkunmoisen pätkän eläissäni ajaneena että koko matkan olisin ehtinyt tehdä vaikka kahtakymppiä hitaammin.
                                  Pitihän tuo laskea: Kahtakymppiä hitaammin ajaen olisin ollut tien päällä lähes kaksi kuukautta kauemmin. Onko se sitten paljon vai vähän?

                                  Comment


                                  • #77
                                    Joustavaan ajoon suuntaavaa asennekasvatusta on kuitenkin sitä hankalampi antaa, mitä tiukemmin lainsäädännön rajoja tulkitaan.

                                    Jos kaikessa uutisoinnissa ja keskusteluissakin asetetaan parin kilometrin ylitys ja 25km/h ylitys samalle viivalle ja kutsutaan "kaahariksi", miten voit perustella omalle jälkikasvulle että ne ovat kuitenkin kaksi eri asiaa?

                                    Hankala luoda kuvaa siitä että tapausten vakavuus on kuitenkin progressiivinen, ja esimerkiksi 3 promillen kännissä ajaminen ei ole sama asia kuin 0,52 promillen.

                                    Vähäpätöisiä rikkeitä saa ja PITÄÄ vähätellä, koska ne ovat juurikin sitä: vähäpätöisiä. Vastaavasti suurempiin rikkeisiin tulee suhtautua niiden luonteen mukaan, hyvin vakavasti.

                                    Yhdyn kyllä Jukan mielipiteeseen siitä, että nämä tietyt marginaaliryhmän pahatapaiset ajelijat ovat usein persaukisia, ja se rikkeestä kannettavaksi jäävä vastuu on vähän kyseenalainen. Ja jos ei ole rahaa maksaa sakkoja, miten se rangaistus sitten puree? Usein siten että kynnys rikoksen uusimiseen on huomattavasti matalampi, kuin sellaisella henkilöllä joka on maksukykyinen ja joutui konkreettisesti kantamaan vastuun tekosistaan.

                                    Sanktio ei siis välttämättä pure täysin sinne minne pitäisi.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Meillä taitaa olla asennekasvatuksen paikka kun kaksivuotias sanoo usein "aja lujaa" kun satun kiihdyttämään Audilla hiemankin reippaammin ;)
                                      Heh! on meinaan sama tilanne, aja kovaa, ohita tuo huutoja tulee takapenkiltä jatkuvasti.

                                      Ja kun ollaan ajossa tolla "ralliautolla" kuten tapaavat tota toista äänekästä autoa kutsua, niin aina pitäisi tehdä se suhina kiihdytys ja kikattaa päälle :) Tehot kun tulee yhtä-äkkiä ja vetää penkkiin, ahtimen suhina kuuluu hyvin.

                                      Asennekasvatus on vaikeaa kun kasvattaja on asennevammainen ;)

                                      Comment


                                        #79
                                        Mun mielestä ei ainakaan ole kaahausta, jos nopeus lipsahtaa vaikka rajoitusta korkeammaksi hiljaiseen aikaan motarilla.. Edelleen se 55km/h Tampereella Hämeenkadulla (taitaa olla 40km/h alue?) yöaikaan voi olla paljon vaarallisempaa, ainakin sen osalta jos se se Ville 18vee parin keskioluen jälkeen päättääkin loikata päin punaisia kadun toiselta puolelta toiselle.

                                        - Itse ainakin nautin autolla ajamisesta, ja jo ihan senkin vuoksi on kiva ajella joskus ratapäivillä, tai sitten joskus suorittaa vaikka ripeämpi lähtö kiihdytyskaistalta.

                                        Heh! on meinaan sama tilanne, aja kovaa, ohita tuo huutoja tulee takapenkiltä jatkuvasti.

                                        Ja kun ollaan ajossa tolla "ralliautolla" kuten tapaavat tota toista äänekästä autoa kutsua, niin aina pitäisi tehdä se suhina kiihdytys ja kikattaa päälle :) Tehot kun tulee yhtä-äkkiä ja vetää penkkiin, ahtimen suhina kuuluu hyvin.

                                        Asennekasvatus on vaikeaa kun kasvattaja on asennevammainen ;)
                                        Eikai tuo asennevammaa tee=)? Mä pitäisin pahempana niitä, jotka ajelevat päin punaisia asenteella "nyt on kiire kauppaan.. ja ykspistekuutosen hurjat voimavarat vapautetaan painamalla kaasu pohjaan". Katselkaapa myös joskus jonkin Perhehelvetti-marketin pihalla tapahtuvaa liikennettä, usein ihan järkyttävää piittaamattomuutta ja hurjia tilannenopeuksia. Usein myös noiden markettien pihamaalla on villejä pentuja sun muita jotka saattavat pompata eteen mistä tahansa..

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ei tee asennevammaa. Itse pojan nulikkana aina, kun olin enon kyydissä, mentiin joka kurvi talvella kahvat edellä pakettiautolla. Ja oli niin mahdottoman kivaa. Ikinä ei kuitenkaan ollut piittaamattomuutta muusta liikenteestä.

                                          Ei tullut asennevammaa, päinvastoin. Tuli ainakin omasta mielestäni terve suhde liikenteeseen. Liikenne ei ole piiruntarkkaa nipottamista, vaan siellä mennään tilanteen mukaan seuraten niitä muita tiellä liikkujia, ei sokeasti lain määräyksiä.

                                          Comment


                                          • #81
                                            No sitten palautu mun yöunet ;)

                                            Comment


                                            • #82
                                              Täytyy kertoa tuo vaimollekin, saan hyvällä omallatunnolla naureskella nappulan jutuille :)

                                              Comment


                                              • #83
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen
                                                Kannattaa miettiä sitäkin, että 100km matkalla ajettaessa 90 tai 100km/h niin ei se aikaero ole kuin noin 5 minuutta hitaammalla vauhdilla. Siksi en enää jaksa riuhtoa 110 tms kun ei siitä ole mitään iloa. Vaikka riuhtoisi kuinka lujaa niin 100km matkalla ei voita kuin ehkä 10-15min. Tuohon pitää jo hieman riskeerata omaa ja muiden elämää, eikä se ole sen väärtti.
                                                Kannattaa tulla ajelemaan tänne 6-tielle, missä venäläiset ajavat henkilöautoilla (siirtokilvillä) 5-10km alinopeutta koko ajan. Ja venäläiset rekat taas paahtavat sen minkä autosta lähtee, eli satasen rajoituksella sellaista 90, ja ylämäessä vauhti hyytyy ja jono takana kasvaa. Ohittaa ei pysty koska 2 tai 3 rekkaa ajavat muutaman metrin päässä toisistaan ja niiden väliin ei ole asiaa tai pistävät sinut oikeasti kirjaimellisesti ahtaalle. Lienee joku pyhä juttu heille että saavat ajaa niin lähekkäin että vain ensimmäinen auto näkee eteensä. Jos on tarpeeksi tehokas auto niin ohitus kerralla kolmesta rekasta onnistuu kyllä (ei toki ilman tuntuvaa hetkellistä ylinopeutta), mutta yleensä tilanne on se että ovat keränneet taakseen pitkän letkan henkilöautoja ja kaikista pitäisi päästä ohi jos ei halua ajaa pumppaavassa jonossa. Mutta kun kaikki ajavat perseessä kiinni toisiaan ettei mihinkään väliin mahdu...

                                                Mieti siinä sitten rauhallisena että "ei ohituksella säästä kuin 10 minuuttia"...

                                                Itselläni ainakin palaa hermo kun ajaa sellaisten takana jotka eivät osaa pitää nopeutta tasaisena. Se ei liity välttämättä siihen kuinka kovaa ajaa. Joskus on pakko ohittaa joku yksinkertaisesti sen takia, että vastaantulijan kohdatessaan henkilö nostaa aina jalkaa kaasulta ja nopeus pumppaa jatkuvasti. Tai sitten ylämäessä hyydytään... Sitten kun tulee ohituskaistalla varustettu kohta, niin sama henkilö tuntee olonsa turvallisemmaksi(?) ja paahtaa satasen rajoituksella 115 lasissa. Eipä mene moni ohi. Sitten taas yksikaistaisella osuudella madellaan ja pumpataan minkä ehditään. Kotona kehutaan että "hyvin tällä 1.4:lla mondeolla pärjää liikenteen seassa. Äskenkään ei mennyt kukaan ohi".

                                                Voihan sitä hurskastella miten haluaa, mutta minun mielestäni on kahdenlaisia kuskeja: "kaahareita" jotka ohittelevat jatkuvasti, ja sitten on niitä joita ohitellaan jatkuvasti (mm. em. syistä). "Kaaharit" arvostelevat toista ryhmää ja toinen ryhmä kaahareita. Niin se vaan menee. Jokainen voi miettiä kumpaan ryhmään kuuluu. Itse olen mieluummin kaahari jos valita pitää. Yhdet ylinopeussakot olen muuten 15 vuoden aikana saanut, mutta ihan varmaa on että moni tiellä liikkuja pitää minua kaaharina.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Hannu Kulju
                                                  Kyllä ja niin pitääkin. YLE:n otsikko satoja hurjastelijoita oli vaan yliampuva. Missä menee hurjastelun raja? Sakotettuja oli kuitenkin alle 100 ja niistäkin varmaan suurin osa alle 20 ylityksellä. Minusta hurjastelun raja menee jossain ylempänä kuin +20. Kun puhutaan 80+ rajoituksista.
                                                  Ylinopeuksista puhutaan nykyään enemmän. Kyllä niitä on aina ajettu, ehkä jopa enemmän 10-15 vuotta sitten. Muistan kun ammattikoulukaveri ajoi 80 rajoituksella GTV-Alfalla tutkaan 172km/h eikä edes paikallislehteen (Uutisvuoksi) päässyt. Nykyään pääsee pienemmälläkin nopeudella valtakunnallisiin lehtiin.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Tuo vauhdin jatkuva pumppaaminen kiristää omiakin hermoja, ja siksi lasken ohi sellaisista aika nopeaan vaikka vauhti olisikin riittävä hetkittäin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Hiukan aihetta sivuten:

                                                      Nyt on taas se aika vuodesta jolloin landella ajellessa on syytä olla tavanomaista tarkkaavaisempi ja pitää nopeudet järkevinä, oli sitten nollatoleranssi ylinopeuksien suhteen tai ei. Tarkoitan hirvieläimiä, jotka liikkuvat tavallista enemmän ja -aikaisemmin näin syksyisin.

                                                      Tämä muistui mieleen kun perjantai-iltana kympin aikoihin maaseudulla ajellessani ensin tiellä pomppi kauris, ja 5km tästä eteenpäin oli todella lähellä etten olisi törmännyt peuraan. Lauantaina, keskellä päivää, juoksi taas peura tien yli pienen matkaa auton edestä. Voi olla että on ihan säkästäkin kiinni, mutta kolme kohtaamista n.200km ajomatkalla tuntuu melko isolta määrältä.

                                                      Että kannattaa seurata nopeusmittarin neulan herkeämättömän tuijottelun sijasta pientareita, peurakin tekee osuessaan melko pahaa jälkeä, ainakin autolle. Hirveksestä puhumattakaan...

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Ei tartte mennä landelle. Keravan ja Vantaan rajalla hyppii yllättävän usein Lahden motarin ylitse hirviä. Semi-landella Järvenpää-Vantaa välillä Vanhalla Lahden tiellä hyppii myös runsaasti.

                                                        Mäntsälässä on muuten mielestäni käsittämättömän naurettava hirvivaroitus yhdellä soratiellä. Tie on sellainen yleinen metsän keskellä kullkeva tie, leveydeltään nippanappa kahden auton rinnan mentävä, max. normaalisti ajettavissa oleva nopeus <60km/h. Lähinnä pelkkää metsää, taloja suht harvakseltaan.

                                                        Tien alussa on kyltti "Hirvivaara 6km". No aijaa, metsässä on hirviä :)

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Edelliseen liittyen, saa myös varoa noita leikkuupuimureitakin, on taas se aika vuodesta että niitä rullaa miltein jokapaikassa.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Ei hätää, nyt alkaa pienempien toleranssien aika:
                                                            nyt käytäntöä ollaan laajentamassa muillekin tieosuuksille.
                                                            - Kaikki automaattisesti valvotut tiet ovat ainakin sellaisia ja tarkoitus on kokeilun jälkeen ryhtyä käyttämään pienempiä toleransseja kaikilla tieosuuksilla, kertoi sisäasiainministeriön ylikomisario Heikki Ihalainen Radio 99:lle.
                                                            Linjan kiristyminen perustuu poliisin uuteen strategiaan
                                                            "Tarkemmin":
                                                            http://www.ess.fi/Article.jsp?article=160756

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              "Ihalaisen mukaan meno tien päällä on jo nyt alkanut rauhoittua. Vakavaa piittaamattomuutta ei ole esiintynyt lainkaan, ja sakkotapauksia on kertynyt kuusi.
                                                              - Ihmeteltävän hyvältä tulos näyttää yhden viikon perusteella.
                                                              Poliisin tarkkailutiedot osoittavat Hangon-Helsingin tiellä käytettyjen keskinopeuksien pudonneen alemmas viitisen kilometriä tunnissa. Komisario Ihalainen pitää muutosta tältä osin huikeana."

                                                              Eli 6 sakkoa jaettu ja 5km/h tippunut keskinopeus?

                                                              Mitäköhän tuossa on niin hienoa.

                                                              Nyt kun noita kameroita asentavat laittaisivat siihen automaattisen turväväli mittarin. Antaisin naapurin terolle paljon mieluummin sakot siitä, kun ajaa 3metrin päässä 100km/h vauhdissa, kuin pienestä ylinopeudesta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X