Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Epärehelliset autokauppiaat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Epärehelliset autokauppiaat?

    Postaan tämän aiheen tänne tuttavani puolesta. Hänellä ei ole vielä forumille tunnuksia (johtunee tuoreesta Audin hankinnasta), mutta tarina on taatusti mielenkiintoinen. Se menee näin.....


    Moi kaikille, uusi ylpeä Audin omistaja ilmoittautuu.

    Alustuksena kerrottakoon, että eilen ostin ensimmäisen Audi-merkkisen henkilöautoni. Pitkään olen tähän leiriin liittymistä harkinnut ja nyt se päivä koitti. Auto on -05 A4 Avant 2.0 TFSI Quattro.

    Kerrotaan myös se, että ei ole mikään autoekspertti. Olen aika pahasti automyyjien armoilla ja ehkä edelleen hiukan sinisilmäinen asian suhteen. Paheeni on luottaa ihmisen sanaan.

    Autosta olen totaalisen innoissani, mutta itse asiaan:

    Auton osto kävi pikaisesti, koska löysin vihdoin sopivan ajokin (hinta,ajot,väri,varusteet..). Kauppa tehtiin samana päivänä kun autoliikkeessä kävin. Koeajolla en käynyt, mikä varmaan tottakai suurimman osan teidänkin mielestä on erittäin suuri virhe. Olen kyllä kyseistä mallia ajanut monta kertaa (en siis kyseistä yksliöä), joten ei ollut tarvetta uudistaa sitä hyvää fiilistä mikä autossa istuminen tuotti. Autoa ajettu n 60tkm, ja melko pakasta vedeltytä näytti muutenkin.

    Rehellisesti täytyy kyllä tähän vielä todeta, että vaikka olisin autoa koeajanut, en olisi tätä vikaa siitä sillä reissulla löytänyt, vikaa josta kohta lisää.

    Tyytyväisenä siis uudella pirssillä kotia ja ihmettelemään. Illan verran kruisinkia, kahvittelua ja kruisinkia. Tämän jälkeen kotipihaan auto käymään vapaalla ja konepelit auki (pitihä se katsoa sisään, vaikka en mitään sisällä olevista osista tajuakkaan.. hoho). Kun sitten iskin konepellin kiinni ja menin takaisin auton sisälle istumaan tarkoituksena sammuttaa auto (ikkuna oli auki), painoin kytkimen pohjaan (aikomuksena pistää ykkönen silmää ja auto sammuksiin) ja samalla jotain hävisi auton äänimaailmasta. Nyt kun olin kiinnittänyt siihen huomiota, toistin toimenpiteen. Auto vapaalle kytkin pois. Selvä! Ylimääräinen nakutusääni kuuluu ja se kuuluu jostain vasemman eturenkaan takaa. Sitä hetken ihmettelin ja ajattelin, että eipä siinä mitään, käytän huomenna autoa huollossa (?fiksuna? miehenä en osta autoa ilman takuuta, edes käytettyä, joten Audin Varma ratkaisu takuu 1v on tässäkin alla).

    Seuraavana päivänä soitin auton myyjälle (olkoon tämä myyjä 1) ja kerroin tapahtumat. Hän sanoin, että aja auto pikahuoltoon ja sen tein. Nopeasti mekaanikot paikallistivat äänen ja arvioivat vian johtuvan jostain. Menin sen jälkeen varaamaan aikaa huoltoon, jotta asia saataisiin perinpohjin tutkittua ja TÄSTÄ se SIRKUS alkoikin.

    Sirkus.. (sen verran täytyy pehmentää, että seuraavat asiat voivat kai johtua myös kommunikaatiokatkoksesta ja tietämättömyydestä myynnin osalta, hermopäissäni ei tietenkää se vaihtoehto nyt käy edes mielessä)

    Huoltomies kyseli autoni rekkarit ja ne kerrottuani, tuli paikalle sattumalta joku toinen huoltomies joka sattumalta (onnekseni?) katsoi monitoria ja tokaisi (onnekseni?!?!), jotain siihen tapaan, että ?joo tuon auton ajoin viime viikolla, siitä on kaksoismassavauhtipyörä paskana?. Tähän toinen huoltomies jonka kanssa asioin totesi, että joo autolle OLI varattu aika huoltoon aiemmin tuon vauhtipyörän vaihtoon melkein 3 viikon päähän. Tässä kohtaa olin ensimmäistä kertaa, että MITÄVITTUA. Ostin auton siis edellisenä päivänä. Olin tarkastanut myyjältä oliko autossa mitään vikoja moottorissa ym ja myyjä todennut että ?ei ole?. Silti autolle oli varattu huolto, mutta mistään huolloista ei minulle kerrottu kun latasin tiskiin jotain tuhatlappusia tyytyväisenä. Nyt sitten jumalauta vahingossa saan tietää, että autossa on vauhtipyörä paskana, ja että se on tiedetty huollossa ja että oikein aika varattu asian korjaamiseen.

    Tähän väliin voi taas todeta, että varmaa osa omaa tyhmyyttä. Mitäs en autoista ymmärrä, vai?

    Tästä suivaantuneena painelin suorilta isoimman myyjäherran juttusille mitä putiikista nopeasti silmäillen löysin (myyjä 2), ja löin hänelle faktat tiskiin. Kerroin, että aikamoisen huonon maun jättää suuhun ,että ensin myydään auto virheettömänä, ja sitten seuraavana päivänä saan juosta huollossa (ihankuin ei olisi parempaakin tekemistä) jossa (vahingossa??) kerrotaan että auto paskana ja menossa huoltoon. Tässä vaiheessa itse kyselin jo hyvitystä ja asian korjaamista. Tähän myyjä 2 totesi, että asia hoidetaan kuntoon piste, ilman kustannuksia (onhan autossa takuu). Homma bueno . Varmistin vielä että voin ajella autolla, ettei siitä ole haittaa. Myyjä 2 sanoi, että jos ei ole huollosta ajokieltoon pistäneet ni ajaa voi. Ok ei siinä mitään sitten ajattelin ja hieman vittuuntuneena painoin sitten kotia kohti. Matkalla vielä mietin, että onpa tuohua (ja että taas tietämätöntä yritetään kusettaa, vai liekkö vaan myyjät tietämättömiä koko huollosta?).

    Sen verran oli kuitenkin petetty fiilis, että päätin samaan syssyyn sitten vielä käydä pyytämässä toisen mielipteen toiseesta huollosta. Siellä huoltomies totesi vian pikaisesti saman vian ja kun kysyin häneltä kannattako autoa ajaa totesi suoraan, että ?enpä paljoa ajaisi?. Taas kerran tuttu reaktio MITÄ VITTUA?!!?. Kiitin huoltomiestä ja painoin takaisin auton ostopaikkaan hakemaan selvitystä asiaan.
    Ensitöikseni menin saman tyypin juttusille huollosta jotai olin aiemmin jututtanut (täytyy todeta, että tämä huoltomies vaikutti todella pätevältä, rehellisesltä ja hyvältä tyypiltä. Malttoi kertoa minulle vaihtopyörä aiheuttamista sivuoireista, ja miten se auton toimintaan vaikuttaa jos se leviää. Pointsit kotiin). Kerroin toisen huoltoliikkeen analyysin, johon hän yhtyi siltä osin, että eipä sillä autolla kannattaisi hirveästi ajella (ekalla kerralla en siis tätä asiaa tältä huoltomieheltä tarkistanut, tarkistin pelkästään myyjältä). Pyysin tämän huoltomiehen mukaan autojen myyntipuolelle, jotta osaisi kertoa mielipiteensä asiasta. Ja näin tehtiin. Huoltomies kertoi hyvin oman mielipiteensä auton ongelmasta myyjälle 2.

    Tässä vaiheessa VASTA myyjä 2 vähän heräsi ja auton huolto saatiin sovittua huomiselle aamulle ja huollon ajaksi ajokki käyttöön. Voiton puolella vai ei?

    ---

    Olen käyttänyt yhden lomapäivänä turhaan eestaas juoksemiseen ja itse asiaa selvitellen, koska rehti myyntimies ei asiaa voinut suoraan kertoa. Sisäisesti vähän hymyilytti kun myyntimies siinä huoltomiehelle totesi, että noh eihän se ole kuin kahden tunnin homma vaihtaa.. ja aiemmin ei tuntunut hirveästi asiasta tietävän.
    Täytyy todea, että autokauppaan ku menee ja siellä asioi, tuntuu että neitsyys lähtee joka kerta (ainakin tällasella untamolla).

    --

    Loppukaneetiksi todettakoon, että vaikka mulla toi varma ratkaisu takuutodistus onkin ja kattava takuu autoon vuodeksi eteenpäin, niin kyseistä kaksoismassavaihtopyörää ei takuu korvaa, kaiken muun kyllä mitä moottorin ja voimansiirtoo ym voi keksiä. Hassua sinäänsä, että muut asiat joita takuu ei korjaa tuntuvat lähes itsenstäänselviltä (valot, tapaturmat, kolarit ym.)

    Tämän asian kun tänään vielä huomasin, niin se oli kyllä hyvä päätös tälle kokemukselle. Samalla päätin että parempi avautua, ettei satu vastaavaa muille.

    Noh auto on luvattu hoitaa kuntoon ilman kustannuksia ja sen huomenna korjaamoon vienkin. Rehellisen oloisen huoltomiehen puheiden perusteella kyseinen osa ei vahingota muuta autoa, mutta en tiedä osaako joku kertoa tästä paremmin.

    --

    Muuten kyllä olen ehdottomasti innoissani uudesta menopelistä!!

    --

    Kommentteja?

    Kusetettu asiakas, vai tietämätön asiakas?
    Viimeksi muokannut JAP3; 2.8.2007, 10:13.

  • #2
    No olipahan stoori. Sanoisin, että kusetettu asiakas. Tämä on nykypäivänä varsin valitettavaa, eikä lainkaan harvinaista. Toki koeajolenkki on/olisi aina hyvä suorittaa, autot kun ovat yksilöitä. Toisaalta, jos ei autoista juurikaan mitään tiedä, niin ns. piilevät viat saattavat jäädä huomaamatta koeajosta huolimatta.

    Toivotaan, että ei tule enään lisää yllätyksiä.

    Comment


      #3
      Kyllä sua ihan rehellisesti on kusetettu. Kuluttaja-asiamieheen vaan yhteyttä jos homma hakkaa tällä tavalla vastaan. Taku on takuu ja pitäisi kyllä kattaa myös vauhtipyörän jos se rikki on.

      Comment


      • #4
        Joo ja eiköhän tuo ole selvä juttu, jos autolle on jo varattu huolto ennen myyntiä ja vika selvillä. Se että kaupat tehdään homman välistä eikä myyjä "tiedä" tai kerro asiaa asiakkaalle ei muuta mitään.

        Liike on ehdottomasti korvausvelvollinen ja tästä voi käsittääkseni saada lisä sanktioita liikkeelle, koska kysymys on jo jonkin sortin "petoksesta"...

        Comment


        • #5
          Mihin tässä ny kuluttaja-asiamiestä tarvitaan? Liikehän laittaa auton kuntoon? Ja miks ihmeessä ostaja vielä hikoilee asiasta ja kuluttaa sitä "kesälomaansa" turhanpäiväiseen.
          En minä näe että sua on mitenkään kusetettu. Ole vaan tyytyväinen ku menee takuun piikkiin uusiks ja ajelet loppukesän hymyssä suin.
          Voihan sitä lähtee vääntämään asiasta pienen korvauksen toivossa, mutta siihen se loppu loma meneekin ja ei siitä jää kuin paha mieli kaikille.

          Comment


            #6
            Jos niille ei pistä vastaan, niin ei ne tuota kusetusta lopetakaan.

            Comment


            • #7
              Unohda hetkeksi sana "takuu"
              vaikka mulla toi varma ratkaisu takuutodistus onkin ja kattava takuu autoon vuodeksi eteenpäin, niin kyseistä kaksoismassavaihtopyörää ei takuu korvaa
              Tuon osan vaihto menee kuluttajasuojalain mukaisen liikkeenharjoittajan 6kk virhevastuun piikkiin. Samoin kaikki muukin, jota et voinut koeajolla normaalin tarkastuksen perusteella todeta. Luonnollisesti, jos jonkun osan vaihto nostaa auton arvoa, kulut yleensä jaetaan. Mainitsemasi vaurion korjaus menee täysin liikkeen piikkiin.

              Liikkumisturva on toinen yhtä paljon vag -laitteilla liikkuvia harhauttava termi kuin varmaratkaisu -takuu: monesti vapaaehtoiseen autovakuutukseen kuuluva autopalveluvakuutus on kattavampi turva.

              Ota yhteyttä kunnallisenn kuluttajaNEUVOJAAN (se ei siis ole kuluttaja-asiamies) ja kysy, millaisesta kompensaatiosta voidaan ruveta keskustelelemaan, kun kuitenkin sinulle koituu liikkeen virheen takia kuluja.
              Viimeksi muokannut porkkis; 2.8.2007, 09:50.

              Comment


              • #8
                Ok kiitos neuvoista.

                Nyt sain nämä tunnukset aktivoitua niin voi osallistua tähän omallakin nimimerkillä.

                Olin asian suhteen yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja hän neuvoi, että jos auto saadaan kuntoon ilman kustannuksia on homma ok.

                2.8.2007
                ---
                Update!

                Homma hoitui tänään hienosti autokaupan puolesta. Vein auton aamulla huoltoon ja siellä auto luvattiin jo huomiseksi. Tilalle sain auton ja mitään kustannuksia ei asiasta tule, kuten oletinkin. Juttelin auton myyjän kanssa ja hän myönsi virheensä (ei tiennyt asiasta) ja näin ei jäänyt paljoa hampaankoloon.

                Tänään mieli on muutenkin jo rauhallisempi ja pystyn ehkä paremmin asettumaan molempien osapuolien asemaan.

                Omalta kannaltani tottakai olisi tärkeää tarkastaa auton kunto alusta loppuun, mutta tähän tosiaan minäkin autoista tietämättömänä tarvitsen jonkun autogurun avuksi ja ei autoista tietäväkään tuota vikaa osaa välttämättä etsiä. Oletin myös, että noinkin uudessa autossa ei mitään tuon asteen vikoja ole ja jos on ne on korjattu. Osaltaan siis oman tietämättömyyden piikkiin menee.

                Myyjä ei välttämättä tiennyt/muistanut mainita asiasta ja että huolto on varattu. Ymmärrän kyllä myyjänkin puolen ja on erittäin hyvä asia, että myyjä otti heti vastuun asiasta ja hoiti sen kuntoon. Onhan se noloa heidänkin puoleltaan että tällaista pääsee käymään. Autoliikkeessä on kymmeniä vaihtoautoja myytävänä ja kai tällaista voi tapahtua.

                Kaikenkaikkiaan asia on nyt hoidossa mallikkaasti ja tästä voin myös kiittää autokauppaa, vaikka alunperin asia olisi voitu hoitaa paljon paremminkin. Toivottavasti homma jatkuu jatkossa samalla tavalla.

                Haluan vielä mainita, että vaikka itse joudunkin asian takia ravaamaan paikasta toiseen ja siitä ehkä "lisäkustannuksia" muodostuu, niin en jaksa asiasta ruveta sen enempää mesomaan. Olen tyytyväinen kun autokauppa otti asiassa vastuun ja hoitaa asian kuntoon.
                Viimeksi muokannut tfsi; 2.8.2007, 09:56.

                Comment


                • #9
                  Tervetuloa vaan Foorumin käyttäjäksi ja miksei myös ihan jäseneksi asti.

                  Nyt sitten vaan sivistämään itseään lukemalla tämän foorumin antia ja rohkeasti kysymään asioista, joista on epäselvyyttä.
                  Toki suosittelen haku toiminnon käyttöä aktiivisesti.

                  Hienon auton olet ostanut ja yleensä tuon ikäluokan autossa ei pitäisi olla tuollaisia vikoja lainkaan.
                  Joten turvallisia kilometrejä vaan tästä eteenpäin.

                  Comment


                  • #10
                    Tietenkin hiukan epäilyttää kuinka noin vähän ajetusta autosta voi jo vauhtipyörä olla finaalissa?

                    Comment


                    • #11
                      Mistähän se muuten mahtaa johtua?

                      Kun asiaa kyselin, niin kuulemma jonkun verran näitä on ollut. Nimenomaan noilla kilometreillä varustetuissa vastaavissa.

                      Ei ole varmasti sattumaa, että takuu ei korvaa juuri kyseistä osaa, eli sen elinkaari on varmasti tiedossa.

                      Onkohan vauhtipyörän elikaarta mahdollista lyhentää renkuttamalla kytkintä väärin? Esim jos aina päästää suoraan kytkimen pohjasta irti tai vastaavaa.

                      Comment


                      • #12
                        Onnittelut tosiaan hienosta autosta! Unohda nyt kaikki murheet ainakin toistaiseksi, kun olet kerran saanut noin hyvän diilin liikkeen kanssa. Älä turhaan mieti, mitä kaikkea muuta "vikaa" autossa saattaa ilmetä, vaan nauti siitä!

                        Itsellä on aina auton vaihdon jälkeen epävarma olo, oli kyseessä sitten tuore tai hieman iäkkäämpi yksilö. Se on tietysti ihan luonnollinen tunne ja kuuluu asiaan. Mutta luota siihen, että matka taittuu jatkossa luotettavasti ja turvallisesti. Ja ennen kaikkea: pidä hyvää huolta autostasi, jotta se kestäisi ja tarjoaisi sinulle täyden ilon ja hyödyn pitkään.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä meni automaagista vauhtipyörä paskaksi onneksi takuuaikana, joten niissä saattaa olla jotain "pientä", kun en itse keksi miten sen olisin itse rikkonut.

                          Comment


                          • #14
                            Korjauksen olisit sanut ilmaiseksi, vaikka ei olisikaan ollut takuuta. Suomessa kun sattuu olemaan kuluttajasuojalaki, joka antaa autolle kun autolle, joka on ostettu autoliikkeestä, puolen vuoden takuun moottorille ja voimansiirrolle. Asiaan osaltani perehtynyt 6kk kestäneen vaihdelaatikkorempan vuoksi.

                            Comment


                            • #15
                              Älkääpä sekoittako asiaa puhumalla takuusta, koska kyseessä on kuluttajansuojan tarjoama virhevastuu. Varsinkin "hämäräperäisimpien" autokauppiaiden perustemppuja on tarjota takuuta jonka ehdot ovat oleellisesti kuluttajansuojaa heikommat ja yrittää tätä kautta välttyä virhevastuun alle kuuluvilta kuluilta.

                              "Virhevastuu ja takuu" kuluttajaviraston sivuilta.

                              Comment


                              • #16
                                Luovuinko kuluttajasuojan tarjoamasta virhevastuusta, kun allekirjoitin VW-konserinn varma takuu todistuksen 1vuodeksi. Samassa todistuksesahan kohdassa "takuu ei korvaa seuraavia", lukee seuraavaa:
                                lamput
                                henkilövahingot
                                kolarit..
                                kytkimen kuluvat osat esim. kaksoismassavauhtipyörä

                                Comment


                                • #17
                                  Et luopunut:

                                  "Takuu on myyjän tai aikaisemman myyntiportaan vapaaehtoisesti antama lisäsitoumus. Takuun ehdoilla ei voida rajoittaa ostajalla lakisääteisen virhevastuun perusteella olevia oikeuksia. Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että vastuu tavaran virheestä samalla päättyisi."

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitenkähän siinä tapauksessa että auto on vasta käytetty katsastuksessa ja ostat auton ja siinä pikkupräntillä lukee että korjattavaksi ja seuraavalla viikolla esmes hajoaa vaikka vaihdelaatikko tai joku vastaava. Omasta kukkarosta vai liikkeen kukkarosta rahoja kaivelemaan? ihan mielenkiinnosta kun muutamalle tutulle on näinkin käynyt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pääsääntöisesti laki on kuluttajan puolella, ellei vika ole ilmeisesti ostohetkellä tarkastelulla huomattavissa, ostajallakin on siis vastuu tavaran tarkastamisesta. Tuollaisilla pikkupränteillä tuskin on lopulta oikeudessa merkitystä, ellei vikoja ole selvästi kauppakirjaan eritelty.

                                      Eri asia sitten maksaako vaivaa lähteä riitelemään oikeudessa asiasta näin toimivan autokauppiaan kanssa, todennäköistä on ettei korvausta tule saamaan oikeuden päätöksellään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jvt1
                                        Mitenkähän siinä tapauksessa että auto on vasta käytetty katsastuksessa ja ostat auton ja siinä pikkupräntillä lukee että korjattavaksi ja seuraavalla viikolla esmes hajoaa vaikka vaihdelaatikko tai joku vastaava. Omasta kukkarosta vai liikkeen kukkarosta rahoja kaivelemaan?
                                        Harvoin hajoaa laatikko varoittamatta, joten ostajallakin pitäisi joku vastuu olla.
                                        Ja yleensä nämä "myydään korjattavaksi" -autot ovat max. muutaman tonnin autoja, jotka ovat olleet jo vuosia ilman vakituista huoltopaikkaa (huoltokirjan merkinnät vajaat ja leimat eri korjaamoista). Kukaan ei siis välttämättä edes tiedä, että mitä autolle on tehty.
                                        Tämmöisille sitten pitäisi antaa kuuden kk:n takuu.
                                        Kuulostaa kuluttajan kannalta ihan hyvälle asialle, mutta kuka yksityinen uskaltaisi antaa myymälleen autolle vastaavan takuun, vaikka tuntee myymänsä tuotteen luultavasti paremmin kuin liike.
                                        Eli vähän voisi kuluttajakin miettiä, onko ihan oikein vaatia vanhalle autolle vastaavaa takuuta kuin uudelle, ja vielä niin, ettei se näy myyntihinnassa...

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä ne kaikkea aina yrittää nuo automyyjät.Kaverini osti GTfour celican tamberelaisesta autoliikkeestä ja tinki sen hyvään hintaan.Papereita tehtäessä myyjä kuitenkin sanoi et meni niin halvalla ettei tähän takuuta uskalla antaa joten kirjoitetaan tähän jotta korjattavaksi.

                                          Noh parin viikon ajelun jälkeen havaitsi ostaja, että toyota kehittää painetta paisariin.Hmm taitais olla kansi halki. Onneksi paperissa lukee korjattavaksi niin ei tarvitse ilmeisesti myyjältä kysellä osuutta korjaukseen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei se ole ainoa auto maailmassa!

                                            Olen aikaisemminkin ihmetellyt ko. asiaa ja olen vieläkin sitä mieltä, että älkää ostako mitään sellaista autoa, jossa on joku vika, mistä ette varmasti tiedä, miten, kuka,tai paljonko sen korjaus maksaa. Puhumattakaan ylimääräisistä lisäyksistä kauppakirjaan. Saa sen sitten kuinka hiton halvalla hyvänsä. Ymmärrän , että auto on pakko saada, mutta ei kai kaikkien tarvitse maksaa siitä samoja" oppirahoja" kuin itse. UHG: vanha pieru on puhunut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              autoliikkeen kusetuksesta... Ostin ton oman audi 100:sen helmikuussa paikalliselta autojobbarilta. Autoa ostaessani kyselin huolloista yms. Autoon oli muutama viikko sitten vaihdettu jarrupalat ja siitä johtuen kuulema jarrujen häiriövalo paloi. Tämä korjautettiin ennen kuin tehtiin kaupat.

                                              Nyt yritin käyttää autoa katsastuksessa ja kuskin puolen takajarrut ei toiminut ollenkaan. No liukutapit on ruostuneet kokonaan jumiin eikä palat ota edes levyyn kunnolla. Tälläisen huomaa kyllä jarrupaloja vaihtaessa... Samassa autossa oli rikkonainen turvavyö työnnetty penkin taakse piiloon ettei sitä ostaessa huomaisi. :D Tämän tosin huomasin n. viikko auton oston jälkeen ja liike vaihtoi turvavyön.

                                              On ensimmäinen ja viimeinen käytetty liikkeestä. Yksityiseltä ei saa takuuta mutta yksityisen myymä auto on mun mielestä melkein turvallisempi kuin jobbareilta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ihan sama se on ostaako sen auton liikkeestä tai yksityiseltä, kusetusta voi oll a kummassakin! - Liikkeestä ostaessa vain kuluttajansuoja on puolella, siitä sitten voi joutua taistelemaan enempi tai vähempi. Selvän huijauksen ollessa kyseessä, voi sen yksityisenkin saada edesvastuuseen asiasta. (esim. jos ostat täydellä hintaa auton, joka viikon päästä paljastuukin täydelliseksi kolarirusinaksi joka on kiero kuin korkkiruuvi ja myyjä on ollut tästä hyvin tietoinen.)

                                                Tuossa toisessa topicissa itketään vaihtohyvityksiä. Ja sitten näitä kuluttajansuoja yms. topicceja lienee jo enempikin. Eli voinee helpolla päätellä miksei se autokauppias haluaisi vaihdokista mitään hyvittää, kun kerran joutuu vastuuseen kaikista vioista, jotka siihen 10v vanhaan premium autoon tulee. Korjauskulujen hintaa ei varmaan vähennä se, että usein auto pitäisi saada kuntoon mahdollisimman nopeasti, eikä isommin kerkeäisi miettiä edukkaampia korjausratkaisua kuin uutta osaa vag tiskiltä. Lisäksi, monet kun tekee tuota niin, että kun autossa on tiedossa vikaa, niin sehän viedään liikkeeseen vaihdossa.

                                                lmeisesti ihmiset odottaa että käytettyyn autoon saa puolen vuoden takuun ilmaiseksi? - Taitaa vaan joutua itse maksumieheksi, olemattomien vaihtohyvitysten ja selkeästi yksityisiä kalliimpien autojen muodossa.

                                                Hassua myöskin, että jos auto on katsastettu, niin oletetaan sen olevan "kunnossa". Ja yleisesti, älkää aina tuijottako mittarilukemaa ja hintaa, usein kun suomalainen menee sinne autokaupoille, metsästetään se vähiten ajettu, samalla myös halvin.. Sen jälkeen onkin hyvä ihmetellä kun on ostettu kasa paskaa. (toki joskus voi halvalla hyvääkin saada, harvemmin tosin)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  update

                                                  Kaksoismassavauhtipyörä vaihdettu, mutta yllättäen ongelma ei olekkaan siinä. Naksutus on edelleen olemassa.

                                                  Autoliikeelle plussaa, että luvannut hoitaa asian kuntoon ilman mitään kustannuksia (tosin takuuhan autolla on, joten näinhän se kuuluu ollakkin). Seuraava tohtori-aika varattuna.

                                                  Outoa tietysti, ettei auton vikaa osata paikallistaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No, onhan siitä riesaa tietysti.Pääasia on että jos ei sitä kuntoon saada voit varmaankin pistää kaupan purkuunkin.
                                                    Mutta uskon että vika löytyy eikä se enää sen jälkeen vaivaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      "Hassua myöskin, että jos auto on katsastettu, niin oletetaan sen olevan "kunnossa"...

                                                      Hyvä esimerkki on hoviasentajallani heinäkuun alussa korjattavana olleesta autosta.
                                                      Auto oli katsastettu huhtikuussa 2007 "Savossa"

                                                      Havaitut viat:

                                                      Etujarrujen letkut rikki, alustassa useita isoja reikiä, jarrulevyt ruosteessa ja alamittaiset, iskunvaimentimet loppu yms pientä.

                                                      Jos minä olisin ollut ko auton ostaja, olisin laittanut reklamaation kyseiselle katsastuskonttorille valokuvien kera ja vaatinut hieman korvausta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi
                                                        ...Jos minä olisin ollut ko auton ostaja, olisin laittanut reklamaation kyseiselle katsastuskonttorille valokuvien kera ja vaatinut hieman korvausta.
                                                        Minä tein noin ja loppuviikosta pitäisi laittaa konttorille lasku osista ja töistä.
                                                        Kehtasivat vielä naputtaa vaihtotyön hinnasta, kun itse veloittavat satoja euroja tunnilta...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja audiq
                                                          Minä tein noin ja loppuviikosta pitäisi laittaa konttorille lasku osista ja töistä.
                                                          Kehtasivat vielä naputtaa vaihtotyön hinnasta, kun itse veloittavat satoja euroja tunnilta...
                                                          No niin, eilen soittivat, että mikäs se tilinumero oli, eli homma ok.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X