Kannattaa lukea AKE:n opas asiasta mistä selviää varmistettavat asiat niin myyjälle kuin ostajalle. Ohjeita seuraamalla ei voi epäonnistua pahasti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia auton myymisestä yksityisenä?
Collapse
X
-
Entäpä jos myyjällä on autosta velkaa, ja auto on rahoitusyhtiön omaisuutta; miten kaupat silloin tehdään?
Sitten tarvittaessa faksaillaan kuitteja ja luovareita.
Nimim. jos joskus ostan joltakulta velka-auton.
Comment
-
Nyt alkaa olemaan alles klar...kiitos vastauksista.
Vielä pyytäisin tarkennusta, maksaako ostaja myyjälle vai suoraan rahoitusyhtiölle? Entä saako ostaja mukaansa mitään pätevää todistusta kauppatapahtumasta ennen tuota faksailua?
Sitä en tiedä, miten käy jos esim. rahoitusta on jäljellä 5k? ja auto myydään 15k?. Kait haltija saa tuon 10k?, mutta mitä kautta...suoraan ostajalta vai rahoitusyhtiön kautta?!
Comment
-
Jaahas...nyt se on sitten ohi. 4h katseltiin, ajeltiin, papereita täyteltiin ja pankkisiirto tehtiin pankissa juuri ennen sulkemisaikaa eli tällä hetkellä orpo olo...takavalot häipyi maisemasta ja autoton olen. Taitaa tästä eteenpäin aika kulua automyyntipalstojen parissa.
Ihan hyvinhän tuo meni...no tietysti myyjän puoleltahan tuo on helpompi. Luovarit ja nettiauton kauppakirja kirjoitettiin vielä varmuudeksi, ilmoitusosaa unohtamatta.
Kävi mielessä hauska källi, kun oli siirretty rahat tilille ja lähdettiin pankista täyttämään papereita meille kotiin, että mitähän jos pinkaisisi karkuun pari metriä juoksuaskelin, mutta olisi ollut liian karu pila...tyydyin toteamaan vain kesken kävelymatkan, kun oli autosta puhe, että "Mikä auto?"
Comment
-
Kieltämättä tuntuu olevan tuo nettiauto enemmän haaveilijoiden paikka kuin tosiostajien paikka..
Minulla ollut auto nyt kohta 6 kk myynnissä. Tosin renkaidenpotkijat on käyneet ja tarjonneetkin jotakin, mutta ei semmosta realistista summaa.
Auto nettiautossa myynnissä, eikä pitäisi olla pahahinta verrattuna muihin myytävänä oleviin autoihin. Pitänee seuraavaksi kokeilla tuota Kalevaa, että miten siellä renkaapotkijoita liikkuu.
Tällä hetkellä vielä autonmyyntiä vaikeuttaa se että asun itse tällähetkellä ulkomailla ja isäukko hoitaa auton myyntiä.
Muokattu: Jarille wink wink... käy nyt vaan hakemassa sen xD
Comment
-
Itsellä oli myynnissä vähän reilu kuukauden ja tämä joka haki pois Audin oli ensimmäinen ns.tosi ostaja. Tiukan hinnan kyselijöitä ja varsinkin kaikenlaisia vaihtoautontyrkyttäjiä riitti. Tuollaiselle 10-15k? autolle tuntuu olevan aika tiukassa käteisostajia, kun kaikilla on omakin vielä myymättä.
Jos puoli-ilmatteeksi antais auton pois, niin sitten Nettiautosta löytyis paljon ottajia. Toki tuo nettiauto tavoittaa kyllä aika laajan porukan, samaten, kuin foorumien myyntipalstatkin.
Nyt sitten vain uudemman metsästykseen...Onhan tässä jo ollut valmiiksi mielessä jokunen kiinnostava vaihtoehto sekä Suomesta ja Ruotsista!;)
Ville: Taidan tuossa illan mittaan naputella vastinetta sinne etelän lämpöön!;D
Comment
-
Täytyy myöntää, että laitoin Golfin kokeeksi myyntiin vaikkei se kauaa talossa ole ollut.
Mutta nyt kun A6 myytiin pois, niin ei tuolla Golfilla nelihenkinen perhe lähde pidempään reissuun ilman peräkärryä.
Kyllä mä en sitten ymmärrä joidenkin "ostajien" kommervenkkejä.
Viime viikon tiistaina laitoin auton myyntiin, samana päivänä soittaa kaveri että tämä on just sitä mitä olen hakenut.
Mutta rahaa uupuu vähän ja lupaa palaavansa loppuviikosta asiaan kun saa rahaa pankista.
Perjantaina soittaa uudelleen, että nyt on homma hoidossa ja jos auto on luvatunlainen, hän ostaa sen ja tulee kaverinsa kanssa sitä lauantaina tai sunnuntaina hakemaan.
No, sunnuntaina sitä sitten tullaan.
Käydään koeajolla ja muutenkin ihmetellään autoa todella kauan ja räplätään innostuneena kaikkea mahdollista. Ja sanotaan, että kyllähän tämä on just niinku ilmoituksessa lukee ja olen puhelimessa selittänyt.
Sitten ilmoitetaan, että ei mulla nyt olekaan rahoja tässä.
Mutta alkuviikosta luvataan tulla hakemaan, vois ottaa puolipekkasen sitä varten.
Kaveri lupaa maanantaina ilmoittaa mikä päivä on tulossa, että jos voisin siihen saakka varata autoa.
Kysyy vielä, että jos tulee junalla Saloon, niin onnistuuko kaupanteko siellä. Ok.
Maanantaina soitetaan, että ei hän nyt oikein tiedäkkään sitten mitä tässä tekee. Että jos katsellaan silti vielä.
Että näin.
Ymmärrän sen, että tullaan katsomaan ja soitellaan useamman kerran mutta tuota en ymmärrä miksi pitää useaan otteeseen mennä kusettamaan, että tämän minä ostan vaikka lopulta ei ole edes aikeita ostaa.
Comment
-
Ymmärrän sen, että tullaan katsomaan ja soitellaan useamman kerran mutta tuota en ymmärrä miksi pitää useaan otteeseen mennä kusettamaan, että tämän minä ostan vaikka lopulta ei ole edes aikeita ostaa.
Comment
-
Muokattu: Jarille wink wink... käy nyt vaan hakemassa sen xD
Valitettavasti ihan normaalia juubailua käytetyn ostajalta. Kauppa voidaan katsoa tapahtuneeksi vasta sitten, kun raha vaihtaa omistajaa ja nimet on papereissa.
Ville: Oli se luvatunlainen, eikä pahaa sanottavaa ollut!;D
Comment
-
Juu, kyllähän minä Ilkka nuo faktat tiedän.
Siinä vaan kaveri naamatusteen lupaa useamman kerran ostaa auton ja kättä päällekin lyödään.
Periaatteessa käden paiskaaminen oli se sopimuksen allekirjoitus.
Mutta ei tässä niin kova hinku ole autosta eroon päästä, että pitäis lähtee moisesta tappelemaan ;)
Enkä edes kuittaillu puhelimessa asiasta.
Comment
-
Mulla on kokemusta alle 24h takaa sekä ostajan että myyjän puolelta. Tässä tapauksessa annoin b-merkkisen auton ja sain tilalle A:lla alkavan. Maksoin välirahan Esson baarissa kannettavan + gprs-yhteyden avulla nettipankista A-auton myyjän tilille. Myyjän tili oli toisessa pankkiryhmässä joten heti ei päässyt varmistamaan että rahat todella siirtyivät tilille, mutta luottamusta oli molemmin puolin.
Homma tosiaan toimii varsin näppärästi silloin, kun sekä ostajalla että myyjällä on ilmoitusosat omassa hallussa.
Comment
-
Olen tuossa tekemässä kauppaa yhdestä B6:sta ja olisin vaihtamassa sitä nykyiseen vääränmerkkiseen käyttökulkineeseen. Tuo auto vaikuttaa ajossa hyvältä, välirahaan jonka joudun maksamaan olen ihan tyytyväinen, mut nyt ainut ongelma on et myyjällä on tuo Audi rahoituksella.
Rahoitusyhtiöstä on kysytty ja rahoitusta ei saa siirrettyä tuohon minun antamaan vaihturiin, vaan velka pitää ensin maksaa pois. Ja rahaa tässä kaupassa ei paljon liiku, eli tuo minun maksama väliraha ei riitä tuon rahoituksen maksamiseen pois. Eli miten tuo homma saadaan onnistumaan vai saadaanko mitenkään? Rinkeli-kuljettajaksi olisi taas kova hinku. =)
Comment
-
Jättäisin ite moisen kuvion väliin. Turhaa stressiä kun noita autoja kuitenkin on maailma väärällään.
Vieläkös pankkisiirron pystyy perumaan? Käteistä ite olen ottanu, kun auton olen myyny.
Pieni stressi oli A8:n myynnissä kun oli pikku nippu kädessä 500:ia joita ei kauheasti ollu nähny. Piti netistä tsuumata miten niitä pystyy tunnistamaan oikeaksi :)
Comment
-
Ostaja ei saa autoa liikenteeseen millään tavalla niin kauan, kun siitä on verotusprosessi menossa. Ja sun tarrakilvillä ei saa muut ajaa paitsi perheenjäsen tms tai vain jos sinä olet autossa mukana.
Eli jos verotusta ei ole aloitettu, autoa ei ole ns olemassakaan. Sen voi myydä vaikka huvimajaksi minne vain. Mutta verotuksen alettua se on jo byrokratian hampaissa, ja täten omistajuus voi vaihtua vasta, kun verot on maksettu tai verotus on keskeytetty.
Eihän veropäätöksellä voi hakea autoa rekisteriin kuin veropäätöksestä löytyvä henkilö?Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.7.2009, 07:38.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viestiOstaja ei saa autoa liikenteeseen millään tavalla niin kauan, kun siitä on verotusprosessi menossa. Ja sun tarrakilvillä ei saa muut ajaa paitsi perheenjäsen tms tai vain jos sinä olet autossa mukana.
Eli jos verotusta ei ole aloitettu, autoa ei ole ns olemassakaan. Sen voi myydä vaikka huvimajaksi minne vain. Mutta verotuksen alettua se on jo byrokratian hampaissa, ja täten omistajuus voi vaihtua vasta, kun verot on maksettu tai verotus on keskeytetty.
Eihän veropäätöksellä voi hakea autoa rekisteriin kuin veropäätöksestä löytyvä henkilö?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleK Näytä viestiKäsittääkseni ajoluvan voi nykyään siirtää toiselle, mutta verovelvollisuus säilyy verotuksen aloittaneella...
Comment
-
Minä olen myynyt tuota S2 Avant -94 nettiautossa kohta puolitoista kuukautta. Tiesin kyllä, ettei sen myynti ole mitenkään helppoa, mutta mielestäni tuo on hinnoiteltu ihan järkevästi huomioiden auto kunto, varustus ja tehdyt remontit, mutta ehkä hinta (10k€) on edelleenkin liian kova.
Vaihdokkeja vaan tyrkytetään joista pitäisi hyvittää kuu taivaalta. Mielestäni olen jokaiselle tarjotulle vaihdokille laskenut erittäin järkevän hyvityshinnan, mutta ei tunnu kelpaavan.
No eipä siinä mitään, ajellaan ässällä jos ei mee kaupaksi. Onhan auto paremmassa kunnossa kuin koskaan aikasemmin sen ollessa minun omistuksessa :-)
Onko muuten muita järkeviä myyntikanavia nettiauton ohella?Viimeksi muokannut 8866; 24.7.2009, 10:24. Perustelu: Ei käytetä "profiilin autoa", muuttuu ajan saatossa.
Comment
-
Mielestäni autokauppa on aina hieman onnenkauppaa, myös myyjäpuolelle: Tällä kertaa minulla kävi hyvä tuuri ja Volvo teki eilen kauppansa kahden päivän myynnin jälkeen noin 10K€:n hinnalla.
Itsellekin tarjottiin nettiauton kautta vaihdossa kaikkea bashaa, mutta onneksi löysin juuri sen yhden ostajan, joka auton halusi. Taikasanat olivat realistinen hintapyyntö, puunattu ja puleerattu myyntikohde ja hyvä tuuri.
Comment
-
Kylä ne menee kun, hinta on kohdallaan. Itse olen tänä vuonna myynyt kaksi autoa. GTI golffin ja 325ti bemarin. Autoliikkeen hintoja/hyvityksiä on ihan turha pitää minkäänlaisena vertailupohjana. Yksityisen on myytävä auto edullisesti että se menee kaupaksi. Itse ostin juuri 70tkm ajetun -02 330i sedanin aika sopivaan hintaa yksityiseltä. Varmasti n. 4te halvemmalla kuin kaupasta olisi saanut. Kun ei oo takuuta ei voi pyytää autoliikkeen hintaa 1/2 vuoden takuulla. Oon ihan varma, että kaikki autot menee kaupaksi kun hinta on sopiva. Jos puhelin ei soi, ei vika oo missään muussa kuin hinnassa tai sijainnissa. Omani hain oulusta ja voihan se olla niin, ettei siellä oo ostajia ihan yhtä paljon kuin eteläsuomessa.
Comment
-
EI se nyt ihan voi olla sijainnista aina kiinni ;)
Esim. Meidän -99 GTI Golffi oli sillä hetkellä ikään ja malliin katsottuna nettiauton kallein (siis kyseinen automalli.). Ostaja soitti kolmen päivän päästä myyntiin laitosta ja tuli noutamaan Rovaniemeltä saakka junalla (oli reissannut useampaan otteeseen eripuolella Suomea etsien samaisia malleja)..
Toki tänä päivänä hinnan tulee olla kohdallaan, oli auto mikä hyvänsä! Mutta ei sillä välimatkalla ole mitään väliä, ainakaan minulle!
Comment
-
Kyllä niitä on. Itse olen useamman kerran ajanut Jyväskylään. Joko se auto on ollut Jykylässä myynnissä, tai sitten jossain pohjoisemmassa mistä on tultu vastaan.
Oulusta osti minulta aikanaan eräs kaveri Primeran. Tuli kanssa junalla sieltä Saloon, ajoi juna-asemalta 500m koeajon huoltoaseman pihalle, jossa tehtiin paperit :)
Comment
-
Omia huomioita ensimmäisestä autonkaupituskokemuksesta. Nettiauton pyyntihinnat eivät taida olla paras mittari auton hinnoittelulle. Ovat optimistisia. Riippuen mitä myy kannattaa tutustua myös realistisiin tuontihintoihin. Niihin kuitenkin ostaja tulee vetoamaan. Itselle tuli heti kättelyssä pari asiallista tarjousta, joita en hyväksynyt, koska oletin niiden olevan alakanttiin. Sittemmin ei järkeviä käteistarjouksia enää tullut, katsojia kyllä on. Erilaisia kysymyksiä ja vaihtotarjouksia tulee riittävästi.
[Ulkomaantuontiin vedotaan kuitenkin ehkä hieman liikaa. Varsinkin ruotsin erinomaisiin autoihin ja edullisiin hintoihin. Paljon parempia autojahan sieltä varmasti löytyykin kuin suomesta. Nauttivathan ruotsalaiset jo suklaata, kun suomalaiset vielä söivät puunkuorta. Tutustuin uteliaisuuttani itsekkin tähän kaupankäyntiin. Katselin ruotsalaisia ilmoituksia netistä ja soittelin muutamaan. Yksityismyyjiltä vaikuttavien ilmoittelijoiden takaa löytyi pääasiassa turkkilaisia/albaanialaisia? trokareita. He olisivat mielellään fiksanneet suomalaiselle ostajalle hyvän auton sopuhintaan. Ruotsalaisten autoliikkeiden hinnat taas eivät olleet, kaikki kulut huomioiden, radikaalisti parempia kuin mitä saisi tinkien suomalaiselta yksityismyyjältä. Liikkeet sielläkin haluavat voittoa. Ei toiminut minun tarpeisiini.]
Toinen huomioni on se, että näytettäessä autoa sen pitää kiiltää. Yllättävän pienet asiat vaikuttavat. Sama juttu kuin asuntokaupassa. Vaikka katsoja kuinka selittää tuntevansa tekniikkaa niin pinta on se mikä myy. Tämä taas tekee kaupustelusta rasittavaa, koska jokaista renkaanpotkijaa varten pitäisi auto puunata.
Ymmärrän ihmisiä, jotka ovat maksamaan hyvätkin rahat autoliikkeissä asioinnin "helppoudesta". Mikäli olisin vaihtamassa autoa ottaisin suosiolla tonnin/pari takkiin ja menisin autokauppaan.Viimeksi muokannut pekkahu; 28.7.2009, 13:10.
Comment
-
Itse voin liikkua pidemmän matkan pois täältä paskaringin (kehäIII) vaikutus alueelta hakiessani autoa. Nimittäin arvosta huomattavasti enemmän autoa joka on ollut keski/pohjois suomen alueella elinkaarensa aikana. Syynä se kun täällä pk-seudulla ei saa muuta kuin suola sammiossa liotettuja mädäntyviä purkkeja.
Ja omalla tavalla tuonti autotkin on "ihania" koska eivät ole suolaa nähneet samaa määrää.
Comment
Comment