Tarkoitan, että kuinka paljon toi neliveto haukkaa niin sanotusti tehoa? Tai siis tunto pohjalta, kumpi kiihtyy ja menee paremmin, neliveto vai etuveto 1.8t a4 (150hv) Sanotaan, että neliveto vie pirusti tehoa ja on ihan mopo verrattuna etuvetoon mutta jotenkin kuulostaa tyhmältä toi väite. Itsellä on neliveto ja siksi kiinnostaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Millainen ero on a4 1.8t etuveto ja 1.8t nelivedon liikkumisessa?
Collapse
X
-
Oletetaan kyseessä olevan B5 korimalli.
Valmistajan ilmoittamat arvot:
Audi A4 1.8 Turbo 4d FWD 8.3 sek/0-100
Audi A4 1.8 Turbo Quattro 4d 8.4 sek/0-100
Eli hyvinkin selkeä ero ;) .
Liukkaalla nuo erot tulevat paremmin esiin, mutta kuivalla suurin merkitys on kyllä penkin ja ratin välissä millaisen kiihdytyksen saa tehtyä.
-
Kestävyys (rajut lähdöt ja vaihdot)
Paljon mietityttää, että kuinka hyvin audit kestävät rajuja lähtöjä ja vaihtoja? Miten paljon rasittaa autoa? Lähinnä varmaan voimansiirto tuossa on koetuksella? Vaihdelaatikko kestää varmaan ainakin vakio tehot ja vähän enemmänkin moitteettomasti mutta sitten taitaa vakio kytkin olla yksi, mikä on rääkissä. Mulla on a4 1.8t quattro vm- 98 ja kiinnostaisi tietää, että kestääkö kuinka hyvin, jos joskus vähän innostuu reippaammin ajelemaan :)
Järkevä kysymys mutta kysytään kumminkin :)
Comment
-
Kyllä se nelivedon voimansiirto kestää sellaista rääkkiä ja väkivaltaista käyttöä, että terve maalaisjärkikin puuttuu jo yleensä peliin. Kaikki saa hajalle kun oikein yrittää, eikä siihen edes vakiotehoja enempää tarvita.
Asiallisella käytöllä, en usko että kukaan hajottaa voimasiirtoa puhtaalla voimalla (poislukien orkkis kytkin).
Comment
-
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten. Kyllä samoilla välityksillä ja tehoilla etuveto hakkaa samanlaisen nelivedon esim. 60-120km/h. Perustelut: Voimansiirrolla huomattavasti vähemmän pyöritettävää massaa, sekä etuveto on kokonaismassaltaan kevyempi.
Mitä tulee sitten paikaltaan lähtöön, niin siinä kyllä tulee nelivedon edut hyvin esiin. Pitää olla aika kokenut kiihdyttelijä, että saa etuvedon kulkemaan alle ysin aikoja 0-100km/h. Mutta nelivedon kiihdyttää "lähes kukavaan" alle kuuden sekunnin?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja joteam1Alkuperäiseen kysymykseen viitaten. Kyllä samoilla välityksillä ja tehoilla etuveto hakkaa samanlaisen nelivedon esim. 60-120km/h. Perustelut: Voimansiirrolla huomattavasti vähemmän pyöritettävää massaa, sekä etuveto on kokonaismassaltaan kevyempi.
Mitä tulee sitten paikaltaan lähtöön, niin siinä kyllä tulee nelivedon edut hyvin esiin. Pitää olla aika kokenut kiihdyttelijä, että saa etuvedon kulkemaan alle ysin aikoja 0-100km/h. Mutta nelivedon kiihdyttää "lähes kukavaan" alle kuuden sekunnin?
Comment
-
Muiro
Jaahans.
Voisiko asvaltti ominaisuuksissa sanoa että pukamadynon perusteella ollaan tasoissa kun edellinen oli etuveto 1,8T b6 Avant ja nykyinen 1,8T b6 Quattro.
Vähänkin kostealla ero on heti Quattron puolella, molemmissa kevyt softaus samoilla asetuksilla ja molemmissa 18-225/40-profiilin renkaat yrittää kammeta auton helvettiin ajotieltä, Quattrossa pikkasen vähemmän.
Comment
-
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla suurimman ilon nelivetoisesta saa niin kesällä kuin talvellakin kaarrekiihdytyksistä. Alhaiset rajoitukset ja suuri liikennemäärä pitävät huolta ettei suorakiihdytyksiä pääse vetämään ilman että nopeus menisi turhan korkeaksi. Liikennevaloista kun lähtee kääntymään on tosi harvassa kaksipyörävetoinen (tai mp) joka rinnalla roikkuu. Menevät sitten täysillä ohi kun pitää nopeuden rajoituksen mukaisena. Kunhan on kunnon nakit alla on tuo ihan laillista hauskaa jota ei koe vajaavetoisella, tosin viereiseltä penkiltä kuuluu joskus kitinää kun pää liimautuu sivulasiin.
Comment
-
Varmaan vaikuttaa monella myös se, että kun kiihdyttelee etuvedolla niin helposti varmaan saattaa etupää alkaa lyömään tyhjää ja siitään vasta tehontunne tuleekin :) ja sitten se muka kiihtyykin niin pirusti mutta, kun neliveto taas vaan menee tasaisesti niin voi tuntua niin paljon nätimmältä, että joku etuvedon omistaja voi kuvitella, että tehontunnun ero on valtava :)
Comment
-
Noh, se neliveto imasee palttiarallaa 7-10% enemmän voimansiirtohäviöihin kuin etuveto, siis jopa 15 heppaa tommoisessa 150 kaakkisessa 1.8T:ssä. Siihen kun lisätään extra paino, niin sen ihan paikaltaa lähdöln jälkeen se etuveto kyllä liikkuu livakammin niin kauan kun ei puhuta liukkaasta kelistä.
Kyllä tuommoinen 10-15 % ero tehopainosuhteessa tuntuu.
Comment
-
Jouni, kato noiden mun kulkineiden vetotapaa ja arvele sitten uudestaan ;)
Kukaan ei varmasti kiistä, etteikö hankalissa pito-olosuhteissa neliveto olisi hyvä tai etteikö se vakauttaisi muutenkin menoa, mutta kyllä se niin on, että varsinkin ohituskiihtyvyyden alueella vajaavetoinen on selvästi suorituskykyisempi. Ellei tietysti voimapaskoa ole "liikaa"
Comment
Comment