Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1.6 Saksan moottoritiellä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1.6 Saksan moottoritiellä.

    Aika usein kuulee kommentteja tehokkammista autoista että "Ei tuollaisella tee Suomessa yhtään mitään" tai "Ei tuolla tee mitään muualla kuin Saksan moottoritiellä".

    Tämän viikon työreissulla tuo väite osottautui kyllä juuri päinvastaiseksi. 1.6 litran Audi A4:lla tuli erittäin hyvin toimeen sekä kaupunkiliikenteessä ja vapaan nopeuden moottoritieosuuksilla. Moottoritiellä keskinopeuden sai melko helposti pidettyä 160 km/h tuntumassa ja parhaimmilla osuuksilla 190 km/h todellista ja 200 km/h mittarissa tuntui riittävän hyvin. Yksikaistaa suuntansa olevilla tieosuuksilla kanssa-autoilijat ajoivat myös sen verran rivakkaasti ettei ohitustarvetta tullut kertaakaan eteen.

    Kotimaahan päästyä Tampereen lentokentällä odotti sitten Audi S4. Matkanteko Tampereelta Vaasaan tuntui ihan nautinnolliselta ajolta kun "pers'dyno" oli tullut nollattua vuokra-autolla. Suurin osa matkasta on 100 rajoitusta jota ajetaan 80 - 95 km/h todellista nopeutta, joten ohitustilanteita syntyi kymmenittäin.

    Suomessa auton teho ja ohityskiihtyvyys tulee tarpeeseen ja amerikkalaisessa liikenteessä vielä enemmän. Saksassa pärjää vähemmälläkin.

  • #2
    Ainakin omalla kohdallani suorituskykyisestä ja mukavasta autosta on hyötyä siksi, että autoilu yksinkertaisesti nautinto siinä missä jollekin golf, veneily tai ruoan laitto. Mitä paremmalla kalustolla ajelee, sitä paremmaksi autoilukokemus muuttuu. Eikä siinä ole ajonopeuden kanssa mitään tekemistä. Sitä ei tunnu moni tuosta "corolla-porukasta" ymmärtävän.

    Valintani ei ole "Suomen oloihin sopimaton, kallis auto" siksi että se kulkee 250km/h, vaan siksi että se on 10 kertaa mukavampi, turvallisempi, nautinnollisempi ja varustellumpi kuin keskiverto Corolla.

    Tosin on sanottava, että lauantaina 500km reissun jälkeen totesimme vaimon kanssa kumpikin, että A6 tuntuu vasta ikäänkuin "heräävän eloon" jossain 110 vauhdissa. 80 nopeudessa se ei jotenkin mene niin nätisti, ts. ei erotu perusautosta juurikaan. Ja jos kerran profiilinkin auto on jo "liian hyvä" Suomen rajoituksille, niin miten käynee kun viikolla saan alle sen 2.7BiT quattroni... Se selvinnee sitten tulevana viikonloppuna kun on sama reissu taas edessä. ;)

    Comment


    • #3
      Enpä muuten ole kuullut kertaakaan että joku sanoo vaikka moottoripyörästä että "tuollainen on ihan turha väline Suomessa". Eihän täällä voi ajaa missään yli 120 km/h ja pyörä kulkee kuitenkin yli 250. Autot tuntuvat olevan jotenkin poikkeus.

      Comment


        #4
        Nämä on niitä väitteitä, jotka kuuluvat samaan luokkaan kuin:
        - Lisäjarruvalo on vaarallinen.
        - Maadoitusnaru on luxusta.
        - Mopossa pitää olla polkimet.
        - Ilmastoinnilla ei tee Suomessa mitään.

        Comment


          #5
          Taannoin kuskasin jotain paappaa sairaalasta taksilla, ja oli faari kovasti varma että autoista katoaa reumatismin vuoksi ilmastointilaitteet nopeasti. "On se kumma kun ei nykyaikana voida enää autoa ajaa ilman että se on jäähdytetty" Kovasti silti seniorikansalainen tykkäsi ilmastoidusta taksista..

          Comment


            #6
            Vaari ei tainnut ymmärtää, että ilmastoinnissa on säätönamikoita, joita kääntelemällä sen lämpötilan voi säätää ihan millaiseksi haluaa. Ei tarvitse hytistä reumaa aiheuttavissa pakkaslukemissa.

            Vissiin on vaarinkin melkolailla helpompi hengittää, kun autossa on +22 eikä +35. Ei lopu tahdistimesta paristot ennenaikaisesti :)

            Suomalaiset olisivat onnellisia, jos saisivat vain keinutuolissa istua vanhan hirsimökin pimeässä nurkassa syömässä pettuleipää ilman digi-digiä. Ymmärrettävää, sillä mukavuuden lisääntyessä käy yhä vaikeammaksi keksiä uusia valittamisen aiheita ja kansanperinne on vaarassa taantua.

            Comment


              #7
              Nii mihinkäs sitä näitä nykyajan hömpötyksiä tarvitaan, kun ennenkin ollaan ilman pärjätty. Pärjäsihän ihminen luolassakin hirven talja ympärillään joskus kivi ja nuija, niin miksi ei samantien siirrytä luoliin. Kyllä siellä hengissä selvitään.

              Comment


                #8
                Ilmastointihan on vallan tarpeellin jo kosteilla ilmoilla kun alkaa vetää lasit sisältä huuruun. Samoin jos hikisenä tulee autoon niin pysyy ikkunat auki ilmastoinnilla. Eihän sitä tartte maksimi viilennykselle laittaa, toimii ihan vaikka pukkais lämmintä tupaan.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen
                  Ilmastointihan on vallan tarpeellin jo kosteilla ilmoilla kun alkaa vetää lasit sisältä huuruun. Samoin jos hikisenä tulee autoon niin pysyy ikkunat auki ilmastoinnilla. Eihän sitä tartte maksimi viilennykselle laittaa, toimii ihan vaikka pukkais lämmintä tupaan.
                  Juuri se onkin suurin hyöty ilmastoinnista Suomen keleissä, vaikka se tunnutaan unohtavan aika usein.

                  Comment


                    #10
                    Onpa siitä haittaakin tuossa asiassa, kun ilta äkisti kylmenee helteen jäljiltä ja ruvetaan lämpöä pukkaamaan kabiiniin. Kosteata on jonkin aikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Viime kesänä oli kyllä kuumat paikat Italiassa Fiat Puntolla :) Ajettiin Torinosta rannikolle ja sieltä eteenpäin Roomaan saakka. Liittymistä kiihdyttäminen autostradalle kiristi hermoja kesälomalle sopimattomalle tasolle. Ja tietullien jälkeiset kiihdytykset oli välillä aikamoista kisailua.. Tuli omaa autoa ikävä.

                      Ohitapa pari autoa autostradalla, niin yhtäkkiä takana kyttää Lamborghini Murcielago hesarivälin päässä ja tööttää. Spagetinsyöjällä puhelin toisessa kädessä ja kaivaa nenää toisella :)

                      Comment


                        #12
                        Onpa siitä haittaakin tuossa asiassa, kun ilta äkisti kylmenee helteen jäljiltä ja ruvetaan lämpöä pukkaamaan kabiiniin. Kosteata on jonkin aikaa.
                        Näin käy jos nuukuuksissaan pistää ilmastoinnin pois kesken ajon ja höyrystimelle kertynyt vesi puhalletaan sisälle. Automaatti-ilmastoinnilla epätodennäköisempää, ellei rupea liikaa räpläämään ja kikkailemaan säätöjen kanssa (econ).

                        Comment


                          #13
                          Kyllä mulla pukkaa kosteata ihan lasit huuruun asti nollan tuntumassa kun auto on seissyt vaikkapa tunnin oltuaan lämmin. Ja ihan säätöihin koskematta.

                          Comment


                          • #14
                            Noniin, nyt aletaan pääsemaan taas "asiaan" kun keskustelu siirtyy Audin lasien huurtumiseen :-)

                            Comment

                            Working...
                            X